Råd för bygge av ny dator, framtidssäker, fokus på kylning m.m. till gaming

Permalänk

Råd för bygge av ny dator, framtidssäker, fokus på kylning m.m. till gaming

Hej,

Nu börjar det bli dags att bygga en ny dator, det har inte skett en uppgradering sedan 2014 så tänkte slå på lite större nu.

Nedan är komponenter jag har valt ut som jag tycker känns prisvärda (Då jag vill även ha en prisvärd dator). Jag har inte valt något grafikkort för jag väntar tills nya generationen har kommit från alla spelare. Då jag vill ha högpresterande komponenter vill jag även prioritera kylning, däremot är kylning inget jag har någon expertis inom så tar gärna emot råd!

Mestadels är det gaming som datorn kommer användas till i 1440p, och jag vill inte känna mig begränsad av min dator. Jag spelar just nu mestadels PUBG men jag vill gärna kunna hoppa in i spel som Elden Ring eller Cyberpunk. Ibland så håller jag även på med diverse programmeringssprojekt.

• Vad tycker ni om mitt val av komponenter, förslag eller funderingar?

• Hur skulle ni göra med CPU kylning? Jag funderade på vattenkylning, men kan även tänka mig mer traditionell luftkylning. Ska jag använda mig av 360mm AIO så måste dess fläktar sitta där fram, är det istället bättre att köra på 240mm AIO och sätta fläktarna på toppen och behålla de vanliga fläktarna på fronten?

Hur tänker ni och hur hade ni gjort?

Tack för eran tid!

Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-13900KF (8 188 kr hos Computersalg)
Chassi: be quiet! PURE BASE 500 FX Black Midi Tower Svart (1 520 kr hos Proshop)
Moderkort: MSI Pro Z790-P WIFI (3 282 kr hos Proshop)
RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz (3 099 kr hos Inet)
SSD: Samsung 980 Pro series 1TB M.2 (MZ-V8P1T0) (1 427 kr hos Proshop)
Nätaggregat: be quiet! Pure Power 11 FM 1000W (1 890 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm (1 849 kr hos Inet)
Totalt: 21 255 kr

Permalänk
Medlem

AMD's nya AM5 plattform kanske är något att fundera på om du vill kunna uppgradera processorn om några år.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

AMD's nya AM5 plattform kanske är något att fundera på om du vill kunna uppgradera processorn om några år.

Sant!

Jag har snurrat in på i9 13900 för den har känts som mest prestanda för pengarna men AM5 kanske är bättre att satsa på som det ser ut just nu?

Permalänk
Medlem

Med värmeutvecklingen på Intels 13900 i beaktning så är kanske vattenkylning att föredra?

Visa signatur

Asus 3090 TUF OC | Asus Rog Strix Z790-F | i7 13700K | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum | Samsung 980 Pro 2TB | Corsair iCUE H150i Elite LCD | Corsair HX 1200W | Corsair iCUE 5000X

Permalänk
Skrivet av Nunch:

Med värmeutvecklingen på Intels 13900 i beaktning så är kanske vattenkylning att föredra?

Jag tänker så med, men jag undrar lite hur jag ska sätta fläktarna, med ett 360mm måste dess fläktar sitta i fronten, ska jag sätta två vanliga fläktar i taket då?

Eller ska man välja ett 240mm AIO och sätta dessa fläktar o taket och behålla de vanliga fläktarna i fronten? Och är ett 240mm AIO ens tillräckligt? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes93:

Hej,

Nu börjar det bli dags att bygga en ny dator, det har inte skett en uppgradering sedan 2014 så tänkte slå på lite större nu.

Nedan är komponenter jag har valt ut som jag tycker känns prisvärda (Då jag vill även ha en prisvärd dator). Jag har inte valt något grafikkort för jag väntar tills nya generationen har kommit från alla spelare. Då jag vill ha högpresterande komponenter vill jag även prioritera kylning, däremot är kylning inget jag har någon expertis inom så tar gärna emot råd!

Mestadels är det gaming som datorn kommer användas till i 1440p, och jag vill inte känna mig begränsad av min dator. Jag spelar just nu mestadels PUBG men jag vill gärna kunna hoppa in i spel som Elden Ring eller Cyberpunk. Ibland så håller jag även på med diverse programmeringssprojekt.

• Vad tycker ni om mitt val av komponenter, förslag eller funderingar?

• Hur skulle ni göra med CPU kylning? Jag funderade på vattenkylning, men kan även tänka mig mer traditionell luftkylning. Ska jag använda mig av 360mm AIO så måste dess fläktar sitta där fram, är det istället bättre att köra på 240mm AIO och sätta fläktarna på toppen och behålla de vanliga fläktarna på fronten?

