Veckans fråga: Vilken av höstens stora lanseringar ser du mest fram emot?

Permalänk
Medlem

Vore intressant om amd kunde komma med något intressant för en gångs skull, att överaska med rdna3. Deras prishöjning på threadripper pro & att de kommer en gen efter gör det ointressant, mellanklassen är ej av intresse för mig, med så få pci-e linor (gäller även intel) men ska bli en intressant höst. mest intressant är nog intels grafikkortslansering även om de kommer vara en bra bit efter sina konkurrenter.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Egentligen mer intresserad av mer oled-skärmar i olika utförande. efter det nog rdna3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Det är just det där jag inte tror att de flesta förstår. Hur mycket som krävs för att driva 4k

Sen ska även nämnas att 4060/4070 kommer förmodligen vara snordyra med, om 3060/3070 är något att gå på (som är överprisat)

Är verkligen 3060/3070 överprisat längre? Jag har för mig att dom ligger ungefär i linje i vad dom bör kosta enligt senaste mätningarna på sweclockers. Om till och med inte att dom ligger lite under vad bör kosta.

Permalänk
Medlem

Ingen faktiskt. Det var länge sen jag kände mig såhär mättad. Har Ryzen 5 5600X och ett ouppackat RTX 3070 som aldrig kom till anvädning då jag fick tag i ett GTX 1060 nästan gratis. Vet inte om det är åldern men att spela nya datorspel är jag sjukt osugen på. Det finns ingenting som lockar. Allt som är vra nog har redan gjorts. Och allt nytt är bara en upprepning av det som redan gjorts. Vad finns det att se fram emot? Spelar ändå bara Quake Champions.
Men visst... när 500Hz-skärmar når samma prisklass som dagens 240Hz kanske jag uppgraderar hela riggen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Allt är intressant, vi har en intressant tid framför oss 🙂

Permalänk
Medlem

Säger nog AMD Ryzen 7000-serien (med 3D cache) för sitter redan med ett 3080 12GB så nästa uppgradering blir nog allt annat i burken.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Konkurrenskraftig Intel grafik som kan röra om i grytan och få lag grön att sluta sätta fantasipriser på sina kort?

alternativt något kort från AMD som kan prestera någorlunda likvärdigt med RTX 4090.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vi får väl se vilka uppdateringar som RDNA3 kommer med då

Ja något nytt blir det juuh, bara att hoppas på att det inte kräver en generation eller två för att bli något vettigt av det

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Med tanke på den ekonomiska situationen (jag har bolån och är särbo i Sthlm+inflation, kronans dåliga värde mm - do the math) och oligopol-marknaden vi får deala med ovanpå det med prissättningen så känner jag mig bara ambivalent och uppgiven.

Det är tragiskt men känns som att gaming som hobby för mig kanske kan komma att vara över när min dator dör. Är i starkt behov av en ny dator under hösten/vintern för att kunna spela något annat än (majoriteten av) 3+ år gamla spel.

Min nuvarande dator som ändå var i övre mellanklass-segmentet när jag byggde ihop den våren 2016 gick för ca. 12000kr totalt. Något hyfsat motsvarande idag ser ut att landa på ca. 27-30k. Helt sinnessjukt.

Edit: En fet känga till Nvidia och Intel för deras prissättningar. Har alltid föredragit dessa framför AMD. Men att Nvidia i stort sett lanserar ett 4080 som egentligen bör vara ett 4070/4070ti är lite droppen för mig med deras fulspel. Blir det en uppgradering inom närmsta halvåret blir det troligen att köpa förra generationen av hårdvara eller gå över till AMD.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Igår vid den här tiden såg jag mest fram emot Ada Lovelace. Idag ser jag mest fram emot RDNA 3. Men jag tror även AMD kommer ha överdrivna priser, så, Intel Arc kanske?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intel Arc även för mig.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att spela om cyberpunk med massa ögongodis. Men blir 4000 serien för mycket över riktpris då kan jag vänta lite.

Permalänk
Medlem

Stödröstade på intel Arc.

Hoppas fortfarande att jag kan hålla mig från att köpa något öht från höstens lanseringar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Nya grafikkort är alltid intressant så det blev en röst på AMDs event för min del. Verkar som att kommande VR-headset går upp i upplösning och uppdateringsfrekvens och innan foveated rendrering kommer på plats samt blir supportat i vanliga PC headset kan man knappast ha för mycket grafikmuskler i datorn hemma.
För vanligt pannkaks-spelande i 1440p duger troligtvis nuvarande kort nog bra ett par år till.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Ja RDNA3 är mest intressant just nu. Men har inga förväntningar på ett lägre pris än RTX 4000.
AMD har ju trots chiplets på CPU-sidan höjt priserna även där.
Kanske att de lägger sig typ 50 dollar under RTX 4080 med 7800XT, mer än så vågar man inte hoppas på.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Innan jag såg Jensens presentation (GTC) hade jag troligtvis skrivit RDNA3. Men nu är det Nvidias kort jag ser mest fram emot. Tror tyvärr som vanligt inte AMD kan komma i närheten av det där. Nvidia ligger alltid i framkant med innovation och sedan anpassar sig AMD och nu troligtvis även Intel till detta. Intel är ju rätt långt bakom än så länge vad det verkar som.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Såg fram emot GPU, men med dessa priser så eh.....

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ser mest fram emot Samsung NVMe SSD 990 PRO releasen, bättre random read/write är betydligt viktigare än snabb sekventiell hastighet i spel och då särskilt i streamade sådana.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Skattesänkningar så man har råd med saker igen

Permalänk
Medlem

Lanseringar: inga.
Sweclockers tester: alla.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att se vad Intel Arc har att komma med när de har fått till ordentliga drivrutiner.

Allra mest ser jag fram emot släppet av God of War: Ragnarök!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas rdna3 slår rtx 4000 med råge, nvidia är grymt bra på det de gör men det företaget har blivit så girigt att man med ett 3080 bara vill gråta, 2 år gammalt kort som inte får stöd för det senaste... fy

Permalänk
Medlem

RDNA 3, dels för att jag har minst koll på det (har inte följt rykteskarusellen), men mest för att det vore kul om de kommer med något som jag kan tänka mig att köpa den här gången.

Det var länge sedan jag körde Radeon nu, senast R9 290X. Släpptes vist 2013 ser jag. Jösses.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tror inte att det blir något denna gång, men Ryzen 7000 tycker jag nog är mest spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Skattesänkningar så man har råd med saker igen

Samtidigt i Ukraina...

Permalänk
Medlem

Intel Arc för plexservern kanske, om den inte har artificiella begränsningar på transcodes likt nVidia. Kanske man kan gå all in på AV1.

nVidia var en besvikelse (för mig, behöver lägre klass/pris), Ryzen snäppet bättre men nu har mina förväntningar på RDNA 3 och Intel 13th gen sänkts dramatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag väljer inte cpu eller gpu efter tillverkare. Jag inväntar på att alla oberoende tester får fram den den bästa produkten efter mina behov/önskemål för den nivå jag vill ha på spel inställningar

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte är dollarmiljonär är det svårt att se fram emot något alls. Men om man låtsas att allt var gratis så är det nog Ryzen 7000. Är ju ny sockel och allt och det skall bli spännande att se om de klarar att befästa sin ledning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ingen, behöver jag bygga något nytt kommer det bli 100% begagnat. Eller kanske 90% en ssd känns ju vettigt att ha ny .

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hoppas intel rör runt i grytan lite 🙂 lite roligare med fler på marknaden.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...