Nvidia Geforce RTX 4080 – förväntat dyrt och överraskande bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Så det du precis erkände är att du spelar på arbetstid!

Vad är arbetstid?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Köpte ett 1660Ti för 3490kr för ca 3.5 år sedan. Hade då en maxbudget på 3.5k för ett grafikkort. Har tänkt i ca 2 år nu att jag ska uppgradera men med maxbudget på 4k. Får ingen uppgradering för dom pengarna. Jag kan få ett RTX 2060 men det är knappt märkbart bättre än ett 1660Ti verkar det som. Alternativet är att gå på ett begagnat 2080 som faktiskt skulle bli en märkbar uppgradering. Synd att nya kort är helt utom räckhåll för oss som inte vill lägga absurda summor för att kunna spela.

Om du kan tänka dig AMD kort så finns väll möjligheter, men beror ju så klart på hur stort hopp man vill göra i prestanda kan jag tänka.

Detta tex:
https://www.amazon.se/XFX-SPEEDSTER-SWFT309-Grafikkort-RX-67X...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du spelar inte u 4k eller hur? För alla som spelar i 4k så är det tyvärr rtx4090 som är mest intressant i dagsläget.

Nej. Nöjer mig med 3440x1440.
Skulle jag vilja köra 4K på min TV så köper jag ett PS5, istället för lägga 25k på ett grafikkort bara för spela i 4K.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dom flesta köper inte grafikkort för dom summorna.

Nej det är det jag menar Nvidia slog stor trumman för 100,000 sålda 4090 det kan tyckas mycket men det krävs miljontals för 1 % av marknaden .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej det är det jag menar Nvidia slog stor trumman för 100,000 sålda 4090 det kan tyckas mycket men det krävs miljontals för 1 % av marknaden .

Siffror tagna ur luften men säg att av jordens befolkning på 8 miljarder så har 500 miljoner en dator som går att spela på. 100.000 kort är då 0.02% av marknaden, alltså två hundradelar av en procent.

Nu har jag ju inte en aning om hur många personer världen över som spelar på PC men kanske ger lite perspektiv iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Siffror tagna ur luften men säg att av jordens befolkning på 8 miljarder så har 500 miljoner en dator som går att spela på. 100.000 kort är då 0.02% av marknaden, alltså två hundradelar av en procent.

Nu har jag ju inte en aning om hur många personer världen över som spelar på PC men kanske ger lite perspektiv iallafall.

Det säljs mellan 10-20 miljoner grafikkort per kvartal . https://www.jonpeddie.com/press-releases/q222-saw-a-significa...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Musikälskare

Det bekräftar bara att jag skippar den här generationen och hoppar på nästa, det är inte alls värt det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hade hellre kastat ut datorn genom fönstret än betalat 20k för en GPU får hoppas på AMD har nåt i bakfickan för det här är ett Jävla skämt.
Köp en Steam deck istället, en betydligt bättre investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Hos komplett kostar ena modellen 16499 och andra modellen 21890 kr.

Man förtjänar nästan stryk om man betalar de här summorna, men de kommer så klart sälja slut direkt.

Alla RTX 4090 är "meddela mig" utom en som är "Förväntas vid.." ser jag,

"The way it's meant to be played" låter som något Nvidia säger om mänskligheten

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Endast till för att får 4090 att se bra ut. Tror inte ens dom vill sälja så många av detta kort sätter en skyhögt pris och tänker är någon så dum som köper detta så fine.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Du spelar inte i 4k eller hur? För alla som spelar i 4k så är det tyvärr rtx4090 som är mest intressant i dagsläget.

Jag har en 4k-skärm (120hz).
Och ett RTX2070.
Det hade såklart varit trevligt med mer renderingsprestanda.
Men intresset sträcker sig inte mycket längre än 5000 spänn ;).
När det finns rimliga uppgraderingar i den prisklassen så tar jag det.

Det mest intressanta för mig är väl snarare om spelen har stöd för DLSS 2 nu för tiden hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Endast till för att får 4090 att se bra ut. Tror inte ens dom vill sälja så många av detta kort sätter en skyhögt pris och tänker är någon så dum som köper detta så fine.

Tror mer att det handlar om att hålla uppe värdet på 3000 serien, då dom har ett överlager av dessa som måste säljas av, men dom vill tjäna rejält på varje kort.
4000 korten får ju 3000 korten att verka billiga, trotts att dom också är överprissatta.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Köpte ett 1660Ti för 3490kr för ca 3.5 år sedan. Hade då en maxbudget på 3.5k för ett grafikkort. Har tänkt i ca 2 år nu att jag ska uppgradera men med maxbudget på 4k. Får ingen uppgradering för dom pengarna. Jag kan få ett RTX 2060 men det är knappt märkbart bättre än ett 1660Ti verkar det som.

Du kan få ett 6650XT för 4200 kr. Runt 50% snabbare än ditt 1660Ti (och snäppet bättre raster prestanda än ett 3060).

Permalänk
Medlem

Dagens tips: Sluta köpa dessa kort för dessa priser. Ganska simpelt

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Helt orimligt, vill uppgradera mitt 1080 ti men inte för dessa priser. Kanske lutar åt ett 6800 XT eller ska man vänta tills AMDs nästa launch och att de går ner i pris om så?

Permalänk
Medlem

Nvidia skalar priset linjärt?
Vi pratar om en betydligt mindre krets än vad 4090 har, alltså får de betydligt bättre yield men ska ändå ha betalt som om det vore lägre yield som med 4090…

Fantastiskt, hoppas biltillverkarna också börjar med det snart, samma pris per hästkraft som den dyraste bilen.
Baserat på en Koenigsegg på 1400 hästar för 10 mille så kostar en bubbla med 120 hästar närmare miljonen, 857 tusen mer exakt.

Nvidia har tappat det fullständigt…Det blir inte en pryl från Nvidia för min del om det går att undvika det, bilar blir ju svårt medans andra prylar blir ganska lätt.
Nvidia har lyckats reta upp mig som inte ens spelar längre, grattis. 😂

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

RTX 4090 om du ska köra 4K på din stora LG Oled, annars klarar man sig bra med ett RTX 4080 i lägre upplösning, t ex 1440p.

Klarar mig duktigt bra med ett RTX2080 på min 65 tums 4K OLED (120hz), i 1440p, eller högre med DLSS.

Finns nåt som heter overkill. Och skulle aldrig betala dessa sjuka priser.

Rösta med plånboken. Annars kommer Nvidia att fortsätta så här...

Permalänk
Medlem

Sedär, jag vann visst förtur till Kompletts första 25st 4080-kort, från anmälan i deras förra Swec-Bonanza.

MSI RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC, för den nätta summan av 16 499:-
https://www.komplett.se/product/1220844#

Jag tror jag kör vidare på mitt 6900xt dock. Det kostade bara drygt hälften så mycket vid inköp
Om det fortarande varit mining-tider hade jag säkert slagit till.

Ni andra som fått detta erbjudande, hur ska ni göra?

Permalänk
Medlem

Så slut sålt , vad var det jag sa , priset spelar ingen roll tomtar köper dom ändå

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Så slut sålt , vad var det jag sa , priset spelar ingen roll tomtar köper dom ändå

Finns flera hundra kort i lager hos komplett exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Så slut sålt , vad var det jag sa , priset spelar ingen roll tomtar köper dom ändå

Det finns ju hur mycket som helst hos komplett!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Det finns ju hur mycket som helst hos komplett!

ha såg det nu med kollade bara inet men inte upp daterat prova trycka på köp så får du se ett medelande på måga av do specielt asus korten

Sorry, the product you tried to purchase is not available

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

ha såg det nu med kollade bara inet men inte upp daterat prova trycka på köp så får du se ett medelande på måga av do specielt asus korten

Sorry, the product you tried to purchase is not available

Aa. Jag såg att Asus TUF 4080 för 16500 kr rök nu!

Edit: Men de andra korten verkar vara kvar!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Aa. Jag såg att Asus TUF 4080 för 16500 kr rök nu!

Edit: Men de andra korten verkar vara kvar!