Hur tänker ni och hur hade ni gjort?

Tack för eran tid!

https://komponentkoll.se/bild/DSUfH.png

Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-13900KF (8 188 kr hos Computersalg)
Chassi: be quiet! PURE BASE 500 FX Black Midi Tower Svart (1 520 kr hos Proshop)
Moderkort: MSI Pro Z790-P WIFI (3 282 kr hos Proshop)
RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz (3 099 kr hos Inet)
SSD: Samsung 980 Pro series 1TB M.2 (MZ-V8P1T0) (1 427 kr hos Proshop)
Nätaggregat: be quiet! Pure Power 11 FM 1000W (1 890 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm (1 849 kr hos Inet)
Totalt: 21 255 kr

Skrivet av Nunch:

Vattenkylning är inte nödvändig om man tittar på TDP på processorn är 125 watt det finns fortfarande luft som hanterar det exempelvis denna är god marginal emot vad TDP säger behövs.
https://www.inet.se/produkt/5324093/deepcool-ak500

Fel länk för kylare
Permalänk

Till en som inte har väldigt bra koll på kylning, skulle jag vilja ha en 360mm AIO i bygget, hur skulle den lösningen se ut? Insug, utblås, position av fläktar?

Permalänk
Medlem

Kul med ny dator om det var 2014 senast

Framtidssäker kan betyda ett par saker, för min del så anser jag att det främst handlar om att köpa komponenter som man kan ta med sig till nästa dator (om man vill), och/eller eller delar som är hyfsat "säkra" i sin utveckling, exempelvis DDR5 minne eller nätdelar.

Om du ska spela i 1440p men inte använder datorn till produktivitet, så tycker jag inte att 13900K(F) är det bästa valet. Den är definitivt inte prisvärd, och den är svårkyld. Det krävs en bra AIO eller custom loop, båda två kan läcka och/eller pumpen kan sluta fungera. Jag hade definitivt satsat på luftkylning och en processor som drar mindre ström.

Prisvärt i nuläget om vi pratar prestanda per krona är Alder Lake (Intel 1200 serien) eller AM4, båda två med DDR4 minne.

Gällande ditt val av komponenter:

13900KF - Dyr, strömtörstig, går glödhett, jag hade inte valt den.
Chassi - Inte ett dåligt val, men det finns bättre i samma prisklass eller nära.
Moderkort - Budgetmoderkort på alla sätt och vis, onödigt dyrt för vad det är.
Minne - OK val om du ska köpa DDR5, finns dock mer prisvärda alternativ, 32GB är dock i minsta laget om du vill att det ska hålla 4-6 år.
SSD - Bra val, finns dock mer prisvärt.
Nätdel - Endast OK, ej mer, i minsta laget effektmässigt då kort och CPUer blir allt törstigare.
AIO - Helt OK, det är BQs budgetlösning. Generellt föredrar jag dock luftkylning, i värsta fall stannar fläkten men temperaturerna rusar inte då det är en metallklump som passivt sväljer en del

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Kul med ny dator om det var 2014 senast

Framtidssäker kan betyda ett par saker, för min del så anser jag att det främst handlar om att köpa komponenter som man kan ta med sig till nästa dator (om man vill), och/eller eller delar som är hyfsat "säkra" i sin utveckling, exempelvis DDR5 minne eller nätdelar.

Om du ska spela i 1440p men inte använder datorn till produktivitet, så tycker jag inte att 13900K(F) är det bästa valet. Den är definitivt inte prisvärd, och den är svårkyld. Det krävs en bra AIO eller custom loop, båda två kan läcka och/eller pumpen kan sluta fungera. Jag hade definitivt satsat på luftkylning och en processor som drar mindre ström.

Prisvärt i nuläget om vi pratar prestanda per krona är Alder Lake (Intel 1200 serien) eller AM4, båda två med DDR4 minne.

Gällande ditt val av komponenter:

13900KF - Dyr, strömtörstig, går glödhett, jag hade inte valt den.
Chassi - Inte ett dåligt val, men det finns bättre i samma prisklass eller nära.
Moderkort - Budgetmoderkort på alla sätt och vis, onödigt dyrt för vad det är.
Minne - OK val om du ska köpa DDR5, finns dock mer prisvärda alternativ, 32GB är dock i minsta laget om du vill att det ska hålla 4-6 år.
SSD - Bra val, finns dock mer prisvärt.
Nätdel - Endast OK, ej mer, i minsta laget effektmässigt då kort och CPUer blir allt törstigare.
AIO - Helt OK, det är BQs budgetlösning. Generellt föredrar jag dock luftkylning, i värsta fall stannar fläkten men temperaturerna rusar inte då det är en metallklump som passivt sväljer en del

Mvh

Tack för din feedback! Med framtidssäker tänker jag kanske mest på kvalitetskomponenter som håller länge med så hög prestanda som är möjligt till ett rimligt pris.

Jag kan tänka mig att köra på en 13600K (vill ändå köra senaste generationen), räcker en Noctua NH-U12A som gäller då för kylning eller vad anser du?

Vilket moderkort skulle du satsa på istället?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes93:

Tack för din feedback! Med framtidssäker tänker jag kanske mest på kvalitetskomponenter som håller länge med så hög prestanda som är möjligt till ett rimligt pris.

Jag kan tänka mig att köra på en 13600K (vill ändå köra senaste generationen), räcker en Noctua NH-U12A som gäller då för kylning eller vad anser du?

Vilket moderkort skulle du satsa på istället?

Tack!

En 13600K eller 13700K ger i nuläget grymt bra prestanda per krona, likadant med 5900X, 5950X, eller 12700K.

En NH-U12A duger åt samtliga ovanstående CPUs, särskilt om du inte ska överklocka.

Moderkort beror på processor, först då kan jag ge någon rekommendation

Vill du ex ha wifi? Är bra ljud viktigt för dig? Etc.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

En 13600K eller 13700K ger i nuläget grymt bra prestanda per krona, likadant med 5900X, 5950X, eller 12700K.

En NH-U12A duger åt samtliga ovanstående CPUs, särskilt om du inte ska överklocka.

Moderkort beror på processor, först då kan jag ge någon rekommendation

Vill du ex ha wifi? Är bra ljud viktigt för dig? Etc.

Mvh

Om vi säger en 13600K eller 13700K med möjlighet till överklockning, vilken kylare och moderkort hade du valt då?

Gärna med WiFi inbyggt, ljud är mindre viktigt, det skall vara normal-bra ljud bara.

Tack återigen för din tid och svar!

Permalänk

Jag skulle kunna bygga i mitt befintliga chassi, ett corsair carbide 540 air, då kan man få in ett E ATX också…

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes93:

Jag skulle kunna bygga i mitt befintliga chassi, ett corsair carbide 540 air, då kan man få in ett E ATX också…

Vill du återanvända ditt nuvarande chassi? Har det USB-C i fronten?

Jag har försökt att sätta ihop ett paket, men "prisvärt" och senaste generationen från både AMD och Intel går inte ihop, det är otroligt dyrt särskilt med DDR5 minne och ett moderkort, oavsett om det är AM5 eller nyaste Intel.

Kolla på denna video vid 14:33 in:

Du har också "cost per frame" senare i videon.

Jag hade satsat på ett riktigt bra AM4 eller LGA1700 system med Z690, men då måste moderkortet ha BIOS flashback så du kan uppdatera BIOS utan en CPU som stödjs ifall BIOS är för gammalt för att det ska fungera direkt ur lådan med ex. en 13600K.

Mvh

Visa signatur

Permalänk

Hej,

Jag kör en liten uppdatering på var jag är i mina tankar nu, kom gärna med tankar och idéer.

Jag har mestadels bestämt mig för AM5 nu med en 7600X så att jag har möjlighet att uppgradera om några år utan att investera i nytt moderkort.

För grafikkort så tror jag kommer köra på ett Radeon RX 7900 XTX men inväntar release + benchmarks.

Jag tänker mig Fractal Design Torrent då jag tycker det är ett väldigt fint chassi med bra luftflöde.

CPU-kylningen är jag lite osäker på. Jag hade velat köra på NH-U12A, kommer den kunna kyla tillräckligt?

Permalänk
Medlem

7600X är "dyrast" av AM5 processorerna sett till vad du får, blott 6 kärnor och 12 trådar. Prisvärdast är nog 7700X eller 7900X (jag hade tagit denna), andrahandsvärdet kommer också vara högre.

7900 XTX är ett klokt val, om du vill ha prestanda per krona så finns det inget som slår eller kommer slå 6900XT i nuläget dock.

Torrent är toppen, jag hade själv köpt det om jag byggt nytt idag

Kylningen är tillräcklig, jag har en NH-D15 på en 5950X och det fungerar utmärkt, den är varmare än någon CPU du har tittat på.

Edit: Den nätdelen är väldigt dyr för vad den är också (generisk Seasonic gold plattform).

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bättre att köpa 2x32 GiB om du inte köper A-die.

"Dual rank" är bättre vid samma frekvens och timings.