Apple förser Ipad Pro och Apple TV med nya systemkretsar

Permalänk
Medlem

Apple kan om de vill avrätta Nvidia Shield om de trycker på dv och truehd atmos men sålänge itunes drar in så mycket så är det bara och drömma.

Permalänk
Medlem

Dyra Ipads är rätt ointressanta tills man kan köra MacOS men den dagen lär väl aldrig komma. Däremot är ATV uppgradering fin, rätt stort lyft i hårdvara samtidigt som priset är billigare. Synd att jag köpte min i juni

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Dyra Ipads är rätt ointressanta tills man kan köra MacOS men den dagen lär väl aldrig komma.

Den dagen finns – jag gör och det funkar!
Men oj, jag är inte du. Och jag kör Windows ibland (för spelande).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nya modellen har 4GB ram (gamla 3 GB) och tydligen samma A15 version som i iPhone 13 pro, d.v.s. 5-core GPUn. Så låter som fokus varit på att biffa upp hårdvaran för spel.

Och den bästa uppgraderingen är att de tagit bort fläkten.

Hade ingen aning att apple tv har fläkt. Har aldrig hört det på mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Hade ingen aning att apple tv har fläkt. Har aldrig hört det på mina.

Inte jag heller, men att ta bort rörliga delar är alltid bra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Den dagen finns – jag gör och det funkar!
Men oj, jag är inte du. Och jag kör Windows ibland (för spelande).

Berätta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag har försökt begripa skillnaden på Thread och Matter. Jag är inte alls säker, men om jag förstått det rätt så är Thread en direkt konkurrent till Zigbee och Z-wave - dvs, det fysiska lagret när man skickar data till enheterna. Matter är i applikationslagret och är nån form av standardisering av protokollet för Homekit, Google Home och liknande. Har man då specifikt en enhet som använder sig av Thread (till skillnad från Wifi eller Bluetooth) så kan man inte använde den med den billigare AppleTV, men om man har en sådan enhet plus en hub som förstår Thread och Wifi, så kan man alltså koppla den hubben till sin AppleTV och få allt att fungera.

Thread
https://en.wikipedia.org/wiki/Thread_(network_protocol)

Matter
https://en.wikipedia.org/wiki/Matter_(standard)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Var står det "Enkla utan internet ingång" i artikeln? Menar du avsaknad av ethernet? Hur många stoppar in ethernet i sin ATV egentligen, wifi räcker gott.

Jag gör. Definitivt. Allt i kåken som inte är mobilt har fast ethernet-anslutning. Det ger bästa prestanda till de enheterna och också bästa prestanda till de mobila enheterna som då får mer utrymme och inte stör ut varandra. Chromecasten är enda undantaget, men den används bara sporadisk och har ju (heller) ingen ethernet tyvärr.

Kör dessutom en del VR med wirelessanslutning (Air Link till Quest) och då vill man vara ensam på 5-Gh bandet för att det ska fungera utan störningar och drops. Funkar finfint, men skulle jag ha en massa wifi-enheter som ligger och stör skulle det bli ett h-e att springa och stänga av allt överallt.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Barsk66:

Jag gör. Definitivt. Allt i kåken som inte är mobilt har fast ethernet-anslutning. Det ger bästa prestanda till de enheterna och också bästa prestanda till de mobila enheterna som då får mer utrymme och inte stör ut varandra. Chromecasten är enda undantaget, men den används bara sporadisk och har ju (heller) ingen ethernet tyvärr.

Kör dessutom en del VR med wirelessanslutning (Air Link till Quest) och då vill man vara ensam på 5-Gh bandet för att det ska fungera utan störningar och drops. Funkar finfint, men skulle jag ha en massa wifi-enheter som ligger och stör skulle det bli ett h-e att springa och stänga av allt överallt.

Fast om du läser om vad jag skrev så menade jag "Vem behöver ethernet in i Apple TV egentligen", och du själv säger ju att din chromecast (samma funktion som ATV) kan få ligga på Wifi.

För man behöver inte låg latens och gigabit in i en streamlåda.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag gör. Definitivt. Allt i kåken som inte är mobilt har fast ethernet-anslutning. Det ger bästa prestanda till de enheterna och också bästa prestanda till de mobila enheterna som då får mer utrymme och inte stör ut varandra. Chromecasten är enda undantaget, men den används bara sporadisk och har ju (heller) ingen ethernet tyvärr.

Kör dessutom en del VR med wirelessanslutning (Air Link till Quest) och då vill man vara ensam på 5-Gh bandet för att det ska fungera utan störningar och drops. Funkar finfint, men skulle jag ha en massa wifi-enheter som ligger och stör skulle det bli ett h-e att springa och stänga av allt överallt.

Jag kör trådat respektive trådlöst av samma orsaker som dig. Har vid tillfällen testat att köra allt som går trådlöst - vilket dragit ner prestandan för allt och alla. Kan säkert fungera prima om allt stödde senaste tekniken, men där kommer jag aldrig hamna.

Permalänk
Medlem

@Printscreen Men om du läser mitt svar så ser du att jag anser det vara förkastligt att köra wifi för icke-mobila enheter. Jag hade mycket hellre kopplat upp också Chromecasten som fast ansluten.

Självklart är det dock ingen nackdel att också kunna ha wifi som ett alternativ. Det är ju ibland nödvändigt, som t.ex för Chromecasten i fjällstugan m.m. Men att ta bort ethernet, vilket inte innebär många kronors besparing är fel. Det tvingar mig att köpa den dyrare modellen av Apple TV, med extra minne jag inte behöver eftersom jag ju vill ha ethernet. Jag använder inte Arkad-funktionen i Apple-TV.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Inte stöd för profil 7 enligt vad jag hittat.
Fortfarande 5 dvs.

Verkar ju bokstavligt vara:

  • Snabbare krets i allmänhet (kan inte påstå att jag någonsin känt ”det hade behövts mer kräm nu”. Det enda som någonsin kan kännas lite segt är ju att installera firmwareuppdateringar)

  • HDR10+ stöd

  • USB-C-laddning

  • Halverad vikt (men samma dimensioner)

Saknar fortfarande stöd för 8K och 120 hz/fps. 120 kanske är en bit bort innan det ”behövs” men 8K finns det ju redan material för på YT tex.

Här är en komplett lista. Det mest relevanta har du redan listat men verkar finnas med eller utan Ethernet.

A15 Bionic chip: The new Apple TV is equipped with the A15 Bionic chip for up to 50% faster performance than the previous model with the A12 Bionic chip. Apple says this results in improved responsiveness and faster navigation. Apple adds that graphics performance is up to 30% faster for smoother gaming.

4GB of RAM: The new Apple TV is equipped with 4GB of RAM, compared to 3GB in the previous model, for improved responsiveness.

128GB storage option: The new Apple TV is available with up to 128GB of storage, compared to a max of 64GB for the previous model.

HDR10+ support: In addition to Dolby Vision, the new Apple TV now supports HDR10+ content in supported apps.

Siri Remote with USB-C port: The new Siri Remote is equipped with a USB-C port instead of Lightning for charging.

Thinner and lighter design: Apple says the A15 Bionic chip's increased power efficiency allowed for the internal fan to be removed in the new Apple TV, resulting in the device having a more compact design that is around 12% thinner and around 50% lighter than the previous model.

No more "TV" branding on top: The new Apple TV no longer has "TV" imprinted on the top of the device and instead simply has a centered Apple logo.

Lower pricing: The new Apple TV starts at $129 with 64GB of storage, while the previous model started at $179 with 32GB of storage. While you need to spend $149 to get an Ethernet port, Thread support, and 128GB of storage, that's still cheaper than any of last year's models.

No charging cable in the box: The new Apple TV ships without a charging cable in the box for the Siri Remote, except in Brazil. Apple sells a new woven USB-C cable separately for $19.

Packaging changes: The new Apple TV comes in a slightly more rectangular box that no longer has outer plastic wrap.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Barsk66:

@Printscreen Men om du läser mitt svar så ser du att jag anser det vara förkastligt att köra wifi för icke-mobila enheter. Jag hade mycket hellre kopplat upp också Chromecasten som fast ansluten.

Självklart är det dock ingen nackdel att också kunna ha wifi som ett alternativ. Det är ju ibland nödvändigt, som t.ex för Chromecasten i fjällstugan m.m. Men att ta bort ethernet, vilket inte innebär många kronors besparing är fel. Det tvingar mig att köpa den dyrare modellen av Apple TV, med extra minne jag inte behöver eftersom jag ju vill ha ethernet. Jag använder inte Arkad-funktionen i Apple-TV.

Men asså, jag pratade ju nånsin bara ATV, det var du som började blanda in andra enheter. Jag t.ex. kör ju min stationära med sladd, för där får man ut något av det.

Jag vidhåller att ethernet till en ATV är helt onödigt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag vidhåller att ethernet till en ATV är helt onödigt.

Jag vidhåller att det inte är onödigt. Har man 30-50 wifi-nät runt sig så tycker jag att det är skönt att använda sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Var står det "Enkla utan internet ingång" i artikeln? Menar du avsaknad av ethernet? Hur många stoppar in ethernet i sin ATV egentligen, wifi räcker gott.

