SweClockers vinterdatorer 2022

Permalänk
Medlem

Om man ska prompt bygga två datorer, så kan man väl välja lite olika tillverkare inte bara de som sponsrar.
Jag kanske inte ska gnälla för jag har slutat bygga nuförtiden...då delarna till en resonabel dator har skenat i väg...
Som sagt en AMD & en intel/nvidia...
Ja ja vad vet en gammal gubbe...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag blev mest förvånad att chassit inte finns tillgängligt förän 8 Januari. Tyckte de var ett av ledorden att det baseras på saker som finns och faktiskt går att köpa.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag:

Billigaste b660 moderkort
12100f cpu
16/32 gb ram ddr4 3200
begagnad 6600xt (går för 2500-2800 på tradera)
1 tb gen4 ssd

Klockar man upp grafikkortet så kan man få ut 7-10% extra och då nosar man nästan 3070 prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

nu blir jag ännu mera rädd om ni verkligen står bakom dessa paket 😱 så ni framtidssäkrar med ett moderkort med ddr4, jesus christ 🤯

Moderkort med DDR4 för 4000kr "FraMTIDsäKErT!" vi vet ju alla att DDR4 kommer gälla i framtida chipsets från både intel och amd, god jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurtis:

Moderkort med DDR4 för 4000kr "FraMTIDsäKErT!" vi vet ju alla att DDR4 kommer gälla i framtida chipsets från både intel och amd, god jul

🤣

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Är det verkligen rimligt att Komplett kan fortsätta sälja Sweclockers gamla vinterdatorer i all framtid? Tycker det känns tveksamt att en dator som sattes ihop när det inte fanns några grafikkort (och därav inte har något och därför har integrerad grafik på CPU'n) fortfarande säljs över ett år senare. Hade personligen gärna sett att man satte ett slutdatum på den här typen av produkter om man nu promt ska ha ett sammarbete med en butik vilket jag tycker har funkat sådär.

https://www.komplett.se/product/1203872/gaming/gamingdator/ga...

För övrigt ironiskt att 32GB ram kändes rimligt 2021 men inte 2022 med tanke på diskussionen som varit om Vinterdatorn 2022.

@sweclockers
@komplett

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Är det verkligen rimligt att Komplett kan fortsätta sälja Sweclockers gamla vinterdatorer i all framtid? Tycker det känns tveksamt att en dator som sattes ihop när det inte fanns några grafikkort (och därav inte har något och därför har integrerad grafik på CPU'n) fortfarande säljs över ett år senare. Hade personligen gärna sett att man satte ett slutdatum på den här typen av produkter om man nu promt ska ha ett sammarbete med en butik vilket jag tycker har funkat sådär.

https://www.komplett.se/product/1203872/gaming/gamingdator/ga...

För övrigt ironiskt att 32GB ram kändes rimligt 2021 men inte 2022 med tanke på diskussionen som varit om Vinterdatorn 2022.

@sweclockers
@komplett

Dessutom vill do ha 12000kr för en dator utan graffikort går lätt at plocka i hop en dator med snäppet bättre cpu och även 6700XT för samma peng.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av JohanFlodqvist:

Är det verkligen rimligt att Komplett kan fortsätta sälja Sweclockers gamla vinterdatorer i all framtid? Tycker det känns tveksamt att en dator som sattes ihop när det inte fanns några grafikkort (och därav inte har något och därför har integrerad grafik på CPU'n) fortfarande säljs över ett år senare. Hade personligen gärna sett att man satte ett slutdatum på den här typen av produkter om man nu promt ska ha ett sammarbete med en butik vilket jag tycker har funkat sådär.

https://www.komplett.se/product/1203872/gaming/gamingdator/ga...

För övrigt ironiskt att 32GB ram kändes rimligt 2021 men inte 2022 med tanke på diskussionen som varit om Vinterdatorn 2022.

@sweclockers
@komplett

Skrivet av Felixark:

Dessutom vill do ha 12000kr för en dator utan graffikort går lätt at plocka i hop en dator med snäppet bättre cpu och även 6700XT för samma peng.

Mycket har hänt sedan redaktionen på SweClockers satte ihop 2021-års version av vinterdatorn och mycket riktigt så finns det i dag andra alternativ som ger mer prestanda för pengarna och grafikkort är inte den bristvara det en gång var. Vi har i dag inget definierat slutdatum. Modellerna finns tillgängliga så länge vi ser att det finns en efterfrågan. Grafikkort saknas mycket riktigt i grundutförandet men man har, via vår PC.konfigurator, möjligheten att anpassa datorn och konfigurera den med andra komponenter och göra tillval. Detta gör majoriteten av kunderna och de exemplar av 2021-modellerna som vi säljer är med ett diskret grafikkort.
När det inte finns någon efterfrågan på dessa modeller och "bäst före" -datumet har passerat så kommer de, likt alla gamla modeller, att pensioners.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Mitt bidrag:

Billigaste b660 moderkort
12100f cpu
16/32 gb ram ddr4 3200
begagnad 6600xt (går för 2500-2800 på tradera)
1 tb gen4 ssd

Klockar man upp grafikkortet så kan man få ut 7-10% extra och då nosar man nästan 3070 prestanda...

du behöver inte ens ett b660 moderkort för en basic speldator/familjdator. billigaste h610 med en 12400f/13500 och billigt skräp ddr4 3200 32GB duger bra om man ska ha billig lga1700 sys.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Mycket har hänt sedan redaktionen på SweClockers satte ihop 2021-års version av vinterdatorn och mycket riktigt så finns det i dag andra alternativ som ger mer prestanda för pengarna och grafikkort är inte den bristvara det en gång var. Vi har i dag inget definierat slutdatum. Modellerna finns tillgängliga så länge vi ser att det finns en efterfrågan. Grafikkort saknas mycket riktigt i grundutförandet men man har, via vår PC.konfigurator, möjligheten att anpassa datorn och konfigurera den med andra komponenter och göra tillval. Detta gör majoriteten av kunderna och de exemplar av 2021-modellerna som vi säljer är med ett diskret grafikkort.
När det inte finns någon efterfrågan på dessa modeller och "bäst före" -datumet har passerat så kommer de, likt alla gamla modeller, att pensioners.

//Erik

Att folk fortfarande köper datorn är ju exakt hela problemet. Sweclockers sätter sitt namn på en produkt vilket tidigare varit en otroligt bra markör för att produkten faktiskt är en bra produkt. När man då sätter ihop en dator 2021 under en anomali till hårdvarumarknad så gjordes det med rådande läge i åtanke. När det nu inte råder någon brist på grafikkort så är ju en 5600G ett rätt värdelöst val i jämförelse med andra alternativ. Min kritik är således att jag tycker att man bör plocka ner vinterdatorn 2021 när den inte längre kan anses aktuell vilket den ju så gott som omöjligt kan göra efter det att nästa års vinterdator har plublicerats.

Det har väl varit rätt tydligt i den här tråden vad vi användare tycker om 2022 års vinterdator och det faktum att 2021 års vinterdator fortfarande säljs skvallrar en del om riktningen för Sweclockers som går i en riktning som inte har användaren i fokus. Vad gäller Komplett så kan jag väl ärligt säga att för min del finns det inte mycket till förtroende att förstöra eftersom jag aldrig sett på Komplett som en butik som värnar om entusiaster eller dess community. Med det sagt så förstår jag att både SweC och Komplett har en massa anställda som är både entusiaster och värnar om dess community, det är inte er kritiken är riktad till utan den sammantagna riktningen mot profit i Sweclockers namn som jag starkt ogillar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen att det finns en efterfrågan är för att folk inte vet bättre och antar att de kanske har förtroende för sweclockers. De flesta köper alltså till ett grafikkort? Då är det billigaste ett 3060 ghost för nästan 5k. Då är datorn uppe i 17k för 5600g och 3060 inte bara det vi slänger med pcie 3.0 på köpet. Eller varför inte slå till stort å köra ett 6700xt så är vi uppe i 24k. Värt att nämna så finns även 2060 6B för 5000kr som tillval. Finns en stor efterfrågan på alla dessa prebuilts som ingen vill ta med i tång på detta forumet, men om valet var en prebuild från t ex Lenovo 5600g och 3070 för 11.9k jämfört med detta erbjudande så är valet enkelt.

Permalänk

Det var inte länge årets vinterdator höll måttet.

Än en gång visar det sig att man aldrig ska snåla med VRAM.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Det var inte länge årets vinterdator höll måttet.

Än en gång visar det sig att man aldrig ska snåla med VRAM.

https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k&embeds_euri=https...

Direkt när 3070 lanserades tänkte jag på 770 2GB. Kändes snålt då men extremt snålt nu i efterhand. Hade tagit ett 6800 om det inte vore för helt fucked up priser 2021 men det blev ett 6700 XT istället, vilket fortfarande är rätt tryggt med sina 12GB.

3070 verkar iaf överleva bättre än vad 770 gjorde på sin tid. Däremot blir 4060 Ti med 8GB nog en ganska liknande upprepning av kortet från Kepler.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Direkt när 3070 lanserades tänkte jag på 770 2GB. Kändes snålt då men extremt snålt nu i efterhand. Hade tagit ett 6800 om det inte vore för helt fucked up priser 2021 men det blev ett 6700 XT istället, vilket fortfarande är rätt tryggt med sina 12GB.

3070 verkar iaf överleva bättre än vad 770 gjorde på sin tid. Däremot blir 4060 Ti med 8GB nog en ganska liknande upprepning av kortet från Kepler.

770 led mest av sin bristande geometripipeline, ironiskt nog förvärrad genom att Nvidia slängde in så mycket trianglar som möjligt i Hairworks för att få ett övertag mot 290 (som också hade en något tveksam geometrisetup, även om den inte var lika begränsande som 770).

Visa signatur

5900X | 6700XT