Nvidias 12VHPWR-adapter het kandidat i kontaktdrama

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Problematiken är inte att internet är överkritiska mot Nvidias nya adapter, utan att en enda kontakt brinner ÖHT. När det gäller elsäkerhet så skall det finnas gott om marginaler och risken för en elbrand skall vara obefintlig, i värsta fall kan någon brinna inne.

Det är en skräp adapter, inte mer än så, och ju snabbare den återkallas och ersätts av något mer robust desto bättre.

Mvh

Det naturligtvis väldigt obra med kontakter som brinner men det här är en typisk känslobaserad reaktion. Finns gott om exempel på gamla Molex-kontakter som brinner också. Hittills har ingen skrikit sig hes om dem.

Nvidia verkar gör det rätta och ta det på allvar och utreda vad problemen beror på. De lär vidta adekvata åtgärder när de kommit till bottem med det.

Permalänk
Medlem

I det här fallet så ser det ut som lödningarna har spruckit och en ljusbåge har bildats och den smälter kontakten som smör i en varm panna.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande att youtubers pratar om saker utan att förstå grundproblemet.
Det är standard bland människor.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det naturligtvis väldigt obra med kontakter som brinner men det här är en typisk känslobaserad reaktion. Finns gott om exempel på gamla Molex-kontakter som brinner också. Hittills har ingen skrikit sig hes om dem.

Nvidia verkar gör det rätta och ta det på allvar och utreda vad problemen beror på. De lär vidta adekvata åtgärder när de kommit till bottem med det.

För det första var inte Internet lika stort då som nu. Hade Molex varit lika populär nu som då och vi sett detta hända så hade nog folk "skrikit sig hes" på dem också. Sen bara för att det var samma visa då som nu gör inte denna situation nå bättre eller sämre.

Men som du säger, Nvidia försöker rätta till detta, så det är ju bra. Bara otroligt trist att detta, potentiellt farliga fel, ska drabba kunderna.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det är väl inte bara i GPU-änden som det har rapporterats att det har brunnit i, utan även fall där det brunnit i PSU-änden? Så det är nog inte bara Nvidia som snålat med sin adapter, utan även PSU-tillverkare som snålat med sina kablar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design Torrent Compact | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Även välkonstruerade saker kan ha måndagsexemplar, så kanske lite väl tidigt att ropa ut exakt vad som är problemet.

Bra att det undersöks och i väntan på det skulle inte jag våga använda dessa kort alls, men då är jag rätt "harig" när det kommer till risk för elbränder.

Sen är det långt bortom min datorbudget ändå, så oavsett vad kommer jag inte drabbas av just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror aldrig det funnits något sätt att föra över ström på som är mer over-engineered än denna adapter. I det perfekta scenariot behövs 2 kablar och 4 kontakter (om vi räknar med grafikkort och PSU) för att föra över strömmen, sammanlagt 8 stift.

Det går ju inte eftersom nätaggregaten måste vara bakåtkompatibla, så lite mer avancerat än så behöver det vara.

Men det vi fick, det är ju helt otroligt. Jag har kopplat ihop sammanlagt 18 kontakter, tror det är 140 stift. Någonstans runt 50 kablar, orkar inte räkna. Vissa av dessa är tydligen handlödda, och därför olika från exemplar till exemplar, kan ju förklara något iallafall. Ett par av dom här 140 stiften är så viktiga så pajar man ett så brinner kabeln, så redundansen finns ändå inte.

Jag har aldrig gillat Steve Jobs, men den här gången saknar jag honom, han hade aldrig låtit detta passera (Ja, jag vet att han inte jobbade för Nvidia).

Permalänk
Medlem

Inte helt otippat att det verkar vara Nvidia som snålat och/eller underlevererat...

Permalänk
Medlem

hoppas jag klarar mig med cablemod kabeln. ganska tajt i 011 xl mot glaset

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair RM1000X | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | 980+950 Pro NVME 512GB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x512GB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2021 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Inte helt otippat att det verkar vara Nvidia som snålat och/eller underlevererat...

Sånt här sker av alla, ganska nyligen visade det sig att IHS på nya AMD cpuerna också är skit.

Jag försöker inte samla poäng när jag dissar Nvidias lösning, jag vill bara ha en ny säker kabel till mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Bra man väntar så man kan få ett nätagg med kontakten som standard och inte vimsiga adaptrar

Permalänk
Medlem

Tydligen hittat vaför med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Internet lär dock fortsätta styras av känslor snarare än objektiv analys.

Absolut.

Fast bara för att många som blir upprörda har bristande kompetens och reagerar utifrån ett bristfälligt faktaunderlag, innebär inte att de inte hade blivit upprörda över samma sak även med lämplig kompetens och ett bra faktaunderlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Pissigt billigt gjort för en sån dyrgrip. Folk som förväntar sig 4080 16GB kan ju också räkna med att det rimligtvis kommer ta några veckor extra då.

Men gött att standarden kanske kan få överleva. Tycker Buildzoid m.fl. är trångsynta här när de säger att den bara hjälper Nvidia spara yta på PCB. Det är praktiskt och användarvänligt i teorin att vilken nivå av grafikkort som helst sedan bara behöver en kabel. Övergångsperioden med adaptrar och ett bakåtsträvande AMD till trots så ser jag fram emot slutresultatet.

"Bakåtsträvande AMD"... Tillåt mig mitt flin!

Visa signatur

DATOR 2021 års modell: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X och 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. PowerColor RX 580 Red Dragon. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kan inte någon modda ett kort och använda Ampseal-kontakter ifrån TE Connectivity istället? Crimpstift och ratade för 12 V/13 A. Finns upp till 16 st. stift och används ofta i bilar t.ex. Det hade varit grymt!

Någon go Molex-kontakt skulle göra mig glad också!

Visa signatur

DATOR 2021 års modell: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X och 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. PowerColor RX 580 Red Dragon. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

En sak man kan ifrågasätta är varför Nvidia fann behovet av att göra denna adaptern upp till 600W. Man kan förstå att Nvidia ville ta fram en out-of-the-box-lösning som fungerar tills PSU-tillverkare får fram ordentliga kablar. Varför nöjde man sig inte vid 450W då, och hänvisade till riktiga kablar om man vill få ut fulla 600W. Då hade det blivit mycket större marginaler och därmed säkrare.

Jag har inte provat att dra mer än 450W även om mitt grafikkort går att köra upp till 600. Jag kommer vänta med det tills jag får tag på en riktig kabel.

Permalänk
Medlem

Buildzoid poängterar att adaptrarna inte smälter vid lödpunkterna, utan vid pinsen i terminalerna. Det visar sig att Nvidia använder sig av klenare pins än brukligt, som åtminstone teoretiskt kan ge sämre kontaktyta vid böjning, och därför högre resistans och värmeutveckling. Att lödningarna också är bristfälliga spär ju bara på hur suspekta adaptrarna är

Visa signatur

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Buildzoid poängterar att adaptrarna inte smälter vid lödpunkterna, utan vid pinsen i terminalerna. Det visar sig att Nvidia använder sig av klenare pins än brukligt, som åtminstone teoretiskt kan ge sämre kontaktyta vid böjning, och därför högre resistans och värmeutveckling. Att lödningarna också är bristfälliga spär ju bara på hur suspekta adaptrarna är

Hoppas verkligen Nvidia erkänner och ASAP skickar ut en ny förbättrad kabel till alla som köpet ett 4090.

Visa signatur

hellre fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ingen som skriver något om att nvidia garanterat redan visste om detta men ändå tvingade alla tillverkare att använda adaptern, finns ju inte på kartan att dom inte skulle veta om detta då dom testats av både sig själva , partner tillverkare och psu tillverkare! gissa varför corsair har gjort en egen adapter till sina nätagg som fungerar bra...

Visa signatur

In science we trust!

RUAG:
https://beyondgravity.com/en <---(Gothenburg)
************** <---(Schweiz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Absolut.

Fast bara för att många som blir upprörda har bristande kompetens och reagerar utifrån ett bristfälligt faktaunderlag, innebär inte att de inte hade blivit upprörda över samma sak även med lämplig kompetens och ett bra faktaunderlag.

Det kan såklart visa sig efter noggrann analys att Nvidia skitit i det blå skåpet. I ett sånt läge kan man med all rätt frammana lite rättmätig vrede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är också så att en kabel på en kontakt (krimpad eller lödd) leder värme bra, desto tjockare kabel desto bättre värmeledare och därmed klarar kontakten i praktiken mer ström. Nvidias lösning ser lite ut som om lödningarna kommer rätt långt bort från kontakterna, jag tror inte detta leder värme speciellt bra. Sen ifall dom skulle använda sämre kontakter också, det gör ju inte saken bättre heller.

Jag tror Nvidia kommer ta bort 600 Wattaren från marknaden, och bara behålla 450W adaptern, den verkar inte vara problem i praktiken, vad vi har sett än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Fast det där resonemanget leder ju inte till något gott öht som jag ser det...
Även en trasig klocka visar rätt tid två gånger per dygn, det betyder inte att dess tillfälliga korrekthet är något att lyfta fram som en seger.

Visa signatur

AMD Ryzen9 5900X || Gigabyte X570 Ultra || RTX 3090 FE || Gskill Trident Z 3600 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Problematiken är inte att internet är överkritiska mot Nvidias nya adapter, utan att en enda kontakt brinner ÖHT. När det gäller elsäkerhet så skall det finnas gott om marginaler och risken för en elbrand skall vara obefintlig, i värsta fall kan någon brinna inne.

Det är en skräp adapter, inte mer än så, och ju snabbare den återkallas och ersätts av något mer robust desto bättre.

Mvh

Det är väl ingen adapter som brunnit?
Plasten har smält.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Va var det för fel på 6 och 8 pinskontakterna som man hade innan? Fult med 3 kablar som går in i kortet eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Va var det för fel på 6 och 8 pinskontakterna som man hade innan? Fult med 3 kablar som går in i kortet eller?

Den orsaken som förts fram är att denna kontakt tar mindre plats på kretskortet, vet ej om det är korrekt men det låter rimligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7700X - 32GB DDR5@6000CL36 - XFX RX 7900XTX Merc310 Black - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 4TB SSD - WD Black 4TB HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

"Bakåtsträvande AMD"... Tillåt mig mitt flin!

I kontexten är dom bakåtsträvande, ja.

Visa signatur

i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080 Founders Edition | EVGA G2 850W
i7-4790K 4.7GHz | 32GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene | Radeon RX 6750 XT Ref | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I kontexten är dom bakåtsträvande, ja.

Sjukt nice ju att inte behöva vara orolig för att ens kablage smälter eller ännu värre fattar eld. Jag tror ej amd har någon impact i utvecklingen här heller. Alltid bra med kvalite och säkerhet när det kommer till strömförande produkter och att Nvidias adapter verkar lite funky är väl mer motiverande att förbättra än huruvida amd använder 12vhpr eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast det där resonemanget leder ju inte till något gott öht som jag ser det...
Även en trasig klocka visar rätt tid två gånger per dygn, det betyder inte att dess tillfälliga korrekthet är något att lyfta fram som en seger.

Såklart, jag gjorde ett påpekande med lite humor i.

Permalänk
Medlem

Stora samlingstråden på reddit har nu i skrivandets stund 9 konstaterade fall av smälta kontakter, börjar nog närma sig ett läge där man snart även som lekman kan konstatera att adaptern inte är tillräckligt bra iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Stora samlingstråden på reddit har nu i skrivandets stund 9 konstaterade fall av smälta kontakter, börjar nog närma sig ett läge där man snart även som lekman kan konstatera att adaptern inte är tillräckligt bra iaf.

Ja, och samtliga fall verkar se närmast identiska ut där en eller båda av de yttre pinnarna på adaptern har smält, vilket stämmer med analysen från igor'sLAB.