Priskoll: AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Tycker det där är lite på gränsen av Inet, borde inte de där erbjudits till dom som klickade ”Meddela mig” och sålts till referenspriset för ett referenskort?

Inet sa redan innan lanseringen att "Meddela mig" endast gäller för de individella produkterna, och att man får hålla koll på hemsidan ifall de lägger upp nya modeller. D.v.s. de har inget speciellt system för 7900 XT/XTX utan det är bara samma system som de alltid haft, att man klickat på "Meddela mig" innebär bara att man blir meddelad när korten går att beställa och då gäller först till kvarn.

Skrivet av SpaceAce:

Hur som haver anmärkningsvärt att man kan köpa Asus referenskort på Netonnet och Webhallen för 12 990:- och Inet ska ha 14 490:- för Powercolor. Har svårt att se att Powercolor är dyrare/bättre än Asus.

Man kan inte köpa Asus referenskort någonstans för tillfället, det går inte ens att boka för det priset vad jag kan se. Och 14490 kr för Powercolors modell var väl om något för lågt eftersom korten tog slut direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Tycker det där är lite på gränsen av Inet, borde inte de där erbjudits till dom som klickade ”Meddela mig” och sålts till referenspriset för ett referenskort? Verkar bara vara Netonnet och Webhallen som gjorde det, tätt följda av Komplett som tog 13 393:- för XFX referens.

Hur som haver anmärkningsvärt att man kan köpa Asus referenskort på Netonnet och Webhallen för 12 990:- och Inet ska ha 14 490:- för Powercolor. Har svårt att se att Powercolor är dyrare/bättre än Asus.

Det är nog galet många som klickade "meddela mig" så jag tror inte att den planen riktigt fungerar. Alla som har visat ett intresse får ett mail samtidigt, det är det enda sättet att ha en chans att vara med när korten läggs ut och sen är det den snabbaste som swishar som får det.
Det går inte att köpa ett Asus referenskort för 12990 spänn, det var bara vid launch som ett fåtal kort såldes till det priset. Jag tror ärligt talat inte att priset kommer gå ner till referenspriset än på ett tag så det är bara att bita i det sura äpplet om man vill ha ett kort alls.
Inet har ju ingen direkt skyldighet att hålla ett specifikt pris. Vi har heller ingen koll på vilka marginaler Powercolor har lagt på när Inet köper sina kort från dem vilket säkert också styr priset som Inet sätter. Inet vet att det sitter mer än 100 pers som trycker f5 och är beredd att kasta sig över 5-10 kort sekunden de släpps, jag förstår varför du tycker att de borde släppa dem billigare men köper inte riktigt motiveringen bakom att de borde sälja korten för ett lägre pris när efterfrågan är så hög och tillgången på kort så otroligt låg.

Referenskort för upp till 15k försvinner på ett par sekunder just nu eftersom folk uppenbarligen tycker att det är värt den extra kostnaden att få ett XTX till i jul.

Vill man ha ett xtx kort från Inet innan jul är det nog följande som gäller: (en och annan kanske tycker att detta är lite overkill, men det funkade för mig):
1.Kolla upp korten som Inets konkurrenter säljer. Uppskatta priset på inets icke-prissatta produkter med hjälp av vad konkurrenterna tar. Räkna bort alla priser i stil med 12999 för referenskorten som såldes och tog slut den första dagen.
2. Fundera en stund i förväg på hur du skulle reagera om du har 5 sekunder på dig att bestämma dig för ett kort om butiken från ingenstans plötsligt skulle ha lagt på en femhundring jämfört med listan du har gjort. Du måste kunna bestämma dig direkt och har inte tid att vela en sekund.
3. Förbered bank/swishgrejjor/beloppsgränser mm. Produkten låses när dina pengar går iväg, inte när du lägger ner den i varukorgen.
4a. Bestäm dig direkt, det var därför du förberedde dig, tryck på knappen och genomför köpet så snabbt det bara går.
4b. Bestäm dig för att det är nice med lite extra pengar i fickan i jul och vänta på bättre tider. Acceptera att priserna förmodligen kommer att vara höga ett tag till, har du tur går de ner. Eller inte.

Med lite förberedelse gick det iallafall att komma åt ett av de 7 korten. Men ja, hela situationen med att man behöver sitta som en jäkla tomte och styra om sin dag för att överhuvudtaget kunna få ett kort är ju rent ut sagt löjlig.

Edit -för att jag tydligen inte kan skriva ordentligt
Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vilken tid tänker du på då? När jag kollar vad som var top of the line i början av 2000-talet vid mina datorbyten så känns det som att det var rätt dyrt redan då iaf (dagens pengarvärde inom parantes).

