Permalänk
Medlem

Hur fungerar denna knappen?

hittade denna knappen på elfa som jag ska ha till mitt CCFL rör i datorn och undrar nu om men har två "fasta" lägen eller om man måste hålla inne knappen för att lampan ska lysa...
Tacksam för svar!

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

Gullig knapp!
Tror att man måste hålla in den...

Permalänk
Medlem

Du måste hålla in den så den skulle passa perfekt som on knapp till lilla datorn.

Visa signatur

I was at another crime scene at that time officer.

Permalänk
Medlem

finns det nån liknande knapp på elfa som man inte behöver hålla in då?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
3Dmark

Permalänk
Avstängd

grymt snygg iaf

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Härlig knapp, funderar på o köpa till nya bygget.

Permalänk
Medlem

dyr knapp..

Visa signatur

AMD Athlon XP64 3700+ | ABIT KN8 Ultra nForce4 | TwinMos winbond 2x512MB DDR pc3200 | Sapphire Radeon x1600 pro 512MB DDR | Maxtor ATA-133 120GB 7200RPM 8MB + Maxtor SATA 120GB + Maxtor SATA 160GB + 250GB usbHDD

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Hur i fan kan ni ens fundera på att köpa så dyra knappar?

Nåväl, det är ju inte mina bekymmer... Knappen som Donan Fear visade funkar till det du vill, inte den du visade.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk

man kan ju bygga sig en liten styrkrets som växlar ccfl:et, så kan man använda vilken knapp man vill. Fast då blir det ändå dyrare

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Eftersom det står att den heter tryckströmställare så borde det betyda att den är återfjädrande o fungar därför till relä styrning som en dator har.

Visa signatur

MSI K8N Neo2AMD AMD64 S939 3500+@2277MHz (207*11)NewCastle 512MB Ram 360GB HDD Radeon X700 256MB Plextor CDRW 40/12/40 WinXP Pro Swe

Permalänk
Medlem

Haha... Den som köper EN knapp för 190kr måste ju ha något fel, eller så har han alldeles för mycket pengar och kan då skänka dom till mig eller andra välgörande ändamål.

Visa signatur

#elektronik@quakenet

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att han vill ha en snygg o tuff knapp också.
Eller du kanske köper den fulaste knappen som finns för att den är billigast??

Visa signatur

MSI K8N Neo2AMD AMD64 S939 3500+@2277MHz (207*11)NewCastle 512MB Ram 360GB HDD Radeon X700 256MB Plextor CDRW 40/12/40 WinXP Pro Swe

Permalänk
Medlem

ok, tack så mycket för svaren! hur ser man egentligen hur knappen fungerar då? har det med "2-polig, med dubbeltryck och växlande funktion" att göra?

Visa signatur

3Dmark

Permalänk

Ja precis. till powerknappen och resetknappen ska man ha en momentan. För att slå av och på ditt ccfl eller andra prylar så ska du ha en med dubbeltryck.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Power knappen på en dator som jag har förståt det är en tryckknapp som styrs av ett impulsrelä. Alltså borde det bara behövas en knapp som sluter en kort stund o sen återfjädrar o bryter.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

mm

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

dyrt eller vad ?!?

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk

det finns inget impulsrelä i en dator. Allt fixas med logiska grindar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men den har samma funktion som ett impulsrelä.
För du sitter väl inte å håller in din knapp på burken eller hur.
För den knappan är ju endast sluten när du håller in den. När du släpper den är ju kretsen bruten.
Det skulle gå lika bra om man hade en slabb o kortslät pinnarna för power switch på moderkortet.

Visa signatur

Permalänk

jaja, lite väl lätt förklarat så kan man väl säga det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja så därför borde alla knappar som är återfjädrande som bryts efter att man släppt knappen. Alltså en tryck-knapp borde funka.

Visa signatur

Permalänk

Ja, men INTE till hans CCFL som det var frågan om från början. Till den måste det vara en slutande tryckknapp med dubbeltryck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oki. Läste inte så noga men jag såg att det stog tryck-knapp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du så gärna vill ha knappen, gör så att du bygger en JK-vippa, som "håller" kretsen efter det att du slutit brytaren, ungefär på de viset du startar datorn!

Visa signatur

Johannes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille79
Det kan ju vara så att han vill ha en snygg o tuff knapp också.
Eller du kanske köper den fulaste knappen som finns för att den är billigast??

Tjaa... Hellre 20 fula för 200 än en snygg för samma pris. Det är insidan som räknas, sa den fule.

Angående frågan så tror jag man kan göra en sk. D-vippa som slår till och från varannan puls. Finns säkert någon ritning om du söker på google.

Visa signatur

#elektronik@quakenet

Permalänk
Medlem

För att motivera mig till ett sådant köp av brytare för 200kr, så skall resten av chassit hålla samma klass och utstrålning. (och tålighet)

Permalänk
Medlem

Vandalsäker

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

tyckte dom var sk** snygga..har letat efter knappar i metal.... NICE WORK MAN!!!!

"why spend a small a mount of money several times? better to add them up and get quality"
-unknown