Hade du tyckt ett Heroes 3 i kommandotolken varit småroligt?
Jag skulle kunna ha ett Heroes 3 som körs helt i kommandotolken klart om max 2 veckor, förhoppningsvis 1 vecka. Det bygger på ett spel jag redan gjort färdigt isåfall. Men min fråga är, hade det ens vart något man fnissat lite åt och tyckt vart kul att någon lagt tid på?
För när det väl kommer till kritan så är det fortfarande kommandotolken. Det är inte vackert.
Spelet har isåfall:
En spelplan på ca 15x15 (eller mer, upp till 100x100+) rutor där två spelare kan röra sig med varsin hero. Oupptäckta rutor är dolda.
Spelplanen genereras slumpmässigt och består av olika "landskap" med olika hastigheter, eller berg som inte går att passera alls, utan en spell.
Två spelare på varsin sida av spelplanen, och som spelar i turordning. De har varsitt:
Slott. I slottet kan du bygga nya byggnader (som renderas i cmd, så groteskt fula) för att bygga nya arméer eller tjäna mer pengar osv.
På spelplanen finns gruvor för olika resurser som du ackumulerar.
När två heroes konfronterar varandra kommer deras arméer (som uttrycks genom texten HYDRA t.ex.; ingen grafik) att drabba samman på en ny spelplan där man börjar i varsin ända och får gå mot varandra.
Man kan hitta lite spells och treasure på kartan
Man kan köpa en ny hero och ha två eller fler.
Det kan även finnas rogue fiender utportionerade.
Vad som INTE kommer finnas:
Underjord
Graal och obelisker
Musik
Och säkert massa andra mindre saker som jag inte kommer på nu.
Hade du vart iallafall lite imponerad, eller är det enbart "Ja, där har någon slängt iväg 50 timmar på något fullständigt värdelöst."
Spelet skrivs i python.