Ursäkta omskrivningen/förkortningen av:

Citat:

en enklare med endast Wifi och 64 GB lagring och en något mer påkostad med både Wifi och Ethernet

Ontopic
Att ta bort basala saker på ena för att få den andra att framstå som premium är bara uselt.
Sen är wifi inte alltid bäst ELLER problemfritt och då är en port bra/självklar. (Som att skippa årorna i en eka för att man har en utombordare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Att ta bort basala saker på ena för att få den andra att framstå som premium är bara uselt.

Det diffar 200kr, vet inte hur mycket premium den ”större” verkar, köp den om port är viktigt för dig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Men asså, jag pratade ju nånsin bara ATV, det var du som började blanda in andra enheter. Jag t.ex. kör ju min stationära med sladd, för där får man ut något av det.

Jag vidhåller att ethernet till en ATV är helt onödigt.

Vill man syssla med in-home streaming till desktop och konsoler är det ganska trevligt med trådad anslutning.

Permalänk
Medlem

@Mindfighter Jao lite överdrivet när de det knappt skiljer (onödigt med 2 modeller). Men tänkte mest på principen som förekommer så ofta.

T.ex har bildkvalitéer som funnits på 4K-TVs tagits bort i (vissa) nyare 4K-TVs pga att 8K TVs ska se bättre ut. (gissar det kommer återtas dock https://www.youtube.com/watch?v=JdwQEs2bVRE ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag gör. Definitivt. Allt i kåken som inte är mobilt har fast ethernet-anslutning. Det ger bästa prestanda till de enheterna och också bästa prestanda till de mobila enheterna som då får mer utrymme och inte stör ut varandra. Chromecasten är enda undantaget, men den används bara sporadisk och har ju (heller) ingen ethernet tyvärr.

Kör dessutom en del VR med wirelessanslutning (Air Link till Quest) och då vill man vara ensam på 5-Gh bandet för att det ska fungera utan störningar och drops. Funkar finfint, men skulle jag ha en massa wifi-enheter som ligger och stör skulle det bli ett h-e att springa och stänga av allt överallt.

+1

Håller med. Jag har gjort likadant. kabel till alla nätverksanslutna enheter, med kabelanslutning, inkl Apple TV.

T.om Hemmabioförstärkaren, har fått kabelanslutning till nätverket, trots att den bara streamar internetradio.

Wifi endast för enheter, som inte har nätverksport (Telefon, surfplatta, homekit elpluggar osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

@Mindfighter Jao lite överdrivet när de det knappt skiljer (onödigt med 2 modeller). Men tänkte mest på principen som förekommer så ofta.

T.ex har bildkvalitéer som funnits på 4K-TVs tagits bort i (vissa) nyare 4K-TVs pga att 8K TVs ska se bättre ut. (gissar det kommer återtas dock https://www.youtube.com/watch?v=JdwQEs2bVRE ).

Hur menar du med sämre bild? Det beror väl på källan?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av pålis:

Vill man syssla med in-home streaming till desktop och konsoler är det ganska trevligt med trådad anslutning.

Men asså, jag pratade nånsin bara om AppleTV. Sluta flytta målstolparna.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor
Bla för att 8K LCD naturligt har svårare att slå 4K ljusmässigt, och vars de vill lägga pengar och resurser.
Hv EX.. 4k nyare årsmodell men IPS istället för VA..(sämre bild)
Tror jag såg denna halvfärska video.. prat och testresultat:. https://www.youtube.com/watch?v=4EHJsSTlozM

Men det ändras kanske nu.. när det kommit EU-lagar om restriktioner för wattförbrukning och max nits. (tidigare videon)
/offtopic

Permalänk
Medlem

Var jättesugen på en m2 pro för 12k kr inte så farligt för det man får faktiskt... men men blev en air med m1 istället för 7,5k. Tror inte skillnaden kommer att märkas så mkt.... priset däremot....

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att gå tillbaka till iPad Pro 12.9" som min personliga laptop istället för den MBP 14" jag kör nu, tycker det är mycket trevligare att använda iPad OS för sådant man gör på fritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Var jättesugen på en m2 pro för 12k kr inte så farligt för det man får faktiskt... men men blev en air med m1 istället för 7,5k. Tror inte skillnaden kommer att märkas så mkt.... priset däremot....

Beror lite på hur du tänkt använda din iPad. Davinci Resolve lär vara exklusivt för iPad Pro M1/M2. Pro:n är enklare att använda som en dator då externa hårddiskar, möss, tangentbord, skärmar etc lätt kopplas in via Thunderbolt.

Det blev en iPad Pro M1 för 9,5k här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Men asså, jag pratade nånsin bara om AppleTV. Sluta flytta målstolparna.

Ja, och man kan streama sin desktop till Apple TV med ex. Moonlight eller Steam. Då kan det vara najs med trådat till samtliga enheter.