AMD avtäcker Ryzen 7000X3D-trio – 144 MB 3D V-Cache och 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, och hade man kunnat fästa en kylare direkt mot kislet så hade det varit bättre överföring än en IHS.
IHS:ens användning är idag relativt begränsad kontra bättre kyllösningar. Att den finns kvar är främst för att göra paketen tåligare.
Kylpastan är ingen värmespridare utan ett interfacematerial för att säkerställa god termisk kontakt. Viss skillnad även om det låter som nästan samma sak.

Finns allehanda nakna kretsar men det är inget som sitter i en socket utan löds direkt mot antingen interposer eller med reversebond.

Ja, om kylblocket är gjort av koppar.
Nej, om kylblocket är av vanligt aluminium.

I det senare fallet vill man sprida värmen över kylblockets anliggningsyta för att minimera den totala termiska resistansen från hotspots till kylfläns. För ett kopparblock spelar det mindre roll eftersom koppar leder/sprider värme nästan lika bra som kylpasta eller en thermalpad.

Aluminium har sämre värmeledningsförmåga än koppar och kylpasta, därför vill man sprida ut värmen från hotspots innan den kommer till aluminiet. Det gör man med kylpasta, thermalpads eller annan värmespridare. Att värmespridaren är integrerad med locket betyder inte att funktionen inte finns. Att locket har andra funktioner betyder heller inte att man inte har nytta av att sprida värmen över ytan.

EDIT: Hela detta resonemang är fel. Det bygger på en missuppfattning från min sida där jag blandat ihop kylpasta/thermalpads med produkter som används i andra sammanhang.

Förklarar att resonemanget är fel
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

Kanske dags att låta min i7 3770k gå vidare nu.

Känner samma sak, kanske dags att låta gamla Bettan gå i sin efterlängtade pension trots allt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Patriksan:

Ja, om kylblocket är gjort av koppar.
Nej, om kylblocket är av vanligt aluminium.

I det senare fallet vill man sprida värmen över kylblockets anliggningsyta för att minimera den totala termiska resistansen från hotspots till kylfläns. För ett kopparblock spelar det mindre roll eftersom koppar leder/sprider värme nästan lika bra som kylpasta eller en thermalpad.

Aluminium har sämre värmeledningsförmåga än koppar och kylpasta, därför vill man sprida ut värmen från hotspots innan den kommer till aluminiet. Det gör man med kylpasta, thermalpads eller annan värmespridare. Att värmespridaren är integrerad med locket betyder inte att funktionen inte finns. Att locket har andra funktioner betyder heller inte att man inte har nytta av att sprida värmen över ytan.

Känns som du gör en höna av en fjäder nu. Ja, absolut finns det många bieffekter. Men hade man kunnat slippa IHS så hade man gladeligen gjort det. Titta på GPU:er där kylaren är förmonterad och av (oftast) god kvalité. Ingen IHS där inte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Kul se alla som svettas nu också. Hoppas ni inte blåste alla pengarna på en dyr 7900X och blixtsnabbt minne, för nu kommer ångvälten som är vcache + billigt skitminne och gör kaos

Jag var klok som inte köpte varken Intel 13900k eller AMD 7900X. Blir att köpa en 3D cache 7950x.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Kommer dessa processorer hjälpa i 4K Raytracing-scenarier där dagens processorer är flaskhalsen som det rapporterats om i t ex nya Witcher 3 RTX remaken?

Permalänk
Medlem

Lite sen in i denna tråden,
Jag tycker dessvärre att detta är "stolpe ut" av AMD:
Deras X3D lyfter framförallt spelprestanda så varför tar de inte fram CPUer som fokuserar på detta?
Intels mellanpris-segment är mycket konkurrenskraftigt för just spelande .
Framförallt saknar jag en 7600X3D, gärna prissatt som en 7800X eller mindre.
Jag har svårt att se syftet med 7950X3D, ser det som en "halo"-produkt.
Det verkar som att de inte gett alla CCXerna i 79xx 3D-cache?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

De CPU’n kommer inte ge 10-20% mer fps än någon annan modern mainstream CPU om de kopplas till en RTX 3060 Ti eller en Rx 7600 XT. Även en 6800 XT eller 3080 kommer inte räcka. En 4080 eller 4090 måste vara det de gjorde sina jämförelse med.
Detta är spännande bara för rika entusiaster i dagens ”scalper priser” marknad.