+100 i lager för 19999 kr. Hoppas det blir +1000 i lager så småningom och Nvidia går i konkurs...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av waimea:

Är detta ett bra kort för Blender 3.0?

Det enda kortet som renderar snabbare är 4090, så jag skulle svara ja på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en 4k-skärm (120hz).
Och ett RTX2070.
Det hade såklart varit trevligt med mer renderingsprestanda.
Men intresset sträcker sig inte mycket längre än 5000 spänn ;).
När det finns rimliga uppgraderingar i den prisklassen så tar jag det.

Det mest intressanta för mig är väl snarare om spelen har stöd för DLSS 2 nu för tiden hehe.

Jag förstår priserna är hemska. Du spelar väl i 1440 eller 1080 på din skärm och kör 4k på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exerion76:

Klarar mig duktigt bra med ett RTX2080 på min 65 tums 4K OLED (120hz), i 1440p, eller högre med DLSS.

Finns nåt som heter overkill. Och skulle aldrig betala dessa sjuka priser.

Rösta med plånboken. Annars kommer Nvidia att fortsätta så här...

Hur ser det ut att spela i 1440 på den TVn?

Permalänk
Medlem

En gång i tiden blev gamers jätteglada när det kom nya grafikkort på marknaden. Det var omtumlande tider och polarna samlades inte sällan hemma hos den som fick tag på ett först. Socialt, festligt och spännande! Tre önskningar i ett. I den här tråden ser det ut som om många istället deppar över en sån här release ... trots att det går att köpa kort - vilket inte varit självklart under en lång pandemi vi hade nyligen.

Det är fullständigt normalt att inte ha råd eller att inte vilja att prioritera att köpa allt nytt som glänser. Åk istället hem till en som köpt ett 40xx. Ta med julmust och några cheeseburgare, dela och ha kul tillsammans. Jag tycker iaf det här är jättespännande. Tack till SweC för era tester.

Har precis köpt nya datordelar och ska bygga i kväll och morgon. Gaming på fredag! Blir det med ett 40xx? Nä, jag prioriterar lite annat just nu, så det får bli gaming med den nya i5-13600 och mitt trogna 1080ti. Ska bli jättekul😀

Handlar väl om marknadsekonomi? Det sjuka med det hela är att om vi inte köper GPUer att ha i våra PCs så misstänker jag att utvecklingen mot att streama spel från nån sketen konsolmanick går ännu snabbare. Jag vill INTE dit för fem öre. Har testat. Det presterar som utgången sirap jfm att spela lokalt.

Hej hopp!

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Köpte ett 1660Ti för 3490kr för ca 3.5 år sedan. Hade då en maxbudget på 3.5k för ett grafikkort. Har tänkt i ca 2 år nu att jag ska uppgradera men med maxbudget på 4k. Får ingen uppgradering för dom pengarna. Jag kan få ett RTX 2060 men det är knappt märkbart bättre än ett 1660Ti verkar det som. Alternativet är att gå på ett begagnat 2080 som faktiskt skulle bli en märkbar uppgradering. Synd att nya kort är helt utom räckhåll för oss som inte vill lägga absurda summor för att kunna spela.

Skrivet av ipac:

Du kan få ett 6650XT för 4200 kr. Runt 50% snabbare än ditt 1660Ti (och snäppet bättre raster prestanda än ett 3060).

Precis, det finns ett 6650 XT på Inet för 4199:-, då får du även AMDs nya game bundle med två spel, The Callisto Protocol och Dead Island 2. Ska du köpa något av de spelen när de kommer, kostar enbart The Callisto Protocol 650:- som du isf kan dra av från kortet. Raytracingprestandan är väl i nivå med RTX 3050 i tyngre titlar som Cyberpunk 2077, men alla kort i den här prisklassen behöver isf uppskalning för att hjälpa till, och CP fick faktiskt FSR 2.1 förra veckan, inte längre enbart det sämre FSR 1.0. Nya grafikkort får dock ut max av sin prestanda på system du kan aktivera Resizable Bar på, och det är värt att tänka på att jämförelser ofta är gjorda med det påslaget. Kortet känns iaf väldigt prisvärt med spelpaketet.

Permalänk
Medlem