Permalänk
Skrivet av Krezuba:

Blev en 4090 för mig med . Ganska rejäl skillnad på dessa två

<Uppladdad bildlänk>

Hojta till ifall du behöver vattenblock till ditt kort. Jag råkar ha ett över. Bykski.

Permalänk
Medlem

Nu är mitt bling bling kort installerat. Ser dock mycket bättre ut irl än på denna bild.
Dock taskig position på strömkontakten. Lite av ett ormbo där i mitten.
Får se om jag försöker göra det bättre och mer cleant nästa år.

Detta kort har TDP 450W och adaptern som följer med har tre kontakter precis som 4080.
TechPowerUp har gjort en liten analys om detta;
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-rtx-4090-450w-vs-60...

Kanske kan vara intressant för de med lite sämre nätaggregat.

Prestandaskillnaden är knappt märkbar. (Stock)
Inget kort för överklockaren dock

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nu är mitt bling bling kort installerat. Ser dock mycket bättre ut irl än på denna bild.
Dock taskig position på strömkontakten. Lite av ett ormbo där i mitten.
Får se om jag försöker göra det bättre och mer cleant nästa år.

Detta kort har TDP 450W och adaptern som följer med har tre kontakter precis som 4080.
TechPowerUp har gjort en liten analys om detta;
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-rtx-4090-450w-vs-60...

Kanske kan vara intressant för de med lite sämre nätaggregat.

Prestandaskillnaden är knappt märkbar. (Stock)
Inget kort för överklockaren dock

<Uppladdad bildlänk>

Snyggt!

Detta kort är betydligt roligare att effektivisera än att överklocka

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Hojta till ifall du behöver vattenblock till ditt kort. Jag råkar ha ett över. Bykski.

Vad ska du ha för det ?

Permalänk
Medlem

Alphacool blocket för MSI RTX 4090 Suprim täcker inte några av VRM, de har erbjudit refund alt att de skickar en fix så fort de har tagit fram det. TrioX har ev inte samma problem de den saknar berörda VRMs. länkt till källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Klippte ett KFA2 som fyndvara på netonnet för 20k.
Var lite orolig att kortet skulle vara av sämre kvalitet, mer högljutt osv än "bättre" modeller.

Fick hem det idag, kartongen var bruten men jag ser inga spår av användning, 12pin kontakten var i obruten plastpåse.
troligtvis någon som inte fick plats med kortet i sitt chassi

Är väldigt positivt överraskad, rejält och välbyggt kort.
knäpptyst och inget coilwhine.

pillade runt med undervolt och PL, kör det med - 165 GPU clock, 950mV, +1000 i memory clock samt 80% PL
landar i nästan identiskt 3dmark resultat som i stock.

märks att min 3700x flaskar och att min CPU kylare låter för mkt
Får bli en uppgradering på dessa då 7000 seriens x3d släpps.

Kom ena fläktsladden i en återförslutningsbar liten plastpåse?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Hojta till ifall du behöver vattenblock till ditt kort. Jag råkar ha ett över. Bykski.

Tack ,bra att veta.

Går väldigt svalt som den är

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Detta kort har TDP 450W och adaptern som följer med har tre kontakter precis som 4080.
TechPowerUp har gjort en liten analys om detta;
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-rtx-4090-450w-vs-60...

Kanske kan vara intressant för de med lite sämre nätaggregat.

Mm sitter och funderar på nätagg... Avbeställde idag 7900XTX som Komplett inte skulle skicka förren 17:e februari efter att man beställt det när det var "i lager". Gav upp och beställde ett Gigabyte 4090 OC istället, in transit >.<

4x16 pins och 1000W recommended. Har ett 850W men kanske ska byta ut det mot ett 1000W. Vet att 850W fungerar (snabb googlande visar att många kör 850W) men man kanske vill ha lite mer marginal ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Mm sitter och funderar på nätagg... Avbeställde idag 7900XTX som Komplett inte skulle skicka förren 17:e februari efter att man beställt det när det var "i lager". Gav upp och beställde ett Gigabyte 4090 OC istället, in transit >.<

4x16 pins och 1000W recommended. Har ett 850W men kanske ska byta ut det mot ett 1000W. Vet att 850W fungerar (snabb googlande visar att många kör 850W) men man kanske vill ha lite mer marginal ändå.

Har ditt nätagg 4x 16 pins då?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av murklor:

Mm sitter och funderar på nätagg... Avbeställde idag 7900XTX som Komplett inte skulle skicka förren 17:e februari efter att man beställt det när det var "i lager". Gav upp och beställde ett Gigabyte 4090 OC istället, in transit >.<

4x16 pins och 1000W recommended. Har ett 850W men kanske ska byta ut det mot ett 1000W. Vet att 850W fungerar (snabb googlande visar att många kör 850W) men man kanske vill ha lite mer marginal ändå.

Är väl aldrig fel att ev få ner ljudnivån och lite svalare PSU av att ha lite mer marginal på effekten, om du har pengar. Annars är det nog inga problem att köra på och testa. Förutsätter att du då har ett av lite kvalité.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av murklor:

Mm sitter och funderar på nätagg... Avbeställde idag 7900XTX som Komplett inte skulle skicka förren 17:e februari efter att man beställt det när det var "i lager". Gav upp och beställde ett Gigabyte 4090 OC istället, in transit >.<

4x16 pins och 1000W recommended. Har ett 850W men kanske ska byta ut det mot ett 1000W. Vet att 850W fungerar (snabb googlande visar att många kör 850W) men man kanske vill ha lite mer marginal ändå.

Det är bara att räkna ihop på ett ungefär vad dina komponenter i datorn räknas dra som max.

Vad har du för cpu och annat samt har du tänkt att överklocka?

850w räcker långt!

4090 = 450w (med lite tweaks blir det lätt 350w med i stort sätt samma prestanda)
Cpu 65-200w
Annat som minne ssd styrkretsar fäktar och förluster mm 25-100w

Självklart beror det på vad du har för psu men de flesta är som effektivast nära maxlast så att idla runt med ett 1200w aggregat behöver inte bli ”bättre” på något sätt om du bara nyttjar en bråkdel.

Jag har ett 750w psu till min dator som kör ett 4090

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja, det flesta brukar vara effektivast kring 50%, afaik

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det är bara att räkna ihop på ett ungefär vad dina komponenter i datorn räknas dra som max.

Vad har du för cpu och annat samt har du tänkt att överklocka?

850w räcker långt!

4090 = 450w (med lite tweaks blir det lätt 350w med i stort sätt samma prestanda)
Cpu 65-200w
Annat som minne ssd styrkretsar fäktar och förluster mm 25-100w

Självklart beror det på vad du har för psu men de flesta är som effektivast nära maxlast så att idla runt med ett 1200w aggregat behöver inte bli ”bättre” på något sätt om du bara nyttjar en bråkdel.

Jag har ett 750w psu till min dator som kör ett 4090

Har alla delar för ny 7700X setup men hade inte tänkt överklocka särskilt mycket. Som ovan nämde är ju dock en PSU mest effektivast runt 50%, 850W var overkill när jag satte ihop min existerande 8700K+RTX2080 rig. Har ett Corsair RM850, det är som effektivast runt 40% (eller runt 350W) tror jag. Sen hur mycket procent det spelar roll hit eller dit är en annan fråga.

Hursomhelst så tror jag det blir ett nytt (tittar på ett HX1000), gamla nätagget får nog följa med gamla delarna. Allt annat ryker ändå iom platformsbyte så inte så mycket extra för en extra dator, mitt Torrent är nog det enda som stannar kvar och har nåt gammalt Define C som ligger och skräpar.

Permalänk
Medlem

Varför har jag så dålig Usage i WoW? Någon som kan förklara?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av murklor:

Har alla delar för ny 7700X setup men hade inte tänkt överklocka särskilt mycket. Som ovan nämde är ju dock en PSU mest effektivast runt 50%, 850W var overkill när jag satte ihop min existerande 8700K+RTX2080 rig. Har ett Corsair RM850, det är som effektivast runt 40% (eller runt 350W) tror jag. Sen hur mycket procent det spelar roll hit eller dit är en annan fråga.

Hursomhelst så tror jag det blir ett nytt (tittar på ett HX1000), gamla nätagget får nog följa med gamla delarna. Allt annat ryker ändå iom platformsbyte så inte så mycket extra för en extra dator, mitt Torrent är nog det enda som stannar kvar och har nåt gammalt Define C som ligger och skräpar.

Den håller sig över 90% från 170-900w typ. Under det så är det sämre…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Den håller sig över 90% från 170-900w typ. Under det så är det sämre…
<Uppladdad bildlänk>

Det var effektivast det handlade om och det är toppen på kurvan, efter det går det neråt.
Men visst strax över 400W istället jag mindes fel, ca 50%
Hursomhelst semantics blir ett nytt föredrar mer marginal.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av murklor:

Det var effektivast det handlade om och det är toppen på kurvan, efter det går det neråt.
Men visst strax över 400W istället jag mindes fel, ca 50%
Hursomhelst semantics blir ett nytt föredrar mer marginal.

Yes, förstod det
Dock så är 90% vid 850w bra, man kommer i princip aldrig dra den siffran vid vanligt användande.

En dator med 4090 och 7700x och utan oc kommer ligga och pendla mellan 300-500w när du spelar (ser perfekt ut med nätdelen du har).

Vill du köpa nätdel så ska jag inte lägga mig i men det är helt klart mer av ett akademiskt eller känslomässigt beslut än behovsstyrt/logiskt.

Go jul förresten och lycka till med din dator!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför har jag så dålig Usage i WoW? Någon som kan förklara?

<Uppladdad bildlänk>

Är allt på max? Spelet kanske inte kräver mer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför har jag så dålig Usage i WoW? Någon som kan förklara?

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för cpu/skärm/upplösning/inställningar.

För en 7950x med 4k kan det vara ok resultat i vissa scener, finns en del benchmark videos på youtube.

Men du ska inte behöva 1.1v på core för 2685Mhz, de flesta kort klarar detta på under 1v. Kanske cpu som throttlar och kortet behöver inte boosta högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är allt på max? Spelet kanske inte kräver mer

Skrivet av kusk0r:

Vad är det för cpu/skärm/upplösning/inställningar.

För en 7950x med 4k kan det vara ok resultat i vissa scener, finns en del benchmark videos på youtube.

Men du ska inte behöva 1.1v på core för 2685Mhz, de flesta kort klarar detta på under 1v. Kanske cpu som throttlar och kortet behöver inte boosta högre?

Alla inställningar på max.
7700X och såklart ett 4090.
Inga problem i andra spel.
Men känns som WoW kan rulla bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Alla inställningar på max.
7700X och såklart ett 4090.
Inga problem i andra spel.
Men känns som WoW kan rulla bättre.

Kör du möjligtvis med den inbyggda frame limiten? Testa uncapped ingame och en extern frame limiter istället (RTSS Eller nvidias dito)
Märkte väldigt svajig fps med den inbyggda nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Kör du möjligtvis med den inbyggda frame limiten? Testa uncapped ingame och en extern frame limiter istället (RTSS Eller nvidias dito)
Märkte väldigt svajig fps med den inbyggda nämligen.

Är bara WoW som är taskigt optimerat.

Hursomhelst är jag väldigt nöjd över detta Palit kort. Jag har kört Asus senaste 15 åren men valde nu att prova annat.
Än så länge stabil med +200 core och +1000 vram.
Kortet är tyst och aldrig sett TDP gått hela vägen upp till 450w.
Inte ens något coilwhine vad jag kan höra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Någon som kör 2560x1440 med 4090? Dela gärna med er lite erfarenheter ? Känns som att kortet inte riktigt kommer upp till sin potential i den upplösningen . Får jaga fram en 4k skärm känns det som

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Någon som kör 2560x1440 med 4090? Dela gärna med er lite erfarenheter ? Känns som att kortet inte riktigt kommer upp till sin potential i den upplösningen . Får jaga fram en 4k skärm känns det som

