Trafikförsäkringsföreningen kräver 720kr för något jag inte kan rå för

Permalänk
Medlem

Trafikförsäkringsföreningen kräver 720kr för något jag inte kan rå för

Hej!

I Torsdags kväll, alltså den 29e September var jag ner till GBG och köpte en bil av en herre ganska sent på kvällen. Vi skrev papper osv och skickade in, inga konstigheter. På Fredagen försökte jag teckna en försäkring via Länsförsäkringarnas hemsida men det stod då "Fordonet kan inte försäkras på webben – Vi kan inte ge en prisuppgift för det här fordonet på webben. Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig."

Så jag fyllde i mina uppgifter men de ringde inte upp på Fredagen utan det blev på Måndagen istället. Tecknade försäkringen och var ändå nöjd.

Igår får jag ett brev från dessa stollar, alltså Trafikförsäkringsföreningen. De kräver nu 720kr för att bilen varit påställd men ej försäkrad från 29e September till den 2a Oktober. Det är ju helt jävla orimligt.

Kan jag göra något åt det här? Vem kontaktar jag?
Har så klart ringt dem och de sa bara att jag ska prata med mitt försäkringsbolag(?!) för det är de som har ansvaret........

Vänligen,
Jimmy

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Hej!

I Torsdags kväll, alltså den 29e September var jag ner till GBG och köpte en bil av en herre ganska sent på kvällen. Vi skrev papper osv och skickade in, inga konstigheter. På Fredagen försökte jag teckna en försäkring via Länsförsäkringarnas hemsida men det stod då "Fordonet kan inte försäkras på webben – Vi kan inte ge en prisuppgift för det här fordonet på webben. Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig."

Så jag fyllde i mina uppgifter men de ringde inte upp på Fredagen utan det blev på Måndagen istället. Tecknade försäkringen och var ändå nöjd.

Igår får jag ett brev från dessa stollar, alltså Trafikförsäkringsföreningen. De kräver nu 720kr för att bilen varit påställd men ej försäkrad från 29e September till den 2a Oktober. Det är ju helt jävla orimligt.

Kan jag göra något åt det här? Vem kontaktar jag?
Har så klart ringt dem och de sa bara att jag ska prata med mitt försäkringsbolag(?!) för det är de som har ansvaret........

Vänligen,
Jimmy

Om du ringer Länsförsäkringar brukar de kunna bakdatera försäkringen. Det är nog tyvärr din enda chans.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem

Om du mailat LF på fredagen så kan de ju se det, de kan säkert ta på sig att lösa det.
Informera dom att du försökte lösa en försäkring själv först men fick info om att de skulle kontakta dig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Nej det låter rimligt, du hade oförsäkrat och då träder trafikförsäkringsföreningen in. Finns andra försäkringsbolag som hade öppet och du hade ju kunnat ringt de redan på torsdagen också, men bilhandlare brukar ju bjuda på en tillfällig försäkring i många fall så att deras kunder är täckta.

Ingen aning om ditt bolag kan bakdatera, men du kontakta ju inte försäkringsbolaget den 29:e september till att börja med.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag vara jobbig.

DU har ansvaret att ha ditt fordon trafikförsäkrat när det är påställt, inte försäkringsbolaget som du inte tecknat en försäkring hos ännu...

Skriv upp det på erfarenhetskontot så lär man inte göra det igen. Jag har gjort det en gång, kommer inte att hända igen.

Permalänk

Jag råkade ut för samma problem och fick samma felmeddelande. Och jag fick i panik teckna en trafikförsäkring med ett annat bolag som jag ej har försäkringar hos.
Jag gav länsförsäkringar mina uppgifter och ville de skulle ringa mig. I början av veckan efter ringde de och jag sa att jag i panik fick teckna försäkring hos ett annat bolag. De sa då att vi skulle ha kunnat lösa det.. Troligen sa de något sånt för att få tillbaka mig, nu när jag fick byta försäkringsbolag.

Nå både TS och jag kunde rå för våra köp. Man ska inte göra fordonsaffärer sent på kvällen. Det finns varningar om detta att läsa lite varstans. Men det känns nästan som systemet är uppbyggd för att sätta dit folk.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Trafikförsäkringsföreningen släpper aldrig sånt här, dom jagar dig resten av livet. Dra lärdom, betala, gå vidare…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför ska OP "dra lärdom o betala skiten" när det är byråkratiskt dravel som inte är hans fel? Personligen så verkligen _avskyr_ jag byråkrati o undviker det så gott jag kan o när sånt här sker anser jag helt o hållet att det är dom byråkratiska institutionerna som får fixa sånt här när dom hittat på regler som alla omöjligt kan hålla reda på.

Permalänk
Medlem

"Jag cyklade utan hjälm, ramlade och dog, men jag tänkte ta på mig hjälmen lite senare, så det är inte mitt fel"
Du hade ju kunnat valt att inte ställa på bilen om du inte kunde teckna en försäkring. Nu har du ju faktiskt medvetet kört bilen oförsäkrad, och det är just det som NTF är till för att lösa.
Vad hade du gjort om du kört på någon medan du var oförsäkrad? Stått för kostnaderna ur egen ficka, eller vad var planen?

Permalänk
Medlem

Hade du inte undersökt vad försäkring till bilen kostade innan? Då borde du märkt att det inte gick att teckna försäkring online.

Du kan även kontakta bolaget innan och säga att du eventuellt ska köpa en bil med ett visst regnr, få pris osv samt ha den aktiv om ägarbyte till dig görs, köper du inte bilen blir det givetvis ingen kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Varför ska OP "dra lärdom o betala skiten" när det är byråkratiskt dravel som inte är hans fel? Personligen så verkligen _avskyr_ jag byråkrati o undviker det så gott jag kan o när sånt här sker anser jag helt o hållet att det är dom byråkratiska institutionerna som får fixa sånt här när dom hittat på regler som alla omöjligt kan hålla reda på.

Det är hans fel, TS gjorde fel och följde inte lagen. Det är inte Länsförsäkringars fel, de hade sin försäljning över telefon öppen fram till 21:00 under torsdagen när TS inte ens försökte teckna försäkring och det finns andra försäkringsbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det låter rimligt, du hade oförsäkrat och då träder trafikförsäkringsföreningen in. Finns andra försäkringsbolag som hade öppet och du hade ju kunnat ringt de redan på torsdagen också, men bilhandlare brukar ju bjuda på en tillfällig försäkring i många fall så att deras kunder är täckta.

Ingen aning om ditt bolag kan bakdatera, men du kontakta ju inte försäkringsbolaget den 29:e september till att börja med.

Gillar att du drar slutsatser haha. Tror inte jag kan ringa vilket försäkringsbolag som helst kl 22 en Torsdag kväll för det första. För det andra, varför skulle jag ta ett annat försäkringsbolag än det jag har ALLA mina försäkringar hos? Och vem har sagt att jag har köpt av en bilhandlare?

Nej, jag kontaktade inte försäkringsbolaget den 29e, det har du helt rätt i dock.

---------------
Men okej, jag får väl försöka ringa försäkringsbolaget och prata med dem då.

Skrivet av Linus:

Hade du inte undersökt vad försäkring till bilen kostade innan? Då borde du märkt att det inte gick att teckna försäkring online.

Du kan även kontakta bolaget innan och säga att du eventuellt ska köpa en bil med ett visst regnr, få pris osv samt ha den aktiv om ägarbyte till dig görs, köper du inte bilen blir det givetvis ingen kostnad.

Jo, det hade jag faktiskt gjort och samma meddelande dök upp. Tänkte att det var tekniskt fel och släppte det där och då dock.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå både TS och jag kunde rå för våra köp. Man ska inte göra fordonsaffärer sent på kvällen. Det finns varningar om detta att läsa lite varstans. Men det känns nästan som systemet är uppbyggd för att sätta dit folk.

Systemet är uppbyggt för att ingen ska köra runt oförsäkrad, inte för att "sätta dit" någon. Sen blir det problem som ditt och TS någon gång, men löser man det snabbt blir det ju inte särskilt dyrt så tycker nog ändå att det är ett bättre system (d.v.s. säkerställer att det alltid finns en försäkring som skyddar).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är hans fel, TS gjorde fel och följde inte lagen. Det är inte Länsförsäkringars fel, de hade sin försäljning över telefon öppen fram till 21:00 under torsdagen när TS inte ens försökte teckna försäkring och det finns andra försäkringsbolag.

"Sent på kvällen" skrev han vilket mycket väl kan vara efter 21. O lag o lag, ingen kan alla lagar o regler, o att alla dom ska följas till punkt o pricka är så tröttsamt, finns inget spelrum öht i det här stela inrutade samhället. Har själv varit med om liknande skit o o jag blir exakt lika frustrerad o arg varje gång så jag känner fullt ut med OP.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Systemet är uppbyggt för att ingen ska köra runt oförsäkrad, inte för att "sätta dit" någon. Sen blir det problem som ditt och TS någon gång, men löser man det snabbt blir det ju inte särskilt dyrt så tycker nog ändå att det är ett bättre system (d.v.s. säkerställer att det alltid finns en försäkring som skyddar).

I moderna tider så hade detta gått att lösa smartare elektronisk. Där man inte kan sätta på ett fordon om man först inte har trafikförsäkring.
Konstruktionen är dum och man bör ha mer marginal på sig. Det är inte självklart för folk att om de köper ett fordon på kvällen att det kan bli problem. Det står inte heller i köpekontraktet av fordonet. Ty det är en regel staten har hittat på.

Att inte köra runt med oförsäkrad fordon, så behöver man inte göra det samma dag som man köpte den och ofta satte på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Gillar att du drar slutsatser haha. Tror inte jag kan ringa vilket försäkringsbolag som helst kl 22 en Torsdag kväll för det första. För det andra, varför skulle jag ta ett annat försäkringsbolag än det jag har ALLA mina försäkringar hos? Och vem har sagt att jag har köpt av en bilhandlare?

Nej, jag kontaktade inte försäkringsbolaget den 29e, det har du helt rätt i dock.

Det är så det fungerar, det är inte några slutsatser vad det gäller ditt köp. Andra bolag hade alldeles säkert sina hemsidor öppna, även för din bil, men det är hur som helst ditt ansvar. Du som måste inse att du har gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

"Sent på kvällen" skrev han vilket mycket väl kan vara efter 21. O lag o lag, ingen kan alla lagar o regler, o att alla dom ska följas till punkt o pricka är så tröttsamt, finns inget spelrum öht i det här stela inrutade samhället. Har själv varit med om liknande skit o o jag blir exakt lika frustrerad o arg varje gång så jag känner fullt ut med OP.

Men du kan ju inte skylla ifrån dig när du mördar någon....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Konstruktionen är dum och man bör ha mer marginal på sig.

Vadå marginal? Vem ska stå för den marginalen då? Om du inte har en försäkring och krockar med någon, vem ska betala?

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Vadå marginal? Vem ska stå för den marginalen då? Om du inte har en försäkring och krockar med någon, vem ska betala?

Bara för att man har köpt en bil och då i princip alltid den gamla ägaren har skrivit över den till en så behöver man inte köra med fordonet utan försäkring. Såklart att man kan göra detta. Och rimligt är då att man själv får stå för hela kostnaden själv om man orsakar skada på någon annan.
Nu har vi något konstigt flum som handlar om att staten kräver pengar för oförsäkrade påställda fordon för att teckna kostnader som oförsäkrade fordon kan uppstå, om de skulle behöva använda en försäkring.
Detta hade gått att lösas smartare med ny teknik. Där man inte kan ha fordon påställda utan försäkring.

Sedan kan folk köra runt med bilar som inte ens är påställda. Men det är en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men du kan ju inte skylla ifrån dig när du mördar någon....

Nä men moral o sånt är väl inte att förglömma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Varför ska OP "dra lärdom o betala skiten" när det är byråkratiskt dravel som inte är hans fel? Personligen så verkligen _avskyr_ jag byråkrati o undviker det så gott jag kan o när sånt här sker anser jag helt o hållet att det är dom byråkratiska institutionerna som får fixa sånt här när dom hittat på regler som alla omöjligt kan hålla reda på.

För att det är ägarens problem (e motsv) att se till att ha en giltig trafikförsäkring för den tid fordonet är påställt, annars får man bita i det sura äpplet. Regeln är dessutom mycket enkel att hålla reda på: är fordonet i trafik ska det vara trafikförsäkrat. Få undantag finns, men vi kan utgå ifrån att frågeställaren inte är svenska staten, som anses kreditvärdig nog att hantera de upp till 300 miljoner (jämte ränta o dyl) som kan utgå enligt trafikskadelagen. Systemet är till för att skydda dem så får sin egendom e dyl förstörd och/eller blir skadade när oförsäkrade konkurs-Kalle drar fram. Alternativet är då vanliga försäkringstagare som följt lagen ska betala för de som struntar i att teckna försäkring, men nu har man valt att reglera TFF:s rätt att ta ut avgift för oförsäkrade fordon i lag istället. Jag tror att de flesta tycker att premierna är höga nog ändå utan att behöva betala för försäkringssmitare…

N.b. att inget normalt sett hindrar att man tecknar försäkringen i förväg för ett fordon man vet att man kommer att köpa/skriva över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara för att man har köpt en bil och då i princip alltid den gamla ägaren har skrivit över den till en så behöver man inte köra med fordonet utan försäkring. Såklart att man kan göra detta. Och rimligt är då att man själv får stå för hela kostnaden själv om man orsakar skada på någon annan.

Men ställ av bilen och låt den stå då? Du behöver inte ha försäkringen om den är avställd. OP har haft den påställd, verkar ha kört med den (åtminstone hem) och är nu tjurig över att han får betala.

Problemet är att du inte kan betala kostnaden själv. Säg att du krockar med mig och pang tjong så ska du slanta upp 2 Mkr för att ersätta min bil + övriga kostnader. Om du inte har de pengarna, då står jag där utan. Vem ska betala då? I dagsläget är det NTF, det är därför de tar ut avgiften för att du åker oförsäkrad. D.v.s du åker inte oförsäkrad, du åker försäkrad via NTF.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Gurrrra:

Varför ska OP "dra lärdom o betala skiten" när det är byråkratiskt dravel som inte är hans fel? Personligen så verkligen _avskyr_ jag byråkrati o undviker det så gott jag kan o när sånt här sker anser jag helt o hållet att det är dom byråkratiska institutionerna som får fixa sånt här när dom hittat på regler som alla omöjligt kan hålla reda på.

Om man vänder på det så är det ju ett faktum att OT haft ett fordon i trafik (ej avställd) oförsäkrat. Trafikförsäkringsföreningen går i detta fallet in och skyddar ekonomiskt OM olyckan skulle varit framme. Det systemet har vi i Sverige där eventuellt alternativ vore om man kunde stämma OT i fråga för alla kostnader i samband med en olycka. Även alla vårdkostnader, inkomstbortfall och invaliditet mm mm. Det kan bli helt absurda summor som du säkert kan lista ut. Att de här går in och garanterar att OT inte råkar få sådana kostnader att leva med om olyckan varit framme… 700kr är löjligt billigt i sammanhanget.

Sen finns det väl altid en ursäkt, jag hann inte, det var strul med nätet, telefonen var på ljudlös, det var min fru som glömde eller what ever. Spelar faktiskt ingen roll, ansvaret att få till en försäkring kan inte ligga på någon annan än ägaren av fordonet.

Därför menar jag, dra lärdom av att systemet fungerar så och tänk på det nästa gång och sluta skylla på att det är andras ”fel”. Lägg energin på något roligare än att bråka om 700 spänn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Stått för kostnaderna ur egen ficka, eller vad var planen?

Ja det hade väl varit helt rimligt. Fattar inte varför op ska få betala när inget har hänt dock. Vet du vilken kostnad det är han ska täcka för här? För mig låter det som någon skor sig på mänskliga faktorn.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Det är så här det har fungerat i hur många år som helst och det är väl ganska tydligt när man läser om ägarbyten och försäkring av fordon.

Tråkig utgift? Ja.

Någon annans fel? Nej.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ja det hade väl varit helt rimligt. Fattar inte varför op ska få betala när inget har hänt dock. Vet du vilken kostnad det är han ska täcka för här? För mig låter det som någon skor sig på mänskliga faktorn.

Vore smidigt med försäkringar som man bara betalar när något hänt.

Av förklarliga skäl är det inte så det fungerar dock..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ja det hade väl varit helt rimligt. Fattar inte varför op ska få betala när inget har hänt dock. Vet du vilken kostnad det är han ska täcka för här? För mig låter det som någon skor sig på mänskliga faktorn.

Poängen är att han har rimligtvis inte råd. Det är en överhängande risk att om man krockar och är vållande är kostnaderna så stora att man inte kan betala det, och det är just därför försäkringen är ett krav. Och det är inte för att skydda OP, det är för att skydda de han orsakar skador för så att de inte står lottlösa för att OP inte har pengar att ersätta dem.

NTF skickar honom en avgift för att de har försäkrat hans i övrigt oförsäkrade fordon. Det är inte ett straff, det är en service.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det finns ett uppenbart och korrekt svar här så vi lägger locket på eftersom att tonen överlag redan från start och en anstormning av urspårade rapporter inte är direkt konstruktiv.
Det är givetvis olyckligt men kort sagt så ändrar inte egna åsikter vem som bär ansvaret att följa lagen.

*Tråd låst.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.