Nvidia Geforce RTX 4070 och RTX 4060 Ti snart i produktion

Permalänk
Medlem

Kostar 4060ti mer än 4000 i Svenska butiker så får det bli till att vänta på nästa generation eller se vad AMD kan göra...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur kass prestanda/krona är denna generation blir det kanske att sitta på mitt 5700 XT ett år till.. hoppas verkligen att priserna sjunker till mer humana nivåer, annars känns det att PC-gaming som hobby kommer att dö en plågsam död.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: ASUS ROG Azoth NX Snow | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Varför?

Tror ingen av de rtx 4000 kommer hamna under 5000kr inom närmsta tiden.

Får vänta till rtx 5000 då

Permalänk
Medlem

Om det är korten Kepler läckte om för 3-5 månader sen så är 4070 kortet som ett 3080 i prestanda ca och 4060 kortet som ett 3070 i prestanda ca . Kommer hoppa denna serien då det enda som är positivt är gamers Nexus genomgång och betyg av 4070 ti kortet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Och 5080 kanske inte ens har prestandan av 4090 trots detta!

5080 kanske kommer vara en re-brandad 4090? Lite stålull och nytt tryck på gpu'n.

Permalänk
Medlem

Vi alla vet redan - Nvidia kommer klämma ur sista öret ur din plånbok. Vi vill ha minst RTX 4080 om det ska vara värt att uppgradera det vi redan har av 3000-serien.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Lär inte heller hjälpa. Försäljningen har redan störtdykt. Men Nvidias svar är inte att sänka priserna utan de manipulerar tillgången genom att producera färre kort och behålla priserna på de kort som finns.

Varför hjälper inte det? Deras inkomst baseras på hur många kort de säljer. De har gjort utvecklingen, de har gjort produktionsinvesteringarna, det har redan sina NRC som ska betalas med sålda kort. Håll kvar det ni har tills de tvingas sälja för att få bättre kassaflöde. Detta är endast konsumenternas problem, inget företag håller på med välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Varför hjälper inte det? Deras inkomst baseras på hur många kort de säljer. De har gjort utvecklingen, de har gjort produktionsinvesteringarna, det har redan sina NRC som ska betalas med sålda kort. Håll kvar det ni har tills de tvingas sälja för att få bättre kassaflöde. Detta är endast konsumenternas problem, inget företag håller på med välgörenhet.

Problemet är att vi fått lära oss att marknadsekonomi är bra, att det fungerar. Dvs priset styrs av tillgång och efterfrågan och är då alltid rätt. Men det gäller ju inge när ett företag minskar produktionen för att de vill bibehålls höga priser. Om färre köper så kommer de bara minska produktionen ännu mer och behålls priserna. Rinse and repeat. Själv har jag inte köpt ett kort från butik sedan 2008, utan har hållit mig till begagnat. Just för att jdg inte vill ge mitt godkännande till vansinnet. Men att i någon del skylla på konsumenten i detta är att springa Nvidias ärenden. Det är Nvidias fel att det ser ut som det gör. De har manipulerat, eller "korrigerat" marknaden som de själva kallar det, för att kunna fortsätta ta de priser de vill, oavsett hur efterfrågan ser ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att vi fått lära oss att marknadsekonomi är bra, att det fungerar. Dvs priset styrs av tillgång och efterfrågan och är då alltid rätt. Men det gäller ju inge när ett företag minskar produktionen för att de vill bibehålls höga priser. Om färre köper så kommer de bara minska produktionen ännu mer och behålls priserna. Rinse and repeat. Själv har jag inte köpt ett kort från butik sedan 2008, utan har hållit mig till begagnat. Just för att jdg inte vill ge mitt godkännande till vansinnet. Men att i någon del skylla på konsumenten i detta är att springa Nvidias ärenden. Det är Nvidias fel att det ser ut som det gör. De har manipulerat, eller "korrigerat" marknaden som de själva kallar det, för att kunna fortsätta ta de priser de vill, oavsett hur efterfrågan ser ut.

I början av 1900 - talet styckade man upp monopolföretag när de missbrukade sin ställning. Finns nog måna bolag inom tech-sektorn där marknaden&konsumenter hade mått bättre av om de styckades upp...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

I början av 1900 - talet styckade man upp monopolföretag när de missbrukade sin ställning. Finns nog måna bolag inom tech-sektorn där marknaden&konsumenter hade mått bättre av om de styckades upp...

Ja, men säg inte det högt här för då tar det bara ett fåtal inlägg innan någon drar slutsatsen att du älskar Nordkorea.

Marknadsekonomi är säkert bra, när det finns ett relativt stort antal företag som säljer likartade produkter. Men när det bara finns två, eller tre om man vågar räkna Intel, och varje företag dessutom gör sitt bästa för att låsa kunderna till just sina produkter, så är det för mig nu helt uppenbart att det hade behövts hårdare regelverk både vad gäller prissättning och inlåsning. Men det kommer aldrig hända sålänge det finns folk som tror att reglering leder till Nordkorea.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men säg inte det högt här för då tar det bara ett fåtal inlägg innan någon drar slutsatsen att du älskar Nordkorea.

Marknadsekonomi är säkert bra, när det finns ett relativt stort antal företag som säljer likartade produkter. Men när det bara finns två, eller tre om man vågar räkna Intel, och varje företag dessutom gör sitt bästa för att låsa kunderna till just sina produkter, så är det för mig nu helt uppenbart att det hade behövts hårdare regelverk både vad gäller prissättning och inlåsning. Men det kommer aldrig hända sålänge det finns folk som tror att reglering leder till Nordkorea.

Instämmer. Eller att folk bara håller i sina pengar och ej ger ifrån sig halva månadslöner för att spela spel på högsta grafik.

Fan har spelandet tagit vägen för övrigt? Hårdvaran är dyr, spelen är dyra och helt ärligt håller de lägre kvalitet än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Får vänta till rtx 5000 då

Ja för dom kommer ju bli snorbilliga. 5090Ti Mega Super Ultra kommer kosta under 3000kr ryktas det om.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

På 10 år har dollarn gått från 6:50 till 10:50, och för så lite som två år sedan låg dollarn på 8:20. Det är inte jättekonstigt att priserna blir höga i Sverige.
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=10Y

Mycket hackande på företagens prissättning och kapitalismen, men vad är alternativet? Statliga pristak? EU-grafikkort som 10 år försenade och ett antal biljoner över budget knappt kan lira Crysis? Det är dyrt och tråkigt, men det är dyrt och tråkigt att handla diesel, ägg eller smör också jämfört med för några år sedan.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att vi fått lära oss att marknadsekonomi är bra, att det fungerar. Dvs priset styrs av tillgång och efterfrågan och är då alltid rätt. Men det gäller ju inge när ett företag minskar produktionen för att de vill bibehålls höga priser. Om färre köper så kommer de bara minska produktionen ännu mer och behålls priserna. Rinse and repeat. Själv har jag inte köpt ett kort från butik sedan 2008, utan har hållit mig till begagnat. Just för att jdg inte vill ge mitt godkännande till vansinnet. Men att i någon del skylla på konsumenten i detta är att springa Nvidias ärenden. Det är Nvidias fel att det ser ut som det gör. De har manipulerat, eller "korrigerat" marknaden som de själva kallar det, för att kunna fortsätta ta de priser de vill, oavsett hur efterfrågan ser ut.

Precis, har folk redan glömt historien om hur Nvidia medvetet strypte tillgången på 3000-serien för att hålla priserna höga inför 4000-serien. Detta i ett försök att normalisera covid/mining priserna som den nya måttstocken på vad grafikkort ska kosta. Och det är precis vad som skedde och vi ser idag på 4000-seriens priser vad målet var. Nvidia ville ju så klart fortsätta sälja 3000-serien till saftigt kryddade priser och sedan lansera 4000-serien till ännu högre priser. Win-Win för Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Mycket hackande på företagens prissättning och kapitalismen, men vad är alternativet?

Stycka upp monopol och oligopolföretag. Monopol/oligopolmarknad=kommunism

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

4070 lär prestera som mellan ett 3090/3080 och kosta lika mycket som 3080 gjorde på lanseringen för över 2 år sedan 🙃☹️

Kommer prestera som 3070ti/3080 och ligga på 8500 och upp.

Är det snabbare så ligger det alldeles för nära 4070ti.

Permalänk
Avstängd

Sverige är ju helt stört prismässigt. Bara kika på gamla grafikkorten. Går de ner i pris? Nej.
Sedan tror jag netonnet snortat något hårt, kika på deras Ryzen 5xxx priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

På 10 år har dollarn gått från 6:50 till 10:50, och för så lite som två år sedan låg dollarn på 8:20. Det är inte jättekonstigt att priserna blir höga i Sverige.
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=10Y

Mycket hackande på företagens prissättning och kapitalismen, men vad är alternativet? Statliga pristak? EU-grafikkort som 10 år försenade och ett antal biljoner över budget knappt kan lira Crysis? Det är dyrt och tråkigt, men det är dyrt och tråkigt att handla diesel, ägg eller smör också jämfört med för några år sedan.

Alltså om du jämför med 3000 serien så har 4080 höjts från 3080 med 500 dollar och 4070 ti höjts med 300 dollar dom priserna har inte ett skit med valutan att göra . Blir så fruktansvärt trött när valutan på 4080 motsvarar under en 4del av prishöjningen. Den största höjningen är ett företags vinst marginal . Inte ens om man räknar ihop inflationen med valutan motsvarar det mycket pengar i kontrast till höjningen av vinst marginalen från Nivida

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Precis, har folk redan glömt historien om hur Nvidia medvetet strypte tillgången på 3000-serien för att hålla priserna höga inför 4000-serien. Detta i ett försök att normalisera covid/mining priserna som den nya måttstocken på vad grafikkort ska kosta. Och det är precis vad som skedde och vi ser idag på 4000-seriens priser vad målet var. Nvidia ville ju så klart fortsätta sälja 3000-serien till saftigt kryddade priser och sedan lansera 4000-serien till ännu högre priser. Win-Win för Nvidia.

Japp. När alla sitter hemma och har datorn som jobb eller underhållning går priserna upp. Förståeligt. När det är mining-boom går priserna upp. Förståeligt. Händer det samtidigt blir det väldigt höga priser. Suck, men förståeligt. Men sedan blir det l knäppt. Det är inte längre mining-boom, och väldigt få länder har restriktioner kvar, så efterfrågan har minskat - kraftigt. Då ska priserna också minska - kraftigt. Men nu är det så att Nvidia tyckte det var så trevligt med de höga priserna så de tänker behålla dem, och vi som tycker det är fel är pantade idioter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snart redo att samla damm på butikshyllorna pga. allt för hög prislapp är mitt stalltips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Galet egentligen hur nedskalad en 4070 är jämfört med ett 4090, vi pratar alltså 5 888 cuda-kärnor mot 16 384 st om de här siffrorna visar sig stämma. Drygt en tredjedel bara. Det är samma tapp som från 3090 ner till 3060... Om de kapar så mycket på kisel så ska de tammefan också kapa en väldig massa på priset med

Så länge 4070 hamnar på 3080Ti prestanda och kostar runt 6000kr är jag nöjd men jag antar att det kommer kosta minst dubbla det men Nvidia nya strategi med lägre försäljning med med mycket högre vinst marginaler.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sista generationen med förbättrad prestanda per krona verkar vara nådd. Vad ska hända sen? Betala mer för per prestanda såklart, men utöver det… gissar att alla nya funktioner och tekniker kommer vara låsta till nya generationer bara för att

Så är det väll redan Nvidia har väll låst DLSS 3.0 till endast 40 serien av kort ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att vi fått lära oss att marknadsekonomi är bra, att det fungerar. Dvs priset styrs av tillgång och efterfrågan och är då alltid rätt. Men det gäller ju inge när ett företag minskar produktionen för att de vill bibehålls höga priser. Om färre köper så kommer de bara minska produktionen ännu mer och behålls priserna. Rinse and repeat. Själv har jag inte köpt ett kort från butik sedan 2008, utan har hållit mig till begagnat. Just för att jdg inte vill ge mitt godkännande till vansinnet. Men att i någon del skylla på konsumenten i detta är att springa Nvidias ärenden. Det är Nvidias fel att det ser ut som det gör. De har manipulerat, eller "korrigerat" marknaden som de själva kallar det, för att kunna fortsätta ta de priser de vill, oavsett hur efterfrågan ser ut.

Och om ännu färre eller ingen köper kommer de göra vad för att tjäna pengar? Har du någon bättre lösning än att avstå ifrån att betala dessa höga priser, förutom att posta gnäll i grafikkortsdiskussioner (menar generellt, inte personligt)?

Trots denna minskade produktionen och bibehållna höga priser så såldes fler grafikkort under de senaste åren än någonsin tidigare. Vad sänder det för signaler till ett företag?

Permalänk
Medlem

Nvidia får en allt större andel av inkomsten från försäljning mot datacenter. Om det säljs färre grafikkort så är ju risken att Nvidia (alltså ledning/investerare) riktar sig allt mer ditåt istället och ännu mindre försöker tävla om att sälja prisvärda grafikkort. Dvs man utvecklar mot datacenter och sen får några gamers köpa kretsarna som blir över om de vill. Det är dock inte riktigt där. Ännu. Men trenden verkar gå mot det hållet, särskilt om ledningen på Nvidia drar "fel" slutsatser av försäljningssiffrorna.

Jag kör själv med köp-bojkotten av svindyra grafikkort än så länge men jag är tyvärr inte helt säker på att det kommer få avsedd effekt. :/

Permalänk
Medlem

Nu får man hoppas på att AMD och Intel tar detta tillfället till släppa väldigt prisvärda kort i mellansegmentet för at dra ner priserna tills 50 serien kommer ut.
Men jag antar att AMD och Intel kommer göra likadant som Nvidia med höja deras marginaler i stället för att satsa på mängden av kort som blir sålda antar det är bästa alternativet rent ekonomiskt för dessa företagen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Lite småsugen är man på nytt, men jag röstar med plånboken nu

Detta är för mycket helt enkelt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Tja, ser ju inte vidare lockande ut. Priserna i förhållande till prestanda är ju allt annat än bra. Med tanke på att jag mest kör 1080p och är nöjd med 100 fps i höga men inte maxade inställningar så klarar sig nog mitt 3060 Ti en tid till.

Med tanke på priserna på andrahandsmarknaden och världsläget i övrigt så lär nog försäljningssiffrorna bli en besvikelse för Nvidia.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Och om ännu färre eller ingen köper kommer de göra vad för att tjäna pengar? Har du någon bättre lösning än att avstå ifrån att betala dessa höga priser, förutom att posta gnäll i grafikkortsdiskussioner (menar generellt, inte personligt)?

Trots denna minskade produktionen och bibehållna höga priser så såldes fler grafikkort under de senaste åren än någonsin tidigare. Vad sänder det för signaler till ett företag?

De senaste årens konsumentkort såldes i huvudsak till miners, så det går egentligen inte dra några slutsatser om vad folk som använder grafikkorten till mer normala ändamål tycker om priserna. Priserna hade väl förmodligen sett exakt likadana ut om inte en enda gamer köpt ett enda kort de senaste tre åren. Så det har inte funkat att rösta med plånboken i den kontexten.

Nu gör ju folk det 4080 verkat t. ex sälja skitdåligt. Men Nvidia sänker ändå inte priset, så vad ska man dra för slutsats av det?

Och när 4070 TI var tänkt att heta 4080 12GB hade de tänkt sig ett MSRP på $900, men ett ändrat namn gjorde tydligen att $800 passade bättre. Nvidia tycker sig alltså ha råd att skära bort 100 USD på ett i övrigt identiskt kort. Det vittnar ju om att de har sjuhelvetes höga marginaler på korten just nu. Så Nvidias girighet är hela problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

4060 Ti kommer nog få en hel problem med att bara ha 8gb vram jag har just nu är 6600XT medans mitt RX 6700XT är på felsökning hos webhallen.
Och i flera spel i 1440p så har minnet draget ner prestandan rejält på 6600XT t.ex Forza horzion 5 går från 120-180fps på high till runt 70fps på ultra med en del fps drop ända fram till att vramen tar slut då går spelet ner till runt 15-30 fps vilket är helt o spelbart. Så jag antar att 4060 Ti kommer att ha en GPU krets som klara av spel på max grafik i 1440p men bara 8GB vram kommer nog låsa kortet till till högst high/medium inställningar i de flesta nya spelen i 1440p.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Såg en video om 4070 ti där det gämfördes med ett 3060. Grafikkretsen är jämförbar i storlek. Så med lite påslag för prisökning från tsmc och dyrare minne, så borde msrp hamna på ca: 600$ + - 100$ Summa Summarum är att det finns utrymme för prissänkning om folk kan vara lite tålmodiga och inte köpa.

Vet ej hur bra koll snubben har men här är länken iallafall.
https://youtu.be/W4zlhdb4o68

Länken hamnade i ett separat inlägg utan förklaring till varför, så det togs bort. Hoppas det här är ok. Även en felskrivning/felstavningar
Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.