Varför delar routern ut IP-adresser "lite hur som helst" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Ok. Jag är inte så insatt i datanät men de fel jag kan komma på som kan ställa till det är

1. Din router är trasig eller konstig, men du testade med en annan och fix samma problem. Vet inte om det blev bättre efter en factory reset.
2. Det kan vara en bryggad anslutning eller DMZ i din router men det får man bort med factory reset.
3. Du kan ha kopplat fel och använder flera portar på fiberkonverteraren för att ta dig ut på Internet
4. Man kan ha två eller flera DHCP servrar i samma LAN som såklart skapar kaos

Det finns en (ganska stor kanske) risk för 4:an, jag har nu förvissat mig om att TP-link enheterna INTE agerar DHCP-server. Men det finns också en risk för 1, och ska ge TP-link routern en ärlig chans (vilket den inte fick).
Jag har gjort en factory reset, vilket inte hjälpte, och jag har bara en kabel från fiberkonvertern till routern (och ingen från fiberkonvertern till någon switch eller TP-link Mesh-enheterna).

Permalänk
Medlem

Måste du ha två routrar inkopplade? Räcker det inte med routerfunktionen som finns i ditt mesh-system? Två routrar i ett lan brukar bli problem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Varför be om hjälp om man ändå inte vill lyssna? Väldigt vanligt tyvärr och ibland sliter man sitt hår, man ger tips men personen vill ändå inte prova. Du har fått massor av bra tips. Bästa är dra ur alla kablar och börja från början, ja det är tråkigt. Tar en halvtimme men att vi ska kunna hjälpa dig med detta råttbo av kablar, ja det blir svårt. Visst önskar man knappen på tangentbordet som alla pctekniker har så fungerar allt 😉 lyssna på råden och sluta obstruera är mitt tips.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Måste du ha två routrar inkopplade? Räcker det inte med routerfunktionen som finns i ditt mesh-system? Två routrar i ett lan brukar bli problem.

Mesh-systemet har (skulle ha i alla fall och har nu) inte router-funktionen aktiverad. Jag vill ha bra genomgångshastighet på LAN och jag inbillar mig att jag får det bäst i en router med inbyggd switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Jag trodde inte heller att man kunde ha mer än en enhet inkopplad. Det var när det var fel på uppkopplingen som leverantören sade "prova i en annan port" och berättade att det inte spelade någon roll vilken port jag använde och att alla var aktiva. Det var tydligen inte så vanligt att det var aktiverat så, men det var det på denna modell. Det är dock ingen router, utan typ en switch antar jag ? Och, det funkar ju bevisligen så det är jag nöjd över !

Jag har gjort en ominstallation av TP-link Mesh-enheterna, för att förvissa mig om att de inte också delar ut IP-adresser. Om det kan ha spökat. Jag har kopplat in lan-enheterna 1 och 1 men körde nu fegt med fast IP-adress så det avslöjar ju inte så mycket - jag vet det. Men kör så ett tag nu och kanske testar med automatisk IP igen sedan med TP-link routern (ifall det skulle vara något fel på Asus:en).

Skrivet av Knetha:

Mesh-systemet har (skulle ha i alla fall och har nu) inte router-funktionen aktiverad. Jag vill ha bra genomgångshastighet på LAN och jag inbillar mig att jag får det bäst i en router med inbyggd switch.

TP-Link kan inte ha DHCP på om de körs som accesspunkt. Om admin-sidan ligger på dynamisk/automatisk ip eller på fast/statisk spelar ingen roll för klienterna, alltså dina grejer som kopplar upp på WiFi eller i LAN-uttagen på TP-Link.

Tvivlar att du ställt in alla dina WiFi-enheter på statisk ip, får alla dina WiFi-prylar en 192.168.2.X-ip?

Permalänk
Medlem

@Knetha hmm. Då borde det fungera.

Då tror jag du ska först fokusera på att kolla den hårdvara du har i nätet så att det bara finns EN dhcp server. Om du därefter har alla prylar kopplade efter själva routern som bara har en kabel till fiberdosan så ska du inte kunna få andra Ip nummer än det som DHCP servern delar ut. Brukar vanligtvis vara 192.168.X.X osv.

Titta mer på TP-Link enheterna, kolla manualen (om du orkar) logga in i dem och titta på inställningarna etc. Det kan vara något knas du har missat.

Det händer mig också även om jag har viss datorvana, man tar för givet vissa saker eller är så blind på vissa prylar man ofta pillar på att man glömmer bort och göra vissa saker eller hoppar över viktiga steg. Och sedan blir allt fel och så måste man börja om från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

TP-Link kan inte ha DHCP på om de körs som accesspunkt. Om admin-sidan ligger på dynamisk/automatisk ip eller på fast/statisk spelar ingen roll för klienterna, alltså dina grejer som kopplar upp på WiFi eller i LAN-uttagen på TP-Link.

Tvivlar att du ställt in alla dina WiFi-enheter på statisk ip, får alla dina WiFi-prylar en 192.168.2.X-ip?

Körs de som accesspunkt, vilket de ska och görs (i alla fall nu, då jag har ominstallerat dem), så får enheterna bakom dem sin IP-adress från routern. Man behöver inte ge dem statiska IP-adresser, de får automatiska från routerns DHCP eftersom TP-link Deco ligger efter routern. Det funkar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Körs de som accesspunkt, vilket de ska och görs (i alla fall nu, då jag har ominstallerat dem), så får enheterna bakom dem sin IP-adress från routern. Man behöver inte ge dem statiska IP-adresser, de får automatiska från routerns DHCP eftersom TP-link Deco ligger efter routern. Det funkar som det ska.

Härligt!

Så har du några problem kvar nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Knetha hmm. Då borde det fungera.

Då tror jag du ska först fokusera på att kolla den hårdvara du har i nätet så att det bara finns EN dhcp server. Om du därefter har alla prylar kopplade efter själva routern som bara har en kabel till fiberdosan så ska du inte kunna få andra Ip nummer än det som DHCP servern delar ut. Brukar vanligtvis vara 192.168.X.X osv.

Titta mer på TP-Link enheterna, kolla manualen (om du orkar) logga in i dem och titta på inställningarna etc. Det kan vara något knas du har missat.

Det händer mig också även om jag har viss datorvana, man tar för givet vissa saker eller är så blind på vissa prylar man ofta pillar på att man glömmer bort och göra vissa saker eller hoppar över viktiga steg. Och sedan blir allt fel och så måste man börja om från början.

Ja, precis. Det finns en risk att TP-link enheterna hade hamnat i fel läge och var orsaken till problemen. Nu är de inte det i alla fall så jag håller tummarna för att problemet är löst.

Dessutom har jag lagt in de fasta IP-adresserna som jag vill ha i routern istället för i enheten som jag fick tips om, och då kan man ju också undvika krockar (jag gav flera enheter fasta IP-adresser nu, och började den automatiska "högre upp" som det också tipsades om). Skrivit på kablarna vilket rum de går till har jag också gjort, så lite nytta blev det också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Härligt!

Så har du några problem kvar nu då?

Nej, inte nu ! Dock har jag inte vågat att släppa den manuella IP-adressen som datorn får från routern (och låta den vara automatisk)... Men hittills de timmar som gått har resten skött sig !
Men någon dag som jag känner mig äventyrlig ska jag testa att datorn får automatisk IP också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Ja, precis. Det finns en risk att TP-link enheterna hade hamnat i fel läge och var orsaken till problemen. Nu är de inte det i alla fall så jag håller tummarna för att problemet är löst.

Dessutom har jag lagt in de fasta IP-adresserna som jag vill ha i routern istället för i enheten som jag fick tips om, och då kan man ju också undvika krockar (jag gav flera enheter fasta IP-adresser nu, och började den automatiska "högre upp" som det också tipsades om). Skrivit på kablarna vilket rum de går till har jag också gjort, så lite nytta blev det också...

Nej, det är omöjligt att TP-Link kopplade på LAN-sidan av ditt nätverk kan dela ut publika IP-adresser.

Har du fabriksåterställt Asus-routern och/eller löst någon felkoppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är omöjligt att TP-Link kopplade på LAN-sidan av ditt nätverk kan dela ut publika IP-adresser.

Har du fabriksåterställt Asus-routern och/eller löst någon felkoppling?

OK, det var ju synd - det var mitt största hopp...

Japp, jag fabriksåterställde den tidigare idag men felet återkom en gång efter det. Inga felkopplingar hittade, kablarna är märkta så jag vet vart de går även om någon tyckte att det var ett råttbo... Nu har jag tvingat på flera enheter fasta IP-adresser enligt tips jag fick i tråden, men är felet kvar så påverkar jag ju bara symptomen och inte felet.

Jag får nog ge den nya routern chansen någon dag sedan...

Permalänk
Medlem

finns flera sätt att veta vem som är DHCP. Ett sätt är att lyssna efter ARP på nätverket med tex Wireshark.

Du kan även se vilken DHCP server du faktiskt fått leasen av med ipconfig /all

I början av tråden lät det som klassisk dubbel DHCP.

DHCP slutar inte bara funka, du har kopplat nått fel om du får felaktiga adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

OK, det var ju synd - det var mitt största hopp...

Japp, jag fabriksåterställde den tidigare idag men felet återkom en gång efter det. Inga felkopplingar hittade, kablarna är märkta så jag vet vart de går även om någon tyckte att det var ett råttbo... Nu har jag tvingat på flera enheter fasta IP-adresser enligt tips jag fick i tråden, men är felet kvar så påverkar jag ju bara symptomen och inte felet.