För mig handla de om att få bort stutters aka 1% lows etc. För vissa spel gör det en stor skillnad. Min main är Tarkov och 5800x3d är bättre än ett max clockade 12900k. Problemet är att ökningen inte sker i på alla spel. Som bonus öka fps average märkligt som 20-50 fps även med ett 3070. Men den är lite speciel case. Har för mig att andra intensiv online spel få samma fördel med extra cache.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Frågan är vad man gör med gamla 7950n bygger en till burk eller säljer

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patriksan:

I det senare fallet vill man sprida värmen över kylblockets anliggningsyta för att minimera den totala termiska resistansen från hotspots till kylfläns. För ett kopparblock spelar det mindre roll eftersom koppar leder/sprider värme nästan lika bra som kylpasta eller en thermalpad.

Vem har lärt dig det där svamlet? Kylpasta har generellt inte särskilt bra termisk resistans, den finns där bara för att eliminera luftgap mellan ytorna, och ska därför vara ett så tunnt skikt som möjligt (det är därför kylprestanda går upp när man ökar trycket som pressar ner kylflänsen mot processorn; dvs skiktet kylpasta blir tunnare.) Kylpastan sprider typ inte värme alls, skiktet är ju bara en pytteliten fraktion av en millimeter tjockt typ så hur skulle det gå till.

Finns en berömd (eller, tjajaja) youtubevideo där någon snubbe använder diverse kreativa material istället för kylpasta, typ vegetabilisk olja, tandkräm mm, och resultaten är ganska likartade mot kylpasta nästan oavsett vad man använder. Bara man eliminerar luftgapet så funkar det mesta (tills tandkrämen torkar ut, iallafall... ) Tror inte någon i hela världen påstår att tandkräm leder värme bättre än aluminium för övrigt.

Värmekuddar har ännu sämre termisk resistans än kylpasta, men luft är mångdubbelt sämre ändå så det blir iallafall en vinst, och komponenter som ligger an mot värmekuddar brukar inte ha så hög effektutveckling (typ, GDDR), eller har mycket hög värmetålighet (typ mosfet voltregulatorer), så det funkar bra ändå.

Om du ska ha ett mellanskiktsmedia med högre värmeledande prestanda än metall får du använda grafen eller kol-nanostavar, typ. Och värmespridaren sitter där på processorer mycket mer för att skydda processorn mot skador än för att sprida värme; solid metall leder inte värme sådär jättebra* (annat än silver då typ, och det används ju inte i konsumentprodukter.) Den absolut mesta värmen går ut ur processorn rakt ovanför kiselbrickan, en mycket liten del sprids ut över hela värmespridaren, så egentligen kan man sätta kylpasta bara över kiselbrickan om man vill och ändå få nästan full kyleffekt.

*Vi ser ju effekterna av detta i Ryzen 7000-serien, som blir betydligt varmare än tidigare serier delvis pga den mycket fetare "värmespridaren". Kylflänsar för processorer är ju också relativt sällan solida block av metall numera, utan har ersatts av värmerör och tunna flänsar. Moderna GPUer har inte heller någon värmespridare alls (då de nakna kretsarna typiskt inte hanteras av konsumenter), och en hel del kylflänsar för grafikkort har inte heller någon inbyggd värmespridare utan kör med värmeledningsrör (eller ångkammare) i direktkontakt med processorkislet. Så "värmespridare" är mer en black om foten än något annat ur prestandavinkel, dock har de dock vissa fördelar tillverkningstekniskt/handhavandemässigt som sagt så därför finns de ändå.

Förtydligande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Ja, om kylblocket är gjort av koppar.
Nej, om kylblocket är av vanligt aluminium.

I det senare fallet vill man sprida värmen över kylblockets anliggningsyta för att minimera den totala termiska resistansen från hotspots till kylfläns. För ett kopparblock spelar det mindre roll eftersom koppar leder/sprider värme nästan lika bra som kylpasta eller en thermalpad.

Aluminium har sämre värmeledningsförmåga än koppar och kylpasta, därför vill man sprida ut värmen från hotspots innan den kommer till aluminiet. Det gör man med kylpasta, thermalpads eller annan värmespridare. Att värmespridaren är integrerad med locket betyder inte att funktionen inte finns. Att locket har andra funktioner betyder heller inte att man inte har nytta av att sprida värmen över ytan.

Sprida värmen vart?
Värmen ska "spridas" raka vägen till kylflänsarna med så litet termiskt motstånd som möjligt. Ett extra lager kylpasta och en IHS tillför endast termiskt motstånd och inte någon extra "spridning" någonstans. Ännu värre blir det med en tjockare IHS som i det här fallet och det har skrivits mycket om det.

IHS finns endast där eftersom det sitter miljoner tonåringar och bollar med dom här kretsarna i monteringslinjer över världen, dom har nog problem med pinsen på moderkorten....

När kylarna monteras i fabrik använder man inte IHS och det talar ju sitt tydliga språk eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

För mig handla de om att få bort stutters aka 1% lows etc. För vissa spel gör det en stor skillnad. Min main är Tarkov och 5800x3d är bättre än ett max clockade 12900k. Problemet är att ökningen inte sker i på alla spel. Som bonus öka fps average märkligt som 20-50 fps även med ett 3070. Men den är lite speciel case. Har för mig att andra intensiv online spel få samma fördel med extra cache.

Visst är snitt FPS inte allt och 1% låg men även 0,1% låg FPS påverkar hur man upplever bra flyt.
Generellt dock så är en uppgradering från 16gb ram till 32gb samt snabbare ram med låg Cas en enkel lösning.
5800x3d verkar också hjälpa mycket de som håller sig till 1080p/240hz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Räkna med minst 15k för 7950x3D och 11k för 7900x3D.

Inte en chans. 11k kanske för 7950 i värsta fall. 7900 landar säkert kring 7500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite sen in i denna tråden,
Jag tycker dessvärre att detta är "stolpe ut" av AMD:
Deras X3D lyfter framförallt spelprestanda så varför tar de inte fram CPUer som fokuserar på detta?
Intels mellanpris-segment är mycket konkurrenskraftigt för just spelande .
Framförallt saknar jag en 7600X3D, gärna prissatt som en 7800X eller mindre.
Jag har svårt att se syftet med 7950X3D, ser det som en "halo"-produkt.
Det verkar som att de inte gett alla CCXerna i 79xx 3D-cache?

7900X3D och 7950X3D har endast extra cache på en av CCDerna för att bibehålla hög klockfrekvens och på så sätt inte tappa lika mycket prestanda i spel/applikationer som inte nyttjar cachen fullt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av archen:

Inte en chans. 11k kanske för 7950 i värsta fall. 7900 landar säkert kring 7500.

Exakt, 7000 serien säljer inte så bra så de kan inte ta för mycket

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Kommer dessa processorer hjälpa i 4K Raytracing-scenarier där dagens processorer är flaskhalsen som det rapporterats om i t ex nya Witcher 3 RTX remaken?

Kan inte svara på din fråga, normalt brukar minnesbandbredd vara superviktigt för raytracing. Det kommer bli jättespännande att se vad X3D kan göra runt detta. Om den klarar sig med sämre minnen, samma eller högre FPS.

Men vad gäller Witcher 3 specifikt verkar det här börja lösa sig med patchar till spelet. Med min 13700K 6400-C32 verkar det inte bottlenecka i 4k med ett 4090. 100fps ganska stabilt med DLSS Quality och frame generation på max settings när jag springer omkring på stora torget i Novigrad. GPU går för fullt och drar ca 350W. Framegrafen skvallrar om att det fortfarande är problem med framepacing, men det är inget jag kan känna, go figure. Jag tror Witcher 3 behöver några patchar till så blir det nog skitbra.

Vad gäller Spiderman är det rätt lika, GPU går på 90% DLSS Quality frame generation. 160 fps i central park. 320W cirka. Intressant är att om man stänger av FG går GPU-användingen upp ännu några procent. Självklart kan man ju stänga av DLSS för att få vikta ännu mer mot GPU, men jag spelar alltid med DLSS.

Jag tror man skall vara försiktigt med att blint tro på ens månader gamla youtubevideos runt just raytracing då det verkar ske en del för tillfället vad gäller programeringtekniker, drivisar, snabbare billigare ram minnen osv.

Men det skall bli väldigt kul att se vad AMD skakar ur hatten runt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kan inte svara på din fråga, normalt brukar minnesbandbredd vara superviktigt för raytracing. Det kommer bli jättespännande att se vad X3D kan göra runt detta. Om den klarar sig med sämre minnen, samma eller högre FPS.

Men vad gäller Witcher 3 specifikt verkar det här börja lösa sig med patchar till spelet. Med min 13700K 6400-C32 verkar det inte bottlenecka i 4k med ett 4090. 100fps ganska stabilt med DLSS Quality och frame generation på max settings när jag springer omkring på stora torget i Novigrad. GPU går för fullt och drar ca 350W. Framegrafen skvallrar om att det fortfarande är problem med framepacing, men det är inget jag kan känna, go figure. Jag tror Witcher 3 behöver några patchar till så blir det nog skitbra.

Vad gäller Spiderman är det rätt lika, GPU går på 90% DLSS Quality frame generation. 160 fps i central park. 320W cirka. Intressant är att om man stänger av FG går GPU-användingen upp ännu några procent. Självklart kan man ju stänga av DLSS för att få vikta ännu mer mot GPU, men jag spelar alltid med DLSS.

Jag tror man skall vara försiktigt med att blint tro på ens månader gamla youtubevideos runt just raytracing då det verkar ske en del för tillfället vad gäller programeringtekniker, drivisar, snabbare billigare ram minnen osv.

Men det skall bli väldigt kul att se vad AMD skakar ur hatten runt detta.

Ok tack för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Jag var klok som inte köpte varken Intel 13900k eller AMD 7900X. Blir att köpa en 3D cache 7950x.

Jag hoppas att du behöver kärnorna då, annars kan det nog vara smart vänta på tester i spel och se om dual CCX medför några baksidor.
Då bara ena CCXn har vcache kan de också bli krångel med schemaläggaren om vilken CCX som ska jobba med vilken uppgift... hög klockfrekvens eller vcache.

Bara säger det iom att dual ccx varit Zen-arkitekturernas stora fördel kostnadsmässigt, och en akilleshäl rent arkitekturiskt, och det vet vi inte hur det blir med ytterligare komplexitet på toppen... men 128mb är klart frestande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Jag hoppas att du behöver kärnorna då, annars kan det nog vara smart vänta på tester i spel och se om dual CCX medför några baksidor.
Då bara ena CCXn har vcache kan de också bli krångel med schemaläggaren om vilken CCX som ska jobba med vilken uppgift... hög klockfrekvens eller vcache.

Bara säger det iom att dual ccx varit Zen-arkitekturernas stora fördel kostnadsmässigt, och en akilleshäl rent arkitekturiskt, och det vet vi inte hur det blir med ytterligare komplexitet på toppen... men 128mb är klart frestande

Jag har inte haft Ryzen själv men kan man stänga av ena ccx:n helt om man vill?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har inte haft Ryzen själv men kan man stänga av ena ccx:n helt om man vill?

Jo, men det blir lite som med intels e-cores... mycket pengar för att sen sitta och bråka med massa skit.

Är själv mycket less allt pill och styr man vart genom för att tvinga bort konstanta cpu-flaskhalsar i VR, 3770k + magiska trix, 3600 med magiska trix, 5600, även den behövde hjälp - men inte 5800x3D, första cpu:n som bara gör jobbet utan gnäll.

Avsaknaden av detta huvudbry ha tight, insmort RAM-mine, olika profiler i ryzen master för somliga spel, processprioritering, cpu affinity, modda bort onödigt skräp i spel - allt det slipper jag bry mig om nu. Blev som att sätta pålitligheten av en konsol i datorn..

Därför är jag reserverad mot att blint införa nya tillstånd av liknande art.

Det återstår att se förstås, men jag hade inte vart lika nöjd betala extra om man ska måsta bena fisk i slutändan.

Men, den som primärt behöver många kärnor med spel mer som bonus behöver inte vara orolig. En schweizisk armékniv går inte bygga utan kompromisser ändå, har många gånger sett 13 gen intel-ägare med fps drops i spel säga "CPU:n kan ju inte vara problemet", men så är det just e-cores som är i vägen. Och det lovar jag dig känns allt annat än premium

Permalänk
Medlem

Video som sätter fingret på det jag skrivit tidigare, väldigt lustigt val av spel på AMD:s presskonferens. Vissa titlar de visade och jämförde med 5800X3D var redan ännu snabbare med nya icke 3D-serien mot vad nya 3D-modellen visar. Likaså jämförelsen med 13900K där de redan hade slagit just 13900K med lika mycket i befintlig serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Video som sätter fingret på det jag skrivit tidigare, väldigt lustigt val av spel på AMD:s presskonferens. Vissa titlar de visade och jämförde med 5800X3D var redan ännu snabbare med nya icke 3D-serien mot vad nya 3D-modellen visar. Likaså jämförelsen med 13900K där de redan hade slagit just 13900K med lika mycket i befintlig serie.

https://youtu.be/gIR5QhU1YOc

Vadå? Ska du inte skaffa en sån här så du äntligen får bra fps i DOTA2?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Tycker det ändå är lite intressant dessa nya cpu:er får mer prestanda än deras motsvarande utan 3d stackade minnen i vissa produktions laster (amd visade ju bara fåtal fall). 5800x3d visade väl mer nackdelar än fördelar i just dessa scenario?

Jag misstänker detta kommer inte riktig räcka för att klå intel helt i produktions jobs (troligen vissa program du kan se kanske vist övertag). Amd's 7xxx låg ganska bra efter i visa typer av produktions laster (var bara fåtal fall det var rätt jämnt). Kan ju hoppas det minskas med mer cache (med det är nog inte troligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Sprida värmen vart?
Värmen ska "spridas" raka vägen till kylflänsarna med så litet termiskt motstånd som möjligt. Ett extra lager kylpasta och en IHS tillför endast termiskt motstånd och inte någon extra "spridning" någonstans. Ännu värre blir det med en tjockare IHS som i det här fallet och det har skrivits mycket om det.

IHS finns endast där eftersom det sitter miljoner tonåringar och bollar med dom här kretsarna i monteringslinjer över världen, dom har nog problem med pinsen på moderkorten....

När kylarna monteras i fabrik använder man inte IHS och det talar ju sitt tydliga språk eller?

Skrivet av anon132576:

Vem har lärt dig det där svamlet? Kylpasta har generellt inte särskilt bra termisk resistans, den finns där bara för att eliminera luftgap mellan ytorna, och ska därför vara ett så tunnt skikt som möjligt (det är därför kylprestanda går upp när man ökar trycket som pressar ner kylflänsen mot processorn; dvs skiktet kylpasta blir tunnare.) Kylpastan sprider typ inte värme alls, skiktet är ju bara en pytteliten fraktion av en millimeter tjockt typ så hur skulle det gå till.
...

Skrivet av DavidtheDoom:

Känns som du gör en höna av en fjäder nu. Ja, absolut finns det många bieffekter. Men hade man kunnat slippa IHS så hade man gladeligen gjort det. Titta på GPU:er där kylaren är förmonterad och av (oftast) god kvalité. Ingen IHS där inte.

Ni har alla rätt, jag har blandat ihop konsumentprodukterna kylpasta och thermalpads med andra produkter som används i andra sammanhang. Kylarna brukar ju dessutom ha heatpipes i koppar direkt mot CPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Att alla varianter har samma TDP gör det enklare för OEM. Och mobotillverkare vill ändå kunna hantera toppkretsens TDP.
Kort sagt, det finns ingen anledning att sätta en lägre effektklass på en av modellerna.

Jämfört med 5800X3D så har 7000-serien tjockare IHS så den kommer att vara bättre på att sprida värme vid fåtrådiga laster. Det var ju därför som 5800X3D hade låg maxboost.

Vart har du läst detta?

5800x3d hade låg boost pga cacheminnet både för värmens skull men också för att cacheminnet får samma spänning som kärnorna (eller med nåt annat svammel, minns int), så den kan inte boosta 4.8 utan att torrsteka både filé och färs.

Att skillnaden i boost är större denna runda beror nog på värmespridaren faktiskt. Man måste nog ha en riktigt dålig kylare för att en tjockare IHS ska hjälpa, alltså en kylare i solitt aluminium, kanske en halv-arslad kylare som min 212 evo.

Men, istället tål Zen4 95C och de gör allt de kan för att stanna där, så AMD har på det viset skrapat tillbaka prestanda. Men boosten hänger fortfarande efter mer än förut. edit: X3D ser ut att få lägre tmax oavsett så det blir förstås mindre boost av det.

På en annan ton, såg videon högre upp i tråden. Verkar som amd vill sälja non-X3D mer än X3D denna runda, deras slides var ju sämst? Men de som vet, vet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Vart har du läst detta?

5800x3d hade låg boost pga cacheminnet både för värmens skull men också för att cacheminnet får samma spänning som kärnorna (eller med nåt annat svammel, minns int), så den kan inte boosta 4.8 utan att torrsteka både filé och färs.

Att skillnaden i boost är större denna runda beror nog på värmespridaren faktiskt. Man måste nog ha en riktigt dålig kylare för att en tjockare IHS ska hjälpa, alltså en kylare i solitt aluminium, kanske en halv-arslad kylare som min 212 evo.

Men, istället tål Zen4 95C och de gör allt de kan för att stanna där, så AMD har på det viset skrapat tillbaka prestanda. Men boosten hänger fortfarande efter mer än förut. edit: X3D ser ut att få lägre tmax oavsett så det blir förstås mindre boost av det.

På en annan ton, såg videon högre upp i tråden. Verkar som amd vill sälja non-X3D mer än X3D denna runda, deras slides var ju sämst? Men de som vet, vet....

Kylare i solitt aluminium som ex AMD egna Wraith Stealth och Spire har stor nytta av en koppar-IHS för att sprida värme från hotspots. Der8auer spekulerar om detta inte är en del av orsaken till att AMD satt tjockare IHS på 7000-serien:
https://www.youtube.com/watch?v=-5vU-7SPhhA

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Kylare i solitt aluminium som ex AMD egna Wraith Stealth och Spire har stor nytta av en koppar-IHS för att sprida värme från hotspots. Der8auer spekulerar om detta inte är en del av orsaken till att AMD satt tjockare IHS på 7000-serien:
https://www.youtube.com/watch?v=-5vU-7SPhhA

ja, det var min teori också. men såna kylare har ingenting på en x3d att göra alltså

Permalänk
Medlem

När kommer det Ryzen 5 med 3D v-cache skulle nog vara en perfekt marknad för AMD att satsa på en riktigt bra spel processor för runt 3000kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Kolla igenom denna

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

det underliga börjar vid 14 min ca , AMD och deras marknadföring hmmmm

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Mam kan undra om "upp till"-marknadsföringen är så lyckad i det långa loppet. Speciellt när det är så få programvaror man jämför mot.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |