Dator kommer inte förbi BIOS och startar om.

Permalänk
Medlem

Dator kommer inte förbi BIOS och startar om.

Hej! Jag har lite problem med min dator och jag undrar om någon kan hjälpa mig.

Olika scenarion:

startar går till BIOS skärm, sen till svart skärm med blå windows logga, stannar där
startar går till BIOS skärm, sen till svart skärm med blå windows logga, startar om

startar går till BIOS skärm, sen till svart skärm med blå windows logga och text "startar automatisk reparation", stannar där
startar går till BIOS skärm, sen till svart skärm med blå windows logga och text "startar automatisk reparation", startar om

startar går till BIOS skärm, tar mig in i BIOS, där kan jag vara obehindrat
startar går till BIOS skärm, tar mig in i BIOS, där kan jag vara ett tag sen fryser allt

Jag har testat att ta ut båda ramminnena och köra datorn med ett åt gången i den slot som rekommenderas enligt moderkortsmanualen, då startar inte datorn.

Har Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart ram. Men varför skulle datorn inte starta om ett bara är ikopplat? Vad är sannolikheten att båda pajat.

Ett tag startade den inte om jag inte hade tangentbordet ikopplat.

Jag har tagit ur CMOS batteriet, ingen skillnad.
Jag har resetat moderkortet på pinsen enligt manualen, ingen skillnad.

Jag lyckades uppdatera BIOS, ingen skillnad.

Jag har testat utan sdd, ingen skillnad.

Jag kan inte testa utan GPU då CPU saknar integrerad gpu.

Har testat med en usb med windows installer/reparation (som jag vet funkar) men den vägrar starta den även om jag sätter den först i BOOT order.

Körde memtest men där startar den också om.

Har ett Fractal Design Edison M 750W PSU som är semi-modulärt,
moderkort, psu och gpu är alla inkopplade med sladdarna som sitter fast i PSUn, kan det vara problemet? dock kunnat köra 2,5 år utan knas.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort, cpu och gpu?
Hur gammalt är nätagget? Nätagg tappar kapacitet allt eftersom, så finns risk att det inte längre orkar om det har några år på nacken.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad har du för moderkort, cpu och gpu?
Hur gammalt är nätagget? Nätagg tappar kapacitet allt eftersom, så finns risk att det inte längre orkar om det har några år på nacken.

Moderkort: ASUS TUF B450-PRO GAMING, CPU: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB, GPU: Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti 6GB Windforce OC.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör med en minnessticka i en annan slot på moderkortet?

Har du testat att koppla ur allt som är anslutet via usb?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Något som drar mer ström än vad som levereras eller överhettas?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad händer om du kör med en minnessticka i en annan slot på moderkortet?

Har du testat att koppla ur allt som är anslutet via usb?

Då verkar all hårdvara starta men jag får ingenting på skärmen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Något som drar mer ström än vad som levereras eller överhettas?

Allt såg OK ut i BIOS senast jag kikade.

Permalänk
Medlem

Du kan prova dessa.
Sista alternativet är att installera om Windows från USB.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/recovery-options-...

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det låter som ram minne kan vara problematiskt. Eller kunde du komma till bios när du bytte minnesplatser?

Om du ej kommer till bios så prova med ett nytt ram minne. Om du kommer till bios prova att boota med usb windows man kan prova ngn Linux distribution som helt ligger på usb. Sen gå.därifrån.

Visa signatur

Corsair HX 620W / Corsair HX 620W * 2 - A8R32-Dlx / A8N32-SLI-Dlx * 2- O-165 / X2-3800+ - H2O på cpu, nord och graffe - 850XT / X1900XT - OCZ EL 3700 Pl 2*512 Mb OCZ EL 3500 * 256 / Kingston HyperX 4*512 Mb - DVD - 36 Gb Raptor / 160 Gb / 250 Gb / 300 Gb / 250 Gb ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sineira:

Du kan prova dessa.
Sista alternativet är att installera om Windows från USB.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/recovery-options-...

Ska titta på det där. Tack! Problemet är dock att datorn startar om, förutom när den fastnar men misstänker att den fryser då, precis som i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larq:

Det låter som ram minne kan vara problematiskt. Eller kunde du komma till bios när du bytte minnesplatser?

Om du ej kommer till bios så prova med ett nytt ram minne. Om du kommer till bios prova att boota med usb windows man kan prova ngn Linux distribution som helt ligger på usb. Sen gå.därifrån.

Nej då startade datorn inte alls istället. Okej ska kika på Linux alternativet. Tack!

Permalänk
Medlem

Har den nånsin fungerat att starta in i windows?
Kan du ändra mellan AHCI/IDE läget på hårddisken?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har den nånsin fungerat att starta in i windows?
Kan du ändra mellan AHCI/IDE läget på hårddisken?

Ja, eller fram tills det här problemet uppstod så har datorn fungerat felfritt men efter det, nej. Kommer till en av dom två windows skärmarna sen står det still eller startar om. Hade ingen aning om att det var en grej förrän nu så ska kika. Det är en m2-disk dock, som sitter direkt i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att köpa nya ramminnen och testa men vad är sannolikheten att båda skulle ha pajat egentligen. Och eftersom datorn inte ens startar med ett ramminne känns det mer som moderkortet men jag gissar ju bara vid det här laget.

