Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows kommer få reklam för microsoftkonto och onedrive i startMenyn

Permalänk
Medlem

Windows kommer få reklam för microsoftkonto och onedrive i startMenyn

Då var det dags igen med REKLAM åter REKLAM i Windows Start meny

Fattar inte Microsoft att ALL J*vlar Reklam gör att användare lämnar plattformen för Linux eller OS X

https://www.windowscentral.com/software-apps/windows-11/windo...

Tackar tusan man kör Linux för allt "viktigt saker" och Windows för spel (Ett spel bara World of Warship)

Vad säger ni goa Datanördar

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Bildexpert

Hade det inte varit för att jag spelade så vore Linux och macOS solklara förstahandsval för mig. Även utan reklam och bloatware är Windows en stor huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Då var det dags igen med REKLAM åter REKLAM i Windows Start meny

Fattar inte Microsoft att ALL J*vlar Reklam gör att användare lämnar plattformen för Linux eller OS X

https://www.windowscentral.com/software-apps/windows-11/windo...

<Uppladdad bildlänk>

Tackar tusan man kör Linux för allt "viktigt saker" och Windows för spel (Ett spel bara World of Warship)

Vad säger ni goa Datanördar

Reklamen du syftar på är alltså ett förslag om att logga in på ett microsoft-konto eller aktivera OneDrive?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara Win 11 eller kommer det även till äldre versioner som Win 10?
Om man kör startback eller andra liknande program, kommer man väl undan reklamen eller?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Magstarkt , Om MS släpper en variant av sitt OS gratis , fine.. då kan kanske reklam var ok.
men då jag betalar för mitt Windows tycker jag inte det är ok med reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Då var det dags igen med REKLAM åter REKLAM i Windows Start meny

Fattar inte Microsoft att ALL J*vlar Reklam gör att användare lämnar plattformen för Linux eller OS X

https://www.windowscentral.com/software-apps/windows-11/windo...

<Uppladdad bildlänk>

Tackar tusan man kör Linux för allt "viktigt saker" och Windows för spel (Ett spel bara World of Warship)

Vad säger ni goa Datanördar

Hade gärna fått ha mer val i omröstningen. Ingen av valen passar mig iallafall. Jag skulle för övrigt inte klassa det där som reklam. Jag har inte sett någon riktigt reklam i startmenyn någonsin! Går också att stänga av en del. Jag har stängt av "Suggest ways to get the most out of Windows and finish setting up this device" och "Get tips and suggestions when using Windows" och jag har som sagt aldrig sett riktigt reklam.

Skrivet av Pamudas:

Reklamen du syftar på är alltså ett förslag om att logga in på ett microsoft-konto eller aktivera OneDrive?

Precis, det där klassar jag inte alls som reklam, även om detta inte är speciellt bra heller. Har dock för mig att man kan stänga av detta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan bli lite trött på en del funktionalitet i windows också när denna inte utvecklas för användarna - utan för att driva säljkanaler och produkter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Är det rekommenderat du menar?

Går att stänga av underinstallationen bara tacka nej till allt så kommer den vara tom eller om hela rekommenderat försvinner ja mins inte. Har inte sett win 11 startmenyn sen jag updaterade till win 11.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

World of warships skall gå att få igång i Linux. Iaf finns det lutris install scripts för det.
Dumpa skiten.

Permalänk
Medlem

Alltså det är inte reklam , det är ju promptar för OneDrive alltså Windows components.

"Microsoft is testing prompts within Start menu flyouts that suggest people sign up for a Microsoft account or use OneDrive."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser är att det börjar med olika "förslag" för olika funktioner och sakta går över till ren reklam! Glöm inte att även en intern build av windows hade även reklam i utforskaren!

Det stora problemet är att någonstans måste Microsoft börja. Principen är (koka grodan levande med att sakta höja temperaturen i vattnet)
Så här börjar Microsoft att vänja oss med olika tips popups på på oika platser för att sedan snygga in reklam, när vi har vant oss till rekomendationer

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Problemet jag ser är att det börjar med olika "förslag" för olika funktioner och sakta går över till ren reklam! Glöm inte att även en intern build av windows hade även reklam i utforskaren!

Det stora problemet är att någonstans måste Microsoft börja. Principen är (koka grodan levande med att sakta höja temperaturen i vattnet)
Så här börjar Microsoft att vänja oss med olika tips popups på på oika platser för att sedan snygga in reklam, när vi har vant oss till rekomendationer

Det är din tolkning av det. Det går att stänga av alla rekommendationer. Det har jag gjort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Menar du "för mycket" när du skriver "för bra"?

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Avstängd

Kommer nog inte se något eftersom jag kör 3e partsprogram som ändrar startmenyn, taskbar m.m.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet"Jag har redan lämnat windowsskeppet för annat OS".

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hade gärna fått ha mer val i omröstningen. Ingen av valen passar mig iallafall. Jag skulle för övrigt inte klassa det där som reklam. Jag har inte sett någon riktigt reklam i startmenyn någonsin! Går också att stänga av en del. Jag har stängt av "Suggest ways to get the most out of Windows and finish setting up this device" och "Get tips and suggestions when using Windows" och jag har som sagt aldrig sett riktigt reklam.
Precis, det där klassar jag inte alls som reklam, även om detta inte är speciellt bra heller. Har dock för mig att man kan stänga av detta

Visst kan du det. Det har hela tiden funnits en form av meddelande under inställningar, nu syns det lite mer bara. Jag hade verkligen inte kallat det för reklam

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Även om windows är skräp när det kommer till privatliv så har vi inte så mycket att välja på tyvärr.
Linux är fortfarande värdelöst att spela på

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag tycker Windows 11 funkar kanon på min stationära gaming, allt i allo dator. Allting bara funkar ärligt talat. Och jag har varit med sen windows 3.1.
Jag tycker också min bärbara med med mac os funkar kanon till det jag använder den till.
Linux funkar också kanon i dom sammanhang jag kommit i kontakt med det, mestadels jobb och en och annan Rabspberrypi.

Jag tror för den delen heller aldrig att reklam kommer bli en grejj annat än om man får OS:t som nån gratisvariant. onedrive popups ser jag inte som reklam, och det mesta går säkerligen att stänga av.

Permalänk
Medlem

Som andra kloka människor redan har konstaterat så rör det sig inte alls om reklam utan om meddelande om hur användaren kan använda Windows på ett smartare och enklare sätt..

Det rör sig alltså inte om reklam för schampo, smink och liknande...

TS använde nog sina "aftonbladet CHOCK-artikel-glasögon" när TS läste artikeln i Windowscentral.

Permalänk
Medlem

Ubuntu har liknande ”reklam” i terminalen:
https://www.omgubuntu.co.uk/2022/10/ubuntu-pro-terminal-ad

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Visst kan du det. Det har hela tiden funnits en form av meddelande under inställningar, nu syns det lite mer bara. Jag hade verkligen inte kallat det för reklam

Tror du citerade fel person. Jag tycker inte heller det är reklam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tror du citerade fel person. Jag tycker inte heller det är reklam

Nej då, jag höll bara med dig i samtalet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för spel hade jag bytt till Linux för länge sen.
Men spelutvecklarna vägrar utveckla för Linux (vilket är förståeligt när ingen använder det).
Men nån måste ju börja i nån ände. Folk kommer inte byta till Linux när spel inte utvecklas för det. O utvecklarna kommer inte utveckla för linux när ingen anävnder det. Limbo...

jaja mycket i steam funkar o Steam OS finns.
Blizzard gör inget för linux. WoW är bara problem att få igång.
Kan nog tänka mig att COD o Rainbow Six siege oxå är problem.
Många DRM / anticheat funkar inte i linux så man kommer inte igång.

Hoppas dock Linux kommer igång på spelmarknaden snart på allvar.
MS o Windows blir bara sämre o sämre.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd

Detta är väl inte spikat?
Microsoft har implementerat det i någon obskyr DEV insider version.
Betyder väl inte att det står skrivet i sten?

Permalänk

Men vad för reklam? De reklam jag kan tänka mig är om tvspel data prylar, nya släpp på filmer men almän dumma reklam som har ej mening av vad jag gillar då är de oroanden ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDeathLord:

Men vad för reklam? De reklam jag kan tänka mig är om tvspel data prylar, nya släpp på filmer men almän dumma reklam som har ej mening av vad jag gillar då är de oroanden ,

*suck* Det är ingen reklam. Det är en notifiering/fråga om du ska logga in på microsoftkontot eller onedrive. Det är samma plupp som du kan se under inställningar idag, men som blir synligare på startmenyn

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Liknande ”reklam” kommer ju till och med i iOS numera om man inte abonnerar på hela Apples tjänstepaket. Det kommer dock under inställningar, där man sällan är inne, snarare än i Startmenyn som de flesta använder hela tiden. Och som någon annan nämnde berättar konsolen i Ubuntu också ”hjälpsamt” om en förvisso frivillig och dessutom nyttig tjänst som är gratis för privatpersoner och upp till fem datorer/virtuella maskiner men som skulle pengar om man är entusiast eller företag och har en större maskinpark än så.

Jag är lite kluven, ärligt talat: de här firmorna gör ju saker vi har nytta av, så jag ser inte problemet med att betala för sig om man har råd. Och tjänsterna de tillhandahåller hade, om man har behov av vad de ger, sannolikt kostat mer - i pengar och eller i eget arbete - att köpa någon annanstans. Och många användare är inte entusiaster, och kommer inte känna till fördelarna för dem själva med att betala för tjänsterna: hur ofta ser man inte folk som förstört en telefon och frågar om man kan rädda bilderna från den, när de hade kunnat ha automatisk off-site-backup för några tior i månaden och helt slippa problemet?

Så i grund och botten: Ja. Informera användarna om att det finns en native-tjänst som kan hjälpa dem med problemställning x, men tjata inte. Och glöm att visa ”sponsrad produktinformation” - dvs riktig reklam.

Med det sagt är rätt svar fortfarande ”Dags att byta plattform”. Det är helt oacceptabelt att vi fortfarande regelbundet efter åratal av ”andra tisdagen i månaden” fortfarande ser fixar för fel som låter någon ta över din dator via dokumentförhandsvisningen eller via skrivarkön eller via någon systemtjänst som går med vansinnigt höga privilegier ”för att saker ska fungera smidigt”.

Om fler valde att köra SteamOS eller en helt vanlig Ubuntu med Steam (och kanske Lutris för enklare installation av World of Warcraft och andra icke-Steam-spel) så skulle det finnas incitament för speltillverkare att sluta med vansinniga DRM-skydd som inte fungerar på Linux. (För uppenbart finns det spel som klarar sig utan DRM - exempelvis hela spelkatalogen hos GoG - eller som har DRM som funkar finfint på Linux).

Permalänk
Medlem

Hade jag inte spelat så hade jag inte rört Windows så som det ser ut idag. Fullspäckat med skit… Bloat och mer mer bloat…

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Liknande ”reklam” kommer ju till och med i iOS numera om man inte abonnerar på hela Apples tjänstepaket. Det kommer dock under inställningar, där man sällan är inne, snarare än i Startmenyn som de flesta använder hela tiden.

Fast det är ju inte på startmenyn. Screenshoten i TS inlägg har ju ingen reklam, det närmaste är "Get Started" men det är inte reklam, eller Office-ikonen som har funnits där efter nyinstallation rätt länge nu. Det som artikeln syftar till är promptar att logga in med konto, skaffa konto eller för att använda OneDrive, när man trycker på konto-bilden.

Citat:

Och som någon annan nämnde berättar konsolen i Ubuntu också ”hjälpsamt” om en förvisso frivillig och dessutom nyttig tjänst som är gratis för privatpersoner och upp till fem datorer/virtuella maskiner men som skulle pengar om man är entusiast eller företag och har en större maskinpark än så.

Jo, och det är ju typ samma sak. MS-konto är ju också gratis och OneDrive kostar inget för basversionen med 14GB eller vad det nu är.

Citat:

Jag är lite kluven, ärligt talat: de här firmorna gör ju saker vi har nytta av, så jag ser inte problemet med att betala för sig om man har råd. Och tjänsterna de tillhandahåller hade, om man har behov av vad de ger, sannolikt kostat mer - i pengar och eller i eget arbete - att köpa någon annanstans. Och många användare är inte entusiaster, och kommer inte känna till fördelarna för dem själva med att betala för tjänsterna: hur ofta ser man inte folk som förstört en telefon och frågar om man kan rädda bilderna från den, när de hade kunnat ha automatisk off-site-backup för några tior i månaden och helt slippa problemet?

Så i grund och botten: Ja. Informera användarna om att det finns en native-tjänst som kan hjälpa dem med problemställning x, men tjata inte. Och glöm att visa ”sponsrad produktinformation” - dvs riktig reklam.

Jo precis. Många av de som gör allt de kan för att inte använda MS-konto, OneDrive och liknande hade nog uppskattat funktionaliteten det ger, även på "gratisnivån", om de hade gett det en chans.

Citat:

Med det sagt är rätt svar fortfarande ”Dags att byta plattform”. Det är helt oacceptabelt att vi fortfarande regelbundet efter åratal av ”andra tisdagen i månaden” fortfarande ser fixar för fel som låter någon ta över din dator via dokumentförhandsvisningen eller via skrivarkön eller via någon systemtjänst som går med vansinnigt höga privilegier ”för att saker ska fungera smidigt”.

Menar du att andra OS inte har zero-days, eller vad? Windows har, precis som alla Linux-distributioner, det svårare än det kunde varit på grund av arvet från föregående versioner och kraven på bakåtkompatibilitet.

Citat:

Om fler valde att köra SteamOS eller en helt vanlig Ubuntu med Steam (och kanske Lutris för enklare installation av World of Warcraft och andra icke-Steam-spel) så skulle det finnas incitament för speltillverkare att sluta med vansinniga DRM-skydd som inte fungerar på Linux. (För uppenbart finns det spel som klarar sig utan DRM - exempelvis hela spelkatalogen hos GoG - eller som har DRM som funkar finfint på Linux).

DRM är inte kul, men det är en separat fråga från vilket OS man bör använda.

Permalänk
Medlem

Start11 borde ju kunna få bort det.
Nu har dom också fixat så hela taskbar kan vara helt transparent igen, ett måste för wallpaper engine från steam som jag också använder.