Bygga min första dator - Behöver hjälp ~ 30.000kr(+,-)

Permalänk
Medlem

Bygga min första dator - Behöver hjälp ~ 30.000kr(+,-)

Hej!

Jag behöver er hjälp med att bygga min första gaming dator med en budget på 30.000kr+ där jag vill få ut det mesta och bästa för upplevelsen!

Datorn kommer att användas mestadels för gaming men även för annat såsom CAD samt filmredigering etc. Vill att datorn är tillräckligt kraftfull så att jag kan spela i princip vad som helst utan några som helst problem - Spelen som jag spelar i dagsläget är WoW och Apex legends - Är ute efter 1440p 240hz fps på Apex med denna build.

Min build som jag gjort:
https://se.pcpartpicker.com/list/p98Tfv

Jag kommer även att köpa till mus, tangentbord, hörlurar samt monitor men ej inkluderat i budgeten så tips på detta uppskattas också!

All hjälp uppskattas, tack på förhand!

Mvh

Permalänk

Hej!

Kul med nytt bygge! Tycker ditt bygge ser bra ut! Dock om jag skulle skippa DDR5, det är inte värt det. Det är mycket högre latency och rent spelmässigt så kan det till och med vara sämre än DDR4. Men det är ju marginellt, men jag skulle gå för DDR4 och kanske se över om man istället kan gå upp till ett 4080. Men om inte det är aktuellt så ser det bra ut tycker jag!

Visa signatur

I7 10700K | Zotac 3080 AMP Holo | 16 GB DDR4, Corsair 3600 MHz | Asus Z490 Prime-A | SSD 1 GB | SSD 2 120 GB | Western 1 T | Corsair RM850x V2 White | Lian Li O11 Dynamic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrezz94:

Hej!

Kul med nytt bygge! Tycker ditt bygge ser bra ut! Dock om jag skulle skippa DDR5, det är inte värt det. Det är mycket högre latency och rent spelmässigt så kan det till och med vara sämre än DDR4. Men det är ju marginellt, men jag skulle gå för DDR4 och kanske se över om man istället kan gå upp till ett 4080. Men om inte det är aktuellt så ser det bra ut tycker jag!

Tack! Har du bra liknande tips på modeller med ddr4? 4080 vore bra kostar dock 6000kr mer än 4070ti.. Ska definitivt överväga detta, uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av iTceazar:

Tack! Har du bra liknande tips på modeller med ddr4? 4080 vore bra kostar dock 6000kr mer än 4070ti.. Ska definitivt överväga detta, uppskattas

Vad sägs om samma modell med ddr4?

https://www.komplett.se/product/1220002/datorutrustning/dator...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Viking

Tycker att ett 4070 Ti i en dator för 38k faktiskt är extremt dåligt.
Sedan är inte DDR5 sämre i spel, snarare någon procent bättre och helt klart värt att köpa med så hög budget.

För 38k kan man enkelt köpa ett 4090 till datorn:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tycker att ett 4070 Ti i en dator för 38k faktiskt är extremt dåligt.
Sedan är inte DDR5 sämre i spel, snarare någon procent bättre och helt klart värt att köpa med så hög budget.

För 38k kan man enkelt köpa ett 4090 till datorn:
https://komponentkoll.se/bild/iAIFh.png

Uppskattar din input och håller med Dock vill jag bara påpeka att chassin enl länk är ~4.000kr vilket inte stämmer(pris 1.500kr) och så får man ta minus Windows 11 pro(2.500kr) alltså går datorn för ca 33.000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Inget fel alls, är öppen för alla förslag och kommer sedan korrigera builden om jag bestämmer för ddr4, oklart just nu

Permalänk
Viking
Skrivet av iTceazar:

Uppskattar din input och håller med Dock vill jag bara påpeka att chassin enl länk är ~4.000kr vilket inte stämmer(pris 1.500kr) och så får man ta minus Windows 11 pro(2.500kr) alltså går datorn för ca 33.000kr.

Okej, men med en 13600KF kan få ner priset mer om det behövs.
4090 är ju betydligt bättre än 4080 och 4070 Ti. Och 22700 kr för det är riktigt prisvärt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Okej, men med en 13600KF kan få ner priset mer om det behövs.
4090 är ju betydligt bättre än 4080 och 4070 Ti. Och 22700 kr för det är riktigt prisvärt.
https://komponentkoll.se/bild/ICgmB.png

Tack för din snabba respons! Tror nog att det blir overkill med 4090 men lutar sig åt 4080

Permalänk

13700K är en rimlig, prisvärd processor om du ska kombinera spel med arbete.
Du kan även vänta ett par veckor till att AMD släpper sina X3D-processorer och se lite benchmarks hur de uppför sig i arbetsapplikationer, för spel lär de bli det bästa valet iallafall förutsatt att AMD inte ballar ur totalt med prissättningen.

Ser inte mycket anledning till att måla in sig i ett hörn med DDR4 istället för att gå på DDR5 direkt med din budget. Se om du klarar dig med 32gb ram för arbete, annars kan du ju alltid lägga till senare om det skulle visa sig vara trögt.

4080 känns som ett rimligare alternativ för din budget utan att du behöver snåla in på vare sig lagring, minne, moderkort eller kylning. För de ca 6 tusen du sparar kan du köra på mer lagring, mer minne, en duktig skärm eller något annat som knyter ihop paketet istället för att stirra sig blind på 4090 om du ändå inte spelar i 4k med full ray tracing på en 55"+ skärm..
Skulle det ändå visa sig att du behöver mer kräm(föga troligt) så kan du sprida ut kostnaderna och köpa ett 4090 vid senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabio80's:

13700K är en rimlig, prisvärd processor om du ska kombinera spel med arbete.
Du kan även vänta ett par veckor till att AMD släpper sina X3D-processorer och se lite benchmarks hur de uppför sig i arbetsapplikationer, för spel lär de bli det bästa valet iallafall förutsatt att AMD inte ballar ur totalt med prissättningen.

Ser inte mycket anledning till att måla in sig i ett hörn med DDR4 istället för att gå på DDR5 direkt med din budget. Se om du klarar dig med 32gb ram för arbete, annars kan du ju alltid lägga till senare om det skulle visa sig vara trögt.

4080 känns som ett rimligare alternativ för din budget utan att du behöver snåla in på vare sig lagring, minne, moderkort eller kylning. För de ca 6 tusen du sparar kan du köra på mer lagring, mer minne, en duktig skärm eller något annat som knyter ihop paketet istället för att stirra sig blind på 4090 om du ändå inte spelar i 4k med full ray tracing på en 55"+ skärm..
Skulle det ändå visa sig att du behöver mer kräm(föga troligt) så kan du sprida ut kostnaderna och köpa ett 4090 vid senare tillfälle.

Tack som lade ner din tid och fick mig att tänka om Gjorde om min build:

https://se.pcpartpicker.com/list/CMHxv3

Hur ser detta ut? Går det att spela ex Apex legends på 1440p 240Hz med denna setup?

Permalänk
Viking
Skrivet av iTceazar:

Hur ser detta ut? Går det att spela ex Apex legends på 1440p 240Hz med denna setup?

Tycker mycket du väljer är onödigt dyrt utan anledning. Som moderkort och RAM t.ex? Varför?

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av iTceazar:

Apex finns med som andra spel:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tycker mycket du väljer är onödigt dyrt utan anledning. Som moderkort och RAM t.ex? Varför?

https://komponentkoll.se/bild/VHWlF.png

Faktum är att jag inte kan datorer så värst mycket och gjorde denna build baserat på vad jag fann på nätet och tänkte vända mig till er för hjälp
Och eftersom jag ändå ska satsa på en high-end dator så vill jag gå ”all in” och hålla mig till denna setup bra många år till - dvs det bästa jag kan få för budgeten när det kommer till märken och modeller av komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Apex finns med som andra spel:
https://youtu.be/XP8qY7X3BlI

Tack för infon! wow den klarar verkligen så mycket, nu blir jag taggad! Att jag inte hitta någon video på detta innan

Permalänk
Viking
Skrivet av iTceazar:

Faktum är att jag inte kan datorer så värst mycket och gjorde denna build baserat på vad jag fann på nätet och tänkte vända mig till er för hjälp
Och eftersom jag ändå ska satsa på en high-end dator så vill jag gå ”all in” och hålla mig till denna setup bra många år till - dvs det bästa jag kan få för budgeten när det kommer till märken och modeller av komponenterna.

Det enda som egentligen ger märkbara prestandaökningar är grafikkortet och till viss del processorn.
Moderkortet och minnena jag valde bör prestera inom felmarginal jämfört med det du valde för under hälften av priset.

Nästan så att jag skulle rekommendera en 13400f och 4090 framför 13700k med 4080.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag ej poängen med att ge överpris för DDR5 i dagsläget. Lägg dig på toppen av DDR4 och håll dig där i några år till att DDR5 priserna sjunker och gå sedan in och köp nytt moderkort, CPU och ram om några år. Betydligt mer valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det enda som egentligen ger märkbara prestandaökningar är grafikkortet och till viss del processorn.
Moderkortet och minnena jag valde bör prestera inom felmarginal jämfört med det du valde för under hälften av priset.

Nästan så att jag skulle rekommendera en 13400f och 4090 framför 13700k med 4080.

Skulle jag tjäna något i detta fall på 4090 då jag i dagsläget inte använder mig utav 4k monitor?

Kommer säkert dock uppdatera till 4k inom något år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

https://komponentkoll.se/bild/gLbRu.png

Personligen ser jag ej poängen med att ge överpris för DDR5 i dagsläget. Lägg dig på toppen av DDR4 och håll dig där i några år till att DDR5 priserna sjunker och gå sedan in och köp nytt moderkort, CPU och ram om några år. Betydligt mer valuta för pengarna.

Det kan man inte neka att det är med valuta för pengarna men man frestas till att köpa rubbet då jag inte har något att uppgradera från.. får nog ta och överväga noggrant - mycket fram och tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av iTceazar:

Det kan man inte neka att det är med valuta för pengarna men man frestas till att köpa rubbet då jag inte har något att uppgradera från.. får nog ta och överväga noggrant - mycket fram och tillbaka

Jo, brukar vara så med ett nytt bygge. Man velar en stund.

Men jag tycker inte du ska ge mer pengar än vad du behöver bara för att du kan. Dessa tusenlappar du sparar på att gå på DDR4 istället för DDR5 kan du lägga på en bra skärm + bra fläktar till ditt chassi. För även det kostar en hel del.

Nyast/dyrast är inte alltid bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jo, brukar vara så med ett nytt bygge. Man velar en stund.

Men jag tycker inte du ska ge mer pengar än vad du behöver bara för att du kan. Dessa tusenlappar du sparar på att gå på DDR4 istället för DDR5 kan du lägga på en bra skärm + bra fläktar till ditt chassi. För även det kostar en hel del.

Nyast/dyrast är inte alltid bäst.

Helt riktigt, ska till mig detta och se hur jag gör, uppskattar detta