Sony: "Playstation 5 inte längre bristvara"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Helt galet att folk vill betala detta höga pris när man får Xbox Series X billigare samt dag 1 släpp på Xbox Game Pass och snart även Call Of Duty och andra spel från Activision/Blizzard samt även bättre UI mot PS5.

Även snabbare och bättre prestanda med Xbox Series X och kommande snabbare PS5 som ska vara snabbare lär inte vara värt minst 10 000kr när man får Xbox Series X för billiga 5695kr och dessutom 1TB SSD som är betydligt snabbare mot slöa i PS5.

Snart får vi Starfield på Xbox Game Pass med 👍🏻❤️

Självklart val att köra Xbox som är bättre till lägre pris helt enkelt. Lär bara bli bättre och bättre efter köpet av Activision/Blizzard när Microsoft köpet fler spelföretag och får in fler och bättre spel.

Jasså, har Microsoft lyckats göra ett godkännt ui för första gången någonsin alltså? Intressant men tillåt mig tvivla med tanke på hur det ser ut på windows. Senaste jag hade var Xbox one och det uit var en rörig katastrof.

Problemet är bara att dom enda konsolexklusiva spelen värda namnet finns på PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kommer invänta PS5 Pro eller en schyst rea.

Då är det nog rean du får sikta på. Givet omvärls- och konjunkturläget så blir det nog ingen Pro. Med det sagt så är jag mer än nöjd med PS5 i nuvarande skick.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Viking
Skrivet av Grankulan:

Samma teknik under huven?

Som att jämföra Sapphire RX 5700XT mot ett Red Devil RX 5700 XT.. Prestandan är 1fps från varandra.

Nej.

”The Xbox Series X has a more powerful GPU, capable of 12 teraflops of computing power compared to 10.3 teraflops on PS5. The Xbox Series X also has a slightly faster CPU at 3.8GHz than the PS5's 3.5GHz CPU. Other than that, though, the systems are a close match when it comes to power.”

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mono:

Och ändå har Sony sålt fler konsoler.

Helt sinnes då Sony än idag bara har ~3 riktiga exklusiva titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Helt sinnes då Sony än idag bara har ~3 riktiga exklusiva titlar.

God of war, Horizon, The last of us, Ratchet and clank, Spider-Man, Stray, Sackboy, Returnal, Ghost of Tsushima, Kena … osv. En del är ju mindre släpp och vissa kom ut till ps4 först men jag känner ändå att det finns gott om titlar som lockar.
Kontrollen till PS5 känns bättre också, snyggare och haptiken är schyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Helt galet att folk vill betala detta höga pris när man får Xbox Series X billigare samt dag 1 släpp på Xbox Game Pass och snart även Call Of Duty och andra spel från Activision/Blizzard samt även bättre UI mot PS5.

Även snabbare och bättre prestanda med Xbox Series X och kommande snabbare PS5 som ska vara snabbare lär inte vara värt minst 10 000kr när man får Xbox Series X för billiga 5695kr och dessutom 1TB SSD som är betydligt snabbare mot slöa i PS5.

Snart får vi Starfield på Xbox Game Pass med 👍🏻❤️

Självklart val att köra Xbox som är bättre till lägre pris helt enkelt. Lär bara bli bättre och bättre efter köpet av Activision/Blizzard när Microsoft köpet fler spelföretag och får in fler och bättre spel.

Hur mycket kostar VR till Xbox? Och hur många av ens kompisar har ens Xbox? Kan inte komma på en enda. Med andra ord, det är inte alltid den bäst presterande som är "bäst".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casimir2323:

God of war, Horizon, The last of us, Ratchet and clank, Spider-Man, Stray, Sackboy, Returnal, Ghost of Tsushima, Kena … osv. En del är ju mindre släpp och vissa kom ut till ps4 först men jag känner ändå att det finns gott om titlar som lockar.
Kontrollen till PS5 känns bättre också, snyggare och haptiken är schyst.