Permalänk

Innan jag startar en ny tråd så vill jag prova att bumpa denna.

*BUMP*

Jag upplever exakt samma fenomen som trådskaparen men har kunnat testa lite mer möjligtvis.

System:
Z390 Pro Wifi, i7 9700K, 4 x 8 GB RAM CL 16 Vengance, Asus 2080 Ti, och ett corsair nätagg som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.

Har kört systemet som det är i två år med undantaget att jag satte i ytterliggare en NVMe 1TB i början på förra veckan.
I samband med det rationaliserade jag bort två sata SSDer vilka jag hade spel och nedladdade filer på, inga systemfiler etc.

Spelade och använde datorn normalt till i lördags och igår startade inte fanskapet.

Upplever precis samma fenomen som trådskaparen och har vidtagit samma åtgärder men har kunnat testa runt med mina olika minnen (ett åt gången) även kopplat bort GPU och kört på MOBO integrerade grafikkort.
Har provat att återställa CMOS, har provat att använda säkra default inställningar i UEFI (vilka t.ex. stänger av XMP, snabbstart etc.)
Provat att leka med inställningarna för secure boot och TPM 2.0.

Kommer exakt ingenstans.

Plockar bort MOBO splashscreen och försöker följa vad maskinen gör vid "American Megatrends" och systemchecken.

Det som händer är att grafiken halvt ritas ut för American Megatrends loggan, sedan identerar DOS-pekaren in på skärmen på något buggigt vis och ser inte att den genomför en systemcheck. Hoppar därefter rakt in i BIOS/UEFI, dvs jag ser aldrig någon windowslogga ens.

En nackdel jag har är att jag inte har en systemhögtalare kopplad på moderkortet och tror inte att moderkortet själv kan generera "fel-pip".

Finns det något geni här som har en ledtråd? Har tyvärr inget annat moderkort att testa med.

Vänligen,
Jens

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensmeister:

Innan jag startar en ny tråd så vill jag prova att bumpa denna.

*BUMP*

Jag upplever exakt samma fenomen som trådskaparen men har kunnat testa lite mer möjligtvis.

System:
Z390 Pro Wifi, i7 9700K, 4 x 8 GB RAM CL 16 Vengance, Asus 2080 Ti, och ett corsair nätagg som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.

Har kört systemet som det är i två år med undantaget att jag satte i ytterliggare en NVMe 1TB i början på förra veckan.
I samband med det rationaliserade jag bort två sata SSDer vilka jag hade spel och nedladdade filer på, inga systemfiler etc.

Spelade och använde datorn normalt till i lördags och igår startade inte fanskapet.

Upplever precis samma fenomen som trådskaparen och har vidtagit samma åtgärder men har kunnat testa runt med mina olika minnen (ett åt gången) även kopplat bort GPU och kört på MOBO integrerade grafikkort.
Har provat att återställa CMOS, har provat att använda säkra default inställningar i UEFI (vilka t.ex. stänger av XMP, snabbstart etc.)
Provat att leka med inställningarna för secure boot och TPM 2.0.

Kommer exakt ingenstans.

Plockar bort MOBO splashscreen och försöker följa vad maskinen gör vid "American Megatrends" och systemchecken.

Det som händer är att grafiken halvt ritas ut för American Megatrends loggan, sedan identerar DOS-pekaren in på skärmen på något buggigt vis och ser inte att den genomför en systemcheck. Hoppar därefter rakt in i BIOS/UEFI, dvs jag ser aldrig någon windowslogga ens.

En nackdel jag har är att jag inte har en systemhögtalare kopplad på moderkortet och tror inte att moderkortet själv kan generera "fel-pip".

Finns det något geni här som har en ledtråd? Har tyvärr inget annat moderkort att testa med.

Vänligen,
Jens

Kanske så enkelt att du hade flera diskar i datorn när windows installerades (ibland lägger sig då bootmanager på annan disk än den man faktiskt installerar windows på)?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kanske så enkelt att du hade flera diskar i datorn när windows installerades (ibland lägger sig då bootmanager på annan disk än den man faktiskt installerar windows på)?

Bra spaning, men datorn har varit avstängd och uppstartad efteråt.

Men låt oss gå på din hypotes.

Diskarna som satt där är formaterade och saknar då bootmanager, hur skulle man då kunna tänka sig att komma tillbaka till det statet?

EDIT:
Jag tänker mig att bootmanager har kunskap om min produktnyckel för win 11 och annat smått och gott.
Men så är det kanske inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensmeister:

Bra spaning, men datorn har varit avstängd och uppstartad efteråt.

Men låt oss gå på din hypotes.

Diskarna som satt där är formaterade och saknar då bootmanager, hur skulle man då kunna tänka sig att komma tillbaka till det statet?

EDIT:
Jag tänker mig att bootmanager har kunskap om min produktnyckel för win 11 och annat smått och gott.
Men så är det kanske inte?

Om den har gått att starta efter att alla diskar togs ut så är det förmodligen något annat som är fel. Men här finns iaf en felsökningsguide att kika på: https://learn.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-client...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34