Varför delar routern ut IP-adresser "lite hur som helst" ?

Permalänk
Medlem

Varför delar routern ut IP-adresser "lite hur som helst" ?

Jag har inte haft några större problem tidigare, men nu vet jag inte vad som har hänt...

Jag har en Asus router RT-AC88U och den ska gå på IP-adress 192.168.1.1 . Det tror jag också att den har gjort, jag har lagt min NAS på fast IP-adress och det har funkat fram till i somras. När problemet började styrde jag om den till 192.168.2.1 (kommer inte ihåg varför).

Just nu har min PC, givetvis uppkopplad med LAN, fått IP-adressen 85.226.xxx.xxx och då vill den inte snacka med min NAS på 192.168.2.170 . Routern kommer jag inte åt alls, för jag vet inte vad den "hittat på" att kalla sig själv (har såklart provat med 192.168.1.1 , 192.168.2.1 och 85.226.225.1)... Troligen får jag inte kontakt med den då vi ligger på olika sub-nät (heter det så ?) ?

Det började med att jag ibland hade kontakt med andra nätverksenheter och ibland inte, ibland inte heller internet. Jag tänkte att den gamla Asus-routern har "lämnat in" (den är från 2015) och jag köpte en ny TP-link AX1500 och en administrerad (det kanske var dumt) switch Netgear GS308T. Det var då jag upptäckte det här med IP-adresserna och trodde att det var grejerna det var fel på. Satte tillbaka Asus och gav den en annan mjukvara (tror jag tog Merlin). Då funkade det igen, ett tag...

Nu behöver jag lära mig - hur delar routern ut IP-adresser ? Ska den inte bara fördela adresser på 192.168.1.xxx ? Kan den störas av att jag efter routern (jag har stängt av WiFi på den) har ett Mesh-system från TP-link ?

Från fiberconvertern går en kabel till ASUS-routern och från den till bl.a. denna PC som nu har en "skum" IP-adress. Det går också till mitt TP-link Mesh system som presenteras på 192.168.2.245 i appen (som det "ska" alltså) med noderna på 192-168.2.135 och 192.168.2.146 .

Hjälp ! (Får också komma i form av en länk till annan sida med nybörjarkurs i nätverk... )

Följdfråga: Var det dumt att köpa en administrerad switch eller funkar den lika "enkelt" som en vanlig dum switch förutom att man KAN se vad som händer i den om man vill ? Jag har den inte ansluten nu, men det kanske bara är att koppla in den ? Eller ändrar den också IP-adresser ? Varför vill man ha en administrerad switch (köpte den på tips utan att ifrågasätta tyvärr, för att TP-link routern har för få LAN-portar) ?

På sikt kanske jag vill testa TP-link routern igen, ifall ASUS:en börjar krångla... Men det känns lite avlägset nu...

Permalänk
Hedersmedlem

85.226.255.215 är en publik adress som tillhör telenor, så det låter som du kopplat helt fel om datorn ska vara på ditt LAN. Ingen adress din router kan ha delat ut.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är datorn verkligen i det lokala nätverket med det IP-numret? Låter spontant som ett från internetleverantören, snarare än en hemmarouter.

Tillägg: Skrev visst lite för långsamt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

85.226.255.215 är en publik adress som tillhör telenor, så det låter som du kopplat helt fel om datorn ska vara på ditt LAN. Ingen adress din router kan ha delat ut.

Ja, det kanske du har rätt i... Skumt, det är den som kommer när jag kollar på "ipconfig" i kommandotolken...

Och om jag lägger in manuell IP-adress till 192.168.2.99 så är jag vips under routern och ser NAS:en och allt. Så (jag orkar inte flytta datorn nu) jag bör ju ha datorn kopplad till routern, annars hade jag inte kommit åt de andra när jag satte IP-adressen manuellt (eller ?)

Då blev det ju ännu konstigare, är det någon inställning som jag kan ha råkat pilla på så PC´n får Bredbandsbolagets IP-adress när jag har automatisk konfiguration ?

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har du kopplat kablarna fel.

