Försäljningen av grafikkort når sin lägsta nivå på nästan 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Står inte men vi är nästan 1.8 miljarder gamers på pc mot 252 miljoner på konsoler.

Jag är tveksam att många sitter på laptop och lirar i mindre etablerade länder

Tror snarast att enkla laptops är betydligt mer lättillgängliga generellt sett, inte minst i det du kallar mindre etablerade länder...

Kina är nog fortfarande ganska stor övervikt på PC även om nu konsoler är tillåtna dessutom, dock som sagt tror jag även här att riktiga speldatorer är en liten minoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Tror snarast att enkla laptops är betydligt mer lättillgängliga generellt sett, inte minst i det du kallar mindre etablerade länder...

På steam survey är ju knappt några laptops, de som finns är nya med 3000 serien

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

På steam survey är ju knappt några laptops, de som finns är nya med 3000 serien

Har inte varit inne på steam survey, fast gissar att steam survey knappast rapporterar om miljardtals spelare. Speciellt inte med Nvidia 3000-serie!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Har inte varit inne på steam survey, fast gissar att steam survey knappast rapporterar om miljardtals spelare. Speciellt inte med Nvidia 3000-serie!

Nej men 120miljoner, vanligaste korten är 1650 och 1060

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kanske skulle ta och titta på siffrorna också.
Över 1500 miljoner? Yeah, right. Det skulle innebära att samtliga Windowssystem som sålts de senaste fem åren a) fortfarande används och b) sålts till gamers.
(Tycker det är fint hur data innehåller fyra år av helt spekulativ statistik också. Skratta eller gråta?)

Trams.
Det har ju läckt lite för tråden relevanta siffror på sistone. Som att AMD släppte 100000 av de senaste korten, varav 10000 till Europa. Det är att lägga märke till att en del av de 10000 fortfarande ligger på butikernas lagerhyllor (hur många i EU?).

Notera också att JPR inte skiljer på desktop och laptop diskreta GPU:er. Lejonparten av diskreta GPU:er är rtx3050 i cheapo laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Du kanske skulle ta och titta på siffrorna också.
Över 1500 miljoner? Yeah, right. Det skulle innebära att samtliga Windowssystem som sålts de senaste fem åren a) fortfarande används och b) sålts till gamers.
(Tycker det är fint hur data innehåller fyra år av helt spekulativ statistik också. Skratta eller gråta?)

Trams.
Det har ju läckt lite för tråden relevanta siffror på sistone. Som att AMD släppte 100000 av de senaste korten, varav 10000 till Europa. Det är att lägga märke till att en del av de 10000 fortfarande ligger på butikernas lagerhyllor (hur många i EU?).

Notera också att JPR inte skiljer på desktop och laptop diskreta GPU:er. Lejonparten av diskreta GPU:er är rtx3050 i cheapo laptops.

https://explodingtopics.com/blog/number-of-gamers
enligt denna ännu flera, I stället för att skrika trams hitta fakta som påvisar din synpunkt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja vill man lura sig själv så kan man ju jämföra med kunderna-skiter-i-priset kort ja. Klart det ser trevligt ut då.

Men att 70 eller iaf 70Ti matchar tidigare generations toppkort är vardagsmat.

Tittar man på riktpriset, $799, så är det samma som för 3080 12GB. Prestandahoppet därifrån är inte gigantiskt direkt.

Lura sig själv, vad menar du? Allting finns på papper, vad det kostar och vilken prestanda det har. Har man pengar så köper man toppkortet.

Om det är vardagsmat, är det inte då som tidigare generationer och ungefär vad man kan förvänta sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lura sig själv, vad menar du? Allting finns på papper, vad det kostar och vilken prestanda det har. Har man pengar så köper man toppkortet.

Om det är vardagsmat, är det inte då som tidigare generationer och ungefär vad man kan förvänta sig?

Det han sa var att priset för 3090ti inte var rimligt sett dess prestanda, och det nya kortet kommer kosta samma som 3080 10gb vid lansering, och dess prestanda är ganska nära 3090ti

Att jämföra med ett kort som såldes för dubbla priset med bara marginell ökning av prestandan ger en felaktig bild över både pris och prisvärdhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det han sa var att priset för 3090ti inte var rimligt sett dess prestanda, och det nya kortet kommer kosta samma som 3080 10gb vid lansering, och dess prestanda är ganska nära 3090ti

Att jämföra med ett kort som såldes för dubbla priset med bara marginell ökning av prestandan ger en felaktig bild över både pris och prisvärdhet

Men 3090 och 3090 Ti låg långt över priset i princip hela tiden under dess livstid. Det såldes 3090 för 30k på grund av suget från marknaden. Vad är då rimligt att jämföra med, om det är marknaden som bestämmer priset. Skulle inte 4090 eller 4070 Ti sälja skulle priserna sjunka så småningom. Med tanke på att 4080 inte säljer lär de sjunka i pris, om de inte redan gjort det.

Jag har ett äldre Asus Hero moderkort och samma klass av moderkort har gått upp till nästa tredubbla priset nu. För en produkt som i princip inte alls påverkar prestanda i spel. Där man kan prata om prisvärdhet.

För min del är jag nöjd med mitt 4090 även om det är lite för dyrt egentligen. Men hade pengar över så kände för att slösa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det enda rätta är ju att gå över till konsol, riktigt prisvärda. Dessutom kan du köpa en ps5, Xbox series X, och en tv till priset av vad bara ett topp grafikkort kostar.
Lägger du till resten av datorn kan du dessutom lägga till kontroller, spel och prenumeration på riktigt prisvärda speltjänster. Kanske tom ett Switch lite för de där magiska Nintendo spelen.
Kommer nog ta lång tid innan jag bygger en speldator igen......

Mobilspel drar ju redan in lika mycket per år som spel till konsoler och PC gör tillsammans....

Mobil har man ju redan, så då sparar man ju ännu mer pengar. Bara att acceptera att man får spela andra saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det krävs bara att ett stort spel med krävande grafik släpps så kommer GPU marknaden sannolikt igång igen. Starfield kanske inte kommer vara jättekrävande grafiskt, men det kan räcka för att driva på marknaden i mellansegmentet.

Folk kommer fortfarande titta på prislappen för grafikkortet, titta på andra kostnader som de _inte_ kan undvika och helt enkelt välja att inte spela Starfield.

Det hela kommer att accelerera hur snabbt MT, lootboxes, etc tar över. Spelen blir gratis, men 99,5% blir måltavlor/"content" för de som har råd bränna pengar på legendariska ädelstenar för att uppgradera sina karaktärer....

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hade varit märkligt annars! Inflation, dyrare basvaror och grafikkorten är dyrare än någonsin.

Skrivet av Xyze:

Tyvärr tror jag du har rätt.
Det fanns en tid där AMD's kort faktiskt var bättre än Nvidias och ändå köpte alla Nvidia...tillslut ger man bara upp. AMD håller nu priserna lika högt som konkurrenten för att dem har slutat bry sig, då dem ändå inte säljer över sina 10-15% marknadsandelar.

Förstår dem helt. Tror jag hade gjort likadant.

Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

2miljoner får du för en njure tror du har råd med ett nytt grafikkort till 😉 annars vart du grovt scalpad

Man blir ärligt talat lite frestad att undersöka om man kan få 2 miljoner för en njure….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Priserna var ju groteska redan innan den ekonomiska krisen. Min förra dator byggde jag ihop för strax under 6000 och fick lägga 2000 eller något sådant på kortet ett GTX 460 OC. För 11 år sedan räckte det till det mesta och jag körde det kortet i drygt tre år innan jag skaffade ett begagnat GTX 760 for 1400 SEK. Jag har övergått till att spela gamla klassiker. Hur mycket jag än älskar spel så tänker jag inte betala 20 eller ens 10 000 enbart för själva kortet.

Permalänk
Medlem

Undrar varför, Grafikkort har ju gjort enorma prestanda kliv. Det spelas mer än någonsin. Kan det ha något med priset att göra?

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Rubrik på Wccftech om RTX 4070 TI
As Fast As The RTX 3090 Ti But 40% Of The MSRP
https://wccftech.com/nvidia-rtx-4070-ti-official-benchmarks-l...

Det är väl en relativt bra utveckling ändå? Kommer bli svårare sälja begagnade RTX 3090 efter det kommit ut. Att toppkorten kostar enormt mycket för de som vill köpa det bästa utan att bry sig om kostnaden är ett annat kapitel.

Spinning som heter duga.

Låter bättre än "20% better than the 3080 at 120% the MSRP"

Rejält stolpskott av den artikelförfattare om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Spinning som heter duga.

Låter bättre än "20% better than the 3080 at 120% the MSRP"

Rejält stolpskott av den artikelförfattare om du frågar mig.

Iofs är väl det 22% mer prestanda med 14% högre msrp?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Spinning som heter duga.

Låter bättre än "20% better than the 3080 at 120% the MSRP"

Rejält stolpskott av den artikelförfattare om du frågar mig.

Varför tycker du det är så konstigt att jämföra med förra generationens toppkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Iofs är väl det 22% mer prestanda med 14% högre msrp?

At 120% msrp är samma sak som 20% högre tror jag. Låter som sagt bättre när man överdriver utan att egentligen ljuga, som artikelförfattare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

At 120% msrp är samma sak som 20% högre tror jag. Låter som sagt bättre när man överdriver utan att egentligen ljuga, som artikelförfattare.

Fast nu är det nu 114% msrp för 122% prestanda...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför tycker du det är så konstigt att jämföra med förra generationens toppkort?

Kallas "cherry picking"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Kallas "cherry picking"

Du svarar inte på frågan. Jag anser att det är intressant att veta hur dagens (övre) mellansegment står sig mot förra generationens toppkort. På så sätt ser vi hur stort prestationshopp vi har gjort. Jag tycker inte det är cherry picking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du svarar inte på frågan. Jag anser att det är intressant att veta hur dagens (övre) mellansegment står sig mot förra generationens toppkort. På så sätt ser vi hur stort prestationshopp vi har gjort. Jag tycker inte det är cherry picking.

Är definitivt cherry picking när du jämför med ett ufo kort som är 20% snabbare än sitt syskon som kostade en tredjedel av priset.

Förstår inte riktigt hur du inte kan kalla det cherry picking?

Låt oss glömma "4070ti is better than 3090ti" då det, så vitt jag vet, inte finns några bevis för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu har jag inte kollat din länk, men visst det kanske ökar. Dock sitter väl de flesta på reguljära laptops och inte speldatorer...?

Tittar man på den länkade statistiken så ökar antalet spelare, men trenden är tydligt avtagande, tar man dessutom med befolkningsökningen i beräkningen så skulle jag gissa att tillväxten är noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du svarar inte på frågan. Jag anser att det är intressant att veta hur dagens (övre) mellansegment står sig mot förra generationens toppkort. På så sätt ser vi hur stort prestationshopp vi har gjort. Jag tycker inte det är cherry picking.

Prestandamässigt är det absolut relevant, men prismässigt är det verkligen inte relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tittar man på den länkade statistiken så ökar antalet spelare, men trenden är tydligt avtagande, tar man dessutom med befolkningsökningen i beräkningen så skulle jag gissa att tillväxten är noll.

Var får du siffror om att trenden är tydligt avtagande? Är det dina egna uppskattningar? Analysfirmor säger andra saker vad jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lura sig själv, vad menar du? Allting finns på papper, vad det kostar och vilken prestanda det har. Har man pengar så köper man toppkortet.

Om det är vardagsmat, är det inte då som tidigare generationer och ungefär vad man kan förvänta sig?

Ja väljer man att titta på ur det fördelaktiga 3090Ti-perspektivet och dra slutsatsen "relativt bra utveckling" så är det lite att lura sig själv. Eller iaf att se glaset lite väl halvfullt.

I ett 3080-perspektiv så har det knappt skett ett dyft på 2 år. Svårt att kalla det bra utveckling.

Prestandan är som förväntat ja. Prislappen är det inte, så det är enbart där skon klämmer egentligen.

Men ja, du skrev ju relativt...relativt 4080 är det inte så pjåkigt, det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja väljer man att titta på ur det fördelaktiga 3090Ti-perspektivet och dra slutsatsen "relativt bra utveckling" så är det lite att lura sig själv. Eller iaf att se glaset lite väl halvfullt.

I ett 3080-perspektiv så har det knappt skett ett dyft på 2 år. Svårt att kalla det bra utveckling.

Prestandan är som förväntat ja. Prislappen är det inte, så det är enbart där skon klämmer egentligen.

Men ja, du skrev ju relativt...relativt 4080 är det inte så pjåkigt, det kan jag hålla med om.

Får se var RTX 4070 Ti hamnar efter recensioner och vad faktiska priset i butik blir. Det är inte så stor prestandaökning och den är dyrare. Om den inte säljer som 4080 lär väl priset inte hamna över MSRP i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Får se var RTX 4070 Ti hamnar efter recensioner och vad faktiska priset i butik blir. Det är inte så stor prestandaökning och den är dyrare. Om den inte säljer som 4080 lär väl priset inte hamna över MSRP i alla fall.

Jag är tillräckligt naiv för att tro att Nvidia petar ner 4080 till $999 vid eller strax efter 70Ti lanseringen. Samtidigt så inser jag att det är alldeles för vettigt för att det ska vara sant. Så...lite kluven där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Som väntat egentligen. Däremot förvånad över att AMD tappat så mycket andelar. Vad beror det på?
Det tjatas om AMD överallt tycker jag. Men ingen köper?

Detta är intressant data verkligen. Samtidigt så skulle det vara väldigt dåligt för nvidia ifall båda parterna sålt lika dåligt på just grafikkorten. Varför? Jo, för amd säljer ju också grafikkretsar till både sony och microsoft. Jag läser om och om igen att folk byter från PC till konsol pga det dyra priset av just GPU. Borde inte detta betyda att denna skaran av spelare som ökar inom konsolens sfär, även betyda en ensidig försäljningsökning för AMD? Det skulle varit intressant att ha konsolens försäljningssiffror från både sony och microsoft när man jämför såhär. Skulle konsolernas försäljning ökat lavinartat, så skulle det kunnat betyda att AMD i praktiken ökat sin försäljning av GPU-kretsar på bekostnad på både AMD:s egna kort, men även på Nvidias bekostnad.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är intressant data verkligen. Samtidigt så skulle det vara väldigt dåligt för nvidia ifall båda parterna sålt lika dåligt på just grafikkorten. Varför? Jo, för amd säljer ju också grafikkretsar till både sony och microsoft. Jag läser om och om igen att folk byter från PC till konsol pga det dyra priset av just GPU. Borde inte detta betyda att denna skaran av spelare som ökar inom konsolens sfär, även betyda en ensidig försäljningsökning för AMD? Det skulle varit intressant att ha konsolens försäljningssiffror från både sony och microsoft när man jämför såhär. Skulle konsolernas försäljning ökat lavinartat, så skulle det kunnat betyda att AMD i praktiken ökat sin försäljning av GPU-kretsar på bekostnad på både AMD:s egna kort, men även på Nvidias bekostnad.

Finns väl ingen data som tyder på att fler kör på konsol? Sen hade Nvidia PlayStation 3, vet någon om nvidia eller amd har vunnit PlayStation 6 hårdvaran?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25