Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk

Kan inte använda dx12 (fungerar i dx11) i VR programmet krashar jag har senaste uppdateringarna nvidia driver, su10,wu11 har hp-reverb-g2-vr-headset. openxr, openxrtoolkit.rtx2080ti 32 ram i9-10gen. Någon med samma problem?

Permalänk

Har inte VR så kan inte testa.

Vad jag har kommit fram till annars är att DX12 och DLSS Quality överskiner det mesta med mitt 3060 Ti och 5600X. OM det inte vore för suddiga displayer. Tyvärr stör man ju sig på detta rätt rejält. I DX11 så funkar "adaptive lightning" som förut, medan det i DX12 är rätt annorlunda. Syns ju främst när man tittar ner och sen ut genom rutorna. DX12 är ju ännu beta, så... För mig stannar jag vid DX11 och TAA för nu, men jag pendlar lite mellan det och DLSS Q. Inte hunnit jämföra DLSS mellan DX11 och 12 dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Flightmanone:

Kan inte använda dx12 (fungerar i dx11) i VR programmet krashar jag har senaste uppdateringarna nvidia driver, su10,wu11 har hp-reverb-g2-vr-headset. openxr, openxrtoolkit.rtx2080ti 32 ram i9-10gen. Någon med samma problem?

Testat senaste Studio-drivern med? (Om det nu skulle göra någon skillnad). Annars verkar det finnas mycket om liknande problem i det officiella forumet. Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Testat senaste Studio-drivern med? (Om det nu skulle göra någon skillnad). Annars verkar det finnas mycket om liknande problem i det officiella forumet. Lycka till!

Ska testa Studio drivern. Har kollat i officiella forum det finns faktiskt några som har samma problem som jag. Men ingen har ett svar. Tack ändå för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Har inte VR så kan inte testa.

Vad jag har kommit fram till annars är att DX12 och DLSS Quality överskiner det mesta med mitt 3060 Ti och 5600X. OM det inte vore för suddiga displayer. Tyvärr stör man ju sig på detta rätt rejält. I DX11 så funkar "adaptive lightning" som förut, medan det i DX12 är rätt annorlunda. Syns ju främst när man tittar ner och sen ut genom rutorna. DX12 är ju ännu beta, så... För mig stannar jag vid DX11 och TAA för nu, men jag pendlar lite mellan det och DLSS Q. Inte hunnit jämföra DLSS mellan DX11 och 12 dock.

Suddiga displayer ska vara åtgärdat med senaste drivrutinen, har du provat? Jag har inte varit inne på ett tag så jag har inte hunnit se några suddiga displayer så jag vet inte vad jag tittar efter

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Suddiga displayer ska vara åtgärdat med senaste drivrutinen, har du provat? Jag har inte varit inne på ett tag så jag har inte hunnit se några suddiga displayer så jag vet inte vad jag tittar efter

Aha! Men hm, jag har testat senaste Game Ready, och nog var det fortfarande suddigt.
Testade bara i DX12, men kan det skilja där?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Aha! Men hm, jag har testat senaste Game Ready, och nog var det fortfarande suddigt.
Testade bara i DX12, men kan det skilja där?

Jag får nog säga pass på det, jag har inte själv testat ännu och hade bara läst någonstans samt kollat en video från obsidian att det skulle vara åtgärdat. Dock så är ju fortfarande DX12 en beta (som nämnts innan) så kanske testa DX11? Återigen, jag bara gafflar och har inte själv testat ännu.
Tycker det är kul att det finns DLSS nu äntligen i MSFS2020

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Hejj tillbaka igen )

-Kunde ju inte låta bli att köpa flygsim

Jag är helt beginner på detta! Jag köpte med nyckel och har laddat hem programvaran. Men stött på Patrull?

Jag tro att det är något FEL på Programvaran jag fått?

Med tanke på Asfalten som "Sjunkit 40-50cm på Taxingbanan 26* på Arlanda? Och som gick tvärs över körbanan och ända över startbanan? Kan man ju inte Taxa ut ett flygplan? Det var den första överraskningen jag fick. Av Microsoft programmet! Jag fick då TIPSET av Komplett.se Att uppgradera mitt *Grafikkort till senaste uppdateringen. Och sedan starta om Datorn och spelet igen. -Sagt och gjort!

Men problemet kvarstår?

Jag har även fått tipset att *Av installera och om installera Programvaran igen?

Problemet kvar står....... ^^

Suck glädjen försvann ^^

Permalänk
Skrivet av R a y b a n 2022:

Hejj tillbaka igen )

-Kunde ju inte låta bli att köpa flygsim

Jag är helt beginner på detta! Jag köpte med nyckel och har laddat hem programvaran. Men stött på Patrull?

Jag tro att det är något FEL på Programvaran jag fått?

Med tanke på Asfalten som "Sjunkit 40-50cm på Taxingbanan 26* på Arlanda? Och som gick tvärs över körbanan och ända över startbanan? Kan man ju inte Taxa ut ett flygplan? Det var den första överraskningen jag fick. Av Microsoft programmet! Jag fick då TIPSET av Komplett.se Att uppgradera mitt *Grafikkort till senaste uppdateringen. Och sedan starta om Datorn och spelet igen. -Sagt och gjort!

Men problemet kvarstår?

Jag har även fått tipset att *Av installera och om installera Programvaran igen?

Problemet kvar står....... ^^

Suck glädjen försvann ^^

Känd bugg i spelet. Tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Får se hur lång tid det tar innan de fixar det. Avsaknaden av vissa flygplatser, t.ex. ESNL, har de fortfarande inte fixat 2 år efter release.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av R a y b a n 2022:

Hejj tillbaka igen )

-Kunde ju inte låta bli att köpa flygsim

Jag är helt beginner på detta! Jag köpte med nyckel och har laddat hem programvaran. Men stött på Patrull?

Jag tro att det är något FEL på Programvaran jag fått?

Med tanke på Asfalten som "Sjunkit 40-50cm på Taxingbanan 26* på Arlanda? Och som gick tvärs över körbanan och ända över startbanan? Kan man ju inte Taxa ut ett flygplan? Det var den första överraskningen jag fick. Av Microsoft programmet! Jag fick då TIPSET av Komplett.se Att uppgradera mitt *Grafikkort till senaste uppdateringen. Och sedan starta om Datorn och spelet igen. -Sagt och gjort!

Men problemet kvarstår?

Jag har även fått tipset att *Av installera och om installera Programvaran igen?

Problemet kvar står....... ^^

Suck glädjen försvann ^^

Finns ett fix på flightsim.to
https://flightsim.to/file/32975/essa-elevation-fix
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Flightmanone:

Finns ett fix på flightsim.to
https://flightsim.to/file/32975/essa-elevation-fix
Lycka till!

Åhå! 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Åhå! 👍

Super Tack! -Spacer..........

Permalänk
Skrivet av Flightmanone:

Finns ett fix på flightsim.to
https://flightsim.to/file/32975/essa-elevation-fix
Lycka till!

Vet du om denna fix kommer till Xbox?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Midvintersorg:

Vet du om denna fix kommer till Xbox?

Jag har inte x-box.vet ej om det finns någon "community"mapp i xbox. Troligen inte fixet är bara för pc

Permalänk

NU först såg jag det omtalade problemet med DX12. Mitt VRAM fullständigt försvann, maxades ut helt och det började rycka nåt hejdlöst. Tillbaka till DX11, och väger nu mellan DLSS Q och TAA - där det sistnämnda är det jag nog gillar mest. Det *är" fortfarande för murrigt och suddigt med DLSS - i vart fall har jag svårt för det. Men den mjuka känslan i flygningen är ju himla trevlig förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

i Mitt VRAM far flygplanet fram o tbxs som en Jojo i färdriktningen ?? ?

Permalänk
Skrivet av R a y b a n 2022:

i Mitt VRAM far flygplanet fram o tbxs som en Jojo i färdriktningen ?? ?

Va?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Hej, har köpt spelet men inte installerat än , och undrar om ni kör med handkontroll /flygspak ?! Läst att det funkar koppla in
PS4 kontroll (BT) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av panti:

Hej, har köpt spelet men inte installerat än , och undrar om ni kör med handkontroll /flygspak ?! Läst att det funkar koppla in
PS4 kontroll (BT) .

Det går säkert flyga med handkontroll men för att få en mer realistisk känsla är det sticka eller yoke som gäller. Kör själv med en X-56.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av R a y b a n 2022:

i Mitt VRAM far flygplanet fram o tbxs som en Jojo i färdriktningen ?? ?

Ehh jag håller med föregående talare, Vah?
Du får nog specifiera lite

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av R a y b a n 2022:

i Mitt VRAM far flygplanet fram o tbxs som en Jojo i färdriktningen ?? ?

Välkommen till Sweclockers.
Väldigt märkligt inlägg. Men jag tittar på klockslag och gissar att en öl eller 5 kan vara inblandade?
Specificera så gått det går. Nu är det rappakalja och syftningsfel

VRAM = minnet på ditt GPU

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Då börjar vi om från början..... Sa Martin Ljung!

-Jag köpte senaste Microsoft Flight simulator 2020* Och laddade hem den från nätet! Sagt och gjort

Från början blev det några flighter med Tbord+ mus. Det fick man ju lägga ner.....yoke införskaffades och flygningen blev lite roligare. 😉) Det blev några flygkvällar..... smutt o roligt för jag hade aldrig provat Flygsim. Jag började naturligtvis med små enkla plan, som jag plockade ut på Arlanda blev bana 26* (Tydligen en känd bugg där?) Som jag ej visste om. Jag trodde det var ngt fel på “Downloads” förfarandet när programmet togs hem? -Så jag gjorde om det! Men det blev ju inte bättre. Tills jag fick reda på vrf det var som det var på 26:an. -Jga valde andra alternativ att starta på!

Sedan hade jag barnbarnen hemma! Och dom ville ju också flyga! 😊 -Jag skyller inte på någon! Det kan lika gärna vara jag, som barnbarnen? NÅGONSTANS ÄR DET KLICKAT AV MISSTAG? För när man skall Flyga så får jag tjocka som tunna ränder i alla möjliga färger? Över hela skärmen? Och vissa stadsdelar blir täckta i Kermitgrön färg?? Det oavsett vilket flyg mode du väljer, och vilket plan val du än gör? Jag tro det är klickat någonstans i menyn för inställningar i programmet? Som gjort att det blivit detta? Jag vet inte heller om man kan “Nollställa” eller ställa in “Standard” på programmet? -För att börja om från början igen?

Tillläggas att Datan är 6 månader gammal ingenting är nedladdat är Microsofts flight simulator.

# Jag har Om installerat programvaran
# Jag har Uppdaterat Grafikkortet ( GeForceRTX3060)

Som jag fick tips om! Men problemet kvarstår...........Jag fick även tips att dra ut Grafikkortet, och sätta dit igen. Kanske dumt när jag har garanti kvar. Och kortet skall ju funka till programmet!
Skärmen är det inget fel på! Den funkar till allt annat.

Nedanstående på skärmen när du slår på Flyg simmen...........

I World Objects Draw I

TAG: MISSION
TAG: HANGAR
TAG: SPAWNED_BY_SCENERY
TAG: MISSION RTC
TAG: MENY_RTC

Känns som det skulle vara omställt till “VR mode” eller något annat knas?

## Och VFR MAP “lilla rutan” man kan klicka upp! Där fladdrar planet Hiskeligt? Vilket det inte gjorde från början?

OCH NEJ -INGEN ALKOHOL ELR DROGER....... *INTERNET ÄR JU ÖPPET DYGNET RUNT! 😉

Permalänk

Hej. Kan det vara så att dina barnbarn (?) Möjligen har gått in i inställningarna för developer längst ner i menylistan under options? Där kan man bland annat ställa in wireframe alltså att man ser gränserna på polygonerna eller grafiken eller vad man nu ska kalla det... Borde dock inte finnas efter omstart då developer går tillbaka till normalt läge i omstart. (Om jag nu erindrar mig rätt). Men sen har jag faktiskt läst om någon slags bugg på det officiella Flight Simulator forumet där någon fick massa konstiga linjer runt sin farkost. Den biten kan jag inte alls svara på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Nej du får ursäkta mig För när jag läser lite mer så framgår det ganska tydligt att detta inte kan vara ditt problem. Har du lust att ta en bild på problemet och lägga upp på exempelvis imgur?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Halloy

Jag tror att möjligen i det är i lilla "Aktivitetsfältet" längst upp? (De mode) #Tools #Camera #Options #Windows #Help
Att där kan det vara? Att det har klickats i något eller ändrats? Det är ju en jäkla massa inställningar.......svårt att gissa sig till.

Jag skall försöka lägga bild.......idag

Permalänk

Jag fick bort alla streck o allt skit på skärmen. Så nu är det #löst# iallafall

-Nu är det bara det lilla planet kvar som som fladdrar som en liten Collibri fågel i VRF MAP rutan..........????

Kanske hjälper göra en om installation av programmet?

Permalänk
Medlem

För ESSA gå gärna in o rösta på buggen också https://forums.flightsimulator.com/t/broken-runnway-essa-26 så kanske Asobo äntligen prioriterar upp den , tyvärr är ESSA ganska dåligt byggd, tar mer prestanda än många andra custom airports med mer innehåll

Permalänk

Här är vad jag ser fram emot när det gäller ESSA

https://forum.orbxdirect.com/topic/213776-update-on-what-ive-...

Permalänk
Skrivet av R a y b a n 2022:

Jag fick bort alla streck o allt skit på skärmen. Så nu är det #löst# iallafall

-Nu är det bara det lilla planet kvar som som fladdrar som en liten Collibri fågel i VRF MAP rutan..........????

Kanske hjälper göra en om installation av programmet?

Det är en bugg. Som mycket annat. Zoomar du ut på kartan och inte har max inzoomat sak försvinner det direkt.. Bättre att ha lite utzoomat så man ser sin färdväg bättre. Annars har du ofta karta vid gps i många plan. Efter nya uppdateringen är det däremot smidigt att få fram frekvenser via av den andra Kartan.

👍🏼

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma