Adaptrar för 12VHPWR håller inte måttet

Permalänk
Melding Plague

Adaptrar för 12VHPWR håller inte måttet

I ett mejl meddelar intresseorganisationen PCI-SIG att det finns adaptrar och implementationer av 16-pinnarskontakten 12VHPWR som inte bedöms vara säkra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I'm shocked!

Permalänk
Medlem

Följer med spänning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så det är nätdelar med ATX 3.0 man ska ha för att klara av RTX 4000serien utan adaptrar?
Dags för uppgradering då det gamla 680W man sitter på idag inte håller måttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så det är nätdelar med ATX 3.0 man ska ha för att klara av RTX 4000serien utan adaptrar?
Dags för uppgradering då det gamla 680W man sitter på idag inte håller måttet.

Eller partnerkort med de klassiska kontakterna.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Eller partnerkort med de klassiska kontakterna.

Precis. Fanns ingen anledning att byta till en klenare kontakt.
Adapters ska man bara köra i absolutaste nödfall. Minns när folk började köra molex-till-sata-adapter för att kunna få in en ny sata-disk i gammal burk. Trots att en SATA-HDD inte på långa vägar drar så mycket ström som en GP, så gick det galet även på den tiden. Snackar om kanske 2004 eller något sådant. Varmgång i själva anslutningen mellan adapter och sladd, kräver inte så mycket effekt för att det ska gå illa. Tydligen räcker det med den ynka effekten en HDD drar.

Sedan tror jag nog nog att det är skillnad på adaptrar och adaptrar. Låter man billigaste kina-fabriken tillverka dessa för 10 cent, så kan det inte gå särskilt bra.. (Eller om man som privatpeson köper på wish etc).

Rör väl mest de absoluta strömtjuvarna till high-end kort som kan ställa till det.
Skulle absolut köpa nytt PSU för själsrons skull än att köra med tveksam adapter. (Kör många av mina burkar 24/7, skulle inte kunna sova på nätterna eller lämna huset på dagarna, om jag inte litat på att det är 100, eller 99,9999% safe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I ett mejl meddelar intresseorganisationen PCI-SIG att det finns adaptrar och implementationer av 16-pinnarskontakten 12VHPWR som inte bedöms vara säkra.

Läs hela artikeln här

Jag vet förstås inte hur det ligger till med detaljerna kring detta, men det jag noterade när jag läste den här artikeln är att det citerade uttalandet från PCI-SIG inte nämner något om adaptrar öht.

Wccftechs artikel handlar ju dock tydligt om adaptrar, men det är ju rätt oklart om/hur deras resonemang om adaptrar faktiskt hör ihop med det PCI-SIG sagt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Följer med spänning.

Verkar som spänningen inte följer med tyvärr.

Permalänk
Medlem

"... become aware that some implementations of the 12VHPWR connectors and assemblies have demonstrated thermal variance,.... "
Låter snarare som själva kabeln (adapter eller original) påvisar brister i säkerheten. Att de förmodligen snålat med mm2 i kabeln så den går för varm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nej det kunde man ju räkna ut. Ingen överraskning direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"... become aware that some implementations of the 12VHPWR connectors and assemblies have demonstrated thermal variance,.... "
Låter snarare som själva kabeln (adapter eller original) påvisar brister i säkerheten. Att de förmodligen snålat med mm2 i kabeln så den går för varm

Ja, det är ju vad PCI-SIGs uttalande verkar handla om.
De säger ingenting om vilka produkter de sett som varit problematiska, kan ju möjligen adaptrar men det nämns inte öht.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är ju vad PCI-SIGs uttalande verkar handla om.
De säger ingenting om vilka produkter de sett som varit problematiska, kan ju möjligen adaptrar men det nämns inte öht.

Kanske är alla kablar... Skulle inte förvåna mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"... become aware that some implementations of the 12VHPWR connectors and assemblies have demonstrated thermal variance,.... "
Låter snarare som själva kabeln (adapter eller original) påvisar brister i säkerheten. Att de förmodligen snålat med mm2 i kabeln så den går för varm

Men formuleringen "connectors/assemblies" pekar ju på kontakterna!
Varför tror du det är kabeln?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men formuleringen "connectors/assemblies" pekar ju på kontakterna!
Varför tror du det är kabeln?

Menar själva kabeln+kontakten.
Inte enbart adapter som är övergång mellan dagens standard och den nya standarden.
Även om kontakten på båda skulle kunna vara dåliga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men formuleringen "connectors/assemblies" pekar ju på kontakterna!
Varför tror du det är kabeln?

Ja, det är väl en bra poäng. Jag tolkade det mer som "till skillnad från en adapter".

Själva poängen som jag ser det är att uttalandet bara pekar på problem med kontakterna oavsett om de sitter på det medföljande kablaget eller något annat, det nämns ju inte ett ord om adaptrar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är ingen PSU expert, vad menas med:

"Två av kontakterna stannar under 100 watt, medan nära 300 watt gäller för den tredje."

Trodde 150W var max spec för en 8 pin kontakt, hur går 300W ihop? En PSU pumpar väl inte dubbelt så mycket som den ska, det skulle väl grilla även ett vanligt kort med 3st 8 pins...

Edit: NVM läste närmare, verkar inte ha så mycket att göra med kvalité på kablarna eller vad dom kan hantera utan snarare balanseringen av dom. Förstår dock fortfarande inte riktigt varför inte PSUn slår av när en PCIE strömkabel som borde ha max 150W plötsligt har 300W...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva poängen som jag ser det är att uttalandet bara pekar på problem med kontakterna oavsett om de sitter på det medföljande kablaget eller något annat, det nämns ju inte ett ord om adaptrar.

Yes, håller med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag är ingen PSU expert, vad menas med:

"Två av kontakterna stannar under 100 watt, medan nära 300 watt gäller för den tredje."

Trodde 150W var max spec för en 8 pin kontakt, hur går 300W ihop? En PSU pumpar väl inte dubbelt så mycket som den ska, det skulle väl grilla även ett vanligt kort med 3st 8 pins...

Edit: NVM läste närmare, verkar inte ha så mycket att göra med kvalité på kablarna eller vad dom kan hantera utan snarare balanseringen av dom. Förstår dock fortfarande inte riktigt varför inte PSUn slår av när en PCIE strömkabel som borde ha max 150W plötsligt har 300W...

PSUn är inte så smart att den vet hur mycket varje PCIE kabel är belastad. I PSU Ändan är ofta 12voltarna allihop anslutna till exakt samma punkt. Därför vet inte PSUn om du matar grafikkortet med en eller tre kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men formuleringen "connectors/assemblies" pekar ju på kontakterna!

Gör det?
Cable assemblies brukar översättas till kablage. Dvs kabel med förmonterade kontakter.
Som jag tolkat "connectors and assemblies" är utifrån detta som en bred pensel över att det kan vara kontakterna, dvs både PCIE och 12VHPWR-kontakterna och deras kablarna där emellan och hur de är monterade.
Och det annonserat på det sättet en intresseorganisation gör som hittat ett problem allvarligt nog för att behöva annonseras (tänk thermal, tänk brand), men inte vill peka ut något mer specifikt än man i den givna stunden kan för man inte är klar med att kunna med 100% säga vad som gjorts fel. Därför också man viftar åt saker som "best practices" och annat som ett sätt att säga "vissa har lyckats få det att fungera, så det är inte vår spec det är fel på".

Så rent krasst tycker jag inte detta säger något mer än att man som slutkund skall se upp med adaptrar och invänta att PCI-SIG säger något mer eller andras oberoende tester som försöker avgöra exakt vad felet är. Ta Wccftechhär exempelvis. De har uppenbarligen hittat ett problem, men lyckas inte återskapa värmeproblemet, och jag personligen har lite problem med att kalla ett nvidia-grafikkort som 'konstlast' och användning av ampereklämma och brist på info över resten av setup och hur det kan bli så ojämn last (samma rail? Om samma källa och paths borde det inte bli så udda om inte ex olika motstånd i någon kontakt eller liknande?) Så det behövs mer info från fler källor. Väntar med spänning på GN som visat de kan testa PSUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Gör det?
Cable assemblies brukar översättas till kablage. Dvs kabel med förmonterade kontakter.
Som jag tolkat "connectors and assemblies" är utifrån detta som en bred pensel över att det kan vara kontakterna, dvs både PCIE och 12VHPWR-kontakterna och deras kablarna där emellan och hur de är monterade.

Det jag ursprungligen opponerade mig mot var att det först lät på swedish chef som det bara var fel på kablarna. (även om han nu nog också egentligen menade helheten)
Så i det stora hela är vi nog rätt överens
Värt att peka på är att de skriver "connectors and assemblies", och inte "cables, connectors and assemblies".
Min något överdrivet bokstavstrogna tolkning av det är att själva kabeln i sig troligen inte är boven i dramat, utan mer sannolikt något med kontakterna, eller något med monteringsprocessen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag är ingen PSU expert, vad menas med:
"Två av kontakterna stannar under 100 watt, medan nära 300 watt gäller för den tredje."

Trodde 150W var max spec för en 8 pin kontakt, hur går 300W ihop? En PSU pumpar väl inte dubbelt så mycket som den ska, ...