Vill du ha hjälp får du ta bilder och lägga in i din tråd

Permalänk
Rekordmedlem

Har du möjligen inte kopplat datorn på routerns lansida utan i tjänstefördelaren? hur som helst posta en bra beskrivning/tydliga bilder på hur du kopplat ihop allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En router delar bara ut lediga IP adresser på LAN sidan. Detta eftersom utlånade IP adresser från DHCP blir låsta under en viss tid, när den tiden är slut kan man säga att den frågar igen efter ett förnyat utlånande. Får den inget svar blir adressen ledig igen. Vill man ha fasta IP till vissa enheter är det enklast att köra med Statisk DHCP, dvs man låser upp bestämda IP adresser till vissa MAC adresser i routern. Problem uppstår när enheter tappar ström eller det blir avbrott pga man stängt av enheten eller större strömavbrott, då är det inte säkert du får tillbaka rätt IP adresser om du inte ställt in i routern vilka enheter som ska ha de IP nummer du bestämt.

En administrerad switch har fördelen att du kan uppgradera den med firmware (som typ bios uppdatering och liknande), du kan göra inställningar i den. Oftast finns stöd för VLAN etc. Men i standardutförande brukar dom fungera som en dum switch, det är först när du börjar göra ändringar i den som saker börjar hända. Du ska kunna logga in i switchen via din webbläsare.

IP adressen 85.226.255.215 ska inte dyka upp på din dator, då är något fel. En sådan adress hittar man ofta i sin router, det är den adressen som din ISP delar ut till din router. Alla andra interna IP är vanligtvis 192.168 osv. Det finns även andra interna IP adresser man kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Uppenbarligen har du kopplat kablarna fel.

Vill du ha hjälp får du ta bilder och lägga in i din tråd

Nu har jag dubbelkollat. Från bredbandsdelaren går det till WAN-porten på routern och PC´n får sin signal från första LAN-porten. Helt korrekt kopplat alltså (och så får andra enheter signaler från andra LAN-portar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du möjligen inte kopplat datorn på routerns lansida utan i tjänstefördelaren? hur som helst posta en bra beskrivning/tydliga bilder på hur du kopplat ihop allt.

Nix, jag kollade nu och jag hade inte råkat koppla fel. Från bredbandsdelaren går det till WAN-porten på routern och PC´n får sin signal från första LAN-porten. Helt korrekt kopplat alltså (och så får andra enheter signaler från andra LAN-portar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Nu har jag dubbelkollat. Från bredbandsdelaren går det till WAN-porten på routern och PC´n får sin signal från första LAN-porten. Helt korrekt kopplat alltså (och så får andra enheter signaler från andra LAN-portar).

Då har du antingen ställt in routern som accesspunkt eller så är den trasig, förutsatt att du inte har en endaste nätverkskabel till. Har du switchen inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då har du antingen ställt in routern som accesspunkt eller så är den trasig, förutsatt att du inte har en endaste nätverkskabel till. Har du switchen inkopplad?

Routern är inställd som "Trådlös router-läge" (men sedan har jag stängt av trådlösa nätet).

Jag trodde ju också att den var trasig, så jag köpte TP-link routern, som betedde sig likadant. Den administrerade switchen är inte inkopplad, och ingen switch är mellan routern och PC´n. Men sedan har jag andra switchar (enkla) på 2 av de andra LAN-utgångarna, dock finns varken router/PC/WiFi-enheter efter dem utan alla är före.

Men jag har ju många fler nätverkskablar anslutna till routern ! Som sagt 2 switchar och kanske 10-15 enheter.

Jag gav upp ganska snabbt på TP-link routern, så jag kanske får ge den en ny chans sedan... (Men då måste jag ha en switch redan vid routern.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Routern är inställd som "Trådlös router-läge" (men sedan har jag stängt av trådlösa nätet).

Jag trodde ju också att den var trasig, så jag köpte TP-link routern, som betedde sig likadant. Den administrerade switchen är inte inkopplad, och ingen switch är mellan routern och PC´n. Men sedan har jag andra switchar (enkla) på 2 av de andra LAN-utgångarna, dock finns varken router/PC/WiFi-enheter efter dem utan alla är före.

Men jag har ju många fler nätverkskablar anslutna till routern ! Som sagt 2 switchar och kanske 10-15 enheter.

Jag gav upp ganska snabbt på TP-link routern, så jag kanske får ge den en ny chans sedan... (Men då måste jag ha en switch redan vid routern.)

För tydlighets skull eftersom problembeskrivningen verkligen låter som att WAN och LAN har bryggats ihop:

Det finns alltså en enda kabel inkopplad i tjänstedelaren och den går till routerns WAN-port? Ingenting annat inkopplat där som skulle kunna tänkas oavsiktligt brygga ihop WAN och LAN?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knetha:

Nix, jag kollade nu och jag hade inte råkat koppla fel. Från bredbandsdelaren går det till WAN-porten på routern och PC´n får sin signal från första LAN-porten. Helt korrekt kopplat alltså (och så får andra enheter signaler från andra LAN-portar).

