Permalänk

Misslyckad vattenkylning...

Tjena. Precis som rubriken har jag uppenbarligen misslyckats med min vattenkylning... men jag lever efter mottot att man lär sig av sina misstag så jag har inte gråtit än 😉
Men jag har några frågor om lite olika saker...
1. Mitt grafikkortet fick ta den hårda smällen och fick sig en invändig tvätt. Dock fungerade det fortfarande när jag slet ur strömmen. Så vad borde jag göra med der nu? Det är isär plockat och allt vatten är borta från det nu. Är det något mer jag borde göra eller är det bara sätta ihop om ett par dagar när det fått torka ordentligt och hoppas på det bästa?

2. Jag provkörde systemet några timmar innan jag drog igång resten av datorn och det höll tätt. Allt har lirat på skitbra i 3 dagar tills jag startade datorn idag och det läckte reält från en anslutning. Jag kör hard tubing så det är anslutningar med O.ringar i. Använder ni något smörjmedel för att få dig rören lättare? Jag körde på lite silikon spray men nu i efterhand blev jag orolig att de va dumt så det löste upp tätningen eller att det gjorde så röret gled loss lite... någon som har en bra ide om detta?

3. Jag kör med rent alphacool 17313. Behöver jag ha i nån tillsats som förebygger alger och rost etc eller funkar det med bara vattnet?

Sorry att det blev som en hel bok men hoppas något kan ta sig tid med lite vettiga svart.
Tack på förhand😀

Permalänk
Medlem

Silikonspray.. där har du problemet. Du skall inte ”smörja” rören alls. Dom har helt enkelt ploppat ut med trycket som blir i loopen.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av dannhepannhe:

Tjena. Precis som rubriken har jag uppenbarligen misslyckats med min vattenkylning... men jag lever efter mottot att man lär sig av sina misstag så jag har inte gråtit än 😉
Men jag har några frågor om lite olika saker...
1. Mitt grafikkortet fick ta den hårda smällen och fick sig en invändig tvätt. Dock fungerade det fortfarande när jag slet ur strömmen. Så vad borde jag göra med der nu? Det är isär plockat och allt vatten är borta från det nu. Är det något mer jag borde göra eller är det bara sätta ihop om ett par dagar när det fått torka ordentligt och hoppas på det bästa?

2. Jag provkörde systemet några timmar innan jag drog igång resten av datorn och det höll tätt. Allt har lirat på skitbra i 3 dagar tills jag startade datorn idag och det läckte reält från en anslutning. Jag kör hard tubing så det är anslutningar med O.ringar i. Använder ni något smörjmedel för att få dig rören lättare? Jag körde på lite silikon spray men nu i efterhand blev jag orolig att de va dumt så det löste upp tätningen eller att det gjorde så röret gled loss lite... någon som har en bra ide om detta?

3. Jag kör med rent alphacool 17313. Behöver jag ha i nån tillsats som förebygger alger och rost etc eller funkar det med bara vattnet?

Sorry att det blev som en hel bok men hoppas något kan ta sig tid med lite vettiga svart.
Tack på förhand😀

Köp en läcktestare, EK´s är bäst. Och rören ska du inte spraya, kolla om EK´s guide för hur man bygger

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Det var som jag misstänkte med sprayen.... dock verkar det inte vara det som var problemet. Kollade lite mer noga på röret nu och såg att det var en spricka på ca 3 cm så om det inte blev nu när jag plockade isär det så har jag problemet där... dock skumt att det sprack idag när jag startade datorn...

Permalänk
Medlem

Till när det är fixat, det rekommenderas tillsats som dödar bakterier och alger, och korrosionsskydd, för att det ska fungera problemfritt så länge som möjligt.

Ditt vattnade kort bör klara sig fint, med destillerat vatten, har du typ Isopropanol, ipa så kan du göra rent ytorna med detta, det avdunstar och lämnar inget som kan bråka senare.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Skrivet av dannhepannhe:

Det var som jag misstänkte med sprayen.... dock verkar det inte vara det som var problemet. Kollade lite mer noga på röret nu och såg att det var en spricka på ca 3 cm så om det inte blev nu när jag plockade isär det så har jag problemet där... dock skumt att det sprack idag när jag startade datorn...

Det rör sig lite när rören expanderar och krymper av temperaturändringarna så kan varit att röret satt för mycket i spänn och helt enkelt spruckit pga det.

Även beroende på hur du kapade rören kan det uppstått hårsprickor som spruckit upp mer av expansion.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av MerLox:

Till när det är fixat, det rekommenderas tillsats som dödar bakterier och alger, och korrosionsskydd, för att det ska fungera problemfritt så länge som möjligt.

Ditt vattnade kort bör klara sig fint, med destillerat vatten, har du typ Isopropanol, ipa så kan du göra rent ytorna med detta, det avdunstar och lämnar inget som kan bråka senare.

Har du nåt tips på någon bra tillsats man kan köra i? Eller innehåller dom koncentrerade färgerna man kan köpa rätt saker?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det rör sig lite när rören expanderar och krymper av temperaturändringarna så kan varit att röret satt för mycket i spänn och helt enkelt spruckit pga det.

Även beroende på hur du kapade rören kan det uppstått hårsprickor som spruckit upp mer av expansion.

Aha ja det kanske var jag som va lite för hårdhänt.... det är en väldigt kort bit med några böjningar tätt inpå varandra så kanske är bättre att köra vanlig slang där emellan🤔

Stavar som en treåring😐
Permalänk
Medlem
Skrivet av dannhepannhe:

Har du nåt tips på någon bra tillsats man kan köra i? Eller innehåller dom koncentrerade färgerna man kan köpa rätt saker?

Jag använder ;https://www.inet.se/produkt/5320934/ek-cryofuel-clear-koncentrat-100-ml "clear" så ser ut som vatten, gillar inte färger, det bygger oftast på, på dåliga ställen, typ vattenblocken vilket påverkar kylningen.

Du kan använda det du har, om du planerar att byta lite då och då, vissa säger dom aldrig gjort något och att allt bara fungerar, det blir lite gambling, destillerat vatten är bra, men tar upp allt i systemet, nickelplatteringen, mässingen i anslutningarna och så vidare, och med otur så kan du ha fört in någon tråkig bakterie från när du byggde systemet, vilket trivs i rätt temperatur och kan växa till sig, inga problem i början, men allt som sätter sig i de små små kanalerna i blocken kommer motarbeta syftet.

Visa signatur

MerLox

Permalänk

Tack för alla svar 😃 om jag ger mig på att provtrycka med luft hur högt tryck är lagom att testa med? Hur mycket bygger det i ett system när det är igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

Det fetade är viktigt att rengöra alla komponenter som har vart i kontakt med läckande vatten med, annars problem senare med korrosion/oxidation.
Prova softtubing för att vara på säkra sidan om du är ny på vattenkylning.
my 2 cents

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb [Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5950x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd, fortfarande 2025!
Nytt skal lianli V3000 med rads men utan något annat än

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannhepannhe:

Tack för alla svar 😃 om jag ger mig på att provtrycka med luft hur högt tryck är lagom att testa med? Hur mycket bygger det i ett system när det är igång?

Inte mer än en bar annars kan oringarna skadas, typ.
Bara tryck lagon så du ser att det inte läcker under en viss tid och samtidigt ruska lite på datan/kopplingarna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BNEA02:

Det fetade är viktigt att rengöra alla komponenter som har vart i kontakt med läckande vatten med, annars problem senare med korrosion/oxidation.
Prova softtubing för att vara på säkra sidan om du är ny på vattenkylning.
my 2 cents

Har haft soft tubing i 6 år så helt ny är jag inte men hard tubing har jag aldrig hållt på med innan så tänkte lära mig det nu 😃

Permalänk

Tips när du provtrycker slingan är att du fyller den med vatten så du inte bara trycker med luft.

Om något spricker kommer det inte bli en explotion och plastbitar som flyger. Visserligen är nog 1-2 bar relativt harmlöst men kan nog ändå få plastflisor a att flyga.

Har sopat iväg ett 200l plastfat med tryckluft 20m rakt upp i taket när den exploderade visserligen med betydligt högre tryck.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Nu har jag provtryckt under natten och den tappade typ 0.75 bar på 24 timmar.... hur ska man kunna hitta den mini läckan?😴

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannhepannhe:

Nu har jag provtryckt under natten och den tappade typ 0.75 bar på 24 timmar.... hur ska man kunna hitta den mini läckan?😴

Såpavatten på de olika anslutningarna så ser man vart det bubblar sammma som bil/cykeldäck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv inte vattenkylning. Silikon borde inte lösa upp gummi. Är det trögt kan man avända en liten klick tvål.

OT: kan detta även fungera i datorers vatten kylning?
https://persaker.se/olja-kem/glykol/red-line-water-wetter/

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tips när du provtrycker slingan är att du fyller den med vatten så du inte bara trycker med luft.

Om något spricker kommer det inte bli en explotion och plastbitar som flyger. Visserligen är nog 1-2 bar relativt harmlöst men kan nog ändå få plastflisor a att flyga.

Har sopat iväg ett 200l plastfat med tryckluft 20m rakt upp i taket när den exploderade visserligen med betydligt högre tryck.

Har ingen erfarenhet av att tryckprova vattenkylningar men däremot av industriell provning/provtryckning och 2 bar är groteskt mycket för något som bara ska hålla för vatten som pumpas runt. Ni riskerar skador på er utrustning och er själva. Tryck runt 0,2-0,5 bar är mera rimligt.

Permalänk
Skrivet av dannhepannhe:

Med Hardtubing kan du ju enkelt testa lite mer, för att hitta läckan. Ta bort en sektion täpp och testa, fortsätt tills du hittar sektionen var läckan är.
Så hittade jag en minimal läcka i ett CPU block som höll på att driva mig galen några dagar ett år sedan

Kolla även att ingen o-ring fallit ur kopplingarna, dom läckorna kan bete sig lite konstigt också.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)