Microsoft släpper billigare Elite-kontroll

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper billigare Elite-kontroll

Microsofts Elite-kontroll erbjuds nu i mer avskalad variant där endast de väsentliga tillbehören skickas med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt dyrt. Jag köpte Elite 1 back in the day för 990kr och då fick man med alla tillbehör. Nu kostar bara tillbehören 700kr fyfan. :/

Permalänk
Medlem

Löjliga priser för handkontroller generellt!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Kör själv på denna från Kjell:
https://www.kjell.com/se/produkter/tv-spel-gaming/handkontrol...

Just nu 149kr

Inget att klaga på, möjligen lite plastig…

Lägga 10x pengarna förstår jag verkligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Löjliga priser för handkontroller generellt!

Kostar ju mer än datorn!
I mitt fall spelar jag på C64. Den kostade en tusenlapp. Börjat tröttna på joysticken. Undrar om x-boxcontrollen funkar till C64?
Får väl köpa någon SNES-controller på Amazon för nån hundring.. Någon som testat X-boxcontroller till C64? Funkar den?

Permalänk
Medlem

Det som är synd med xbox kontrollers är att alla kommer lida av drifting efter ett tag. Har förbrukat 4 handkontroller som inte går att använda längre pga detta

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem

Fortfarande väldigt dyrt. Funkar paddlarna från v1 till denna eller har v2 en annan passform? Jag har fått byta bumpers en gång och gummigreppen börjar släppa på min v1, så...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Handkontroller är skitdyrt, jag tänker hålla hårt i mina Xbox 360-kontrollers. Har tyvärr bara 2 trådlösa, de såldes för 199kr ett tag men dum som jag var köpte jag bara 2. Nåja, har ett par trådade att dra fram också. Nyare XBox-kontrollrar har jag helt skippat.

(Brände mig på billiga skitkontrollrar förr, som strulade med spel, nu kör jag bara Xbox 360 och Nintendo original i princip)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

När min Xbox 360 kontroll gick sönder (blev glapp i sladden, hade säkert gått att fixa om man kunde löda) köpte jag en billig Trust trådlös kontroll för typ 300:-. Den har förvånansvärt nog fungerat felfritt i två år nu. Nästan 1500:- för en handkontroll känns som väldigt mycket med tanke på att man kan få en helt OK joystick för det priset.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Så det är som en vanlig handkontroll men går sönder lättare? Eftersom varken padlar eller något annat följer med?

Att något som är så dyrt har ett sådant rykte att sakna kvalité och gå sönder hela tiden är tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinmamma1337:

Nu är detta inte unikt för Xbox-kontroller. Tips är att köpa nya tuttar, det är relativt enkelt att byta.

Har du något bra ställe att köpa från?

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem

Ser ännu inte något skäl att uppgradera.. Har fyra xbone kontroller, alla fungerar felfritt ännu trots många hundratals.. (tusentals?) timmar av speltid.

T om min gamla 360-dosa fungerar felfritt ännu..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ska vara förbättrad kvalitet på denna.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Ska vara förbättrad kvalitet på denna.

Läste också precis detta. De skall tydligen ha sett över de brister över tidigare Elite kontroller. Om detta visar sig stämma, så gör bara detta värt att köpa kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kör själv på denna från Kjell:
https://www.kjell.com/se/produkter/tv-spel-gaming/handkontrol...

Just nu 149kr

Inget att klaga på, möjligen lite plastig…

Lägga 10x pengarna förstår jag verkligen inte

Det som bl.a. saknas på kontrollen du har länkat är relativt stora grejer som att Elite-kontrollen är trådlös vs. sladd, haptisk feedback i triggers vs. inte, olika längd för intryck av triggers (t.ex. om man vill ha triggers som en knapp istället för analog input), paddlar på baksidan som gör att man t.ex. kan hoppa med sin karaktär samtidigt som man styr kameran (man behöver inte flytta tummen från högra spaken), utbytbara spakar för olika längd och olika grepp m.m.

Jag förstår verkligen folk som kan tänka sig att betala extra för dessa funktioner och många fler, men jag förstår också dig som inte bryr dig. Konstigt att du inte att kan förstå.

Skrivet av Hasson39:

Läste också precis detta. De skall tydligen ha sett över de brister över tidigare Elite kontroller. Om detta visar sig stämma, så gör bara detta värt att köpa kontrollen.

Det låter ju himla bra förstås, men jag kan ju tycka att nu när dom har bekräftat och "sett över" bristerna från Elite v2 så kan dom ju implementera dessa för produktionen av Elite v2 också. Annars är väl risken att folk köper denna Core-version och lägger till egna paddlar i efterhand typ.

Eller så kommer Elite v3 strax efter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det ska vara bättre kvalitet på denna, men jag har 3st Elite V1-kontroller som ligger och skräpar med släppt gummi, stickdrift och joysticks som glappar på "höjden".

Har en Elite V2 som är inne för andra gången för stickdrift och trasig RB-knapp. När den går sönder en tredje gång tror jag att jag kommer gå tillbaka till vanliga bonde-kontroller.

Jag kan tänka mig att köpa den här om typ 6 månader, efter att ha hört att Microsoft äntligen fått en RMA-frekvens på typ noll procent.

Kom igen Microsoft, upp till bevis!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det som bl.a. saknas på kontrollen du har länkat är relativt stora grejer som att Elite-kontrollen är trådlös vs. sladd, haptisk feedback i triggers vs. inte, olika längd för intryck av triggers (t.ex. om man vill ha triggers som en knapp istället för analog input), paddlar på baksidan som gör att man t.ex. kan hoppa med sin karaktär samtidigt som man styr kameran (man behöver inte flytta tummen från högra spaken), utbytbara spakar för olika längd och olika grepp m.m.

Jag förstår verkligen folk som kan tänka sig att betala extra för dessa funktioner och många fler, men jag förstår också dig som inte bryr dig. Konstigt att du inte att kan förstå.

Det låter ju himla bra förstås, men jag kan ju tycka att nu när dom har bekräftat och "sett över" bristerna från Elite v2 så kan dom ju implementera dessa för produktionen av Elite v2 också. Annars är väl risken att folk köper denna Core-version och lägger till egna paddlar i efterhand typ.

MS har väl påstått sig förbättrat byggkvalitén för varje iteration av Elite-controllern men sedan så har man hört samma skräckhistorier ändå. För USA-releasen av Core-kontrollen så skryter de med en utökad garanti på totalt ett (!) år vilket är lite skrattretande. Ingjuter inte direkt förtroende för att de löst kvalitetsproblemen men det får väl tiden utvisa.

För övrigt, extremt dumt att de inte åtminstone kunde inkludera ett par paddlar med Core-kontrollen. Det är ju en av de största säljpunkterna för Elite-kontrollerna. Ska man köpa till tillbehörskitet så slutar det ju på mer än en vanlig Elite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kan såklart förstå att man kan vilja ha dessa saker du säger, men det närmar sig ju typ priset av en Steam Deck eller så med alla dessa modifikationer du nämner. Går ju att köpa en billig och leka själv också

För mig är det otänkbart att lägga så mycket på en handkontroll. Samma sak med andra saker som tusentals kronor på tangentbord, eller möss. Men såklart har alla olika intressen och ekonomi

Det är absolut en subjektiv åsikt, inget som gäller alla

Tack för ett nyanserat inlägg, jag borde inte vara så svartvit i mina kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan såklart förstå att man kan vilja ha dessa saker du säger, men det närmar sig ju typ priset av en Steam Deck eller så med alla dessa modifikationer du nämner. Går ju att köpa en billig och leka själv också

För mig är det otänkbart att lägga så mycket på en handkontroll. Samma sak med andra saker som tusentals kronor på tangentbord, eller möss. Men såklart har alla olika intressen och ekonomi

Det är absolut en subjektiv åsikt, inget som gäller alla

Tack för ett nyanserat inlägg, jag borde inte vara så svartvit i mina kommentarer.