Jag får nog ge den nya routern chansen någon dag sedan...

Då får du avgränsa.

T.ex. köra enbart Asus-routern, en kabel från mediaomvandlaren till WAN/internet och en kabel från LAN till datorn. Ingen annan nätverkskabel får sitta till mediaomvandlaren. Sen får du starta om dator, router, enheter kopplade via WiFi några gånger och händer det att de får annan ip än 192.168.2.X så är routern trasig, men det är den förmodligen inte om du lyckats installera ny firmware på den då NAT är en funktion i programvaran, WAN och LAN kan inte kopplas ihop på annat sätt än programvaran.

Att att tilldela en förvald/reserverad adress via DHCP löser inte problemet, dina prylar kommer ju fortfarande be om ip via dhcp. Vet inte varför du valt det spåret ärligt talat. Du gör det svårt för dig.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men varför kör du jobbdatorn direkt i mediomvandlaren, så den är exponerad ut mot Internet?
Varför inte en router emellan, för ett bättre skydd.

Har du kollat att du får 2x IP av leverantören?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Men varför inte ta tag i grundproblemet istället?
Det du verkar göra nu är lappa och laga något som är fel uppsatt och inkopplat.

Om allt är rätt uppsatt och rätt inkopplat så ska du inte få en extern IP från din Asus router eller Mesh system, du ska inte heller få en extern IP tilldelad till enheter som sitter på ditt LAN från din internet leverantör.

Kan det vara så att du kopplat saker från din mediaomvandlare in i en switch som delas med andra saker på ditt LAN? DVS saker går inte via din router först.

Permalänk
Medlem

Vilken IP-adress får du i din arbetsdator när du kopplar in den i den kabel som du har anslutit direkt i tjänstefördelaren?

Är den verkligen ansluten direkt i tjänstefördelaren?

En möjlig förklaring kan vara att den kabeln och en av kablarna till en av Deco-enheterna har blivit förväxlade.

För precis som det påpekats tidigare får du bara det symptom som du beskriver om du har både Wan och Lan anslutet från nätverket mot tjänstefördelaren. LAN anslutningen kan vara ansluten mot vilken utrustning som helst som har fler än en port (switch elller enhet med inbyggd switch) eller säg en Mesh enhet som bryggar in anslutningen via WiFi.

Om inte routern är konfigurerad för att fucka upp vill säga. Men det löser man med en reset eller byte till ny. Det har inte hjälpt.

I.o.m. att du har ett rätt omfattande nätverk (nåja) är det definitivt läge att börja dokumentera hur du har gjort (rita på papper) samt att sätta statisk IP på infrastrukturenheter så som switchar (går på hanterade sådanna ej på de små 8:orna), skrivare, Wifi-puckar o.s.v så att du vet vad du har för enheter i nätverket.

Överkurs är att märka alla enheter med IP också.

Om det verkar jobbigt kan jag rekomendera att gå över till t.ex. UniFi där du kan övervaka hela nätverket grafiskt och t.o.m. se i vilken switch vilken enhet är ansluten. Då kan du även strömmata accesspunkterna via nätverkskabeln, finns även en nice liten 5-portars switch som du kan mata via PoE vilket är nice.

Typo
Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

OK, det var ju synd - det var mitt största hopp...

Japp, jag fabriksåterställde den tidigare idag men felet återkom en gång efter det. Inga felkopplingar hittade, kablarna är märkta så jag vet vart de går även om någon tyckte att det var ett råttbo... Nu har jag tvingat på flera enheter fasta IP-adresser enligt tips jag fick i tråden, men är felet kvar så påverkar jag ju bara symptomen och inte felet.

Jag får nog ge den nya routern chansen någon dag sedan...

Om du får IP-adress från ISP på dina interna datorer så är de exponerade mot internet utan skydd.

Även om IPv4-adressen är hårt satt till annan adress så kan man aldrig vara helt säker på att det inte dyker upp intressanta paket. I bästa fall är det ett WoL-paket som startar någon dator för dig. Men om IPv6 är aktivt så vet man aldrig vad som händer eftersom där kan du exponera tjänster som du kör på dina enheter mot internet. Beror visserligen på hur pass bra din ISP har satt upp IPv6, men en dag kan det hända att det går igång native utan förvarning eller som ett internt test hos din ISP.

Permalänk
Medlem

Ett allmänt tips är att rita upp sitt nätverk och där märka upp till vilken port respektive kabel är kopplad, samt om det går via kablar "i väggen". Ett enklare program (gratis när detta skrivs) som man kan använda finns på "https://draw.io/". Resultatet kan sedan delas för att bättre beskriva ens nätverk.

