Instabil nybyggd Ryzen 5600G med MSi B550 Gaming Carbon WiFi

Permalänk
Medlem

Instabil nybyggd Ryzen 5600G med MSi B550 Gaming Carbon WiFi

Jag valde att gå över till AMD till min HTPC, mycket p.g.a. prisvärd processor.

CPU: Ryzen 5600G (Ny)
Moderkort: MSi B550 Gaming Carbon WiFi (Nytt)
Minnen: Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB (Nya)
Lagring: M.2 Toshiba 1TB PCIe 3.0 (Har även prövat med SSD disk i SATA port, samma strul)
Nätagg: Corsair 550W

Jag använder endast den interna grafiken

I BIOS ser allt ut att vara i sin ordning, datorn är stabil och spinner på. Men så fort jag installerat Windows 10 64 bitars börjar problemen. Väl inne i Windows efter installation startar datorn om i tid och otid, hittills har jag inte hunnit installera några drivrutiner at all p.g.a. att datorn startar om. Ingen bluescreen eller liknande, skärmen blir bara svart och Windows laddas om. Alltså hinner jag aldrig installera några produktspecifika drivrutiner för prylarna. Endast de plug & play som Windows själv sköter under installationen

BIOS är inställt på UEFI, vilket jag förstått skall vara det bästa. Men har även prövat med CSM, då blir datorn än mer ostabil.

Efter allt strul som varit, körde jag en reset i BIOS och kör på standard inställningar. Problemen kvarstår.
Finns det något i BIOS jag bör göra, som inte ingår i standardinställningarna för den senaste BIOS versionen?

Värt att nämna är att Windows aldrig hittat WiFi't på moderkortet under installationen, utan kräver en kabel. WiFi är aktiverat i BIOS. Bör inte Windows hitta WiFi't direkt vid installation?

Nu börjar mitt tålamod snart tryta, och nöjet med den nya datorn övergår snart till ren frustration. Jag ber ödmjukast om tips & råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Jag valde att gå över till AMD till min HTPC, mycket p.g.a. prisvärd processor.

CPU: Ryzen 5600G (Ny)
Moderkort: MSi B550 Gaming Carbon WiFi (Nytt)
Minnen: Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB (Nya)
Lagring: M.2 Toshiba 1TB PCIe 3.0 (Har även prövat med SSD disk i SATA port, samma strul)
Nätagg: Corsair 550W

Jag använder endast den interna grafiken

I BIOS ser allt ut att vara i sin ordning, datorn är stabil och spinner på. Men så fort jag installerat Windows 10 64 bitars börjar problemen. Väl inne i Windows efter installation startar datorn om i tid och otid, hittills har jag inte hunnit installera några drivrutiner at all p.g.a. att datorn startar om. Ingen bluescreen eller liknande, skärmen blir bara svart och Windows laddas om. Alltså hinner jag aldrig installera några produktspecifika drivrutiner för prylarna. Endast de plug & play som Windows själv sköter under installationen

BIOS är inställt på UEFI, vilket jag förstått skall vara det bästa. Men har även prövat med CSM, då blir datorn än mer ostabil.

Efter allt strul som varit, körde jag en reset i BIOS och kör på standard inställningar. Problemen kvarstår.
Finns det något i BIOS jag bör göra, som inte ingår i standardinställningarna för den senaste BIOS versionen?

Värt att nämna är att Windows aldrig hittat WiFi't på moderkortet under installationen, utan kräver en kabel. WiFi är aktiverat i BIOS. Bör inte Windows hitta WiFi't direkt vid installation?

Nu börjar mitt tålamod snart tryta, och nöjet med den nya datorn övergår snart till ren frustration. Jag ber ödmjukast om tips & råd.

Jag hade plockat ut en minnessticka och stängt av XMP/DOCP. Krånglar det fortfarande hade jag testat den andra minnesstickan. Om jag då hade fått datorn tillräckligt stabil för att göra enkla saker hade jag försökt installera nya drivrutiner, chipset drivrutiner, bios version osv

Om det inte hade funkat hade jag nog monterat bort CPUn och tittat noga efter böjda pins

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag hade plockat ut en minnessticka och stängt av XMP/DOCP. Krånglar det fortfarande hade jag testat den andra minnesstickan. Om jag då hade fått datorn tillräckligt stabil för att göra enkla saker hade jag försökt installera nya drivrutiner, chipset drivrutiner, bios version osv

Om det inte hade funkat hade jag nog monterat bort CPUn och tittat noga efter böjda pins

Tack för din input! Det har visat sig att det är minnena som är problemet. Så jag kommer returnera dom, och köpa minnen specifikt avsedda för AMD. Dessa Kingston skall vara kompatibla med både Intel och AMD samt detta moderkort, men bevisligen avsevärt sämre till AMD. Siktet står inställt på Corsair, då de har många fina varianter specifikt till AMD

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats lokalisera ytterligare en problemkälla till instabilitet. Så fort jag installerar Radeon Graphics för den integrerade grafiken rasar datorn igen. Som det ser ut nu, är han bara någorlunda stabil med Windows plug & play drivrutiner. Har provat 3 olika varianter av Radeon graphics, i stort sett samma problem med samtliga.