En Steamdeck kostar ju €419 plus frakt så jag vet inte om jag kan hålla med dig om att en kontroll för vad som troligen blir runt 1300kr i butik börjar närma sig priset av Steamdeck. Elite v2 som innehåller alla "modifikationer" kostar ju normalt sett runt 1700kr i butik (men inte direkt från Microsoft).

För övrigt vet jag inte vad jag ska med en Steam Deck till när allt jag vill ha är en kontroll med tidigare nämnda funktioner (och fler som jag inte nämnde) som fungerar med mitt Xbox Series X, min Mac Mini, dotterns PC, min iPad m.m. Steam Deck saknar dessutom alla funktioner som jag nämnde i förra inlägget.

Vi kan väl helt enkelt komma fram till att produkten varken är något för dig eller riktad till personer som du.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Du menar att det finns förbättringar har även ställt mot tidigare v2 (den svarta som inte heter Core)?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Vilket skämt. Elite controller är fortfarande den sästa kvaliten någonsin på en kontroll. Så länge dom tänker ignorera det så tänker jag ignorera deras betalade artiklar.

Edit: inte direkt imponerande av sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

En Steamdeck kostar ju €419 plus frakt så jag vet inte om jag kan hålla med dig om att en kontroll för vad som troligen blir runt 1300kr i butik börjar närma sig priset av Steamdeck. Elite v2 som innehåller alla "modifikationer" kostar ju normalt sett runt 1700kr i butik (men inte direkt från Microsoft).

För övrigt vet jag inte vad jag ska med en Steam Deck till när allt jag vill ha är en kontroll med tidigare nämnda funktioner (och fler som jag inte nämnde) som fungerar med mitt Xbox Series X, min Mac Mini, dotterns PC, min iPad m.m. Steam Deck saknar dessutom alla funktioner som jag nämnde i förra inlägget.

Vi kan väl helt enkelt komma fram till att produkten varken är något för dig eller riktad till personer som du.

absolut, det jag menade med att priset kan sticka iväg är ju att vissa tillbehör som du nämnde kostar extra, då kan det bli dyrare än priset som syns. Steam deck var dock en konstig jämförelse

Helt enkelt så köper man nog inte denna handkontroll om man vill ha maximal valuta för pengarna, det är mer för att höja nivån av vardagslyx till gaminghörnan. Det får man såklart prioritera om man vill

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Ser ännu inte något skäl att uppgradera.. Har fyra xbone kontroller, alla fungerar felfritt ännu trots många hundratals.. (tusentals?) timmar av speltid.

T om min gamla 360-dosa fungerar felfritt ännu..

Jag har också kört på XB-kontroller sedan 360 kom typ, och One-kontrollerna var ju ett stort lyft tycker jag. Series-kontrollerna däremot skulle jag säga inte var en förbättring gentemot föregångaren. Plasten kändes billigare och mönstret kanske hjälpte med halheten men det gjorde det också mindre bekvämt. Sen har en av dem, den som följde med min XB jag köpte på releasen, börjat drifta på ena spaken, vilket inte bådar så gott för kvaliteten. Alla gamla kontroller fungerar fortfarande perfekt och det är väl typ sex 360-kontroller och fyra One-kontroller som har använts flitigt genom åren. Sen har jag två Series-kontroller till som fungerar som de ska men de är båda mindre än ett år gamla.

Angående denna elit-kontroll så tycker jag inte det är så konstigt att den finns, eller att den är särskilt dyr. Saker har blivit dyrare de senaste åren och att lägga 50-100% mer på att få en lyxigare produkt med mer funktionalitet är väl inte så konstigt om det är något man använder mycket. Jag är inte så intresserad personligen, inte för att paddlar och utbytbara joysticks hade varit fel förstås, och gummigreppet lär väl vara trevligt också, men för mig är det inte värt merkostnaden. Jag spelar rätt mycket med kontroll, men det är väldigt sällan jag känner att knapplayouten är ett problem liksom. Sikta och skjuta samtidigt? Man skjuter ju med trigger-knapparna så det går ju bra ändå.

