Råd för bygge av ny dator, framtidssäker, fokus på kylning m.m. till gaming
Hej,
Nu börjar det bli dags att bygga en ny dator, det har inte skett en uppgradering sedan 2014 så tänkte slå på lite större nu.
Nedan är komponenter jag har valt ut som jag tycker känns prisvärda (Då jag vill även ha en prisvärd dator). Jag har inte valt något grafikkort för jag väntar tills nya generationen har kommit från alla spelare. Då jag vill ha högpresterande komponenter vill jag även prioritera kylning, däremot är kylning inget jag har någon expertis inom så tar gärna emot råd!
Mestadels är det gaming som datorn kommer användas till i 1440p, och jag vill inte känna mig begränsad av min dator. Jag spelar just nu mestadels PUBG men jag vill gärna kunna hoppa in i spel som Elden Ring eller Cyberpunk. Ibland så håller jag även på med diverse programmeringssprojekt.
Vad tycker ni om mitt val av komponenter, förslag eller funderingar?
Hur skulle ni göra med CPU kylning? Jag funderade på vattenkylning, men kan även tänka mig mer traditionell luftkylning. Ska jag använda mig av 360mm AIO så måste dess fläktar sitta där fram, är det istället bättre att köra på 240mm AIO och sätta fläktarna på toppen och behålla de vanliga fläktarna på fronten?
Hur tänker ni och hur hade ni gjort?
Tack för eran tid!
CPU: Intel Core i9-13900KF (8 188 kr hos Computersalg)
Chassi: be quiet! PURE BASE 500 FX Black Midi Tower Svart (1 520 kr hos Proshop)
Moderkort: MSI Pro Z790-P WIFI (3 282 kr hos Proshop)
RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz (3 099 kr hos Inet)
SSD: Samsung 980 Pro series 1TB M.2 (MZ-V8P1T0) (1 427 kr hos Proshop)
Nätaggregat: be quiet! Pure Power 11 FM 1000W (1 890 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm (1 849 kr hos Inet)
Totalt: 21 255 kr