GeForce2 MX - Geforce2 Ultra 499USD (863USD)
9700 Pro - 9800 XT/5900 Ultra 499USD (807USD)
GeForce 8800 GTS - GeForce 8800 Ultra 829USD (1190USD).

Det positiva var dock att korten föll i pris otroligt snabbt och att det kom nya prisvärda kort konstant som utan problem brände förbi tidigare topkort.

köpte mina Voodoo kort för 3500:- fanns inge bättre då. jag har byggt mina egna PC´s sen 1992.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

köpte mina Voodoo kort för 3500:- fanns inge bättre då. jag har byggt mina egna PC´s sen 1992.

Så här gammal är jag:

Sitter utryckningen med kvitton från Sekvencia i Linköping där jag köpte mina kort.

1996: Diamond Monster Voodoo 4MB 1895:- samt att man behövde separat 2D-kort Cirrus Logic för 300:- så totalt 2 195:-

1998: Orchid Rigthetous Voodoo 2 12MB 2895:- x 2 i SLI samt separat 2D-kort Matrox Millenium 450:-
Totalt hissnande 6 240:-

Ska tilläggas att båda dessa var den tidens 4090 och väldigt få la sådana absurda pengar på en dator för spel, framför allt inte SLI. MSRP på Voodoo och Voodoo 2 var $299 med sänktes snabbt i omgångar och var till sist nere på $149 för det snabbaste grafikkortet som gick att få tag på för spel

Kommer ihåg att bara veckor efter jag gav 2895:- för mina Orchid såldes de ut för 1895:- för 8MB och någon hundring mer för 12MB-varianten - jag var förkrossad som redan lagt en smärre förmögenhet

Permalänk
Medlem

jo jag minns när de sänkte till 2895:-, jag var inte så brydd då jag inte betalade de summorna och ofta kom undan momsen.
men några av mina väldigt få PC nördar till vänner grät blod som betalade först mer än 3400:- för första laddningen av Voodoo2.
nere på "Datorbutiken" som butiken hette i Norrtälje.

jag kunde tack vare kontakter och en far som jobbade (som inköpare) på ett bolag som distribuerade väldigt mycket hårdvara för PC i Sverige på den tiden köpa nya heta grejer utan problem, ibland även någon dag innan release i butik.

jag betalade genom att antingen jobba på supporten på det bolaget eller pynta farsan cash som tog ut de på sin lön.
så jag kunde köpa mycket prylar som i vanliga fall var dyrt i butik. 1990 talet var spännande PC mässigt, och betydligt mycket roligare och intressantare än vad det är idag.

fanns undantag när man handla något på Skribofont också, ville jag ha ett specifikt märke så kunde farsan inte alltid köpa in det. eller så blev volymerna för stora.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inet
Skrivet av Arcec:

Inets förklaring till varför korten inte såldes igår vid 15:00 ser väl sådär ut i dagsläget.

Lagt upp Asus MBA XT för 13999:- när alla andra ÅF kört 12990/12999 för XTX varianten.

Ser mer ut som att dem kör en delayed launch, väntat på att alla andra ÅF sålt slut på korten för "MSRP" och nu kör dem på greednet priser, fullt medvetna om att det kommer sälja slut. Real nice

Skrivet av SpaceAce:

Tycker det där är lite på gränsen av Inet, borde inte de där erbjudits till dom som klickade ”Meddela mig” och sålts till referenspriset för ett referenskort? Verkar bara vara Netonnet och Webhallen som gjorde det, tätt följda av Komplett som tog 13 393:- för XFX referens.

Hur som haver anmärkningsvärt att man kan köpa Asus referenskort på Netonnet och Webhallen för 12 990:- och Inet ska ha 14 490:- för Powercolor. Har svårt att se att Powercolor är dyrare/bättre än Asus.

Är alltid svårt att balansera att vi inte vill gå ut med för mycket information för det är känslig information men ska försöka vara så transparent som möjligt här.

För den här releasen så hade vi totalt 52 referenskort på lager och inte ett enda kort går för oss att sälja till MSRP utan att ha minusmarginal. Vi fick erbjudandet om att kunna sälja två (2st!) av en modell till MSRP men det tackade vi nej till för vi tycker det är rentav fel med sådana här lockpriser som i princip ingen kan ta del av. Det är kort och gott inte vad korten kommer kosta på marknaden och vi ser det inte som en långsiktig affärsidé att sälja prylar till förlust.

Det har varit varit en stor hype kring den här releasen och som jämförelse när vi släppte 4090 så fick vi över 1 order i sekunden… MBA-modellerna är ju dessutom endast i en begränsad upplaga och som inom kort kommer gå end of life (EOL) och ersättas av 3:e partsmodeller (som är ännu dyrare för oss att köpa in).

Vi vet inte heller exakt hur många fler vi kommer få tag på utöver dom 52st vi redan fått så att tända upp korten i max någon minut och riskera ta en alldeles för stor backlog med beställningar som vi med största sannolikhet aldrig kommer kunna leverera och behöva makulera ordrar osv så tycker vi inte det är en bra upplevelse.

Förstår att det blir konstigt om man inte har full insyn och vi fattar det, men vi har ingen bra lösning när vi hamnar i sådana här situationer. Allt vi kan säga är att vi valt det vi tyckte var det bästa av alla dåliga val vi stod inför med den här releasen som påverkar minst kunder negativt.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Går att köpa XTX direkt från AMD för 12900 inkl frakt
https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Nu finns kort från AMD igen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Är alltid svårt att balansera att vi inte vill gå ut med för mycket information för det är känslig information men ska försöka vara så transparent som möjligt här.

För den här releasen så hade vi totalt 52 referenskort på lager och inte ett enda kort går för oss att sälja till MSRP utan att ha minusmarginal. Vi fick erbjudandet om att kunna sälja två (2st!) av en modell till MSRP men det tackade vi nej till för vi tycker det är rentav fel med sådana här lockpriser som i princip ingen kan ta del av. Det är kort och gott inte vad korten kommer kosta på marknaden och vi ser det inte som en långsiktig affärsidé att sälja prylar till förlust.

Det har varit varit en stor hype kring den här releasen och som jämförelse när vi släppte 4090 så fick vi över 1 order i sekunden… MBA-modellerna är ju dessutom endast i en begränsad upplaga och som inom kort kommer gå end of life (EOL) och ersättas av 3:e partsmodeller (som är ännu dyrare för oss att köpa in).

Vi vet inte heller exakt hur många fler vi kommer få tag på utöver dom 52st vi redan fått så att tända upp korten i max någon minut och riskera ta en alldeles för stor backlog med beställningar som vi med största sannolikhet aldrig kommer kunna leverera och behöva makulera ordrar osv så tycker vi inte det är en bra upplevelse.

Förstår att det blir konstigt om man inte har full insyn och vi fattar det, men vi har ingen bra lösning när vi hamnar i sådana här situationer. Allt vi kan säga är att vi valt det vi tyckte var det bästa av alla dåliga val vi stod inför med den här releasen som påverkar minst kunder negativt.

Finns det någon chans att ni kan lägga till ett ca pris på korten man kan bevaka så man vet inte det är inom ens budget eller inte? Jag gissar att ni har ett hum vad dem kostar....

Tack för ett bra och ärligt svar iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av superapan:

Nu finns kort från AMD igen.

åååå där var dom slut =(

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nu finns kort från AMD igen.

Hade egentligen inte tänkt att uppgradera från mitt RX 6800, men jag tog mitt eget tips så nu är ett 7900 XTX beställt...

...och där tog dom också slut igen. Det verkar ju fyllas på i alla fall.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slydotcom:

Extremt tveksamt om detta. Jag har redan 2 datorer andra datorer som gör jobbet. Denna är en ren gaming dator som har sin egna plats. Jag spelar mestadels spel som har gratis multiplayer på konsol och kör. Kan ta ett jättebra exempel på hur konsolspel är bättre optimerade med The Division 1. Min förra dator körde det spelet 1080p stabilt med 60-80fps spelade sedan det spelet på PS4 och märkte ingen direkt större grafiskskillnad och tänker man då prisskillnaden mellan min dåvarande dator och en PS4.

Nu exempelvis i Warzone 2 så kör min dator 1080p i ca 95-100fps på medium/låga inställningar. XSX kör samma med dynamiskskalning mellan 1080-1440 och har 105-120fps i high framerate läget. Vid 1440p test så ligger jag mellan 78-85 och när jag kommer nära vatten 50.

Om nu optimeringen är så magisk.. varför kan inte ''next gen'' konsoler röra RT-tekniken alls?

Vore ju en bagatellsak för den magiska optimeringen att kötta på 8K allt ultra, 16X AA och 32x AF med Strålspårning på max!

Optimeringen idag är ''sänk grafiken tills det slutar lagga'' inget mer.

Min sambos bror lirar nåt Gran Turismo på PS4, tycker det laggar friskt, jag kan inte förstå hur han kan lira det så laggigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

åååå där var dom slut =(

Så pass slut så siten dog

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hade egentligen inte tänkt att uppgradera från mitt RX 6800, men jag tog mitt eget tips så nu är ett 7900 XTX beställt...

...och där tog dom också slut igen. Det verkar ju fyllas på i alla fall.

De tar verkligen slut snabbt. Är många som måste F5a den sidan

Permalänk
Skrivet av Grankulan:

Om nu optimeringen är så magisk.. varför kan inte ''next gen'' konsoler röra RT-tekniken alls?

Vore ju en bagatellsak för den magiska optimeringen att kötta på 8K allt ultra, 16X AA och 32x AF med Strålspårning på max!

Optimeringen idag är ''sänk grafiken tills det slutar lagga'' inget mer.

Min sambos bror lirar nåt Gran Turismo på PS4, tycker det laggar friskt, jag kan inte förstå hur han kan lira det så laggigt.

Ganska enkelt så att RT är värdelöst för att det kräver så mycket prestanda för en liten relativskillnad. Vilket är också anledningen att RT inte slår stort hos massorna. Dagens ljus system är så pass bra att man knappt märker om man slår på RT. Realtids RT är framtiden men inte de närmaste 5-10 åren. Det är lite skillnad mellan PS4 och nya generationen dock NVME/bättre systemoptimisering. PS4 är nu baserad på hårdvara som är 12-13 år gammal så att den ens spelar GT är ett under. Skulle du ta en PC från 2010 så tror jag du skulle få ganska svårt att lira samma spel.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem

Mitt hopplock PC Bygge blandat nytt på black friday och begagnat är nu klart. För 4k spel på oled cx 55tum samt filmredigering å dotters minecraft spelande.

CPU begagnad 11600k 1400kr
PSU 999 kr ny på inet blackfriday
MSI z490 Unify moderkort nypris 3900kr begagnad 1400kr
Chassi ny be quiet purebase 900kr
ram begagnade corsair 16 gb 3200 550kr
nya ssd 3 st kingston fury renagade1tb 999kr WD black 1 tb850x 899 kr 1 tb ssd kingston 700kr totalt 2600kr blackfriday
Noctua 12s ny 1400 kr begagnad 500kr
fläktar 5x 50kr inet led 250kr
gpu rx 7900xtx amd 13700kr
totalt 22299kr

Permalänk
Medlem

Ursäkta la upp på fel ställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av slydotcom:

Ganska enkelt så att RT är värdelöst för att det kräver så mycket prestanda för en liten relativskillnad. Vilket är också anledningen att RT inte slår stort hos massorna. Dagens ljus system är så pass bra att man knappt märker om man slår på RT. Realtids RT är framtiden men inte de närmaste 5-10 åren. Det är lite skillnad mellan PS4 och nya generationen dock NVME/bättre systemoptimisering. PS4 är nu baserad på hårdvara som är 12-13 år gammal så att den ens spelar GT är ett under. Skulle du ta en PC från 2010 så tror jag du skulle få ganska svårt att lira samma spel.

https://youtu.be/FUGqzE6Je5c?t=285
Unreal Engine 5.1 med raytracing inbyggt i grafikmotorn.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

https://youtu.be/FUGqzE6Je5c?t=285
Unreal Engine 5.1 med raytracing inbyggt i grafikmotorn.

Det kommer att spela roll hur mycket som helst när man springer och pangar i 30km/h... /s

Alltså mycket av detta kommer vara coolt i framtiden men spelar glasreflektionen egentligen någon roll när man ska springa runt och aktivt göra en massa saker. Tänker man på hur mycket prestanda det kräver så är det sjukt värdelöst.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av slydotcom:

Det kommer att spela roll hur mycket som helst när man springer och pangar i 30km/h... /s

Alltså mycket av detta kommer vara coolt i framtiden men spelar glasreflektionen egentligen någon roll när man ska springa runt och aktivt göra en massa saker. Tänker man på hur mycket prestanda det kräver så är det sjukt värdelöst.

Fps å låg latens spel har å kommer vara över betydande framtid att de skall spelas på lägre inställningar.
Säger bara att "rt" å annat ögongodis är inte exklusivt för den ena eller den andra.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Fps å låg latens spel har å kommer vara över betydande framtid att de skall spelas på lägre inställningar.
Säger bara att "rt" å annat ögongodis är inte exklusivt för den ena eller den andra.

