Permalänk

Kommer 13th sälja slut direkt tror ni?

Sitter och tvekar på att köpa den nya i9, jag skulle vilja se tester innan jag köper men kommer det säljes slut direkt som med nvidias rtx 4090 tror ni?

Permalänk
Medlem

Knappast då de inte verkar kunna öka prestandan så värst mycket från gen till gen som på GPU fronten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moyozuz539:

Sitter och tvekar på att köpa den nya i9, jag skulle vilja se tester innan jag köper men kommer det säljes slut direkt som med nvidias rtx 4090 tror ni?

Vad har du idag i din burk? Kan ju inte säga något om tillgängligheten då den inte är släppt än (släpp 20/10).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte.
Men jag kan ha fel!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kollar du runt så finns det stora lager av AM5 kvar överallt. 13000-serien har väl fördelen att det går att återanvända DDR4 samt även moderkort så det lär gynna Intel.

Permalänk

Bara 4 timmar kvar nu
Blir att snabbkolla på tester och hoppas jag hinner köpa ett ex om testerna ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Bara 4 timmar kvar nu
Blir att snabbkolla på tester och hoppas jag hinner köpa ett ex om testerna ser bra ut.

Finns ju nåt som heter öppetköp annars

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon annan såg det men webhallen skickade ut något reklammail imorse, de råkat väl lägga upp sakerna lite tidigt. De hade en stund lagersaldon och gick att beställa såg det ut som (testade ej dock), men vem vet om de gäller vid live eller ej- tog ett par screenshots då jag diskuterade det hela med polare i discord.

Lager 13900K

Lager 13700K

Hade tagit bättre bilder och screens på de andra modellerna med men hade helt missat att detta lanserades idag och vilken tid - undrade mer varför inga recensioner var uppe än

Som sagt, lagersaldon kan mycket väl vara helt fel men för de som är nyfikna iallafall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Funderar på om man ska köpa en 13900k eller en 13700k. ska mest spela i 4k och streama samtidigt. har ett 3090ti på ingående också. något tips?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Ska man köpa ett Z790 till 13900 eller funkar det med ett z690 istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Sitter och tvekar på att köpa den nya i9, jag skulle vilja se tester innan jag köper men kommer det säljes slut direkt som med nvidias rtx 4090 tror ni?

Det kan hända att det säljer slut, det hänger ju lite på hur mycket de olika butikerna får. Överlag så skulle jag säga att intresset för CPU är lägre än för GPU då många använder samma CPU till flera generationer av GPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk

Tvekar också emellan i7 och i9.
Köper man i7 så lär den ju slå i9 1200ks för ett ok pris.
Med tankte på att det är samma cores totalt men i7an körs i högre frekvens.

Jag tror att allt kommer sälja slut direkt, sedan vartefter kommer det in mer men i lager priset kommer stiga.

Permalänk
Medlem

Är det inte värt att vänta på 7800X3D testerna?

Permalänk
Medlem

Beror väl på i vilket system man har nu och i vilken grad man "måste" ha Intel. Har man ett kompatibelt moderkort och inte vill lägga för mycket pengar på uppgraderingen så behöver man väl inte vänta, då är AM5 inte ett alternativ. Ska man köpa helt nytt och är beredd att lägga mer på hela plattformen så hade iallafall jag väntat in testerna av AMDs x3d-processorer.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Sålde inte slut direkt fick tag på en i9.
Kommer köra den på vatten så det blir nog bra.