Har även konstaterat att det krävs en rätt hög hastighet på CPU kylaren (be quiet dark rock 4) annars blir datorn också instabil. Inte som jag kan lokalisera till att processorn blir för varm, för under stresstest har den aldrig gått över 66 grader. Ideér på varför det krävs så hög fläkthastighet? Vi talar alltså 80-90% av den maximala hastigheten, under idle i Windows. Där ligger han på 40-45 grader. i Bios ligger han runt 30 grader. Alltså inga alarmerande siffror alls. Men går jag in i BIOS och trimmar fläktkurvan, blir han instabil igen (Men aldrig överhettad vad jag kunnat se)

Är det så att det KRÄVS specifika AMD minnen, för att den integrerade grafiken skall fungera optimalt? Anledningen att jag konstaterat även minnesproblem är att jag har ett par G.Skill Trident Z från min Intel dator, som jag prövat med. Där blev han stabilare än med ovan nämnda Kingston minnen (Som kommer returneras)

Permalänk
Rekordmedlem

Har moderkortet senaste bios ? Det finns inga speciella AMD minnen som skiljer ut sig på nått signifikant sätt och ska du inte heller överklocka och bara har 2 minnen borde det inte vara några problem om inget är trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör rgb fury beast 3600, ett par rgb, ett par utan, fungerar utan problem.

Kan det vara så att din iGPU blir för varm? Defekt CPU eller defekt moderkort (flasha bios).

Prova köra felsäkert läge eller troubleshooting mode, vad det än heter nuförtiden. Använder du hög refresh och/eller upplösning på monitorn? Sänk upplösningen och använd 60hz. Kan sänka iGPU-temp och förbättra stabiliteten - om så är fallet låter det som din CPU agerar leverpastej i din tårta. Passa på installera chipsetdrivrutiner och allt vad du behöver om du får den stabil, kanske det löser det.

Det är inte ovanligt att annars döda grafikkort funkar i bios och splash screen för att sedan balla ur när upplösningen blir högre.

Du kanske får köra utan XMP för att uppnå detta, både minneskontrollern och iGPU kan vara fel på, men bägge kan fungera bättre utan XMP så du får installerat grejerna och testa upplösningar innan du vrider upp minnet igen.

Permalänk
Medlem

Min 5600 var instabil med två ramstickor, fungerade när man körde en. Men om man klockade upp moderkortet till 1,35V funka bygget perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiawod:

Min 5600 var instabil med två ramstickor, fungerade körde när man körde en. Men om man klockade upp moderkortet till 1,35V funka bygget perfekt.

Bra idé öka volten ja, ny bios kan lösa detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har moderkortet senaste bios ? Det finns inga speciella AMD minnen som skiljer ut sig på nått signifikant sätt och ska du inte heller överklocka och bara har 2 minnen borde det inte vara några problem om inget är trasigt.

Söker jag på inet finns ett gäng Corsair minnen, som specifikt säljs till AMD Ryzen. Vidare om man gräver på djupet vad som skiljer de minnena mot andra, vet jag inte. Men uppenbarligen bör det vara något?

Moderkortet hade senaste BIOS, men jag har nu nedgraderat till den version som släpptes ihop med stöd för min processor. Har efter nedgraderingen inte laborerat mera med grafiken, eftersom att den är stabil nu. Men kör endast på Windows plug & play

Jag aktiverar moderkortets XMP profil, upplever att den är stabilare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Kör rgb fury beast 3600, ett par rgb, ett par utan, fungerar utan problem.

Kan det vara så att din iGPU blir för varm? Defekt CPU eller defekt moderkort (flasha bios).

Prova köra felsäkert läge eller troubleshooting mode, vad det än heter nuförtiden. Använder du hög refresh och/eller upplösning på monitorn? Sänk upplösningen och använd 60hz. Kan sänka iGPU-temp och förbättra stabiliteten - om så är fallet låter det som din CPU agerar leverpastej i din tårta. Passa på installera chipsetdrivrutiner och allt vad du behöver om du får den stabil, kanske det löser det.

Det är inte ovanligt att annars döda grafikkort funkar i bios och splash screen för att sedan balla ur när upplösningen blir högre.

Du kanske får köra utan XMP för att uppnå detta, både minneskontrollern och iGPU kan vara fel på, men bägge kan fungera bättre utan XMP så du får installerat grejerna och testa upplösningar innan du vrider upp minnet igen.

Med felsäkert läge kraschar den aldrig. Jag har fått lov att aktivera felsäkert läge för att kunna komma in och avinstallera grafikdrivrutiner. Efter det är gjort flyter han på igen.

Upplösningen bör inte vara något problem, då jag endast har den uppkopplad mot en sketen kontorsskärm på 1920x1080.

Senare är det tänkt att grafiken skall ökas, då den skall kopplas till min 4k TV. Men jag flyttar inte datorn till TV'n förens den uppför sig stabilt.

Alla drivrutiner är up to date (inkl. AMD chipset), förutom grafiken då han ballar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Kör rgb fury beast 3600, ett par rgb, ett par utan, fungerar utan problem.

Använder du också 5600G? I så fall, vilket moderbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiawod:

Min 5600 var instabil med två ramstickor, fungerade körde när man körde en. Men om man klockade upp moderkortet till 1,35V funka bygget perfekt.

Vilka minnen och moderbord använder du? Jag har provat att köra singel minne, och han blev stabilare. Men för klen.

Så precis som dig har jag aktiverat XMP med dubbla minnen, och det blir bäst resultat. Men inte optimalt bevisligen, eftersom han fortfarande inte klarar att hantera AMD's grafikdrivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Använder du också 5600G? I så fall, vilket moderbord?

Nope, 5600 och 5800x3d, 5700G kan vara mer känslig iom att den har en iGPU som kan ha blivit sned alt. mer känslig på minnet. msi b450m a-pro max och msi b450 a-pro max.

Öka dram volt till 1.35 manuellt i bios nu. Funkar det inte provar du 1.4v.
Å sen flashar du bios till senaste version om det inte fungerade.

Permalänk
Medlem

Har du testat minnesplatserna A1 och B1 istf rekommenderade A2 och B2?

Hur mäter du temperaturerna?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du testat minnesplatserna A1 och B1 istf rekommenderade A2 och B2?

Hur mäter du temperaturerna?

Har inte provat några andra minnesplatser. Men har nu forskat djupt i ämnet kring minnen, och med denna processor ihop med moderbordet så stöds inte Kingston minnena officiellt av MSi. Jag hade missat att välja vilken processor när jag kollade innan jag beställde.

Officiellt har jag nu inga minnen hemma som stöds av moderkortstillverkaren i kombination med denna CPU. Så jag börjar med att köpa hem ett par som stöds.

Jag tittar på siffrorna enligt MSi's mjukvara, eller när jag stresstestar i Aida64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Med felsäkert läge kraschar den aldrig. Jag har fått lov att aktivera felsäkert läge för att kunna komma in och avinstallera grafikdrivrutiner. Efter det är gjort flyter han på igen.

Upplösningen bör inte vara något problem, då jag endast har den uppkopplad mot en sketen kontorsskärm på 1920x1080.

Senare är det tänkt att grafiken skall ökas, då den skall kopplas till min 4k TV. Men jag flyttar inte datorn till TV'n förens den uppför sig stabilt.

Alla drivrutiner är up to date (inkl. AMD chipset), förutom grafiken då han ballar ur.

Upplösningen kan visst vara ett problem om din iGPU är defekt, av samma anledning att dual channel/dual rank-minneskonfiguration får din igpu och imc att arbeta bättre vilket kräver mer stabilitet. Din IMC eller iGPU kan reagera negativt om de är defekta.

Kolla gpu-temperaturen i hwinfo64. Det kan vara den som får din CPU-fläkt att varva upp.

Ser temperaturen normal ut - 1.35v och sen 1.40v på dina minnen. En högre volt behövs ju fler stickor/snabbare minne du har, även en frisk IMC kan krascha PCn om bios ger för lite volt.

Till sist, flasha bios -> boota med 2 RAM-stickor och XMP -> prova öka DRAM volt till 1.35 och sen 1.40
Du kan också flasha bios som första steg, kanske du slipper göra något mer. (slå också på XMP förstås)

Fungerar inte detta hade jag returnerat din CPU. Sen, moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Upplösningen kan visst vara ett problem om din iGPU är defekt, av samma anledning att dual channel/dual rank-minneskonfiguration får din igpu och imc att arbeta bättre vilket kräver mer stabilitet. Din IMC eller iGPU kan reagera negativt om de är defekta.

Kolla gpu-temperaturen i hwinfo64. Det kan vara den som får din CPU-fläkt att varva upp.

Ser temperaturen normal ut - 1.35v och sen 1.40v på dina minnen. En högre volt behövs ju fler stickor/snabbare minne du har, även en frisk IMC kan krascha PCn om bios ger för lite volt.

Till sist, flasha bios -> boota med 2 RAM-stickor och XMP -> prova öka DRAM volt till 1.35 och sen 1.40
Du kan också flasha bios som första steg, kanske du slipper göra något mer. (slå också på XMP förstås)

Fungerar inte detta hade jag returnerat din CPU. Sen, moderkortet.