Det betyder att nätaggregatet inte är så välbalanserat.
Jag utgår från den vanliga kableringen med två 6+2-kontakter på samma kabel.
Med tre kontakter anslutna till adaptern betyder det två från en PSU-kabel och en från en annan.
Om lasten parallellkopplar alla in- respektive utgångar så kommer den dra mest ström från anslutningen med minst motstånd (spänningsfall).
PSU har ingen strömbegränsning "per kontakt" och i bästa fall "per kabel". Denna strömbegränsning brukar inte heller ligga kloss an mot standardens maxgräns, utan ge en del marginal för högre strömuttag. Då är det fullt möjligt att kabeln med ensam kontakt ansluten får leverera närmare 300W medan den andra kabeln där två kontakter används bara lämnar >150W.

Permalänk
Medlem

Jag får helt enkelt testa nya kabeladaptrarna för mitt framtida GeForce 4090 alt Radeon 7900xt på mitt 1500watt nätaggregat och se hur det går. Funkar det inte är det bara att köpa ett nytt PSU, certifierat för ATX 3.0.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Verkar som spänningen inte följer med tyvärr.

Nej, verkar onekligen vara ett visst motstånd att övervinna i den här frågan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det framgår av bilden att det är en dålig idé

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det betyder att nätaggregatet inte är så välbalanserat.
Jag utgår från den vanliga kableringen med två 6+2-kontakter på samma kabel.
Med tre kontakter anslutna till adaptern betyder det två från en PSU-kabel och en från en annan.
Om lasten parallellkopplar alla in- respektive utgångar så kommer den dra mest ström från anslutningen med minst motstånd (spänningsfall).
PSU har ingen strömbegränsning "per kontakt" och i bästa fall "per kabel". Denna strömbegränsning brukar inte heller ligga kloss an mot standardens maxgräns, utan ge en del marginal för högre strömuttag. Då är det fullt möjligt att kabeln med ensam kontakt ansluten får leverera närmare 300W medan den andra kabeln där två kontakter används bara lämnar >150W.

Har man inte kablar tunna som sytrådar klarar en ensam 8pinnars 300W utan problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Nej, verkar onekligen vara ett visst motstånd att övervinna i den här frågan.

Kanske blir så att några partnertillverkare går mot strömmen och använder de gamla kontakterna?

Skämt åsido, det säkraste är nog att tillverkare skickar med en adapter som garanteras vara säker oavsett hur den kopplas in, att grafikkortet elektriskt faktiskt är 3 gamla kontakter med inbyggd lastbalansering mellan dessa. Detta blir ju säkerligen dyrare dock!

Det lär ju inte vara enkelt att få det säkert med en 3:e-parts-adapter för konsumenten. Det behöver följa med en säkerhetsinstruktion:

  • Läs säkerhetsinstuktionen. Bara för att det passar är det inte nödvändigtvis rätt. Det kan börja brinna om du gör fel.

  • Produkten tål max 600w, men kablarna från nätagget måste då tåla 200w styck. Beräkna vad kablarna tål baserat på vilka kontakter som sitter på kablarna. Kanske är produkten bara säker för laster upp till 450w beroende på ditt nätaggs kablar.

  • Belasta dina kablar jämt.

  • Belasta dina spänningslinor jämt.

  • Om du inte vet vad ovanstående betyder, använd inte produkten.

Permalänk
Rekordmedlem

Det vettigaste vore att förbjuda så höga effekter så att tillverkarna av grafikkort tvingas skärpa sig om de vill sälja något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vettigaste vore att förbjuda så höga effekter så att tillverkarna av grafikkort tvingas skärpa sig om de vill sälja något.

Håller inte alls med.

Konsumenterna styr marknaden. Vill man inte ha produkten pga för hög effekt så köper man den inte.
Producenterna kommer inte tillverka något folk inte köper.

Det är löjligt att tvinga dem till att sänka effekterna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Synd att man är så låst i det gamla. Att dra 600W över 12V i ett kablage av ~20 AWG16 samt adaptrar låter ärligt talat superknasigt, vi pratar 50A konstant och det är mycket. Hade detta varit designat från scratch hade det varit minst 24V och kanske t.o.m mer. Då hade man inte behövt alla dessa kablar, som används bara för att dom är superbilliga att tillverka. Jag förstår att någon är oroad över om det här kommer fungera säkert.

Får hoppas på framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

... Att dra 600W över 12V i ett kablage av ~20 AWG16 ... låter ärligt talat superknasigt, ...

Visst, det är ju AWG18 eller tunnare som används!
Räkna med upp till 10A per pinne (fem +12V, fem nollor och två kontroll), i bästa fall fördelat på två tunnare kablar per pinne. Vad jag lärt mig från andra aktiviteter (RC-bilar) är att det ofta är själva kontakten som är den svagaste punkten när det gäller strömtålighet.