Testpilot: AOC Gaming 25G3ZM – imponerande 240 Hz för spel

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Gaming 25G3ZM – imponerande 240 Hz för spel

Testpiloten Björn Endre sätter tänderna i den senaste spelskärmen från AOC, med 240 Hz uppdateringsfrekvens, extra låg responstid och intressant pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Negativt

Ingen positiv OSD-upplevelse

Saknar högtalare och USB-hubb

O.o

Jag ber om ursäkt men,

Det första är en väldigt subjektiv grej. Man kunde lika gärna skriva: "Ingen positiv fot disajn-upplevelse" eller "Knapparna på skärmen kändes inte sköna"....

Och på den andra kunde man lika gärna skriva att " Den saknar en mikrofon och videokamera med ögon capture funktion inbyggd." Detta är extra funktioner som vissa efterlängtar inte alls.

Känns lite som att test-piloten skrev dem två raderna i negativa delen bara pga man behövde skriva någonting...

Men behövde man?...

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av friArsenik:

Negativt

Ingen positiv OSD-upplevelse

Saknar högtalare och USB-hubb

O.o

Jag ber om ursäkt men,

Det första är en väldigt subjektiv grej. Man kunde lika gärna skriva: "Ingen positiv fot disajn-upplevelse" eller "Knapparna på skärmen kändes inte sköna"....

Och på den andra kunde man lika gärna skriva att " Den saknar en mikrofon och videokamera med ögon capture funktion inbyggd." Detta är extra funktioner som vissa efterlängtar inte alls.

Känns lite som att test-piloten skrev dem två raderna i negativa delen bara pga man behövde skriva någonting...

Men behövde man?...

I ett test finns det helt klart delar som bör bedömas subjektivt (och särskilt med en skärm som har många funktioner som är svåra att mäta och kvantifiera), och att det framgår att det är baserat på den egna upplevelsen väldigt tydligt – särskilt om man läser vad som ligger bakom synpunkterna. Därtill är det ju helt klart möjligt för den läsare som inte bryr sig om fot, USB-hubb eller OSD att bortse från att de är del av utlåtandet.

Permalänk
Medlem

Kul med något som verkar bra i en lägre prisklass! Många av entusiasterna lever på tight budget, denna är antagligen utmärkt för ett barn eller bara som uppgradering för de som sitter på gamla grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

I ett test finns det helt klart delar som bör bedömas subjektivt (och särskilt med en skärm som har många funktioner som är svåra att mäta och kvantifiera), och att det framgår att det är baserat på den egna upplevelsen väldigt tydligt – särskilt om man läser vad som ligger bakom synpunkterna. Därtill är det ju helt klart möjligt för den läsare som inte bryr sig om fot, USB-hubb eller OSD att bortse från att de är del av utlåtandet.

Jag tycker att du/Ni missade poängen med det jag skrev.
Det jag försökte förklara är att: Är man inställd på att hitta något negativt/dåligt med någon produkt, kommmer man att göra det. Att "KRÄVA" extra funktioner inbyggda till det priset?! Titta på grafikkort priser och var tacksamma för en sådan produkt (till detta pris).

Det påminner mig en historia om en människa som iaktog hur en kille höll dörren för en gammal tant med rullator. Sen sa han för sig själv: Det var bra det han gjorde. En trevlig kille, men jag tycker om hans: klädd still/frisyr/skor/hud färg/osv...

Kom igen! Var lite mer positiv. När jag började läsa spesarna, trodde jag först att priset skulle landa på 3,5-4,5 tusen. Och sen bara pang! Under 2,5 tusen! En riktigt trevlig överraskning. Om jag inte hade bytt min skärm för 4 månader sedan, skulle utan tvekan slå till och landat en sådan skärm hemma hos mig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av friArsenik:

Negativt

Ingen positiv OSD-upplevelse

Saknar högtalare och USB-hubb

O.o

Jag ber om ursäkt men,

Det första är en väldigt subjektiv grej. Man kunde lika gärna skriva: "Ingen positiv fot disajn-upplevelse" eller "Knapparna på skärmen kändes inte sköna"....

Och på den andra kunde man lika gärna skriva att " Den saknar en mikrofon och videokamera med ögon capture funktion inbyggd." Detta är extra funktioner som vissa efterlängtar inte alls.

Känns lite som att test-piloten skrev dem två raderna i negativa delen bara pga man behövde skriva någonting...

Men behövde man?...

Har du använt AOC's OSD någon gång? Jag har. Deras OSD är fruktansvärt och AOC har inte gjort något åt det på flera år. Självklart minus även för mig.

USB-hubb är mer eller mindre standard idag och kan mycket väl anses vara ett minus likväl som avsaknad av KVM-switch. USB-c utan DP alt eller Power Delivery är också en punkt som kan dra ner betyget. Allting måste bedömas utifrån vad som kan förväntas på marknaden varav båda sakerna som Björn tar upp är fullt rimliga om du frågar mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul med något som verkar bra i en lägre prisklass! Många av entusiasterna lever på tight budget, denna är antagligen utmärkt för ett barn eller bara som uppgradering för de som sitter på gamla grejer!

Här har vi ett positivt tankesätt!

Här ser man ännu mer (objektivt) positiva saker med produkten.

Sånt menade jag, när jag skrev mitt första meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Har du använt AOC's OSD någon gång? Jag har. Deras OSD är fruktansvärt och AOC har inte gjort något åt det på flera år. Självklart minus även för mig.

USB-hubb är mer eller mindre standard idag och kan mycket väl anses vara ett minus likväl som avsaknad av KVM-switch. USB-c utan DP alt eller Power Delivery är också en punkt som kan dra ner betyget. Allting måste bedömas utifrån vad som kan förväntas på marknaden varav båda sakerna som Björn tar upp är fullt rimliga om du frågar mig.

Ok skulle det vara förklarat på det viset (om just AOC's OSD). Ok fine. Det köper jag.
Men grabbar... Ärligt talat.. USB-C hub med PD... Till detta pris? Grabbar, ni är bortskämda

Permalänk
Medlem

Det får vara 240hz så mycket det vill, men nära 3000 för en 1080p VA panel i 2022? Är det så förbannat billigt?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av marcusOCZ:

Det får vara 240hz så mycket det vill, men nära 3000 för en 1080p VA panel i 2022? Är det så förbannat billigt?

Går att få tag på för ca 2 200 kronor från bland annat Webhallen och var nere på 2 000 kronor vid Black Friday.

https://www.webhallen.com/se/product/353899-AOC-25G3ZMBK-25-F...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av friArsenik:

Ok skulle det vara förklarat på det viset (om just AOC's OSD). Ok fine. Det köper jag.
Men grabbar... Ärligt talat.. USB-C hub med PD... Till detta pris? Grabbar, ni är bortskämda

I detta fallet var det mer som ett exempel och ja, jag förväntar mig att vi kommer längre med USB-C. Visst, med tanke på att vi knappt får USB-C på de flesta skärmar idag så är det helt klart inte förväntat med PD i denna prisklassen, men, jag ser detta ur ett perspektiv där jag vill se förflyttning. Status Quo är enbart till fördel för tillverkaren.

En USB-hubb är knappast för mycket begärt dock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Testpilot
Skrivet av friArsenik:

Här har vi ett positivt tankesätt [...]

En stor del av den testmetodiken jag personligen tillämpar och som jag vet (till varierande mån) gäller för mina kollegor också är just att peta hål på produkten under testperioden. Det handlar om att se en helhet utifrån flera perspektiv, inte nödvändigtvis bara det marknadsförda eller annars tilltänkta.

Detta kan rent praktiskt omfatta subjektiva åsikter om en produkt, exempelvis hur den känns eller låter. Även saker som vad skribenten förväntar sig sett till både pris och produktutveckling inom ett produktsegment passar rimligen in i detta – alltså inte bara hårda siffror som kan kvantifieras.

Även om en produkt är bra, så finns det alltid något som kan förbättras, och jag är av stark åsikt att dessa saker bör lyftas fram. För precis som Dinoman redan nämnt gynnar detta inte bara läsaren i form av potentiella saker de kanske är intresserad utav, det gynnar även tillverkare som också på så vis får direkt feedback på sin produkt och erbjuds möjlighet att direkt förbättra nästa iteration.

---------

@Björn Endre

Trevlig läsning

Verkar vara en riktigt prisvärd skärm, speciellt med dagsaktuella priset om 1 990 kronor – ett rent kap!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag betalade 1790:- för den skärmen på Black Friday.

Vill jag ha en massa extra finesser som det diskuteras i tråden?
Visst, men då hade priset gått upp, vill jag då ha dessa extra finesser med den nackdelen?

NOPE!!!

Jag ser det svårt att hitta en mer prisvärd skärm utan att kollat marknaden totalt, och i ärlighetens namn inte är tillräckligt insatt =P

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk

Kan vi inte lämna över testerna till Laxpudding. Jag vill se högre kvalitetsskärmar med minst 1440p eller 4k upplösningar testade i framtiden!

1920x1080 borde vi ha lämnat för tio år sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan vi inte lämna över testerna till Laxpudding. Jag vill se högre kvalitetsskärmar med minst 1440p eller 4k upplösningar testade i framtiden!

1920x1080 borde vi ha lämnat för tio år sedan!

Är ju en gamingskärm, och man får ut mer FPS på 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan vi inte lämna över testerna till Laxpudding. Jag vill se högre kvalitetsskärmar med minst 1440p eller 4k upplösningar testade i framtiden!

1920x1080 borde vi ha lämnat för tio år sedan!

Va? E sportare använder väl 1080p, iaf typ 90%... kul att se olika bra budgetvarianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan vi inte lämna över testerna till Laxpudding. Jag vill se högre kvalitetsskärmar med minst 1440p eller 4k upplösningar testade i framtiden!

1920x1080 borde vi ha lämnat för tio år sedan!

Finns rätt många som fortfarande kör denna upplösning och uppskattar tester som denna.
Alla är inte intresserade av av lägga en halv förmögenhet på att lämna 1920x1080,
jag exempelvis som har betydligt "viktigare" saker att lägga pengar på än överprisade Graffakort bl.a,
elräkningar och drivmedel som exempel.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Synd att det är en VA-panel i denna, bra pris dock men det hänger väl ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

...

@Björn Endre

Trevlig läsning

Verkar vara en riktigt prisvärd skärm, speciellt med dagsaktuella priset om 1 990 kronor – ett rent kap!

👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Har du använt AOC's OSD någon gång? Jag har. Deras OSD är fruktansvärt och AOC har inte gjort något åt det på flera år. Självklart minus även för mig.

OSD är något som jag hatar på alla skärmar. På acer finns en knapp där man skall komma till källorna, men ändå öppnas huvudmenyn och sedan behöver jag trycka på samma knapp igen för att komma åt källorna. Och när jag väl kommit in där så kan jag inte använda samma knapp för att byta till nästa i listan. Allt som allt så behöver jag minst 5 knapptryck för att byta ett steg. Detta är något som jag tycker är så fanstastiskt dåligt.

Ge mig en knapp där jag kan cycla mellan källorna. När jag väl har fler källor inkopplad i skärmen så är det för att jag installerar en ny maskin eller felsöker något på en av de headless maskiner som jag har hemma. Och då vill jag ofta hoppa fram och tillbaka.

Om jag vänder på det så kanske jag inte borde störa mig så mycket på det, men det gör jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kelthar:

OSD är något som jag hatar på alla skärmar. På acer finns en knapp där man skall komma till källorna, men ändå öppnas huvudmenyn och sedan behöver jag trycka på samma knapp igen för att komma åt källorna. Och när jag väl kommit in där så kan jag inte använda samma knapp för att byta till nästa i listan. Allt som allt så behöver jag minst 5 knapptryck för att byta ett steg. Detta är något som jag tycker är så fanstastiskt dåligt.

Ge mig en knapp där jag kan cycla mellan källorna. När jag väl har fler källor inkopplad i skärmen så är det för att jag installerar en ny maskin eller felsöker något på en av de headless maskiner som jag har hemma. Och då vill jag ofta hoppa fram och tillbaka.

Om jag vänder på det så kanske jag inte borde störa mig så mycket på det, men det gör jag.

Är helt med på det du skriver. OSD:erna är generellt skamlöst dåliga. Det är dessutom samma OSD:er som det var när jag började skriva för Swec för tio år sedan. Nya och dyra 4K-skärmar kommer med menygrafik som en gång skapades för 1:1 på 1440x900-skärmar.

Utvecklingen har snarare gått bakåt då det på 00-talet var vanligare med direktknappar för ingångar som gjorde detta så mycket enklare. Det är inte hållbart att irra runt och vänta på en omsynk och "no signal" varje gång man ska byta källa. Vilket blir allt vanligare när fler och fler sitter med två datorer på skrivbordet.

Tillverkarna borde titta på hur yrkesskärmar är utformade. Behöver inte gå hela vägen likt detta, men direktknappar för varje ingångsval, ljusstyrka, volym och bildlägen skulle räcka så långt för att täcka in hur man faktisk använder skärmen.

Permalänk

Om jag fattar rätt. Så, kan man ladda ner ett program på AOC's hemsida som gör att du slipper OSD...

Permalänk
Medlem

Jag har precis varit och köpt denna. Var ett smärre träningspass att få ut frigoliten ur lådan.

Jag har testkört skärmen några minuter. Drog igång Deus Ex och herre min skapare vad skönt det är med en kontrast som denna efter att man suttit i flera år med IPS. Svart känns svart på riktigt och det gör så mycket för bilden. Det finns lite smetning i rörelser (svarta färger) men ingenting som förstör upplevelsen för mig.

Spontant vill jag tacka Björn för att hans recension fick mig att ta detta steg. Postar fler intryck under dagen/kvällen

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: Det slutade tyvärr med att jag skickade tillbaka skärmen. Anledning var ett störande uniformitetsproblem jag inte såg vid första anblick, där ena halvan av bilden hade ett kraftigt rosa-tint, särskilt vid gråa bakgrunder. Texturer och objekt i spel kunde skifta färgtemperatur totalt beroende på om de befann sig på vänster sida eller i mitten av bilden.

Men: min erfarenhet är att sånt här brukar skilja väldigt mycket från exemplar till exemplar. T.ex. fick jag runt 2017 skicka tillbaka en Acer XB271HU som hade massiv gul tint i mitten av bilden, för att en tid senare köpa ett nytt exemplar som inte hade det problemet.

Kontrasten och bildkvaliteten i övrigt på denna AOC-skärm är väldigt trevlig. Saknar det nu när jag sitter på min IPS, så jag funderar på att testa ett till exemplar om någon vecka när det förhoppningsvis är rea på skärmen.