Kör min setup med en LG Ultragear 144hz 1440p samt en 42" LG C2 oled 4k och har inga problem att maxa potentialen hos båda skärmarna. Med några undantag. Cpu är en Ryzen 5900x med 16gb klockat ram med hyffsat tighta timings bara för att vara helt transparent.
Kör BF 2042 i 1440p. Ganska höga inställningar och med några settings på lite lägre inställning och utan dlss cappat på 142fps. Flyter som smör.
Overwatch 2 lika dant där. Inget som stoppar där heller.
Doom Eternal flyter på maxxat men den titeln är ju episkt väloptimerad, bra jobbat där av ID.
Callisto Protocol är kasst cpu optimerat för att bara använda 2 kärnor, där får jag rätt undermålig prestanda. I 4k då, ej testat 1440p. Far Cry 6 hade jag dock lite mer problem med i 4k med låg gpu användning. Dock var det troligen nåt fel med installationen så benchmarks på nätet fått betydligt bättre flyt där.
Kör nu kampanjen i MWll på oled'en maxxat med cappad fps på 115 ca utan problem. Nån liten dipp vid cutscenes o laddnings skärmar men vem bryr sig där.
Hyffsat säker på att det kokar ner till dålig optimering från utvecklarna. Tyvärr. Man tror ju 2022 att det ska finnas nån slags färdig mall som kan alokalisera CPU resurserna på ett korrekt sätt men icke. Tydligen är detta ett problem hos många spel skapare så det kanske vore nått att arbeta på.
Jaja rant over. Detta var iaf mina erfarenheter med kortet än sålänge. God fortsättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Någon som kör 2560x1440 med 4090? Dela gärna med er lite erfarenheter ? Känns som att kortet inte riktigt kommer upp till sin potential i den upplösningen . Får jaga fram en 4k skärm känns det som

Kombinerat med en i9-13900k och fps-limiter på 140:

- Dying Light 2 (Ultra, RT med DLSS Quality): Overkill, kortet ligger runt 60% usage.
- Total Warhammer 3 (Ultra): Kortet får jobba på bra, ligger oftast i över 80% usage.
- Darktide (High, RT med DLSS Quality): Kortet får jobba på rejält, ligger spiktat i över 90% usage.
- CP2077 (Ultra, RT med DLSS Quality): Kortet får jobba på rejält, ligger spiktat i över 90% usage.

RTX 4090 är overkill i många spel i 1440p 144 Hz, men det finns förvånansvärt många scenarion där det inte är overkill, f.a. om man kör med RT och vill ha mer tungdriven (eller ingen) DLSS, och spelen lär ju knappast bli mer lättdrivna framöver.

Var själv inne lite på att skaffa en 4K-skärm men insåg rätt snabbt att jag kommer få det omvända problemet; Eftersom jag prioriterar hög uppdateringsfrekvens hade jag behövt börja tumma på grafikinställningarna rejält (vilket jag inte vill) då RTX 4090 överlag inte orkar pumpa ut 140+ fps i många nyare spel i den upplösningen och högsta inställningarna.

Så jag sitter nöjt kvar med min 1440p 144 Hz-skärm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Någon som kör 2560x1440 med 4090? Dela gärna med er lite erfarenheter ? Känns som att kortet inte riktigt kommer upp till sin potential i den upplösningen . Får jaga fram en 4k skärm känns det som

Ja kör 1440p med 7950x CPU.

Cyberpunk och Witcher 3 maxat ligger på runt 80-90fps, det är förmodligen ospelbart på 4k utan DLSS. Allt annat är i princip 100fps+ och fullt spelbart i 4k men det är få spel som kommer upp i 240fps som min skärm klarar (LG 32GQ850).

Permalänk
Medlem

Någon mer som har haft problem med cablemod kabeln? skärmarna blev svarta och fan rpm gick upp till 100% lite då & då både under last och inte.

Bytte tillbaka till nvidia adaptern och det löste problemet. Enda problemet nu är att hydra-adaptern ligger mot chassiglaset.
Cablemod angled 12v pwm kommer väl inte förens i mars heller.

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB NVMe

Permalänk
Medlem

Det blev lite skillnad

Standard gfx settings före och efter

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Corsair's 12VHPWR-kablar finns i lager hos Webhallen för dom som vill byta ut Nvidia's adapter. (endast till Corsair's Type 4 PSU's)

Permalänk
Medlem

Skulle någon vänlig själ kunna förklara för en klant hur detta funkar egentligen med Type 4 och PCI-E kablar.
Jag har beställt ett Gainward 4090 Phantom, och jag har förstått att det kräver 16 pins PCI-E.
Jag har ett RM850 idag och om jag köper dessa så bör det funka antar jag?
https://www.webhallen.com/se/product/355965-CORSAIR-Premium-6...

Läste Corsairs compatibility chart men blev inte mycket klokare.