Fast jag tänker så här, vore CPU'n defekt skulle väl inte grafiken fungera med Windows plug & play drivrutiner? Jag prövade precis nyligen att genom Windows update installera AMD's drivrutin (Gissa resultatet) han kraschade direkt efter den uppdateringen. Så det blev att återigen avinstallera.

Kollade temp nu i hwinfo64, 25 grader på GPU'n. Inget alarmerande alls i min värld? Nu är inte jag rätt person att avläsa alla siffror i det programet, men helheten såg bra ut. Anledningen att fläkten varvar högt är att jag manuellt ställt den att varva högt. För trots fina temperaturer så slår han ifrån om fläkten inte går på en högre hastighet (Jag har fortfarande inte förstått varför)

BIOS är uppdaterad i omgångar. Nu har jag lagt in den version som släpptes i samband med stödet för min processor. Tidigare hade jag senaste versionen, alltså har det inte gjort någon skillnad.

Jag har prövat att öka volten till minnena, utan resultat. Har provat med och utan XMP profil. Min uppfattning är att systemet blir stabilast med Game boost och XMP aktiverat! Har däremot trimmat ner minnena till 3200Mhz från sitt ursprungliga 3600, då jag förstått att 5600G inte stödjer mer än 3200Mhz?

Men som sagts tidigare i tråden, jag har redan konstaterat att minnena jag idag använder inte har ett officiellt stöd av MSi ihop med denna processor. Så jag har letat upp ett par ersättare med officiellt stöd av MSi och skall returnera mina Kingston. Tar han då fortfarande inte grafikdrivrutinen från AMD, kommer jag returnera allt och bygga med Intel istället. Så mycket strul och tid detta bygge har genererat så börjar mitt tålamod att tryta rejält

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Fast jag tänker så här, vore CPU'n defekt skulle väl inte grafiken fungera med Windows plug & play drivrutiner? Jag prövade precis nyligen att genom Windows update installera AMD's drivrutin (Gissa resultatet) han kraschade direkt efter den uppdateringen. Så det blev att återigen avinstallera.

3200 är vad alla Ryzen 5000 och intel 12 stöttar officiellt, inte mer, men jag har inte hört talas om en endaste en som inte fixar mer. Minneskontrollern är starkt förbättrad i ryzen 5000 jämfört med 3000 och äldre, som i majoriteten av fallen fixar 3600mhz utan problem. 12600K specifikation.
iGPU har bra temperatur, det låter som att antingen din IMC eller iGPU är defekt och bägge sitter i CPU:n.

Ja, defekta grafikkretsar kan fungera som vanligt med windows plug n play drivrutin, för att sedan uppvisa defekter när du installerar korrekt drivrutin som låser upp fler funktioner (fler felkällor). Förr i tiden fick vi max 640x480 med standarddrivrutiner, få färger, och inga andra funktioner. Plug n play drivrutinen är lite bättre idag men fortfarande extremt basic, den kommunicerar med motsvarigheten till en reptilhjärna på grafikkortet och poängen är att den ska vara så kompatibel som möjligt i flest möjliga situationer.

Det är mycket osannolikt att du har två par RAM-minnen som inte fungerar pga kompatibilitet, särskilt inte när lägre XMP-profil inte ens hjälper, och bägge bootar. Jag kan köra bägge mina två olika par samtidigt i min @3600mhz, ett av paren är dessutom speccat 3200mhz, och ingen av paren är uppfört på QVL-listan, som alltid är utdaterad oavsett, och jag har samma IMC som dig. Dessutom har jag två MSI b450-moderkort av äldre modell, bägge superbilliga.

https://www.aida64.com/downloads
Kör aida64 med default DDR-profil (2400mhz typ), med windows plug n play-drivrutiner, under Tools->System Stability Test-> stress system memory. Kraschar den eller liknande är din IMC med 99% säkerhet kaputt, men du kanske behöver mer än 2400mhz för att provocera fram felet, förstås.

Permalänk
Sötast

Är nätagget nytt?
Ingen verkar prata om det, men du verkar ha konstant problem i varierande grad oavsett vad du gör... kanske kan vara nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är nätagget nytt?
Ingen verkar prata om det, men du verkar ha konstant problem i varierande grad oavsett vad du gör... kanske kan vara nätagget?

Kan vara nätagget, men om maskinen är stabil med plug n play-drivrutiner i en eller annan minneskonfiguration är det osannolikt.
Denna maskin drar extremt lite ström. Hade det suttit en dedikerad GPU hade jag vart tidigare ute med den teorin. Några aida64 stresstest på diverse komponenter kan nog ge oss fler ledtrådar.

Om OP har en gammal GPU att installera, inaktiverar iGPU i BIOS/windows device manager, och det fungerar smärtfritt, hade jag vart 100% säker att CPU:n är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Kan vara nätagget, men om maskinen är stabil med plug n play-drivrutiner i en eller annan minneskonfiguration är det osannolikt.
Denna maskin drar extremt lite ström. Hade det suttit en dedikerad GPU hade jag vart tidigare ute med den teorin. Några aida64 stresstest på diverse komponenter kan nog ge oss fler ledtrådar.

Om OP har en gammal GPU att installera, inaktiverar iGPU i BIOS/windows device manager, och det fungerar smärtfritt, hade jag vart 100% säker att CPU:n är defekt.

Stort tack för din ovärderliga hjälp och pedagogiska förklaringar 😃 faktum är att jag har ett nvidia geforce gtx 980ti liggandes. Tolkar jag dig rätt bör jag pröva det?

Vad menas med IMC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Stort tack för din ovärderliga hjälp och pedagogiska förklaringar 😃 faktum är att jag har ett nvidia geforce gtx 980ti liggandes. Tolkar jag dig rätt bör jag pröva det?

Vad menas med IMC?

Internal Memory Controller. När du använder en modern iGPU som 5600G rekommenderas ofta snabbare minne än annars, du vinner mer på det sålänge du tänkt använda dig av integrerad grafik. Detta för att iGPU:n inte har eget minne, utan går genom din IMC i CPUn vidare till DDR4 och snor någon gigabyte därifrån, och DDR4 är mycket långsammare än gammalt GDDR-minne.
Så 5600G är egentligen menat att använda minst 3600mhz för att få mest ut av det lilla den iGPUn kan ge. Gamla iGPUer är för långsamma för att hänga med så det är ett ganska nytt fenomen, sedan AMD släppte 2400G. Typ.

Men ska du köpa GPU oavsett har det ju inte mycket att säga.

Ja, koppla in din 980ti. Tänker att du köpte ett nätaggregat och chassi som har ork och plats och inte en liten 200W PSU? 980ti behöver en del ström.

Jag håller tummarna för att 980ti fungerar med och utan XMP.

Om så är fallet, returnera den processorn, ta pengarna tillbaka och köp en 5600 (utan X), de är snabbare än 5600G. Använd 980ti till du köpt ett nytt (bara förslag, om det är möjligt för ditt HTPC-chassi)

Om datorn inte fryser sig utan stänger av sig direkt med 980ti oavsett XMP profil kan det vara din PSU. Uppdatera gärna tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Internal Memory Controller. När du använder en modern iGPU som 5600G rekommenderas ofta snabbare minne än annars, du vinner mer på det sålänge du tänkt använda dig av integrerad grafik. Detta för att iGPU:n inte har eget minne, utan går genom din IMC i CPUn vidare till DDR4 och snor någon gigabyte därifrån, och DDR4 är mycket långsammare än gammalt GDDR-minne.
Så 5600G är egentligen menat att använda minst 3600mhz för att få mest ut av det lilla den iGPUn kan ge. Gamla iGPUer är för långsamma för att hänga med så det är ett ganska nytt fenomen, sedan AMD släppte 2400G. Typ.

Men ska du köpa GPU oavsett har det ju inte mycket att säga.

Ja, koppla in din 980ti. Tänker att du köpte ett nätaggregat och chassi som har ork och plats och inte en 200W PSU?

Jag håller tummarna för att 980ti fungerar med och utan XMP.

Om så är fallet, returnera den processorn, ta pengarna tillbaka och köp en 5600 (utan X), de är snabbare än 5600G. Använd 980ti till du köpt ett nytt.

Om datorn inte fryser sig utan stänger av sig direkt med 980ti oavsett XMP profil kan det vara din PSU. Uppdatera gärna tråden

Hela idén med den här PC'n är för HTPC bruk, därför valde jag CPU med integrerad grafik. 980ti kortet skall kopplas ihop genom SLI med mitt andra kort i min Intel maskin, som inte har någon iGPU. Innan min förra HTPC kastade in handduken, körde jag på i5 3570k med integrerad grafik. Då var jag mycket nöjd, förutom avsaknaden av 4k och stöd för Win11.

Nätagget är ett äldre Corsair 550W, och jag har tidigare kört ovan nämnda i5 3570k överklockad ihop med GPU på det nätagget utan problem. Även minnena var satt i XMP. Jag har inte sett några tendenser till att nätagget skulle vara defekt. Så det har fått följa med även till detta chassi. Plats finns för grafikkort. Men till en början har hela idén varit integrerad grafik för att hålla nere kostnaden (Och 5600G verkar onekligen prisvärd i förhållande till prestanda). Men i framtiden har jag alla möjligheter att uppgradera, om behovet skulle finnas.

Men utifrån din senaste tämligen pedagogiska och tydliga förklaring, börjar du faktiskt övertyga mig om tesen av en defekt CPU. Allt är köpt på inet, och min erfarenhet av dom är just deras enkla och oproblematiska retur/reklamations hantering. Så jag kommer inte tveka att reklamera, men jag vill ju gärna ha lite argument innan.

