AMD Ryzen 7000X3D med 3D V-Cache kan avtäckas på CES 2023

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Det står faktiskt inte "3D V-Cache" under zen 4 och zen 5 på bilden i artikeln.

Intressant! Jag läste på en annan sajt, servethehome.com tror jag, att de spekulerar i nån annan metod att löda ihop cachen, inte nödvändigtvis direkt ovanpå. Intel presenterade ju hur de kommer löda ihop olika moduler på sidan, alltså som ett pussel. Det kan vara så AMD kommer göra och det kan ju resultera i bättre möjligheter till överklockning.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det vet jag inte. Intel har ju fått ner sina budget kort med LGA1700 till 1000kr så det är antagligen bara en tidsfråga innan AM5 modeller kommer i den prisklassen.

LGA1700 med DDR5 hamnar snarare runt 1500 kr, Intel låter DDR4 bara budget. AMD kommer ha AM4 som budget istället, så AM5 kommer fortsätta vara dyrare hela 2023. Men vi kommer säkert få se rimligare priser å AM5 efter nyår när DDR5 blir mer mainstream.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen vet jag inte men att kortet är byggt behöver väl inte betyda att det måste mycket dyrare att tillverka? Priset beror väl mest på att de väljer att ha DDR5 stöd på de mer påkostade modellerna?

DDR5 gör moderkortet dyrare att tillverka. Ska man ha PCIe 5.0 blir det ännu dyrare att tillverka. Finns inte ens PCIe-kort som har nytta av det ännu.

Permalänk
Medlem

Svårt att veta ifall extra L3 kommer hjälpa Zen 4 lika mycket som Zen 3. DDR5 kanske utgör en mindre flaskhals. Samtidigt har ju Zen 4 betydligt högre klockfrekvenser. Svårt att veta hur det kommer slå. Men det känns, tycker jag, som att AMD kommer vinna i gaming rakt över medan det blir dött lopp produktivitet för toppmodellen men Intel vinner i alla andra segment.

Det stora frågetecknet för båda tillverkare tänker jag är priset. Det känns som AMD behöver matcha 13900K i pris för 7950X och för alla andra modeller behöver man lägga sig under Intels motsvarigheter. En bra bit under, faktiskt eftersom dessa modeller inte dras med samma extrema energiförbrukning som 13900K.

3D Vcache skulle kunna hjälpa AMD en hel del särskilt för 7600X, 7800X & 7900X som känns rätt meningslösa just nu eftersom Intel vinner både ST & MT och är billigare samt har lägre plattformskostnad. Om AMD släpper 3D Vcache-modeller rakt över hela linjen så kommer man vinna gaming samt vara good enough för produktivitet. Då finns existensberättigande för ovan nämnda modeller och man kan ligga på nuvarande priser. Dock inte för nuvarande 7000x bortsett från 7950.

Sedan ska vi inte glömma konkurrens från 5000x och Alder lake heller.

My thoughts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

3D Vcache skulle kunna hjälpa AMD en hel del särskilt för 7600X, 7800X & 7900X som känns rätt meningslösa just nu eftersom Intel vinner både ST & MT och är billigare samt har lägre plattformskostnad. Om AMD släpper 3D Vcache-modeller rakt över hela linjen så kommer man vinna gaming samt vara good enough för produktivitet. Då finns existensberättigande för ovan nämnda modeller och man kan ligga på nuvarande priser. Dock inte för nuvarande 7000x bortsett från 7950.

7700X verkar ju prestera minst lika bra som 13700K och är dessutom lite billigare, om man ser till kostnaden för enbart CPU:n då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gaming är en ganska nischad bransch iofs ca 14% av amds omsättning.

Moderkort är inte exklusivt för gaming har jag för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Intel släppte ju Raptor-infon på launchdagen för nya AMD, så...

Japp japp! Det är så barnsligt

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

7700X verkar ju prestera minst lika bra som 13700K och är dessutom lite billigare, om man ser till kostnaden för enbart CPU:n då.

Hej, det är sant att de ligger lika vad gäller gaming, men vad gäller produktivitet är 13700k i snitt överlägsen. De 400 kronorna som skiljer för processorn käkas upp av dyrare moderkort för AMD.

Visserligen drar 13700k mer ström än 7700k, men det lär inte stoppa särskilt många entusiaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Moderkort är inte exklusivt för gaming har jag för mig.

Absolut men serververksamhet använder andra moderkort än gaming och att ställa om maskiner kostar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Kanske blir en sådan.

Angående priser så är allt dyrt idag och det beror mycket på att vår krona har tappat värde. Så oavsett vad man köper så blir det snordyrt.

Jag tycker dock moderkorten idag är på tok för dyra emot det andra. Liksom 128GB ddr5 minne går att få för 10 000kr, inte så superdyrt vill jag påstå. Samma gäller snabb och stor ssd. CPun det är brutala cpuer man får...

Men moderkorten känns för mig bara mehe trots namn som innehåller något med Elite. Men det är en komponent och man ska ej hänag upp sig för mycket på dens pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hur menar du med nishad branch? Menar du datorer?

Att bygga själv. / Att det fortfarande ska kosta ett visst pris.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Är dags att sluta tro en nishad bransh ska kosta som den gjorde för 15 år sen.

15 år? 2800 kr var ju ett högt pris för moderkort bara sex månader sedan.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

15 år? 2800 kr var ju ett högt pris för moderkort bara sex månader sedan.

Nä, minst sista 5 åren har det varit fler kort över 3k än under vid release iaf för de "högsta" chipset.. Inget nytt med dessa priser. Däremot börjar topp priserna springa iväg på korten med kort för 22k mm.

Sen syftade 2800kr & 15 år snarare på vad man MAX lägger, och jah för 15 år sen var det väl där toppkorten låg i pris.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

15 år? 2800 kr var ju ett högt pris för moderkort bara sex månader sedan.

Det har funnits dyra moderkort minst sen X570 moderkort (AM4) släpptes på marknaden.
Ville man dessutom ha ett fläktlöst moderkort så var det nästan bara vattenkylda modeller tills uppdaterade X570s släpptes.
X570s är en strömsnålare variant som inte genererar lika mycket värme (som tidigare X570).

X570 July 2019

Jag vet inte riktigt vilken almanacka du använder.
Men för mig känns det som att Juli 2019 var mer än sex månader sedan.

När jag byggde Haswell i slutet av 2013 så var inte moderkort så dyra.
Det är inte 15 år sen. Men betydligt mer än 6 månader sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Moderkort är inte exklusivt för gaming har jag för mig.

Det är väl egentligen bara gamepads/handkontroller, rattar, joysticks och sånt som är exklusivt för gaming.
Det mesta annat finns det andra användningsområden för.
Men det finns ju ändå produkter som marknadsförs mot folk som gillar gaming.
Olika namn som ska låta coola. RGB. Chassin med fönster etc.
Men så klart kan man använda en "gaming dator" på ett kontor för att köra word och excel.

Däremot om man skulle vara tvingad att använda ratt och pedaler med ett virtuellt tangentbord så hade det inte blivit många ord i minuten skrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Däremot om man skulle vara tvingad att använda ratt och pedaler med ett virtuellt tangentbord så hade det inte blivit många ord i minuten skrivna.

Detta är ett område som verkar ganska outforskat. Har inte sett några reviews för rattar och pedaler i varken excel eller word. Kan det helt enkelt varit att man förbisett de möjligheter som finns. En växelspak hade varit grymt för de tillfällen där man behöver kraft.

Lägga den i 6:an vid kompilering, växla ner till 2:an när man skall in och surfa och dra handbromsen när man ska på lunch.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känns ju inte värt köpa något nu, med ökad inflation. I bästa fall kanske vi ser någon ändring i vår (beroende på om dom känner att dom behöver sänka priserna för få något sålt i Sverige eller det kan kvitta).

Om energi priserna fortfarande kommer öka, ihop med högre matpriser. Kommer alla som säljer "lyx produkter" få det tufft (jag menar sådant vi inte behöver köpa nytt varje år, som mobiler, tv, datorer och liknande kommer vara svårt att sälja).

Oavsett verkar ju Intel leda ganska stort över AMD. Men AMD verkar inte se det som så stort hot (när priserna ligger rätt högt när man jämför emot Intel). Varit samma sak med 5 serien. Verkar som jag får leva med nuvarande system i några år till (redan över 10 år och märks hur slitet systemet blivit (jag hoppas på jag kan byta det före den slutar helt att starta)).

Knappast nån större prestandaskillnad(?), däremot verkar ju AMD vara mycket mer lovande energimässigt om man vågar ställa in manuellt i BIOS.

Angående pris, så ja, om du nu vill köpa med DDR4, varför bryr man sig egentligen då? Gammal generation. Bara för att gnälla? (jaja finns ni fåtal som uppgraderar inom samma socket)
Prismässigt kan man nog hitta många paket begagnade som ger mycket mycket mer bang for the buck om det är det man är ute efter.

Undrar varför folk som inte ens tänkt uppgradera ens drar upp DDR4 vs DDR5, det har alltid varit extra dyrt när det kommer nytt.

Angående moderkort så har priserna ökat sjukt mycket för länge sedan. Vad man måste gå upp till för tex X+ SATA, bra strömförsörning eller 2st NIC etc hände för länge sedan, det priset nära dubblerades långt innan Coronan. (Säger en som suttit med en 4690k tills nyss men varit sugen på uppgradering)

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Knappast nån större prestandaskillnad(?), däremot verkar ju AMD vara mycket mer lovande energimässigt om man vågar ställa in manuellt i BIOS.

Angående pris, så ja, om du nu vill köpa med DDR4, varför bryr man sig egentligen då? Gammal generation. Bara för att gnälla? (jaja finns ni fåtal som uppgraderar inom samma socket)
Prismässigt kan man nog hitta många paket begagnade som ger mycket mycket mer bang for the buck om det är det man är ute efter.

Undrar varför folk som inte ens tänkt uppgradera ens drar upp DDR4 vs DDR5, det har alltid varit extra dyrt när det kommer nytt.

Angående moderkort så har priserna ökat sjukt mycket för länge sedan. Vad man måste gå upp till för tex X+ SATA, bra strömförsörning eller 2st NIC etc hände för länge sedan, det priset nära dubblerades långt innan Coronan. (Säger en som suttit med en 4690k tills nyss men varit sugen på uppgradering)

Tittar man på tester med 4090 är amd hopplöst efter (3090/3080 Sweclockers använder verkar begränsa cpu hel del).

Ja jag vill ju inte gå över 1500 för moderkortet. Men i den klassen idag får man typ ett kort du kan montera en cpu i och knappt någon kontakt för varken diskar eller grafikkort ( i alla fall med nya amd serien ). Äldre gen kan man hitta något gammalt avskalad moderkort för detta eller under detta pris.

Jag har mer fokuserad på priset på cpu än ram och moderkortets priser. När jag nämner amd är dyrare än intel (sen bygger ju ddr5 på priset). Även intel är moderkort dyra med ddr5.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar