Hur jobbar du manuellt vs script/koda

Permalänk

Hur jobbar du manuellt vs script/koda

Hej.

Jag är nyfiken på ert arbetssätt.
Säg att man får ett visst problem som man ska lösa. Det kan vara data som ska bearbeta på något sätt och man får betalt för att lösa just denna uppgift och inget betalt för något mer. Väljer ni då att göra jobbet manuellt eller gör ni ofta något script etc?

Min upplevelse är att det inte alls är ovanligt att en uppgift tar X antal timmar att lösa manuellt, men den tar 2X timmar att lösa med ett verktyg som man får skapa. Där man i framtiden med en knapptryckning kan utföra arbetet på ett ögonblick. Och man kan tänka den att den tiden får jag tillbaka i framtiden.

Och när denna framtid kommer så är uppgiften inte identisk och ens verktyg måste anpassas, där tiden att anpassa verktyget och utföra arbetet ofta är ungefär samma som att utföra uppgiften helt manuellt.

Sedan när nästa gång kommer så måste ens verktyg då också anpassas och tiden det tar är X/2, joho man har nu börjat få tillbaka lite tid.

Och tillslut är man i ett skede där man faktisk sparar tid på ens verktyg.

Såklart att förhållande faktorerna skiljer sig varenda gång beroende på uppgift.
Jag är dock nyfiken på hur ni andra tänker?

Om ni t.ex. har en uppgift som tar 10h att utföra helt manuellt i excel och det tar 10h att utföra med en vba script, väljer ni kanske även då alltid att göra jobbet manuellt?

Min bild av utvecklare idag är. Om kund betalar för verktyget så gör de ett sådant. Annars gör de uppgiften ofta manuellt, om och om ingen. Kanske liknande arbetsuppgift i 20år, här ska det inte effektiviseras något.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av att utföra repetitiva uppgifter, det är så fruktansvärt tråkigt att göra saker om och om igen som jag vet att en dator skulle kunna göra en miljon gånger snabbare än mig utan några fel. Däremot är det roligt att skriva skript.

Permalänk

Bra bild som stämmer överens med verkligheten. Förutom att tiden att underhålla ens verktyg ofta underskattas, så kommer man förbättra resultatet ut från ens verktyg. Och man kan med verktyget göra sig oersättningsbar.

Jag har gjort många verktyg i mitt liv där kund har märkt att det inte precis är så lätt att få någon annan i framtiden kan kunna skapa samma resultat som jag gör. De undviker då att ta steget att vilja ha datan så bra detaljerat.
Det är en sak om de själva äger verktyget som skapar datan.

Och nej jag påstår inte det är brist på folk som kan skapa samma verktyg som mig, men det är extremt brist på folk som skulle få för sig att göra detta på sin egen fritid.

*edit*
Ta en manuellt uppgift samla in information kring alla orter. Den manuella arbetaren surfar in på wikipedia, kollar på google maps skriver ner lite information.
En automatiserad lösning hanterar problemet på ett annat sätt och kan få så otroligt mycket mer information som den manuella arbetaren har svårt att få.
Det finns då kunder som är kritiska till denna information med motiveringen att glöm i framtiden att få en manuell arbetare att kunna hämta denna. Men informationen som sådan är skitbra och vi skulle vilja ha haft den.

Permalänk
Medlem

Jag har arbetat en del med att automatisera saker och ting. Om man har uppgifter som hela tiden förändras litet grann behöver man ofta se över sitt arbetssätt. Vissa människor tenderar till att utöka rutiner i all oändlighet, och det gäller att få stopp på detta. Ofta måste man tänka litet större för att komma fram till en lösning.

Ett problem kan dock vara om dessa uppgifter utförs sällan, då brukar de prioriteras väldigt lågt även om de är viktiga för företaget. Det man kan göra i detta läge är att skissa på en tänkbar lösning och ta fram den när den manuella rutinen strulat, och gärna påpeka fördelarna med ett bättre arbetssätt.

Ett annat problem är att det finns de som tycker om att ha väldigt komplicerade arbetssätt för något som kunde vara enkelt, för det fyller ut arbetstiden och gör dem viktiga. Det kan vara svårt att diskutera andra lösningar med dem, för det blir personligt för dem.

När man sedan förändrat arbetssättet så brukar det vara mycket lättare att automatisera uppgifter.

Ett enkelt exempel på en sak jag gjort var automation av releasedokumentation. Utgångsläget var att en person satt i dagar och gick igenom alla commits som gjorts i en release branch och dokumenterade i ett Word-dokument. Ofta brukade denne behöva gå till de som gjort commitsen och fråga vad de handlade om, eller försöka läsa sig till det i koden. Vi förändrade arbetssättet så att alla commit-meddelanden refererade till ett ärende och hade en viss struktur som det gick att plocka ut vettig data från. Sedan gick ett script igenom alla commits och skapade upp Word-dokumentet som sedan kunde redigeras på någon halvtimme. Detta var för typ 25 år sedan, och nu finns ofta något liknande i många bygg-pipelines.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd

Det handlar ju om hur tråkig och jobbig uppgiften är, och förstås hur återkommande. I de flesta fall när jag behöver göra något idiotiskt simpelt så gör jag något enkelt script eller makro för det, men jag lägger ju inte mer än max en timme på det liksom. Börjar jag bygga snygga gränssnitt eller anpassa för mer funktionalitet så har jag ju tappat själva problemet.

Det sagt så får jag ju ofta göra sånt i mitt jobb och då är det inget att snacka om. Tidigare skapade man ordrar i vårt system med json och/eller swagger exempelvis, men så började vi diskutera att bygga en simulator för kundens system (som normalt är vad som skapar ordrar i produktion) i teamet, och gjorde det på någon timme, andra såg denna när vi demade annan funktionalitet men använde den, blev sugna, önskade mer funktioner och så, och nu är det en produkt som har gått långt utanför mitt team. Då blir förstås ett annat fokus och helt andra krav. Från början hade vi ett enkelt webgränssnitt bara men vi fick lägga till command line, och förstås bygga gränssnittet enligt företagets krav angående look and feel, lägga på tester på flera nivåer och skriva omfattande dokumentation. Fortfarande är det bara ett internt testverktyg men det är hundratals personer som slipper hacka json runt om i världen, och företaget är förstås väldigt nöjda med det, och vill att vi ska bygga en "scenario simulator" som gör en massa saker, inklusive att mer eller mindre slumpmässigt lägga in fel, simulera tredjepartsprodukter i flera led och så.

Permalänk
Medlem

Man får vara lite försiktig med vem man gör det för. Helt plötsligt har du skapat något som används av verksamheten/produktion. Då kommer support och förvaltning som ett brev på posten!

Inom test så lägger vi ganska mycket tid på vad som ska automatiseras och vad som ska göras manuellt. Manuella vinner förvånande ofta när man börjar räkna return of investment. Sen har vi såklart alltid den kära regressionssviten

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Min bild är samma att skiva små program för att lösa små uppgifter är sällsynta. Ett själ är att i det stora hela så sparas det inte så mycket tid (pengar) ändå t.ex Det tar en timme i veckan på en uppgift som alla kan utföra VS Det tar 5 minuter i veckan på en uppgift några få kan utföra.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag jobbar med skript för rätt mycket, det är framförallt för att saker man gör sällan kan vara krångliga att lära sig igen om ett par år. Det är även lättare att ge ett skript och säg "kör XYZ" istället för att lära ut i detalj hur grejer ska göras.

Slutligen, framtida underhåll när jag kanske ska gå vidare eller göra något annat i företaget? Skönt att kunna peka på verktygen och säga, "där finns lösningen" istället för att behöva lära ut system på nytt.

Jag har också fördelen med att jobba på ett företag där skriptbyggande mer eller mindre är förväntat för att lösa problemen då ingen vill jobba med tråkiga saker...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Se

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag arbetar som konsult, i ett tidigare uppdrag var jag enda utvecklaren och fick ta fram statistik på beställning. För varje enskild punkt som jag skulle ta fram statistik kring hade kunden klart för sig hur ofta han ville ha just den statistiken, vi höll en dialog utifrån det kring vad han ville jag skulle lägga tid på att automatisera så att han själv kunde hämta ut statistiken. Det gav mer tid för utveckling åt mig, vilket är roligare, och kunden upplevde ett större värde för pengarna.

De grejer som inte var automatiserade var ändå halvvägs så att säga, enda skillnaden blev att jag hade textdokument med färdiga querys för att sammanställa data istället för en färdig endpoint för kunden att nå.