Följande minnen är prövade, med mer eller mindre samma resultat. G Skill minnena upplevs dock stabilare

1. https://www.kingston.com/en/memory/search?partid=KF432C16BBAK2/16

2. https://www.gskill.com/product/165/166/1536655640/F4-3600C16D-16GTZR

G Skill minnena är från min Intel maskin, och enligt farsan skall de vara specifika Intel minnen (Jag övertog dom av honom)
Men bevisligen har de funkat även till AMD. Kingston minnena är köpta till det här bygget och var tanken att användas. Men som jag sagt tidigare är de inte med på MSi's QVL lista. Men nu när det strulat så mycket, och från många håll har man kunnat misstänka problem med minnena så växte min övertygelse att det var den felande länken. Kanske är det fel? Men det känns tryggare att köpa minnen som officiellt är godkända ihop med den här setupen, då bör jag vara säker på att felkällan inte ligger i minnena.

Jag får stort förtroende för din kunskap, så du får gärna råda mig till vilka minnen jag bör välja för stabilaste setup. Jag är inte intresserad av snabbast möjliga, utan stabilitet står överst på listan. Budget för minnena är tänkt runt 1000 lappen. Finns det BETYDLIGT bättre för en dyrare peng kan jag överväga det, men ha i åtanke att det endast är en HTPC. Ingen spelmaskin.

Men som sagt tidigare, nu är maskinen hur stabil som helst utan dedikerade grafikdrivrutiner. Jag skriver på maskinen just nu. Men skall testa med 980ti kortet, och avaktivera iGPU'n. Men jag har tidigare gjort stresstestet i Aida64, med allt utom hårddisken förkryssat. Och då har datorn inte kraschat. CPU'n går upp som högst till 66 grader. Men detta är ju utan dedikerade grafikdrivrutiner. Med installerade drivrutiner hinner jag knappt logga in i Windows innan jag får blackscreen. Så för att komma vidare där, måste jag logga in i felsäkert läge och avinstallera all GPU genom DDU. Har provat MSi's rekommenderade grafik, och även 2 varianter från AMD's hemsida. Har även provat utan Adrenalin mjukvaran (Endast drivrutiner), alla gånger kraschar det vid nästa inlogg i Windows. Har inte sett några konstigheter med minnena i vid stresstest i Aida64. Igår kollade jag även på hwinfo64, och där belastades minnena till 97% av sin kapacitet under stresstest. Datorn var hur stabil som helst

Skall se om jag orkar bråka med grafikkortet ikväll, annars blir det imorgon. Jag kommer garanterat återkoppla efter all suverän hjälp jag fått här! Återkom gärna snarast ang. dina råd om lämpliga minnen (Jag har en färdig retursedel för mina kingston och tänkte beställa nya snarast möjligt)

Permalänk
Medlem

Ja behåll 5600G om du bara ska ha HTPC, den ska väl tackla det utan bekymmer + lättare spel inkl 3D-spel, det lät som du var på jakt efter gpu pga spel och att ditt chassi var stort ändå, först då är det poäng med 5600+gpu istället.

Vi kan nog stryka PSU som felkälla.

Anledningen att jag inte tror på att minnet är inkompatibelt är 1) Den startar, och 2) är inte mer stabilt utan XMP heller. Anledningen att moderkort kör default på typ 2400mhz är ju att det ska vara maximal kompatibilitet även om du har fel minnen.

Då du kör HTPC, behöver du nog inte bry dig om dyra minnen. 3200CL16, 3600CL18 duger fint, det är i utgångspunkt samma latency på dessa, ca samma pris också, men jag lutar mer åt 3600 CL17-18 pga mer bandbredd. Köp det du hittar på listan liksom.

Tror inte du behöver avaktivera iGPUn, men gör det om ditt 980ti är instabilt - avaktiveras i Windows Device Manager. BIOS har nog inte detta alternativ för AMD, det var en intelgrej (tror jag)

Tuta och kör med grafikkortet så ser vi om det blir fler ledtrådar i julkalendern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Ja behåll 5600G om du bara ska ha HTPC, den ska väl tackla det utan bekymmer + lättare spel inkl 3D-spel, det lät som du var på jakt efter gpu pga spel och att ditt chassi var stort ändå, först då är det poäng med 5600+gpu istället.

Vi kan nog stryka PSU som felkälla.

Anledningen att jag inte tror på att minnet är inkompatibelt är 1) Den startar, och 2) är inte mer stabilt utan XMP heller. Anledningen att moderkort kör default på typ 2400mhz är ju att det ska vara maximal kompatibilitet även om du har fel minnen.

Då du kör HTPC, behöver du nog inte bry dig om dyra minnen. 3200CL16, 3600CL18 duger fint, det är i utgångspunkt samma latency på dessa, ca samma pris också, men jag lutar mer åt 3600 CL17-18 pga mer bandbredd. Köp det du hittar på listan liksom.

Tror inte du behöver avaktivera iGPUn, men gör det om ditt 980ti är instabilt - avaktiveras i Windows Device Manager. BIOS har nog inte detta alternativ för AMD, det var en intelgrej (tror jag)

Tuta och kör med grafikkortet så ser vi om det blir fler ledtrådar i julkalendern.

Då har jag ett par Corsair Vengeance pro minnen jag kommer satsa på, de är dessutom officiellt kompatibla enligt QVL listan. CL 18, 3600Mhz.

Har precis provat med 980ti kortet, och det fick bli en specialare med lånat nätagg från min andra Intel dator för jag hade inte 2 st. 8 pins PCIe kontakter i mitt 550w PSU. Hur som haver, har installerat nvidias dedikerade grafik, startat om flera gånger, surfat runt i Windows och senare stresstestat (CPU'n blev dock varmare än vanligt, närmare 70 grader med grafikkortet installerat) Helt problemfritt. Han bara tutar och kör. Hade det varit grafiken i AMD'n hade han kraschat flera gånger om med mina test. Som nämnts tidigare hade jag förmodligen inte ens hunnit logga in i Windows innan han kraschat. Skall vi med gott samvete konstatera fel på grafiken i CPU'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Har inte provat några andra minnesplatser. Men har nu forskat djupt i ämnet kring minnen, och med denna processor ihop med moderbordet så stöds inte Kingston minnena officiellt av MSi. Jag hade missat att välja vilken processor när jag kollade innan jag beställde.

Officiellt har jag nu inga minnen hemma som stöds av moderkortstillverkaren i kombination med denna CPU. Så jag börjar med att köpa hem ett par som stöds.

Jag tittar på siffrorna enligt MSi's mjukvara, eller när jag stresstestar i Aida64.

Så här en sidonotis.
Köpte en gång minnen som mitt nya moderkort var testat för.
Den gick och fungerade bra men minnena hade 90% av full hastighet och så fungerade just dom men det står inte i tillverkarens noteringar för moderkortet att det var reducerad hastighet. Men finns de bland godkända minnen så brukar datorn åtminstone fungera även om inte alltid till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Fast jag tänker så här, vore CPU'n defekt skulle väl inte grafiken fungera med Windows plug & play drivrutiner? Jag prövade precis nyligen att genom Windows update installera AMD's drivrutin (Gissa resultatet) han kraschade direkt efter den uppdateringen. Så det blev att återigen avinstallera.

Kollade temp nu i hwinfo64, 25 grader på GPU'n. Inget alarmerande alls i min värld? Nu är inte jag rätt person att avläsa alla siffror i det programet, men helheten såg bra ut. Anledningen att fläkten varvar högt är att jag manuellt ställt den att varva högt. För trots fina temperaturer så slår han ifrån om fläkten inte går på en högre hastighet (Jag har fortfarande inte förstått varför)

BIOS är uppdaterad i omgångar. Nu har jag lagt in den version som släpptes i samband med stödet för min processor. Tidigare hade jag senaste versionen, alltså har det inte gjort någon skillnad.

Jag har prövat att öka volten till minnena, utan resultat. Har provat med och utan XMP profil. Min uppfattning är att systemet blir stabilast med Game boost och XMP aktiverat! Har däremot trimmat ner minnena till 3200Mhz från sitt ursprungliga 3600, då jag förstått att 5600G inte stödjer mer än 3200Mhz?

Men som sagts tidigare i tråden, jag har redan konstaterat att minnena jag idag använder inte har ett officiellt stöd av MSi ihop med denna processor. Så jag har letat upp ett par ersättare med officiellt stöd av MSi och skall returnera mina Kingston. Tar han då fortfarande inte grafikdrivrutinen från AMD, kommer jag returnera allt och bygga med Intel istället. Så mycket strul och tid detta bygge har genererat så börjar mitt tålamod att tryta rejält

Om datorn är helt nybyggs så kanske cpu:n inte är rätt påsatt.
När en mindre del av CPU:n blir överhettad men inte hela så kan det ge omstart av datorn.
Vet inte hur den är fastsatt men det skulle kunna vara 4 fästen till moderkortet för kylaren.
Det kanske är så att delen på CPU:n som har grafik inte har bra kontakt för kylningen.

(Själv har jag en A8 för att spela upp 4k-filmer men tror inte den klarar mer än 30 frames. Så en 5600G lär klara även 8K skulle jag gissa på även om det är 120 frames.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Har precis provat med 980ti kortet, och det fick bli en specialare med lånat nätagg från min andra Intel dator för jag hade inte 2 st. 8 pins PCIe kontakter i mitt 550w PSU.

Här tänker jag att du har ju gjort ett litet fel, för om det vore fel på tidigare nätagg så vet du ju inte det nu iom att du bytte.
Har du testat intel datorns nätagg med nuvarande setup utan 980 kortet? Fungerar systemet felfritt då med igpun?

Jag hade en tanke när jag läste igenom tråden, men såg senare att du testat olika drivare.
Jag hade ett liknande problem med min 2400g, men det var för att windows update automatiskt laddade ner en äldre/trasig driver, även om jag manuellt installerade amds officiella först. Den installerade över nuvarande drivrutin och det blev kaos. Slutade med att jag blockade windows update för att ens tillåta amd igpu uppdatering alls.

Men det låter ju som att du har antingen en felaktig IGPU på din 5600g, eller nätagget. Svårt att veta vilket iom att du bytte nätagg när du prövade med grafikkortet.

Men jag tänker att det kan även vara minnet, IGPU/G serien gillar inte över 3200 cl 16/14 minnen. Vissa kan, andra inte.
Så har du köpt minnen över den speccen, så kan de ställa till problem.

Men enklast är nog att, testa systemet med ditt intel nätagg utan gfx kortet. Fungerar det eller inte? Om inte, så är nog problemet i chippet, IGPUN. MEN kan ju även vara minnet.

Eller om än långsökt, kanske samma problem jag hade med windows updates egna drivare tog över amds, trots att amd var mer aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Här tänker jag att du har ju gjort ett litet fel, för om det vore fel på tidigare nätagg så vet du ju inte det nu iom att du bytte.
Har du testat intel datorns nätagg med nuvarande setup utan 980 kortet? Fungerar systemet felfritt då med igpun?

Jag hade en tanke när jag läste igenom tråden, men såg senare att du testat olika drivare.
Jag hade ett liknande problem med min 2400g, men det var för att windows update automatiskt laddade ner en äldre/trasig driver, även om jag manuellt installerade amds officiella först. Den installerade över nuvarande drivrutin och det blev kaos. Slutade med att jag blockade windows update för att ens tillåta amd igpu uppdatering alls.

Men det låter ju som att du har antingen en felaktig IGPU på din 5600g, eller nätagget. Svårt att veta vilket iom att du bytte nätagg när du prövade med grafikkortet.

Men jag tänker att det kan även vara minnet, IGPU/G serien gillar inte över 3200 cl 16/14 minnen. Vissa kan, andra inte.
Så har du köpt minnen över den speccen, så kan de ställa till problem.

Men enklast är nog att, testa systemet med ditt intel nätagg utan gfx kortet. Fungerar det eller inte? Om inte, så är nog problemet i chippet, IGPUN. MEN kan ju även vara minnet.

Eller om än långsökt, kanske samma problem jag hade med windows updates egna drivare tog över amds, trots att amd var mer aktuell.

Tack för din feedback. Nätagget har redan diskuterats en del. Och min känsla över problemet har aldrig varit riktad mot nätagget. Andra officiellt godkända minnen kommer monteras, och jag har gjort en reklamation på CPU'n. Kan absolut prova att demontera grafikkortet ikväll och pröva med mitt andra nätagg, då det redan är kopplat. Men, jag är väldigt övertygad att problemet direkt återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Då har jag ett par Corsair Vengeance pro minnen jag kommer satsa på, de är dessutom officiellt kompatibla enligt QVL listan. CL 18, 3600Mhz.

Har precis provat med 980ti kortet, och det fick bli en specialare med lånat nätagg från min andra Intel dator för jag hade inte 2 st. 8 pins PCIe kontakter i mitt 550w PSU. Hur som haver, har installerat nvidias dedikerade grafik, startat om flera gånger, surfat runt i Windows och senare stresstestat (CPU'n blev dock varmare än vanligt, närmare 70 grader med grafikkortet installerat) Helt problemfritt. Han bara tutar och kör. Hade det varit grafiken i AMD'n hade han kraschat flera gånger om med mina test. Som nämnts tidigare hade jag förmodligen inte ens hunnit logga in i Windows innan han kraschat. Skall vi med gott samvete konstatera fel på grafiken i CPU'n?

Ja att CPU:n blir 70C i stresstest är normalt, 980ti värmer också.
Ligger den på 60-70C idle i Windows har vi ett problem, montera isf om kylaren igen, lyft CPU:n också och installera den igen, kanske det sitter rätt då. Värt få gjort om installationen där. Starta igen, bättre eller samma temperatur? Då går vi vidare

Med det "nya" nätagget installerat: säkerställ att iGPU är aktiverad om du avaktiverade den tidigare: (Device Manager -> View-> Show Hidden Devices) -> Öppna DDU och avinstallera NVIDIA och AMD -> Stäng av -> Ta ut 980ti -> Koppla in skärmen i moderkortet -> Starta PC -> Installerat senaste WHQL/recommended från AMD.com.

Fungerar det +stresstest med XMP 3200 profil (som minnet stöder), då är PSU defekt.

Kraschar det, CPU