Permalänk

Köphjälp moderkort

Skall införskaffa ett moderkort till intel i5 12 och 13 gen. Men blir inte klok på vad man skall kolla efter. Skiljer ju en hel del i pris.

Jag spelar endast. Ingen redigering eller liknande
Övrig setup är
Msi suprim x 3080 12gb
Intel core i5 12 eller 13. Ej inköpt ännu
Fractal design meshify 2 compact
Asus rog 1000watt nätagg
Samsung 980 PRO 1tb
Nzxt kraken z53

Ram minnen är ej köpt då jag inte bestämt moderkort. Ni får gärna ge mig lite tips på vilka moderkort man skall leta efter så jag inte köper ett som är överdrivet för vad jag skall använda det till.

Permalänk
Inaktiv

MSI eller Asus och ur "B serien" hade jag tittat på även med en "K" processor eftersom "Z-serien" har väldigt få fördelar. Överklockningsmarginal på moderna processorer är också väldigt dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasAirasmaa:

Skall införskaffa ett moderkort till intel i5 12 och 13 gen. Men blir inte klok på vad man skall kolla efter. Skiljer ju en hel del i pris.

Jag spelar endast. Ingen redigering eller liknande
Övrig setup är
Msi suprim x 3080 12gb
Intel core i5 12 eller 13. Ej inköpt ännu
Fractal design meshify 2 compact
Asus rog 1000watt nätagg
Samsung 980 PRO 1tb
Nzxt kraken z53

Ram minnen är ej köpt då jag inte bestämt moderkort. Ni får gärna ge mig lite tips på vilka moderkort man skall leta efter så jag inte köper ett som är överdrivet för vad jag skall använda det till.

https://www.inet.se/produkt/1903602/msi-pro-z690-a-ddr4
Jag har denna och är väldigt nöjd. Jag tycker z690 är värd dem extra hundralapparna, dock köpte jag kitt 1800:- ish nytt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt Asus. Försök att isolera dina alternativ.

Är ditt chassi av ATX modell? Då letar du efter ett ATX moderkort.
Vilken socket behöver du för att använda processorn du vill? Filtrera på det.
Jag rekommenderar att du väljer Asus, då kan du filtrera även på det.
Behöver du WIFI & Bluetooth? Etc..

Har du inga tydliga krav på moderkortet så lär du inte behöva lägga mer pengar än nödvändigt på det heller tänker jag.