Exklusiva spel innebär exklusivt till just den plattformen. Om spelen finns till andra plattformar så är de inte längre exklusiva.

Så av de du nämnde är det väl bara Returnal och Ghost of Tsushima och GT?

Hade inte lagt 7-8k på en PS5 för 3 spel när allt annat finns till PS4 eller PC.

Permalänk
Skrivet av Mono:

Och ändå har Sony sålt fler konsoler.

Just för att Sonys Playstation 5 är bättre 😁👍

Permalänk
Medlem

Undra hur många som inte använder sina ps5! Sålde min då jag aldrig använde den.
Det enda spelet jag spela klart var Astro’s Playroom som jag tyckte var riktigt bra.
Testade andra spel men inget jag fastna för!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

https://media.tenor.com/97Iru0enngsAAAAC/yay.gif

Klen tröst när de nästan kostar 8K nu.

Men det är ändå mindre än vad bara ett hyfsat grafikkort till en PC kostar idag... Grafikkortspriserna är totalt sjuka!. Jag fattar inte att någon överhuvudtaget köper grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Men det är ändå mindre än vad bara ett hyfsat grafikkort till en PC kostar idag... Grafikkortspriserna är totalt sjuka!. Jag fattar inte att någon överhuvudtaget köper grafikkort.

Grafikkortpriserna är fortfarande höga, men du kan hitta ett hyfsat grafikkort för långt under ett ps5, t.ex. https://www.komplett.se/product/1213408/datorutrustning/dator...

Fast det beror på vad du menar med hyfsat.

Permalänk
Medlem

Hade iallafall köpt en Xbox alla dagar i veckan om jag kunde spela på en gimppad, är 3.5k billigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Samtidigt har vi XBOX:are spelat på våra Series X maskiner i över två år med bättre prestanda än SlöStation 5... Mmm... SKÖNT!

Hur manifesterar sig den ökade prestandan då, får man högre fps, bättre grafisk kvalitet eller jämnare framerate på xbox vs ps5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Helt galet att folk vill betala detta höga pris när man får Xbox Series X billigare samt dag 1 släpp på Xbox Game Pass och snart även Call Of Duty och andra spel från Activision/Blizzard samt även bättre UI mot PS5.

Även snabbare och bättre prestanda med Xbox Series X och kommande snabbare PS5 som ska vara snabbare lär inte vara värt minst 10 000kr när man får Xbox Series X för billiga 5695kr och dessutom 1TB SSD som är betydligt snabbare mot slöa i PS5.

Snart får vi Starfield på Xbox Game Pass med 👍🏻❤️

Självklart val att köra Xbox som är bättre till lägre pris helt enkelt. Lär bara bli bättre och bättre efter köpet av Activision/Blizzard när Microsoft köpet fler spelföretag och får in fler och bättre spel.

Har man en vettig PC fyller Xboxen inget syfte.

PS5:ans SSD har mer än dubbla prestandan mot Xboxens lösning.
Går dessutom att utöka utrymmet med en vanlig M2-enhet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Att konsolkrigsknappen aktiverades tämligen tidigt i tråden var inte speciellt överraskande, det är ju ändå starka känslor och låsta läger vi pratar om här.

Däremot var jag inte riktigt förberedd på att det skulle ta så förhållandevis lång tid innan vi gled in på dagens grafikkortspriser. Det tog så pass lång tid så att det faktiskt hann smyga sig in ett inlägg om gammal PC-teknik i konsolerna däremellan. Det var uppfriskande och ingenting man sett...ja, sedan i torsdags typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Har man en vettig PC fyller Xboxen inget syfte.

PS5:ans SSD har mer än dubbla prestandan mot Xboxens lösning.
Går dessutom att utöka utrymmet med en vanlig M2-enhet.

Glöm inte att Xbox också aktivt vill hindra att man lånar spel av varandra..
Aka Xbox game pass! Deras nya sätt att hindra oss från att dela spel, men på ett smartare och mindre uppenbart sätt...
Och så fick de PlayStation att följa efter...

Skulle gissa på att nästa Xbox inte kommer ha någon variant av cd-läsare i sig.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Sony: "Playstation 5 inte längre bristvara"

Xbox fanboys: "Nä nu fan!"

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Grafikkortpriserna är fortfarande höga, men du kan hitta ett hyfsat grafikkort för långt under ett ps5, t.ex. https://www.komplett.se/product/1213408/datorutrustning/dator...

Det där är så nära PS5 grafikprestanda man kan komma, typ. Så ser man ps5 som alternativ så får 6650XT absolut anses vara hyffsat.

(personligen föredrar jag konsolgaming men inte med argumentet grafikprestanda/kostnad)

Permalänk
Medlem

Synd bara att köpkraft är en bristvara nu.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ser att många sågar Xbox. Jag gissar på att majoriteten av oss här på forumet sitter på kompetenta speldatorer och då är självklart inte en Xbox lika attraktiv som en PlayStation. För den som kan vänta så kommer även flertalet av de tidigare exklusiva spelen från PlayStation även till PC.

Men sett utifrån, om du sitter utan dator eller konsol och ska välja, så är spelvärdet du får ut av en Xbox för 5700:- + en Game Pass prenumeration enorm.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Problemet är bara att dom enda konsolexklusiva spelen värda namnet finns på PS5.

Nej, dom finns hos Nintendo! 😁

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ja i svenska butiker har PS5 lyst med sin frånvaro till och från hela tiden, det har ju inte ändrats än.
Kolla prisjakt.

Då pratar jag om normala butiker, inte scalpbutiker och No-names man aldrig har hört talas om eller som rent utav är högst tveksamma.

Hela tiden? Funnits i lager hela december hos alla förutom hos Inet kanske, även amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hela tiden? Funnits i lager hela december hos alla förutom hos Inet kanske, även amazon.

Du har helt fel

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Och ändå har Sony sålt fler konsoler.

McDonald's säljer mest hamburgare i världen. Är hamburgarna bäst i världen?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Glöm inte att Xbox också aktivt vill hindra att man lånar spel av varandra..
Aka Xbox game pass! Deras nya sätt att hindra oss från att dela spel, men på ett smartare och mindre uppenbart sätt...
Och så fick de PlayStation att följa efter...

Skulle gissa på att nästa Xbox inte kommer ha någon variant av cd-läsare i sig.

Det finns nog ingenting jag saknar från den gamla tiden då licensen till en produkt var lika med den fysiska skivan. Den gav bara upphov till parasiterande kedjor som Game, Gamestop etc som tjänade grova pengar i second-hand handel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Exklusiva spel innebär exklusivt till just den plattformen. Om spelen finns till andra plattformar så är de inte längre exklusiva.

Så av de du nämnde är det väl bara Returnal och Ghost of Tsushima och GT?

Hade inte lagt 7-8k på en PS5 för 3 spel när allt annat finns till PS4 eller PC.

Varför ens köpa PS4 när man kan köpa ett beggat och billigare PS3? Där finns de tidigare versionerna av de flesta spelen med.

Hade man velat ha PS5 för 6k hade man fått det. Elgiganten och andra har fått in stora batcher för det priset, satt själv på ett flertal koder från Elgiganten vid något större släpp, innan prishöjningen.

Sen är det långtifrån alla som har möjlighet att ha en dator, inklusive mig själv tidigare, då är PS5 oslagbart.

Skrivet av Zargoz:

McDonald's säljer mest hamburgare i världen. Är hamburgarna bäst i världen?

De gör det bäst, annars hade de inte sålt flest hamburgare. En Big Mac eller QP kan vara oslagbar ibland, trots att det finns betydligt bättre mat och kedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Att konsolkrigsknappen aktiverades tämligen tidigt i tråden var inte speciellt överraskande, det är ju ändå starka känslor och låsta läger vi pratar om här.

Cement i konsol-sandlådan. 😃

Permalänk
Medlem

Sony har förtjänat att vara marknadsledande, så att jämföra med MC Donalds håller inte.

Ser att några hävdar att PS5 är "slö" mot Series X, men nämner då inte i samma andetag att alla spel ska fungera likvärdigt på en gimpad Series S, annars får de inte säljas hos MS. Visserligen varit samma med PS4 med crossgen, men när Sony och tredjepart börjar släppa oldgen så sitter MS fortfarande med en gimpad Series S, som kommer vara med hela generationen. Därför kommer Xbox aldrig få ett spel som är gjort och optimerat enbart för series X.

Vidare om man följt Cerny så förstår man att PS5 är smartare byggd, där de prioriterat bort flaskhalsar i hela ledet, så det är därför som det är möjligt att vissa multiplatt kör bättre på PS5, där man med en snabbare throughput slipper texturer som poppar in för sent osv. Så även om de ligger neck to neck med bilder per sekund, så ger det inte hela sanningen.

Så prestanda-argumentet håller inte.

Sen har vi DualSense som ökar mervärdet ganska mycket, i vissa titlar mer än andra, men det är ju mera subjektivt.

Vidare har vi PSVR2, som krossar MS totalt, då de påstår att gamers inte vill ha VR. Nu är det inte subjektivt längre, vill man ha VR till sin konsol är det bara PS5 som har det och det är inga dåliga spel heller, eller en dåligt byggd VR. Toppklass och likaså slutsålt.

Kollar man på spelen och game of the year, så ser vi både god of war och horizon på top tre i många listor. Lite som vanligt, Sony har ett spel som om det inte vinner, ligger på top tre, varje år, alla år, medans MS exklusiva titlar inte finns, eftersom de inte har exklusiva titlar utan köper upp multiplattare istället för att göra egna. Lovar mycket, håller aldrig. Som deras AAAA-studio?

Så ja, det finns bra anledningar till att folk köper PS5. Den har inte bara bäst spel och tillbehör, snacket om att den är sämre håller inte heller. Sony har förtjänat sin plats på marknaden och har släppt exklusiva toppklass-spel regelbundet sedan Playstation intoducerades. Ska man anklaga något för att vara en blaskig hamburgare byggd på annat sätt än bilden visar, så är det gamepass man ska kolla på. Det enda spelet som måste köras på PC för att moddarna ska laga spelet och göra det kul ska nu bli en konsolsäljare för MS.

Ironiskt, då en PC och PS5 är allt man behöver för att spela alla spel. Så inte så konstigt att PS5 varit svår att få tag i när det är den mest eftertraktade konsolen oavsett pris.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det finns nog ingenting jag saknar från den gamla tiden då licensen till en produkt var lika med den fysiska skivan. Den gav bara upphov till parasiterande kedjor som Game, Gamestop etc som tjänade grova pengar i second-hand handel.

Personligen saknar jag rena spelbutiker..
Även om begagnat marknaden va fu**ed, så hade jag aldrig tråkigt i butikerna..
-Träffade nya vänner.
-Spelade tcg.
-uppesittar kvällarna för ett spelsläpp..

Ja några av mina bästa stunder i livet är just kopplade till game, Gamestop eller EB game...

Mina barn kommer aldrig att få uppleva detta.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Vilken konsol man vill ha är beroende på vilka exklusiva serier man gillar. Tycker gamepass är riktigt bra och prisvärt så köp på er för priset lär gå upp på det. Sen skulle jag säga att Xbox är bättre byggd än PS5 men jag är en sån som inte bryr mig om vad jag spelar på då jag bara är ute efter upplevelsen.

De som bara är ute efter grafik och prestanda har ju ändå redan köpt ett 4090. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.