Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Efter ett halvårs velande blev det till slut en ny TV. Slog till på en 65C2. Hoppas att det ska bli ett rejält lyft från min sju år gamla Sony-LCD.

sugen på en likadan. men tänkte vänta och se om den går ner i pris tills riktiga BF

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

sugen på en likadan. men tänkte vänta och se om den går ner i pris tills riktiga BF

Just nu härmar alla varandra och sänker till 20.000 för 77 tum. Men många har de inte som BF deal, utan någon generell sänkning för att inte hamna efter. Får se om någon av dessa som inte har det som BF deal slänger in det i slutet av veckan.

Permalänk

När jag såg att A1 77" var sänkt till 14 990:-(Elgiganten) så pallade inte nerverna längre.
Jag ska ha den till film & serier så det blir nog bra det här.

Möjligen att den kommer att kännas liten eftersom att den ersätter en Sony HW20 & 100" duk.
Får väl flytta soffan närmare i så fall.

Visa signatur

Abit IC7-G l Prescott 2.4 l 512MB
Sabertooth 990FX/FX-6100/16GB
B550M Aorus Pro-P/5600X/32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stonecliff:

När jag såg att A1 77" var sänkt till 14 990:-(Elgiganten) så pallade inte nerverna längre.
Jag ska ha den till film & serier så det blir nog bra det här.

Möjligen att den kommer att kännas liten eftersom att den ersätter en Sony HW20 & 100" duk.
Får väl flytta soffan närmare i så fall.

en 77C1 för 20k är ett betydligt bättre köp, men det bästa var väl 77C2 för 23k.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gilgamesh:

en 77C1 för 20k är ett betydligt bättre köp, men det bästa var väl 77C2 för 23k.

Ifall man bara behöver milda ljusnivåer klarar sig på ≈250 nits eller lägre är en A1 lika bra som en C1:a eller C2. Den skillnaden minskar ytterligare om det handlar om lägre nivåer där säg runt 120 nits räcker. Särskilt om man tidigare kört projektor kommer 120 nits bara det upplevas galet mycket ljusstarkt. Biografstandard är 48 nits och många lite äldre hembioprojektorer når inte riktigt dit ens på 100 tum.

Permalänk
Medlem

Prissänkningen på A1 gör det lite jobbigt! Kommer ju trots allt ha TVn med fönster och sol som lyser in på den, kommer kunna ha persienner men inte gardiner. 5 000kr är ändå en del, vet lite vad du sagt till mig tidigare Thomas men jag är fortfarande LITE nojig (:D), om reflexfiltret framförallt är så mycket bättre på C1 vs A1?

Spela kommer jag inte göra, inga FPS-spel iaf.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

en 77C1 för 20k är ett betydligt bättre köp, men det bästa var väl 77C2 för 23k.

Det lilla jag spelar sker på PC:n så jag klarar mig utan 120Hz och VRR.
Känns bra att inte behöva betala för sånt jag inte använder.

Ljudet går genom surroundsystemet och rummet är mörklagt, prio ligger på filmupplevelsen.
Större bild skulle jag kunna betala mer för men priset på 83" OLED ligger utanför min budget.

Visa signatur

Abit IC7-G l Prescott 2.4 l 512MB
Sabertooth 990FX/FX-6100/16GB
B550M Aorus Pro-P/5600X/32GB

Permalänk
Medlem

Tjena gänget, jag är inne på att köpa en 65C2 om den finns till något trevligt pris. Tänkte mest använda tv:n till Ps5 spelande där någon titel lär ske i 120hz. Är det 65C2 man borde köra på eller kan man spara in ett par tusenlappar på t.ex. B2:an??

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Tjena gänget, jag är inne på att köpa en 65C2 om den finns till något trevligt pris. Tänkte mest använda tv:n till Ps5 spelande där någon titel lär ske i 120hz. Är det 65C2 man borde köra på eller kan man spara in ett par tusenlappar på t.ex. B2:an??

Det beror lite på vad du hittar och som är på kampanj. Det är snarlika apparater, skillnaderna nämns i denna artikel:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Skiljer det bara någon tusenlapp eller två? Hade satsat på en C2:a. Skiljer det femtusen? Definitivt B2!

Du får just nu B2 65" direkt från LG med koden "BENI22_LGNS" för 15 945kr vs 17,990:- för C2 (C2 slut på LG, tror den gick på 16 495kr när den fanns)

Är det ingen panik så hade jag haft lite is i magen och inväntat om LG.com/se får in ny påfyllning av C2!
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65b26la

Permalänk
Medlem

har någon gått från B7 til C1 här inne och kan share some experiences?

er rätt nöjd med min 65B7, tycker den funkar fint i et ljust rum med massa panorama fönster, men har nu en 77C1 på order då jag missade LGs C2 kampanj. enligt rtings dok er c1 inte lika bright som b7? @laxpudding : nått du vet mer om? skulle tro TVene haded blivit ljusare på 4 år.

rtings, där B7 er första siffran, C1 andra siffran
SDR Real Scene Peak Brightness : 384 cd/m² vs 302 cd/m²
SDR Peak 2% Window : 419 cd/m² vs 412 cd/m²
SDR Peak 10% Window : 415 cd/m² vs 414 cd/m²
SDR Peak 25% Window : 415 cd/m² vs 376 cd/m²
SDR Peak 50% Window : 416 cd/m² vs 314 cd/m²
SDR Peak 100% Window : 144 cd/m² vs 137 cd/m²
.....
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled

la til en mening
Permalänk
Medlem

Har inga fönster som stör, men jag kalibrerade min C1 med pixel brightness på 43 i SDR och tycker den är bättre än B7.
77" kanske skiljer sig dock pga storleken.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thesutex:

har någon gått från B7 til C1 här inne och kan share some experiences?

er rätt nöjd med min 65B7, tycker den funkar fint i et ljust rum med massa panorama fönster, men har nu en 77C1 på order då jag missade LGs C2 kampanj. enligt rtings dok er c1 inte lika bright som b7? @laxpudding : nått du vet mer om? skulle tro TVene haded blivit ljusare på 4 år.

rtings, där B7 er första siffran, C1 andra siffran
SDR Real Scene Peak Brightness : 384 cd/m² vs 302 cd/m²
SDR Peak 2% Window : 419 cd/m² vs 412 cd/m²
SDR Peak 10% Window : 415 cd/m² vs 414 cd/m²
SDR Peak 25% Window : 415 cd/m² vs 376 cd/m²
SDR Peak 50% Window : 416 cd/m² vs 314 cd/m²
SDR Peak 100% Window : 144 cd/m² vs 137 cd/m²
.....
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled

Att mäta ljus på en OLED är minst sagt komplicerat. Rtings ger också folk intrycket att det är något absolut, vilket det inte är.

Det finns för många faktorer och sammanhang, likt att C1 har mer konservativ energianvändning medan B7 nog drar på lite för mycket på kort sikt och dämpar mer på kort sikt. Hade de vägt in tidsaspekten hade kanske B7 efter 1 minut droppat ned till ≈200 nits istället för 416 nits, medan C1 är kvar på ≈350 nits ±50 nits beroende på sin energicykel.

C1 är inte ljussvagare men heller inte så markant mycket ljusstarkare. Bara annorlunda i hur den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stonecliff:

Det lilla jag spelar sker på PC:n så jag klarar mig utan 120Hz och VRR.
Känns bra att inte behöva betala för sånt jag inte använder.

Ljudet går genom surroundsystemet och rummet är mörklagt, prio ligger på filmupplevelsen.
Större bild skulle jag kunna betala mer för men priset på 83" OLED ligger utanför min budget.

Beror väl lite på användningsområde, läste någonstans att C2 inte har BFI i 120Hz. Men annars så är det väl en liten liten upgrade, personligen valde jag C1 för jag tyckte efter att ha läst alla möjliga recensioner att de var i stort sett lika men för att framtidssäkra ifall det blir en spelkonsol. Ska göra rätt mkt för rörelseupplevelsen vid spel säger de som vet (har inte en aning själv )

Är iaf sjukt nöjd nu när 77'an sitter på väggen

Skrivet av TriNitro:

Jäkla sugen på en 77" C1 som första Oled. En av de största nackdelarna verkar ju vara att WebOS är lite rörigt och slött.
Hur är det med er som har erfarenhet, är det något man verkligen stör sig på eller mer av ett litet irritationsmoment?

Kommer från Kodi/raspberry pi och en Google TV och tycker WebOS var helt ok, bättre respons än mina tidigare enheter. Ska bara hitta en riktig mediaspelare som klarar backupper. Förmodligen blir det en zidoo z9x

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Köpte en LG 65C2 på rean och är såklart otroligt imponerad av bilden när jag spelar på min PS5. Men däremot funderar jag på varför bilden ser sämre ut än min sju år gamla LCD när det kommer till ishockey. Jag streamar via Cmore-appen i TVn och jag tycker bilden ser rätt dassig ut. Det är som att skärpan försvinner och nyanser "smälter ihop" till en bild som upplevs som "tecknad".

Är det OLED, min TV eller Cmore-appen som är boven i dramat?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Köpte en LG 65C2 på rean och är såklart otroligt imponerad av bilden när jag spelar på min PS5. Men däremot funderar jag på varför bilden ser sämre ut än min sju år gamla LCD när det kommer till ishockey. Jag streamar via Cmore-appen i TVn och jag tycker bilden ser rätt dassig ut. Det är som att skärpan försvinner och nyanser "smälter ihop" till en bild som upplevs som "tecknad".

Är det OLED, min TV eller Cmore-appen som är boven i dramat?

Låter mycket konstigt, om du inte har gjort några basinställningar så kan nog det vara en god ide: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled/settings , har inte cmore men hockey ser hur bra ut som helst via iptv.

Nu är alla paneler lite olika men dessa räcker för de flesta.
Skippade game då jag inte spelar på den och whitebalance tills jag får tag i en colormeter.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Tråkigt verkar inte komma någon black Friday från vissa på c1. De har samma pris som övriga, men klassar inte in det som någon rea.

Permalänk
Medlem

Jävla bra pris på 77an nu! Tyvärr ville tjejen absolut ha en TV för lite mer än ett halvår sedan, då vår hade gått sönder.... jag ville vänta till BF och ha större än 65.... men men

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för Settings på bild ? Tänkte prova SDR ”kalibreringen” til rtings men min tv er ju i HDR läge konstant så jag bara konsumerar media via Apple TV. Rtings skrev rör inte hdr läge så 🙈

En 77c1

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Vad kör ni för Settings på bild ? Tänkte prova SDR ”kalibreringen” til rtings men min tv er ju i HDR läge konstant så jag bara konsumerar media via Apple TV. Rtings skrev rör inte hdr läge så 🙈

En 77c1

På Apple tvn bör du ställa in videosignal till 4K SDR och därefter ändra inställningar för SDR (se till att match frequency and range också är på så ändrar den till HDR när det är aktuellt och matchar samtidigt frekvensen automagiskt). HDR kan du alltid konfigurera genom att sätta på valfri video med HDR.

Permalänk
Medlem

Har ni sett detta? Tror ni det gäller även i Sverige?

https://www.t3.com/news/lg-tv-owners-just-got-apple-tv-for-fr...

”All LG TV users need to do is access the Apple TV+ app via their LG Smart TV.”

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Har ni sett detta? Tror ni det gäller även i Sverige?

https://www.t3.com/news/lg-tv-owners-just-got-apple-tv-for-fr...

”All LG TV users need to do is access the Apple TV+ app via their LG Smart TV.”

hände inget på vår 77" G1... har Apple TV+ tom Aug -23 (ny lur erbjudande)

står "Valid only for new subscribers to Apple TV+ in your region" på https://www.lgnewsroom.com/2022/12/lg-smart-tv-customers-get-...

så ev. att man inte varit inloggad kanske

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av General Nord:

Har ni sett detta? Tror ni det gäller även i Sverige?

https://www.t3.com/news/lg-tv-owners-just-got-apple-tv-for-fr...

”All LG TV users need to do is access the Apple TV+ app via their LG Smart TV.”

http://www.lgnewsroom.com/2022/12/lg-smart-tv-customers-get-r...

"Promotion applies to countries where Apple TV+ is available."

Så det lär väl gälla oss. Ska gälla i 80 länder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är detta bra grey uniformity?

LG G1 11 mån gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Hittade ett exempel på dålig uniformity på Reddit:

Den hade sett ut liknande hela tiden (denna var efter tusentals timmar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

På Apple tvn bör du ställa in videosignal till 4K SDR och därefter ändra inställningar för SDR (se till att match frequency and range också är på så ändrar den till HDR när det är aktuellt och matchar samtidigt frekvensen automagiskt). HDR kan du alltid konfigurera genom att sätta på valfri video med HDR.

Körde på den! Lite mörkare en min b7 konstig nog, trodde en 4 år nyare oled skulle va ljusare men.

Enda nackdelen med ovan config är att appletv screensavers inte poppar i hdr 😂

Permalänk

Hej!
Har en B1 65" och har ett skumt problem med osynkad bild/ljud som jag inte riktigt får ordning på.
Testat både chromecast med google tv och apple tv och ljudet är olika synk mellan olika appar.
Verkar också ha att göra med om det är surroundljud eller stereo.

Spelar ingen roll om enheterna är inkopplad i AVR eller direkt i tvn.

Bilden är före ljudet och detta går ju enkelt att kompensera för genom att sätta fördröjning i receivern, och hade inte varit något problem om det inte var för att det är olika synk i olika appar/videomaterial..

Jag gjorde en fabriksåterställning på TV och då tyckte jag det var bra, en kort stund, för att sedan bli osynkat igen.

Har också testat fabriksåterställa ccwgtv och receivern.

Någon som har något tips?! Blir galen..

OLED65B16LA
Yamaha HT-R3072
CCWGTV

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej!
Har en B1 65" och har ett skumt problem med osynkad bild/ljud som jag inte riktigt får ordning på.
Testat både chromecast med google tv och apple tv och ljudet är olika synk mellan olika appar.
Verkar också ha att göra med om det är surroundljud eller stereo.

Spelar ingen roll om enheterna är inkopplad i AVR eller direkt i tvn.

Bilden är före ljudet och detta går ju enkelt att kompensera för genom att sätta fördröjning i receivern, och hade inte varit något problem om det inte var för att det är olika synk i olika appar/videomaterial..

Jag gjorde en fabriksåterställning på TV och då tyckte jag det var bra, en kort stund, för att sedan bli osynkat igen.

Har också testat fabriksåterställa ccwgtv och receivern.

Någon som har något tips?! Blir galen..

OLED65B16LA
Yamaha HT-R3072
CCWGTV

Har du allt kopplat till revciver, sen till TV från reciver?
Vad har du för ljudläge på? neutral eller nåt sånt är att föredra, så inte den gör surround av stereoljud etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Körde på den! Lite mörkare en min b7 konstig nog, trodde en 4 år nyare oled skulle va ljusare men.

En tv med inställning X ska var ljusare än en 4 år äldre tv med inställning Y?

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Har du allt kopplat till revciver, sen till TV från reciver?
Vad har du för ljudläge på? neutral eller nåt sånt är att föredra, så inte den gör surround av stereoljud etc

Hej, yes precis, kopplat såhär:

CCWGTV -> Reciever -> HDMI (Ultra High speed 8k) -> LG Oled eARC HDMI porten

Jag har testat massa olika ljudlägen och det hjälper inte tyvärr.
Bilden är före, på de appar som det är värst, ca 250-300ms

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Körde på den! Lite mörkare en min b7 konstig nog, trodde en 4 år nyare oled skulle va ljusare men.

Enda nackdelen med ovan config är att appletv screensavers inte poppar i hdr 😂

Har du stängt av eco-läget på nya?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.