Men om routern är normalt konfad så får du en privat ip till datorn så att du har ett publikt ipnummer säger att den inte gör vad den borde.

Har du satt statiska ip nå nått i lanet ?
Vad är det för switchar du använder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Routern är inställd som "Trådlös router-läge" (men sedan har jag stängt av trådlösa nätet).

Jag trodde ju också att den var trasig, så jag köpte TP-link routern, som betedde sig likadant. Den administrerade switchen är inte inkopplad, och ingen switch är mellan routern och PC´n. Men sedan har jag andra switchar (enkla) på 2 av de andra LAN-utgångarna, dock finns varken router/PC/WiFi-enheter efter dem utan alla är före.

Men jag har ju många fler nätverkskablar anslutna till routern ! Som sagt 2 switchar och kanske 10-15 enheter.

Jag gav upp ganska snabbt på TP-link routern, så jag kanske får ge den en ny chans sedan... (Men då måste jag ha en switch redan vid routern.)

Då har du anslutit switchen till ett nätverksuttag på väggen som går till media omvandlaren. Finns ingen annan förklaring.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen vanlig konsumentrouter som rakt ur kartong beter sig som du beskriver.

Om du har kopplat saker rätt så har du varit inne i routern och antingen slagit av NAT, aktiverat bryggläge eller gjort något annat som gör att routern inte agerar som tänkt. Nollställ routern till default-inställningar och starta om din dator. Får du då inte en lokal IP så är något felkopplat. Som någon nämnde tidigare så är 85.226.x.y en publik IP, inte något du får från din lokala router på LAN-sidan.

EDIT: @Petterk kan kanske vara något på spåren ovan?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Vill man ha fasta IP till vissa enheter är det enklast att köra med Statisk DHCP, dvs man låser upp bestämda IP adresser till vissa MAC adresser i routern. Problem uppstår när enheter tappar ström eller det blir avbrott pga man stängt av enheten eller större strömavbrott, då är det inte säkert du får tillbaka rätt IP adresser om du inte ställt in i routern vilka enheter som ska ha de IP nummer du bestämt.

Aha, så det är bättre att exempelvis skrivaren blir tilldelad adressen i routern än i skrivaren. Jag förstår resonemanget att den adressen kan vara upptagen när skrivaren vill ha den.

Men just det var nog inte huvudproblemet, då datorn flera gånger hamnat på helt fel "område" i IP-adresserna. Kan jag ha någon skum inställning i routern så den får för sig att dela ut Telenor´s IP-adress till datorn kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det finns ingen vanlig konsumentrouter som rakt ur kartong beter sig som du beskriver.

Om du har kopplat saker rätt så har du varit inne i routern och antingen slagit av NAT, aktiverat bryggläge eller gjort något annat som gör att routern inte agerar som tänkt. Nollställ routern till default-inställningar och starta om din dator. Får du då inte en lokal IP så är något felkopplat. Som någon nämnde tidigare så är 85.226.x.y en publik IP, inte något du får från din lokala router på LAN-sidan.

EDIT: @Petterk kan kanske vara något på spåren ovan?

Såhär ser inställningarna ut under NAT. Är det något fel där (detta kan jag inte) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

<Uppladdad bildlänk>

Såhär ser inställningarna ut under NAT. Är det något fel där (detta kan jag inte) ?

Det är inte riktigt rätt inställningar där, du hittar nog de rätta under LAN-fliken.
Men lägg gärna upp lite screenshots på Nätverksöversikt, första fliken under WAN och även hur det ser ut under LAN.

Är det någon annan kabel till någon annan enhet som är kopplad i ett uttag i väggen, eller är det bara kabeln till WAN på routern?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Din router kommer endast att dela ut ip-adresser i det spannet du finner under denna flik: https://demoui.asus.com/Advanced_LAN_Content.asp

Om din dator får en publik IP så måste du antingen ha bryggat porten den sitter på i routern eller så är den fysiskt kopplad mot din leverantörs inkommande enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då har du anslutit switchen till ett nätverksuttag på väggen som går till media omvandlaren. Finns ingen annan förklaring.

Nej, det är inte heller lösningen tyvärr. Jag har inga uttag i huset så det är löst dragna nätverkskablar direkt från routern.

Från mediaomvandlaren så går det direkt till routern´s WAN-ingång. Från routern går det direkt till PC´n. 1 av de andra LAN-utgångarna går direkt till en switch som sedan förser Apple-TV, NAS, spelkonsol med signal. Tre andra LAN-utgångar går till var sin TP-Link Deco-enhet där en av den är "master" och de andra 2 "slave". Dessa Deco-enheter har en genomgång och mastern förser en web-radio, en slave förser IP-telefon boxen och den andra slaven har en switch efter sig som i dagsläget bara förser en annan Apple-TV med signal. Slutligen är det 2 LAN-utgångar till som går till var sina datorer.

Så 3 utgångar på routern går till datorer direkt och 3 utgångar går till Mesh-enheter först (och annat efter dem).

Så, det finns nog ingen förklaring till varför den fick den adressen...

Permalänk

När jag tänker efter så är förmodligen det mest troliga scenariot att du har råkat mac-clonat inne på wan så routern har din dators mac-adress och därav så kan det bli problem ibland. På denna sida bör de vara tomt i mac-clonings fältet om det ej är det.

https://demoui.asus.com/Advanced_WAN_Content.asp

Permalänk
Medlem

Kanske flasha om router med senaste bios, och köra en ny konfig?

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Är det någon annan kabel till någon annan enhet som är kopplad i ett uttag i väggen, eller är det bara kabeln till WAN på routern?

Ingen annan enhet är kopplad till väggen, det finns inget inbyggt nät i huset utan allt går med lösa kablar genom vind o.s.v.

Bifogar lite bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull eftersom problembeskrivningen verkligen låter som att WAN och LAN har bryggats ihop:

Det finns alltså en enda kabel inkopplad i tjänstedelaren och den går till routerns WAN-port? Ingenting annat inkopplat där som skulle kunna tänkas oavsiktligt brygga ihop WAN och LAN?

För att vara helt exakt går det en kabel från tjänstedelaren till routern och INGEN mer kabel går från tjänstedelaren till något i husets nät. Sedan går den en annan kabel från tjänstedelaren till min arbetsdator, för den vill jag undvika att ha på "mitt nät" och den arbetar enbart med VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om routern är normalt konfad så får du en privat ip till datorn så att du har ett publikt ipnummer säger att den inte gör vad den borde.

Har du satt statiska ip nå nått i lanet ?
Vad är det för switchar du använder ?

Skrivaren och NAS:en har statiska IP-adresser (och nu min primära PC, för att jag ska komma åt de andra grejerna, men den får gärna "flyta fritt" i framtiden).

Switcharna är 2 Netgear-switchar med 8 LAN (typ GS108, men jag kan kolla exakt sedan om det kan spela roll).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonutWizard:

När jag tänker efter så är förmodligen det mest troliga scenariot att du har råkat mac-clonat inne på wan så routern har din dators mac-adress och därav så kan det bli problem ibland. På denna sida bör de vara tomt i mac-clonings fältet om det ej är det.

https://demoui.asus.com/Advanced_WAN_Content.asp

Det lät lovande, men det var tomt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Kanske flasha om router med senaste bios, och köra en ny konfig?

Jag har bytt från Asus egna (senaste) till Merlin, men det löste tydligen inte problemet. Jag har nog dock inte återställt allt (förutom att trycka reset)... (Hittade inte någon "reset to default" men jag får väl googla...)

Permalänk
Medlem

Då har jag fabriksåterställt routern (man skulle hålla in VPS-knappen på särskilt sätt medans man startade om den), jag har ändrade till automatisk IP-tilldelning i Windows. Nu kommer jag inte längre åt routern (eller NAS:en eller något).

Nu går också min TP-Link Deco (Mesh) på 85.228.xxx.xxx (SUCK, nä känns lösningen längre bort... )

EDIT: Kanske berodde på att jag inte ställt in routern... Kopplade bara router och PC utan nätverk och då kom jag in på 198.168.1.1 som vanligt och då ville routern fixa alla inställningarna. Så, jag provar på nytt...

Permalänk
Medlem

Ta en bild på mediaomvandlaren istället för att fortsätta på villospår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ta en bild på mediaomvandlaren istället för att fortsätta på villospår.

Tänkte du på vilken modell det är ? Den sitter svåråtkomligt, men jag kan se om jag har någon gammal bild på den.
Nu hittar jag inte ens routern på nätverket...