Permalänk
Lego Master

Tog smällen och köpte Elite 2an när den släpptes. Bästa handkontroll jag ägt. Tung, förvisso, men gedigen.
Hade jag inte skaffat den då, hade nog Core-modellen varit i sikteslinjen, speciellt om man kan fräcka till den med lite egna färger osv. I like.

Profilerna som låter mig ändra knapparna beroende på spel är kungligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Shudnawz:

Tog smällen och köpte Elite 2an när den släpptes. Bästa handkontroll jag ägt. Tung, förvisso, men gedigen.
Hade jag inte skaffat den då, hade nog Core-modellen varit i sikteslinjen, speciellt om man kan fräcka till den med lite egna färger osv. I like.

Profilerna som låter mig ändra knapparna beroende på spel är kungligt.

Elite V2 är ju sinnessjukt skön. Men jag hade gärna köpt denna core istället, jag har inte lyckats träna om mitt muskelminne till att använda paddlarna på baksidan, och byta ut styrkorset är nog en smal kundkrets, kanske beat-em-ups?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att sparkarna på elit 2 är helt otroligt kassa ? Har beställt 3 st och lämnat igen alla 3.
Är en fysisk deadzone som gör det ospelbart med fps spel.
Länkar ett youtube klipp som beskriver problemet.
https://www.youtube.com/watch?v=494w8E9t880

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Printscreen:

Elite V2 är ju sinnessjukt skön. Men jag hade gärna köpt denna core istället, jag har inte lyckats träna om mitt muskelminne till att använda paddlarna på baksidan, och byta ut styrkorset är nog en smal kundkrets, kanske beat-em-ups?

Använder paddlarna för tex handbroms i Forza Horizon 4/5, eller ducka/sprinta i Fallout 4 och Skyrim. Dvs, i praktiken sånt som shoulders och tryck på styrspakarna normalt gör. Jag gillar inte att klicka på styrspakarna, tycker det flyttar spaken för mkt. Så paddlarna är perfekta till det.

Skrivet av Kelrazh:

Bara jag som tycker att sparkarna på elit 2 är helt otroligt kassa ? Har beställt 3 st och lämnat igen alla 3.

Spelar inte FPS med handkontroll så ser inte det problemet riktigt (Fallout 4 möjligen, men där finns ju VATS). För vanliga äventyrsspel fungerar dom klockrent tycker jag. Klart det hade varit fräckare med Hall-effektspakar, men man kan inte få allt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att garanti uttryckt i timmars användning vore mycket mer intressant än antal år sedan inköp. Ingen skulle vänta sig att en ny sportbil skulle överleva flera månader av oavbruten banracing, varför jämför vi spelkontrollers på det sättet?

Får man stick drift efter 1000 timmars användning eller efter 6 månaders ägande? Jag vet vad jag tror.

Sen är det väl självklart vad MS gör med priserna här. De vill sälja en vit kontroller och en billig kontroller. Många vill ha paddlarna så då kan man köpa tillbehör + vit kontroller för typ samma pengar som den vanliga kontrollern, och få samma saker. Vill man inte ha paddlarna kan man få köpa en billigare kontroller. Sälja samma sak till flera priser, basic ekonomi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kelrazh:

Jag har det på min Elite series 2 svarta kontroller också på båda spakarna dom blir så med tiden man har använt spakarna och inget ovanligt med det!! men att dom vickar lite vad gör det? 🤔 Lirar man racing spel så märker man absolut inget av det samt jag spelar mycket fps spel och jag har inget märkt av att det är defekta spakar progrund av att dom vickar lite fram å tillbaka om man rör på dom och jag kan inte hålla med om att dom är defekta för lite vickande heller så att skicka tillbaka dessa kontroller för en sån liten sak är bara onödigt 👍👍

Permalänk
Avstängd

Har Elite series 2 den svarta inklusive med fodral och dockningsstation och alla medföljande thumbsticks och jag älskar Elite kontrollen bästa kontrollen jag haft och super skön att hålla i samt har bra batteri tid 40 timmars användning och kontrollerns grips är sjukt bra bra grepp 👍👍