Får ej WiFi att fungera på laptoppen/chromecast (WiFi Hub C2-router)

Permalänk
Medlem

Får ej WiFi att fungera på laptoppen/chromecast (WiFi Hub C2-router)

Hej, vet inte om det här är rätt ställe för det här men testar:

Nätverksproblem. Flyttat in i ny lägenhet och har precis fått igång nätverket från Tele2, dom skickade över deras WiFi Hub C2. Inget krångel av installation, annat än lite udda att det är coax och inte vanlig ethernet. Lyckas koppla min telefon till wifi'et utan problem och även dator genom ethernet. Men lyckas inte koppla min laptop eller min chromecast till nätverket. Chromecasten är en gen 1 så jobbar bara 2.4Ghz. Trodde först det kunde vara det som va kopplingen mellan att min laptop och chromecasten men laptopen har Intel® Dual Band Wireless-AC 8265 och borde därmed klara både 2.4Ghz och 5Ghz.

Några idéer på varför Chromecasten och laptopen inte vill funka? Ska sägas att båda hittar nätverket. Laptopen kan connecta till det men säger bara "no connection".

Router: WiFi Hub C2
Laptop: Huawei Matebook 14D (funkar ej)
Chromecast Gen 1 (funkar ej)
Oneplus 9 Pro (funkar)
Macbook Air (M2) (funkar)
Iphone 12 (funkar)

Tacksam för alla idéer, stora som små.
God jul på er!

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Rekordmedlem

Chromecasten kan du inte på nått sätt ansluta själv utan det är Google home appen som måste vara rätt konfigurerad och ev kan du kanske behöva skapa ett nytt hem i den. (Men C2 stödjer 2,4GHz enligt manualen)
En sak att prova är om det möjligen kan vara kanalbredden, prova 20 MHz på 2,4 och 40 MHz på 5 GHz (ställs in i C2an) glöm inte att starta om allt efter en ändring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

40 MHz på 5 GHz

Tveksamt, enligt Intel ska datorn klara 867 Mb/s @ 2x2, det innebär att den ska klara 80 MHz-kanaler.

Men visst, att meckla lite kan ju fixa att komma runt någon driver-bugg i endera änden. TS bör dock vara medveten om att en ändring från 80 MHz till 40 MHz halverar den teoretiska överföringshastigheten för samtliga enheter (och förlänger räckvidden en smula).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemera11:

Hej, vet inte om det här är rätt ställe för det här men testar:

Nätverksproblem. Flyttat in i ny lägenhet och har precis fått igång nätverket från Tele2, dom skickade över deras WiFi Hub C2. Inget krångel av installation, annat än lite udda att det är coax och inte vanlig ethernet. Lyckas koppla min telefon till wifi'et utan problem och även dator genom ethernet. Men lyckas inte koppla min laptop eller min chromecast till nätverket. Chromecasten är en gen 1 så jobbar bara 2.4Ghz. Trodde först det kunde vara det som va kopplingen mellan att min laptop och chromecasten men laptopen har Intel® Dual Band Wireless-AC 8265 och borde därmed klara både 2.4Ghz och 5Ghz.

Några idéer på varför Chromecasten och laptopen inte vill funka? Ska sägas att båda hittar nätverket. Laptopen kan connecta till det men säger bara "no connection".

Router: WiFi Hub C2
Laptop: Huawei Matebook 14D (funkar ej)
Chromecast Gen 1 (funkar ej)
Oneplus 9 Pro (funkar)
Macbook Air (M2) (funkar)
Iphone 12 (funkar)

Tacksam för alla idéer, stora som små.
God jul på er!

Har också haft lite problem med äldre prylar på sistone som försöker ansluta till Wi-Fi 6 kompatibla nätverk. I mitt fall gick det men jag fick betydligt bättre bandbredd på 2.4 bandet med den gamla Wi-Fi 4 AP:n än den nya, vilket går emot specifikationerna.
I mitt fall var det en Ubiquiti. Nu kunde jag inte fördjupa mig in orsaken helt eftersom det inte gick att adoptera enheter i kontrollern men misstänker att vissa features som bandsteering och andra "finesser" kan ställa till det för äldre utrustning som inte pratar samma språk. Nyare utrustining fungerade däremot perfekt, preicis som för dig. Mitt förslag är att se om du kan ställa ner vissa funktioner i router.

P.S. Tekniskt så är även coax ethernet, just saying.... och coax är inte bredband på riktigt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Tveksamt, enligt Intel ska datorn klara 867 Mb/s @ 2x2, det innebär att den ska klara 80 MHz-kanaler.

Men visst, att meckla lite kan ju fixa att komma runt någon driver-bugg i endera änden. TS bör dock vara medveten om att en ändring från 80 MHz till 40 MHz halverar den teoretiska överföringshastigheten för samtliga enheter (och förlänger räckvidden en smula).

Och risken för kollisioner halveras. Hur ofta behöver man så hög bandbredd på en enskild klient med Wi-Fi? Extremt sällan. Hur ofta vill man ha ett stabilt Wi-Fi? Jämt. Ställ ner till 20 MHz på båda banden skulle jag säga.