Kan man lagra spel på NAS 2022?

Permalänk

Kan man lagra spel på NAS 2022?

Hej Sweclockers.
För några år sedan hittade jag en del trådar här och på andra forum där folk frågade om man kan ha spel installerade på t.ex. steam och ha spelfilerna lagrade på en NAS som man kom åt via lokala nätverket.

Då (ca. 2017/2018) löd svaren typ "det är en dålig idé, i värsta fall funkar det inte alls, i bästa fall får man stora prestandatapp".

Har något förändrats fram till nu (2022)?
De flesta som frågade i de trådar jag hittade från tiden verkar använda zfs och Windows.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog mest på din budget och vilka spel det handlar om hur bra det går för det går ju att fixa nasar som är snabbare än sata bussen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att gamla spel som inte förväntar sig supersnabbt lagringsmedia lär fungera okej mot NAS. Nyare spel dock som förväntar sig kunna streama data om demand från SSD lär fungera asdåligt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Klart det går, gör det själv. zfs & windows. (vissa smb, andra iscsi) Men då använder jag SSD'er i NAS-en och har 10Gbit nätverk. Men visst, det kommer aldrig bli lika snabbt som en lokal nvme-disk - men alla spel behöver inte det.

Permalänk
Medlem

Skulle isåfall satsa på att sätta upp en cache server. https://lancache.net/

Permalänk
Avstängd

För lagring av installationsfilerna så fungerar det utmärkt och jag gör så själv. Installerade spel däremot kör jag från lokala diskar.

Permalänk
Medlem

LTT-Linus har någon slags ordning där Steam-biblioteket ligger någonstans på nätverket, och att det då installeras därifrån istället för via webben - vilket givetvis går exempelvis betydligt snabbare.

Hur? Ingen aning.
Men lite om saken i följande video, och vidare information refereras i den:
We’re running out of internet - Steam Game Caching Server

edit: Läste för snabbt, trådskaparen undrar om installerade vilket är litet annat. Men men, med bra tryck i hemmaprylarna så installeras hutlöst stora spel på nolltid jämfört hastigheten Steams servrar trycker på med - så eventuellt intressant ändå.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad nvme kostar i dag så ställer jag motfrågan; varför?

Annars så går det via iscsi för steam och epic, har du rätt hårdvara så funkar det säker okej. Spel är ju till viss del anpassade för 5400rpm diskar i last gen consoles, även om det kommer förändras och texturer är större på pc så är det få som kräver ssd för att funka idag.

Permalänk
Sötast

Om du kör nfs share som pekar mot en SSD som har spelfilerna så kommer det gå betydligt snabbare att läsa den datan via nätverket än att göra det från t.ex en HDD lokalt.

nätverkslatensen mellan två datorer på ett lokalt nätverk är väldigt liten och betydligt snabbare än vad man tror.
Läshastigheter runt 100MB/s är ju inget konstigt på ett 1gbit nätverk t.ex

Permalänk
Avstängd
Skrivet av varget:

Med tanke på vad nvme kostar i dag så ställer jag motfrågan; varför?

Annars så går det via iscsi för steam och epic, har du rätt hårdvara så funkar det säker okej. Spel är ju till viss del anpassade för 5400rpm diskar i last gen consoles, även om det kommer förändras och texturer är större på pc så är det få som kräver ssd för att funka idag.

Med tanke på storleken på dagens spel så blir det ganska dyrt med nvme-diskar.

Blir man sugen på att spela ett visst spel vid ett visst tillfälle så blir det sällan av på grund av att man inte redan hade installerat det.

De flesta spelen installerar man för att spela igenom en gång och sedan avinstallera. Men vissa spel återkommer man till regelbundet.

Permalänk
Medlem

Med 10Gbit nätverk och SSD i en kraftfull NAS så går det väl skulle jag gissa. Men det blir en dyr lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

[...]
Annars så går det via iscsi för steam och epic, har du rätt hårdvara så funkar det säker okej.
[...]

Jag hamnade på en "Craft Computing" youtubevideo från förra året där han testade iSCSI och steambibliotek, och karln lyckades få upp plattdiskarna i 1000/1000 genom att ta använding av diverse zfs-funktioner och allt vad det var.

Så nu går även jag, som för tusan inte ens är någon direkt gamer, runt och funderar på att eventuellt göra likadant bara för att... det är roligt att greja? :S

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Hej Sweclockers.
För några år sedan hittade jag en del trådar här och på andra forum där folk frågade om man kan ha spel installerade på t.ex. steam och ha spelfilerna lagrade på en NAS som man kom åt via lokala nätverket.

Då (ca. 2017/2018) löd svaren typ "det är en dålig idé, i värsta fall funkar det inte alls, i bästa fall får man stora prestandatapp".

Har något förändrats fram till nu (2022)?
De flesta som frågade i de trådar jag hittade från tiden verkar använda zfs och Windows.

10 Gbit/s nätverk och gen3+ NVMe så funkar det nog så länge inte speciellt många ska sitta och läsa datan från samma enhet.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nej, kommer lagga sönder. Ha det på SSDn så klart.
Räcker inte det, skaffa en större på BF.

Annars kommer du bli kallad en wooden PC eller Gameboy som på WC3 tiden (man kunde sitta och chatta när man laddat mappen klart i multiplayer)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

2014 hade jag och polaren en gemensam installation av World of tanks på en NAS. Funkade fint även om laddningstiderna var längre än på en ssd. Då man ändå sitter och väntar på någon som har lagringsmedia långsammare än handvevad flaskpost så gjorde det såklart inget.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Klart det går, gör det själv. zfs & windows. (vissa smb, andra iscsi) Men då använder jag SSD'er i NAS-en och har 10Gbit nätverk. Men visst, det kommer aldrig bli lika snabbt som en lokal nvme-disk - men alla spel behöver inte det.

Hur resonerar du avseende smb respektive iscsi? Äldre, mindre krävande spel via smb? Stöter du på några problem?

Jag har 10Gbit-nätverk hemma och plats i NAS:en, så är lite fundersam på hur det skulle bli.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Ska du köpa switchar, nätverkskort och annat för 10 Gb Ethernet samt en snabb NAS med 10 Gb-port kan du troligen köpa en rejäl SSD att lagra spelen på för betydligt mindre. Ännu billigare blir det om du köper en gammal hederlig 3,5-tums mekanisk disk och trycker in direkt i datorn.

Ser inget egenvärde i att ha spelen på just en NAS. De kommer ändå troligen enbart fungera på datorn de installerades ifrån, så då kan man lika gärna köra lokal lagring.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kör mina switchspel i yuzu från min NAS och det fungerar skitbra, t.o.m över wifi till media-pc. Vet inte dock inte hur det skulle fungera med renodlade AAA-spel, men det är väl bara för dig att testa? Går det så går det.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Med tanke på storleken på dagens spel så blir det ganska dyrt med nvme-diskar.

Blir man sugen på att spela ett visst spel vid ett visst tillfälle så blir det sällan av på grund av att man inte redan hade installerat det.

De flesta spelen installerar man för att spela igenom en gång och sedan avinstallera. Men vissa spel återkommer man till regelbundet.

Beror så klart på en massa. Hur mycket spel man pratar om, hur snabbt internet man har och krav på prestanda. En NAS är ju inte heller billig, eller diskarna man måste ha i den. Om man ända så ska ha HD eller SSDer i en NAS blir det ju inte direkt billigare än att ha dem lokalt, utan kanske tom dyrare pga att du troligen vill ha NAS diskar och ha dem i raid.

Skrivet av dussin:

Jag hamnade på en "Craft Computing" youtubevideo från förra året där han testade iSCSI och steambibliotek, och karln lyckades få upp plattdiskarna i 1000/1000 genom att ta använding av diverse zfs-funktioner och allt vad det var.

Så nu går även jag, som för tusan inte ens är någon direkt gamer, runt och funderar på att eventuellt göra likadant bara för att... det är roligt att greja? :S

Testa, om inte annat lär du dig säkert nått. Pilla med saker man tycker är roligt ska inte underskattas. Men sekventiell prestanda är ju inte samma sak som att det går bra, även om nvme gillar att marknadsföra precis detta så är det ju latens på slumpmässig läsning som upplevs mycket mer. Men som jag sa tidigare, nästan alla spel är fortfarande gjorda för att funka från HD så en nätverksenhet är inte sämre direkt.

Skrivet av medstud:

Hur resonerar du avseende smb respektive iscsi? Äldre, mindre krävande spel via smb? Stöter du på några problem?

Jag har 10Gbit-nätverk hemma och plats i NAS:en, så är lite fundersam på hur det skulle bli.

Många spel går inte att installera på en smb share. En del går säkert att lura men iscsci gör att det funkar utan nått extra. Kan ha ändras sen jag testa men varken steam eller epic tillåter en smb share.

Skrivet av Chibariku:

Skulle isåfall satsa på att sätta upp en cache server. https://lancache.net/

Kanske motsäger mig en del nu, men det tar faktiskt tid att installera spel från Steam pga att de är komprimerade. Så det är ju inte riktigt samma sak att behöva installera mot att ha dem installerade hela tiden. Sen håller de sig inte uppdaterade på cachen. Men helt klart en incessant grej som kan vara bra i flera lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Kanske motsäger mig en del nu, men det tar faktiskt tid att installera spel från Steam pga att de är komprimerade. Så det är ju inte riktigt samma sak att behöva installera mot att ha dem installerade hela tiden. Sen håller de sig inte uppdaterade på cachen. Men helt klart en incessant grej som kan vara bra i flera lägen.

Jo det är såklart inte perfekt men har man inte bra fart på nätverk och NAS skulle jag hellre ta lite längre tid att sätta igång spelet för en bättre upplevelse sen.

Men enda sättet är ju att testa och se om man kan leva med de olika nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Lite av "A", lite av "B". Jag försöker undvika smb för mer krävande spel pga att det är singeltrådat och om det kommer in för många uppdrag samtidigt dör (bokstavligen) prestandan. Men i ren råprestanda ser jag ingen nämnvärd skillnad. Fördelen med smb är att det är lättare att dela mellan många datorer, men har man bara en är nog iscsi att föredra för enkelheten. Dock kräver Iscsi att man skapar hela "disken" direkt vilket kräver att man avstår allt utrymme redan från start - inte bara det som installeras.
Problem har jag egentligen bara haft med smb, det är så mycket mer som kan gå fel där med behörigheter för filer och sync.

Dock är det som varget ovan nämner att spelet i sig kan sätta stopp. Många äldre och nyare spel kan tvärvägra att installeras på annat än en lokal disk (vilket iscsi emulerar).

Här är lite siffror som jag precis tog:

Read
ISCSI (8st Samsung 870EVO i rz1)
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 888.923 MB/s [ 847.7 IOPS] < 9415.52 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 623.116 MB/s [ 594.2 IOPS] < 1681.73 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 195.681 MB/s [ 47773.7 IOPS] < 669.17 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 12.331 MB/s [ 3010.5 IOPS] < 331.91 us>

SMB (8st Samsung 870EVO i rz1)
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 1184.323 MB/s [ 1129.5 IOPS] < 7070.96 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 613.710 MB/s [ 585.3 IOPS] < 1707.22 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 287.635 MB/s [ 70223.4 IOPS] < 455.32 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 12.127 MB/s [ 2960.7 IOPS] < 337.45 us>

Samsung 860EVO
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 549.067 MB/s [ 523.6 IOPS] < 15231.38 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 537.330 MB/s [ 512.4 IOPS] < 1950.34 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 231.776 MB/s [ 56585.9 IOPS] < 554.48 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 43.106 MB/s [ 10523.9 IOPS] < 94.88 us>

Intel 600p (pcie3x4)
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 1669.015 MB/s [ 1591.7 IOPS] < 5022.52 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 1155.198 MB/s [ 1101.7 IOPS] < 907.07 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 254.094 MB/s [ 62034.7 IOPS] < 515.47 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 45.241 MB/s [ 11045.2 IOPS] < 90.36 us>

Write
ISCSI (8st Samsung 870EVO i rz1)
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 1078.650 MB/s [ 1028.7 IOPS] < 7743.07 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 869.309 MB/s [ 829.0 IOPS] < 1205.25 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 219.676 MB/s [ 53631.8 IOPS] < 596.19 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 12.207 MB/s [ 2980.2 IOPS] < 335.17 us>

SMB (8st Samsung 870EVO i rz1)
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 1128.891 MB/s [ 1076.6 IOPS] < 7406.53 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 704.554 MB/s [ 671.9 IOPS] < 1487.11 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 245.485 MB/s [ 59932.9 IOPS] < 533.01 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 10.140 MB/s [ 2475.6 IOPS] < 403.57 us>

Samsung 860EVO
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 489.639 MB/s [ 467.0 IOPS] < 17057.77 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 480.402 MB/s [ 458.1 IOPS] < 2181.77 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 196.888 MB/s [ 48068.4 IOPS] < 659.07 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 98.107 MB/s [ 23951.9 IOPS] < 41.62 us>

Intel 600p (pcie3x4)
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 241.825 MB/s [ 230.6 IOPS] < 34451.53 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 306.942 MB/s [ 292.7 IOPS] < 3409.47 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 249.693 MB/s [ 60960.2 IOPS] < 524.54 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 118.667 MB/s [ 28971.4 IOPS] < 34.34 us>

Dold text

Som man kan se är nätverksdiskarna praktiskt taget lika bra, eller bättre, än den lokala - förutom i 4KQD1 där de halkar efter rejält. Jag har dock inte på något sätt försökt optimera lagringen mot spelprestanda, så skulle inte vara förvånad om man kan få lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

...men har man bara en är nog iscsi att föredra för enkelheten. Dock kräver Iscsi att man skapar hela "disken" direkt vilket kräver att man avstår allt utrymme redan från start - inte bara det som installeras.

I många köpeNAS:ar kan man välja 'thin provisioned' iSCSI-volymer och då tar diskimagen för iSCSI-disken på NAS inte mer diskyta än data man fyller i iSCSI-disken från klientsidan - och den krymper i upptagen diskyta när man från klientsidan raderar filer i iSCSI-volymen.

Det beror på att när windows raderar filer i iSCSI-diskens så skickar den 'unmap/discard'-kommandon via iSCSI-protokollet (på samma sätt som TRIM-kommandon skickas när filer raderas i SATA-SSD-diskar) och är NAS:en tillräcklig modernt så gör den sk 'punch-holes' på aktuella iSCSI-diskimage med de sektoradresser som sänds med unmap/discard och omvandlar dessa till sparse-sektorer och dessa tar inte någon fysisk plats på disken och den vägen återlämnar diskplats till NAS:en.

Skall man se iSCSI-diskimagens verkliga diskförbrukning så får man i terminal/SSH skriva 'ls -lash' i mappen med iSCSI-diskimages vars första siffran i var rad säger den faktiska diskförbrukningen då med bara 'ls -lah' ser man bara diskimagens skenbara storlek ('-h' gör att storlekarna på lagringen skrivs i kB, MB, GB istället för i antalet byte...)

- en fil kan vara (skenbart) jättestor utan att det tar någon diskutrymme, och filen kan göras större än den lediga utrymmet som finns kvar och även större än hela NAS:ens totala diskkapacitet, så länge man inte fyller filen med mer data än vad lagringen har i ledig plats - det är bara skriven data i filen som tar plats - områden mellan skrivna grupper av data inom filen tar ingen diskutrymme och är det som benämns som 'sparse'.

Gör man 'thick provisioned' iSCSI-volym så allokerar man hela volymen som låst utrymme för iSCSI-imagen och den kommer ha den storleken som bestäms och utrymmet kan inte användas av någon annan inom NAS/SAN/Servern.

Det tar man till när man vill ha garanterad utrymme oavsett hur hur fyllt det är i övrigt på NAS/SAN/server och i många fall också mer kontroll på sök och accesstider och att imagen inte fortsätter att fragmentera efter allokeringen med användning (på serversidan - NTFS egna fragmentering över tid inom iSCSI-disken är en egen historia...) och därmed ändra sin prestanda över tid.

Nackdelen är att det låser upp en massa diskutrymme även om iSCSI-diskimagen som sådan är lågt utnyttjad och nästan tom större delen av tiden..