Spelar själv på så höga inställningar som datorn tillåter i 1440p dock så stänger jag alltid av ray tracing ser inte direkt någon poängen med ray tracing i dagsläget när det flesta grafikkort som inte kostar långt över 10000kr knappt ens kan klara av att spela med ray tracing på någorlunda bra grafik. Dock så kommer jag nog börja sätta på det i framtiden typ om drygt 2-3 grafikkort generationer till. När "prisvärda" kort faktiskt kan köra spel med ray tracing på utan några större problem.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå över till 7900 XT eller XTX från mitt 3090. Är det ens värt?
Spelar 4K upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Funderar på att gå över till 7900 XT eller XTX från mitt 3090. Är det ens värt?
Spelar 4K upplösning

Det är ju bara du som kan känna om det är värt de extra fps du får i 4k . Vad som är värt är helt individuellt. Beror stort på både behov och ekonomi.

Permalänk
Medlem

Ett dyrt referensdesign 7900XTX för de som inte bryr sig i priset:
https://www.webhallen.com/se/product/356218-SAPPHIRE-RX-7900-...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Ett dyrt referensdesign 7900XTX för de som inte bryr sig i priset:
https://www.webhallen.com/se/product/356218-SAPPHIRE-RX-7900-...

Sjukt överpris chansar o vänta till nått kommer till rimligare pris

Visa signatur

AMD 5800x3D | 4080 MSI GAMING Z | G.skill 2x16GB 3600MHz | MSI MPG X570S Carbon MAX WIFI | Corsair RM850e |
Skärm: TUF GAMING VG27WQ x2 | Mus: Razer DeathAdder Elite | Tangentbord: Corsair K70 LUX |

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Ett dyrt referensdesign 7900XTX för de som inte bryr sig i priset:
https://www.webhallen.com/se/product/356218-SAPPHIRE-RX-7900-...

Verkar slut redan, galet att köpa ett referens för det där priset.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Verkar slut redan, galet att köpa ett referens för det där priset.

Ja, håller med, det var 10st ex när jag såg.. Lite kul att se att det är sug efter AMD-korten ändå.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag börjar fråga mig själv ifall jag verkligen vill lägga 14 tusen på ett kort som jag inte ens kommer kunna maxa Cyberpunk expansionen på. Priset verkar kunna hamna väldigt nära 4080, för att vara riktigt intressant med den dåliga Raytracing prestandan.

Har sett folk på forumet sprida copium om att RT knappt märks. Då undrar jag vad man rökt. För det gör stor väldigt stor skillnad.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av MaZteR:

Jag börjar fråga mig själv ifall jag verkligen vill lägga 14 tusen på ett kort som jag inte ens kommer kunna maxa Cyberpunk expansionen på. Priset verkar kunna hamna väldigt nära 4080, för att vara riktigt intressant med den dåliga Raytracing prestandan.

Har sett folk på forumet sprida copium om att RT knappt märks. Då undrar jag vad man rökt. För det gör stor väldigt stor skillnad.

Sitter också funderar om det är värt ex denna https://www.komplett.se/product/1221500/datorutrustning/dator...

Går för ca 15999 och ett 4080 kan du få för 17k men ligger dem som referenskortet ca 13k då är det intressant

Visa signatur

AMD 5800x3D | 4080 MSI GAMING Z | G.skill 2x16GB 3600MHz | MSI MPG X570S Carbon MAX WIFI | Corsair RM850e |
Skärm: TUF GAMING VG27WQ x2 | Mus: Razer DeathAdder Elite | Tangentbord: Corsair K70 LUX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Jag börjar fråga mig själv ifall jag verkligen vill lägga 14 tusen på ett kort som jag inte ens kommer kunna maxa Cyberpunk expansionen på. Priset verkar kunna hamna väldigt nära 4080, för att vara riktigt intressant med den dåliga Raytracing prestandan.

Har sett folk på forumet sprida copium om att RT knappt märks. Då undrar jag vad man rökt. För det gör stor väldigt stor skillnad.

Du kan inte köra Cyberpunk 1440p maxad med 4090 heller(120fps). Lika bra då skita i det och köra utan, då är 7900xtx jäkligt bra alternativ, speciellt TUF som går att klocka upp ordentligt. Jag hade inte lagt de här pengarna överhuvudtaget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Sapphire RX 7900 XT finns i lager hos Inet för 12 990 kr st

Är sannolikt ett relativt "bra" pris för prestandan, jag tror det kommer dröja länge innan de blir billigare än såhär.

https://www.inet.se/produkt/5413220/sapphire-radeon-rx-7900-x...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED