FPS eller Grafik - vad är viktigast för dig i spel?

Permalänk
Medlem

FPS. Allt under ~100 är ospelbart. Arbetskamrat sitter med TV-modellen innan C1 och, sure galen bild men jag skulle inte palla *spela* i 40-60FPS.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk

Oftast brukar jag inte confa graffiken idag då de flesta spel känner av vad jag borde ha. så länge jag får ut 60 fps är jag nöjd Så jag vet inte om jag varken bryr mig om graffen eller FPSen

Permalänk
Medlem

Bästa möjliga grafik utan några bieffekter såklart, jag skulle aldrig kompromissa på det ena bara för att få mer av det andra. Det blir alternativ 3.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, det beror på spelet. I tävlingsinriktade spel så försöker jag låsa mig på runt 150 för där går min gräns för vad jag uppfattar ändå (jag är 40 bast). Såvida inte spelet har någon inbyggd fördel av att gå högre än så dvs.

I single player försöker jag i regel nå 80-100 fps med så höga grafikinställningar som möjligt. Tänk Elden Ring osv.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Båda. Jag försökte ha fin grafik och spela på lägre fps i Squad då det är en långsam taktisk shooter. Men fy fan, har man väl vant sig vid 144fps/hz eller mer så är det som att se på diabilder när fps'en kryper ner mot 60.

Kan jag få omkring 90 fps eller mer så är jag nöjd i långsamma spel. I tex Battlefield 4 vill jag dock ha över 140 fps.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk

1. Att spelet är bra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Livsnjutare 😎

Varför bara ta det ena om man kan få båda ?
.. därav svarade jag det sista.

Men har man inte kraft tillräckligt för att dra runt ett spel i 60fps på ultra tex, så kör jag hellre high / medium och får 60+ fps.

Men vi på detta forumet representerar väl knappast normal Svensson inom hårdvaruinnehav, därav sitter nog de flest här på rejäla grafikkort som kommer kunna ge både ögongodis och fps på samma gång skulle jag tro 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Spelar jag online är det fps och lite avskalat för för att vinna..
Singelspel är det så bra grafik som hårdvaran orkar med.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

FPS och grafik. satsar på en balans så att man kan få en hyfsad grafik och en hyfsad fps.

Permalänk

Som e-sportare som åker runt till olika lan, måste jag säga fps

Permalänk
Medlem

Endast FPS tyvärr. Har 4k skärm och kör alltid native så det är svårt att få bägge med mitt gamla GTX 1080.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Endast FPS tyvärr. Har 4k skärm och kör alltid native så det är svårt att få bägge med mitt gamla GTX 1080.

Körde förr alltid native också, men har börjat göra avsteg från det i modernare spel på min 4k TV. Kör ofta rendering i 2560x1440 eller till och med 1920x1080 för att kunna slå på mer ögongodis!

Mer on topic letar jag alltid efter en balans som funkar i spelet i fråga. Är det ett action-multiplayerspel är prio 1 att ligga över 100 fps. Men även där kan det bero på spelet lite. Är det singleplayerspel som jag kör på TVn undviker jag bara dippar under 60 fps, sedan är det grafik som gäller!

Permalänk
Medlem

Balans!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

max grafik i 4k annars väntar jag med spelet i fråga tills det går att spela med vettig fps.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

FPS är mycket viktigare än grafik, men om grafiken är för dålig och inte passar min smak så hjälper inte prestandan.

Permalänk
Medlem

Allt över stabila 30 fps är spelbart för mig. Jag spelar inte onlinespel mot andra, annat än med kompisar. Har G-sync så får fint flyt i 40-60fps. Grafik är prio 1 för mig, helt klart.

Permalänk
Medlem

jag borde nog skruva upp min fp och sänka kvaliteten eftersom jag förlorar mot alla ungj-vlar i CS:GO

om det sedan hjälper återstår att se....

PUBG ska vi inte ens tala om (massaker) men det spelet är avsevärt mer krävande för datorn. Pallar en GPU hög fps i PUBG så har man nått en stabil inställning, utmärkt som testprogram tycker jag.

Jag behöver byta spel, kanske ett gammalt hederligt F1 spel.

Permalänk
Medlem

Beroende på spel så skruvar jag ned inställningar för mindre värme och ljudnivå med fps begränsning till typ 85 - 160 fps om det nu inte är gammalt spel som typ f.e.a.r 2 från 2009, då blir det nog nästintill max inställningar förutom msaa och motion blur avstängt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

beror givetvis på vilket spel det är, många FPS spel så behövs inte en bra grafik i stiderna.
spelar man tex DayZ, som är ett långsamt Battlefield spel idag, så behöver man grafiken för att kunna se andra spelare så fort som möjligt. samtidigt som man har minst 90-100fps för att få ett "skönt flyt" i aim osv.

men pratar man klassiska snabba rundor i BF å COD, ja då brukar jag nästan helt fokusera på FPS. även om det är kul att de ser snyggt ut.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Kommer ihåg när man var yngre och spelade CS 1.6 medan kompisarna spelade COD MW2, och man fick så mycket skit för hur man kunde spela ett spel med sån dålig grafik. Alltid stått fast vid att grafik inte betyder något, så fps > grafik för mig, helt klart. Spelkänsla är allt som räknas.

Jag står fortfarande fast vid att du har fel

Grafik > FPS så länge FPS'en är hög nog för att inte hacka fram. så absolut minst 45FPS, för att vara spelbart. Men efter 60 är det deminising returns

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.