Som andra redan skrivit så är nog det bästa att börja med att koppla isär alltihop, och sedan koppla om allt från början, enligt den nätskiss man gjort från början (t.ex. enligt ovan, samt ta en enhet i tagit.

Utvecklat resonemang för felsökning.
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Varför kör du olika subnät på din router och dess enheter? 192.168.1.1 ska normalt inte gå att nå hur som helst från 192.168.2.X.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Varför kör du olika subnät på din router och dess enheter? 192.168.1.1 ska normalt inte gå att nå hur som helst från 192.168.2.X.

Den delen behöver vi inte hänga upp oss på då han inte har olika sub-nät han har ändrat routern till 192.168.2.1 och delar ut en range på 192.168.2.X.

Men ja, du behöver statisk routing för att grejer på 192.168.2.X och 192.168.1.X ska prata med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den delen behöver vi inte hänga upp oss på då han inte har olika sub-nät han har ändrat routern till 192.168.2.1 och delar ut en range på 192.168.2.X.

Men ja, du behöver statisk routing för att grejer på 192.168.2.X och 192.168.1.X ska prata med varandra.

Okej, jag hade lite svårt att hänga med i alla turerna. Tack för att du förtydligade, glöm att jag sa något.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Börja inte pilla med fasta ip-adresser, du bara döljer problemen. Låt alla ha DHCP så du kan gå till botten med detta.

Kabeln mellan mediaomvandlaren och routern (WAN-porten), går den raka vägen eller via en switch/annat?

Svarar du nej på frågan ovan så dra ur allting och koppla bara in din dator i LAN på routern. Datorn inställd på DHCP. Med en router i routerläge så kan ditt nuvarande scenario då inte ske.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Kanske dum fråga men varför kör du jobbdatorn direkt i mediomvandlaren, så den är exponerad ut mot Internet?
Varför inte en router emellan, för ett bättre skydd.

Har du kollat att du får 2x IP av leverantören?

Den kör alltid, 100%, via VPN i alla fall så det bör inte spela någon roll.

Vet inte hur många IP-adresser jag får (har inte jobbdatorn hemma nu).

Permalänk
Medlem

Jag TROR att jag hittade felet !

Någon hade kopplat vidare efter IP-telefon boxen till en av slavarna i TP-link mesh-systemet. Då det går direkt från mediadelaren till IP-telefonboxen så går inte den signalen via routern och då är det Telenor´s IP-adress som används. Och om den går vidare in på mesh-systemet (även om det var en slav) som är anslutet (via mastern) till nätverket efter routern så kanske man kan få in del felaktiga IP-adressen i nätet ?

Edit: Vet inte om även slavarna delar ut IP-adresser men vi hoppas på att det var felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Jag TROR att jag hittade felet !

Någon hade kopplat vidare efter IP-telefon boxen till en av slavarna i TP-link mesh-systemet. Då det går direkt från mediadelaren till IP-telefonboxen så går inte den signalen via routern och då är det Telenor´s IP-adress som används. Och om den går vidare in på mesh-systemet (även om det var en slav) som är anslutet (via mastern) till nätverket efter routern så kanske man kan få in del felaktiga IP-adressen i nätet ?

"Någon"?

Ja, det låter som om du hade switchat WAN till LAN via IP-telefon-boxen.

Du har fortfarande inte slutgiltigt rett ut om du verkligen får två eller fler IP från din ISP. Att man kan köra med vilken port som helst på mediaomvandlaren är inte samma sak som att man kan använda två portar samtidigt och få två olika publika IP, men sannolikt fungerar det så för dig.

Om du litar på jobbdatorn och om jobbdatorn litar på ditt nät så kan du lika gärna (eller ännu hellre) ha den där, VPN ska fungera ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

"Någon"?

Antingen jag av någon sinnesförvirring eller någon som trott att den åkt ut (hade en lös kabel kvar, som jag testade med när vi kopplade in boxen). Men nu är kabeln borta och enheten flyttad några meter bort så...

Permalänk
Medlem

@Knetha så nu funkar allt som det ska, problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Den kör alltid, 100%, via VPN i alla fall så det bör inte spela någon roll.

Vet inte hur många IP-adresser jag får (har inte jobbdatorn hemma nu).

Om du alltid kör med VPN, skulle jag ändå lägga den bakom din router för extra skydd.
Då slipper du kolla om du får fler IP av ISP och tänk om det händer något med VPN anslutningen utan du märker och får in malware/spionprogram/keyloggers etc till ditt jobb.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Den kör alltid, 100%, via VPN i alla fall så det bör inte spela någon roll.

Vet inte hur många IP-adresser jag får (har inte jobbdatorn hemma nu).

Förstår inte varför du måste ha den direkt mot uttaget om du ändå kör med VPN. Du kan lika gärna köra VPN från bakom din router/firewall o få ett extra skydd.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros