Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det där är väl helt normala resultat om man kör med default inställningar utan någon OC.
Mitt Zotac AMP Extreme AIRO gav 19302 sist jag körde. Men det verkar variera mellan 19300 ~ 19400 mellan olika körningar. Har nog en del med att göra vad som körs i bakgrunden på maskinen också.

Jag kör defuelt och får mellan 24-25000 https://www.3dmark.com/pr/1945999

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av hellmix:

Jag kör defuelt och får mellan 24-25000 https://www.3dmark.com/pr/1945999

Det är inte samma test...
Testa med att köra "Time Spy Extreme".

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Mycket möjligt. Väldigt störande ljud. Här är ett klipp på missljudet. https://imgur.com/gallery/FXgZv3b

Begärt reklamation. Ska skicka tillbaka det i veckan. Får se vad dom kommer fram till. Här är ett klipp på missljudet om du vill höra. https://imgur.com/gallery/FXgZv3b

Störigt ljud! Jag håller tummarna för att det inte tar alltför lång tid att få det ersatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Är det någon som stött på problem med en fläkt som orsakar ganska kraftigt vibrationsljud vid en specifik fläkthastighet?

Jag har nämligen ett GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC. Direkt från installation har den främre fläkten (vad jag kan höra) orsakat tydligt vibrationsljud vid fläkthastighet på 70-75%. Under och över det försvinner ljudet.

Kortet är monterat med stödet. Men det är tydligt att oljudet från fläkten försvinner om jag lyfter kortet uppåt lite lätt, eller om jag liksom ”trycker ihop” kortet längst ut.

Tänkte mest om det är någon som stött på nåt liknande med sitt 4090? Jag har hört av mig till återförsäljaren i alla fall. Ljudet är otroligt störande och eftersom kortet ligger på 75% fläkthastighet med automatisk fläktkurva så uppstår vibrationsljudet nästan hela tiden.

Absolut! För mig vibrerar det runt 54-56% fläkthastighet när jag hade GPU bracket som följde med kortet installerat. Till sist bestämde jag mig för att ta bort det och ersätta det med en GPU holder jag hade liggandes hemma (något i stil med https://www.inet.se/produkt/6905102/deepcool-gh-01-gpu-holder... men kan säga att jag blev mäkta förvånad när det lät exakt likadant fast vid 55-57% istället. Då bestämde jag mig för att köpa något som liknar den utmärkta GPU holder som följer med ASUS TUF kortet (https://www.amazon.se/Youmeng-GPU-st%C3%B6df%C3%A4ste-grafikk...) men dum som jag är kollade jag inte måtten och den passade inte alls. Av en händelse så tog jag bort GPU holdern och gjorde lite tester, kortet vibrerar inte längre vid 54-56%!! Därför ska jag försöka hitta en annan pinnliknande mackapär och se om det löser problemet. Visst, hade fläktarna på kortet inte varit som de är hade kortet inte behövt vibrera alls men nu är det som det är.

Skrivet av MarkSix:

Det där är väl helt normala resultat om man kör med default inställningar utan någon OC.
Mitt Zotac AMP Extreme AIRO gav 19302 sist jag körde. Men det verkar variera mellan 19300 ~ 19400 mellan olika körningar. Har nog en del med att göra vad som körs i bakgrunden på maskinen också.

Jag blev mest orolig pga. vad @sqd skrev men har egentligen inte kollat upp vad som är normalt med scores Sen brukar jag inte ligga speciellt högt vanligtvis då jag aldrig haft tur med silicon quality.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Absolut! För mig vibrerar det runt 54-56% fläkthastighet när jag hade GPU bracket som följde med kortet installerat. Till sist bestämde jag mig för att ta bort det och ersätta det med en GPU holder jag hade liggandes hemma (något i stil med https://www.inet.se/produkt/6905102/deepcool-gh-01-gpu-holder... men kan säga att jag blev mäkta förvånad när det lät exakt likadant fast vid 55-57% istället. Då bestämde jag mig för att köpa något som liknar den utmärkta GPU holder som följer med ASUS TUF kortet (https://www.amazon.se/Youmeng-GPU-st%C3%B6df%C3%A4ste-grafikk...) men dum som jag är kollade jag inte måtten och den passade inte alls. Av en händelse så tog jag bort GPU holdern och gjorde lite tester, kortet vibrerar inte längre vid 54-56%!! Därför ska jag försöka hitta en annan pinnliknande mackapär och se om det löser problemet. Visst, hade fläktarna på kortet inte varit som de är hade kortet inte behövt vibrera alls men nu är det som det är.

För mig lät vibrationerna vid 65% till en början. Nu låter det vid 81-85%. Lyckas även bara framkalla det när kortet är varmt. Jag reklamerar så får jag se vad dom säger. Fortsätter missljudet efter det lämnar jag tillbaka kortet och letar efter ett annat. Kan inte acceptera ett så tydligt missljud i den här prisklassen.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Jag kör defuelt och får mellan 24-25000 https://www.3dmark.com/pr/1945999

Det där var Port Royal och där hamnar jag på 26000+
https://www.3dmark.com/pr/1944331

Permalänk
Medlem

Håller på monterar klart datorn med ett 4090 TUF OC

frågan är behövs alltså den där extra hållaren för grafikkortet? Den sitter ju inte riktigt fast känns det som, finns det andra mer "fastskruvade" lösningar? Känns ju som att jag kan putta datorn lite så kommer den ramla om jag har otur

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Det är inte samma test...
Testa med att köra "Time Spy Extreme".

Skrivet av MarkSix:

Det där var Port Royal och där hamnar jag på 26000+
https://www.3dmark.com/pr/1944331

Ah missa det då hamnar jag 19 091 https://www.3dmark.com/spy/34718800

Så 19k är visst standard nivå

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

För mig lät vibrationerna vid 65% till en början. Nu låter det vid 81-85%. Lyckas även bara framkalla det när kortet är varmt. Jag reklamerar så får jag se vad dom säger. Fortsätter missljudet efter det lämnar jag tillbaka kortet och letar efter ett annat. Kan inte acceptera ett så tydligt missljud i den här prisklassen.

Har du testat utan bracket? Kan vara intressant att åtminstone veta om det är en kombination av kort plus bracket eller bara kortet.

Skrivet av Zeppan:

Håller på monterar klart datorn med ett 4090 TUF OC

frågan är behövs alltså den där extra hållaren för grafikkortet? Den sitter ju inte riktigt fast känns det som, finns det andra mer "fastskruvade" lösningar? Känns ju som att jag kan putta datorn lite så kommer den ramla om jag har otur

Korten är ju extremt tunga så sag lär ske utan hållaren. Glöm inte att hållaren är magnetisk nedtill och lär hålla om du puttar datorn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har du testat utan bracket? Kan vara intressant att åtminstone veta om det är en kombination av kort plus bracket eller bara kortet.

Jag monterade kortet utan hållare till en början. Även då uppstod vibrationsljudet, men på en lägre hastighet, då runt 60-65% hastighet. Efter det monterade jag hållaren och nu uppstår inte vibrationsljudet varje gång, men när det uppstår är det oftast runt 75-85% hastighet.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Jag monterade kortet utan hållare till en början. Även då uppstod vibrationsljudet, men på en lägre hastighet, då runt 60-65% hastighet. Efter det monterade jag hållaren och nu uppstår inte vibrationsljudet varje gång, men när det uppstår är det oftast runt 75-85% hastighet.

Ajdå, ja då kan det vara värt att lämna in det. Funderar faktiskt själv lite på det men Inet har inga i lager. Sen har jag ett pågående ärende hos Gigabyte gällande att fläktarna tappar hastighet vid låg RPM, så det är en del stök med kortet. Synd för det har tillräckligt lite coil whine och det är ändå det som är värst med ett grafikkort.

Angående vibrationerna, kommer du ofta upp i 75-85% hastighet? Kör du OCat? Upp till 85% låter mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ajdå, ja då kan det vara värt att lämna in det. Funderar faktiskt själv lite på det men Inet har inga i lager. Sen har jag ett pågående ärende hos Gigabyte gällande att fläktarna tappar hastighet vid låg RPM, så det är en del stök med kortet. Synd för det har tillräckligt lite coil whine och det är ändå det som är värst med ett grafikkort.

Angående vibrationerna, kommer du ofta upp i 75-85% hastighet? Kör du OCat? Upp till 85% låter mycket.

Nej, precis. Med tanke på bristen av kort är man inte jättesugen på att lämna in och bli av med det med risk att det tar ett tag innan man kanske får ett nytt.

Mitt kort ligger normalt på 75% hastighet. Kör på Silent-mode. Temperaturen ligger runt 69-71 under full belastning. Till en början hördes vibrationerna vid 65% hastighet. Men nu har det flyttat sig lite och dyker upp vid hastigheter mellan 75-85%. Jag har styrt hastigheten själv över 75% för att trigga oljudet i felsökningssyfte bara. Som sagt ligger kortet på 75% i automatiskt läge.

Vad ligger du på för temperatur, fläkthastighet och bios-mode? Får en känsla av att mitt kort går lite varmt och fläktarna snabbt med tanke på din kommentar 😊

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Nej, precis. Med tanke på bristen av kort är man inte jättesugen på att lämna in och bli av med det med risk att det tar ett tag innan man kanske får ett nytt.

Mitt kort ligger normalt på 75% hastighet. Kör på Silent-mode. Temperaturen ligger runt 69-71 under full belastning. Till en början hördes vibrationerna vid 65% hastighet. Men nu har det flyttat sig lite och dyker upp vid hastigheter mellan 75-85%. Jag har styrt hastigheten själv över 75% för att trigga oljudet i felsökningssyfte bara. Som sagt ligger kortet på 75% i automatiskt läge.

De flesta återförsäljare har enstaka kort i reservlager för just garantiärenden för att kunna lösa garantiärenden inom skälig tid som är inom 3 veckor så har man tur får man nytt kort rakt av men man kan också ha oturen att tillverkaren vill reparera kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

De flesta återförsäljare har enstaka kort i reservlager för just garantiärenden för att kunna lösa garantiärenden inom skälig tid som är inom 3 veckor så har man tur får man nytt kort rakt av men man kan också ha oturen att tillverkaren vill reparera kortet.

Jaha, där ser man! Får se om dom lyckas simulera felet eller inte. Lite orolig att dom inte kommer få något missljud när dom testar själva. Men har skickat med en video som visar att ljudet ändå fanns där när jag hade kortet.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk

Behöver hjälp....

Har ett Zotac Amp 4090 kort och varje gång jag kör Time Spy Extreme med Power limit 82 eller högre värde samt 4k så hänger sig grafiktest 2 några sekunder in i testet. Skärmen blir svart och man får manuellt starta om den.....

Om jag däremot ställer in så jag kör grafiktest 2 i manuellt läge och då ställer om upplösning till 3440x1600 då kan jag köra powerlimit 100 till och med 110 utan problem.

Vad tusan kan det bero på? Har testat allt möjligt och imorgon kommer en annan PSU, kanske 1000w är för lite med 4090 och 13900k processor, det jag får är ett 1300w.

Jag får upp kernel power 41 när man kollar i loggen....

Har vattenkylning och drar mig för att riva ner allt för att testa att byta ut hårdvaran.

Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Nej, precis. Med tanke på bristen av kort är man inte jättesugen på att lämna in och bli av med det med risk att det tar ett tag innan man kanske får ett nytt.

Mitt kort ligger normalt på 75% hastighet. Kör på Silent-mode. Temperaturen ligger runt 69-71 under full belastning. Till en början hördes vibrationerna vid 65% hastighet. Men nu har det flyttat sig lite och dyker upp vid hastigheter mellan 75-85%. Jag har styrt hastigheten själv över 75% för att trigga oljudet i felsökningssyfte bara. Som sagt ligger kortet på 75% i automatiskt läge.

Vad ligger du på för temperatur, fläkthastighet och bios-mode? Får en känsla av att mitt kort går lite varmt och fläktarna snabbt med tanke på din kommentar 😊

Jag kör OC mode men namnen är egentligen missvisande då OC mode inte är någon överklockning och Silent mode inte är silent. Enda skillnaden mellan båda modes är att fläktarna kickar igång vid 50C i OC mode och 60C i Silent mode, båda fläktkurvorna är dock identiska. Först körde jag undervoltat då det tidigare gett bra resultat och lägre temps Men en dag blev det plötsligt ostabilt så kör istället med 70% power limit vilket kostar några fps. Sen kör jag med en fast fläkthastighet just pga att mitt kort vibrerar runt 55% så antingen måste jag ha på hög fläkthastighet hela tiden eller så kör jag olika profiler beroende på hur krävande spelet är. Slutligen kör jag med G-sync + V-sync vilket kan hålla temperaturerna i schack i vissa spel. Har inga bra värden för dig nu men ska köra Witcher 3 RTX med allt på default ikväll så återkommer jag efter det (Just nu ligger jag på 63-64C med fläktarna på 57/62%, 70% PT samt +1000 på minnet i 4K, Ultra+ och all RT på förutom Shadows) Cyberpunk kommer jag ihåg men det är missvisande då spelet oftast är CPU limited mao jobbar inte GPUn maximalt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Har ett Zotac Amp 4090 kort och varje gång jag kör Time Spy Extreme med Power limit 82 eller högre värde samt 4k så hänger sig grafiktest 2 några sekunder in i testet. Skärmen blir svart och man får manuellt starta om den.....

Om jag däremot ställer in så jag kör grafiktest 2 i manuellt läge och då ställer om upplösning till 3440x1600 då kan jag köra powerlimit 100 till och med 110 utan problem.

Vad tusan kan det bero på? Har testat allt möjligt och imorgon kommer en annan PSU, kanske 1000w är för lite med 4090 och 13900k processor, det jag får är ett 1300w.

Jag får upp kernel power 41 när man kollar i loggen....

Har vattenkylning och drar mig för att riva ner allt för att testa att byta ut hårdvaran.

Tips?

Spontant så tror jag att det varken är grafikkortet eller PSU som är problemet utan något annat. Har du testat med en ren installation av Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Har ett Zotac Amp 4090 kort och varje gång jag kör Time Spy Extreme med Power limit 82 eller högre värde samt 4k så hänger sig grafiktest 2 några sekunder in i testet. Skärmen blir svart och man får manuellt starta om den.....

Om jag däremot ställer in så jag kör grafiktest 2 i manuellt läge och då ställer om upplösning till 3440x1600 då kan jag köra powerlimit 100 till och med 110 utan problem.

Vad tusan kan det bero på? Har testat allt möjligt och imorgon kommer en annan PSU, kanske 1000w är för lite med 4090 och 13900k processor, det jag får är ett 1300w.

Jag får upp kernel power 41 när man kollar i loggen....

Har vattenkylning och drar mig för att riva ner allt för att testa att byta ut hårdvaran.

Tips?

Vet inte om det hjälper men jag har fått det felet när jag undervoltat kortet. Det hände några gånger precis efter att jag startat om datorn och startar ett spel (tex WoW eller Anno 1800), skärmen blev svart men spelets ljud/musik låter fortfarande och en efter en minut så fryser även musik/ljud och datorn måste startas om. Efter omstart så funkar spelet utan problem. Å andra sidan fick jag aldrig några fel i Eventloggen.

Mao låter det eventuellt som du har instabila inställningar. Kör du allt i stock när du kör Time Spy?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Spontant så tror jag att det varken är grafikkortet eller PSU som är problemet utan något annat. Har du testat med en ren installation av Windows?

Har nu testat med ny installation av Windows, och samma problem kvarstår.... Testade även med en separat PSU på 1000 watt endast till grafikkortet, men var ändå ingen skillnad.

Skrivet av Mocka:

Vet inte om det hjälper men jag har fått det felet när jag undervoltat kortet. Det hände några gånger precis efter att jag startat om datorn och startar ett spel (tex WoW eller Anno 1800), skärmen blev svart men spelets ljud/musik låter fortfarande och en efter en minut så fryser även musik/ljud och datorn måste startas om. Efter omstart så funkar spelet utan problem. Å andra sidan fick jag aldrig några fel i Eventloggen.

Mao låter det eventuellt som du har instabila inställningar. Kör du allt i stock när du kör Time Spy?

Stock som i default? Japp, men kan öka på både minne volt och så, utan att det hänger sig, men så fort powerlimit går över 80 så fryser det sig....

Permalänk

Ny info har tillkommit.

Jag har lagt märke till att om Powerlimit är typ över 50, så är det väldigt hög hot spot temp, upp till 115 grader..... Har vattenkylt och flytande metall mellan die och vattenblock samt kopparschims mellan Vram och vattenblock (givetvis med kylpasta mellan....). Så kanske får koppla bort vattnet, ta isär blocket och kolla.... Kanske den blir ostabil när det är så varmt? DOCK är det endast i detta testet Time Spy Extreme som detta händer att den hänger sig, varmt blir det även på andra test, dock inte så varmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Ny info har tillkommit.

Jag har lagt märke till att om Powerlimit är typ över 50, så är det väldigt hög hot spot temp, upp till 115 grader..... Har vattenkylt och flytande metall mellan die och vattenblock samt kopparschims mellan Vram och vattenblock (givetvis med kylpasta mellan....). Så kanske får koppla bort vattnet, ta isär blocket och kolla.... Kanske den blir ostabil när det är så varmt? DOCK är det endast i detta testet Time Spy Extreme som detta händer att den hänger sig, varmt blir det även på andra test, dock inte så varmt

Låter som att kontakten är kass mellan block och IHS, kan bero på schims

Permalänk
Medlem

Låter galet högt, jag har samma kort. Ligger på hotspot under 70 grader med original kylaren.

Permalänk
Medlem

Hur ser man egentligen Hot Spot utan extern temperaturmätare?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Har ni hittat några favorit spel till 4090 än! :D?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Hur ser man egentligen Hot Spot utan extern temperaturmätare?

GPU-Z

Permalänk
Medlem

115 grader hotspot på ett RTX 4090 tyder på att något är fel / felmonterat.

Den högsta hotspot jag sett på mitt Phantom GS är runt 77 grader och då var det med maximal OC ink. PL på 111%/500W.

Skrivet av Blade@LCD:

Hur ser man egentligen Hot Spot utan extern temperaturmätare?

Jag använder HWinfo64.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Innefattar "hot spot" även minnena, tänkte om en kylpad är monterad på fel sätt alt om den kanske är för tilltryckt/platt?

Permalänk
Medlem

Temp för core, hot spot samt minnen, låter som dåligt monterat så att nån del av coren inte får bra kontakt

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Innefattar "hot spot" även minnena, tänkte om en kylpad är monterad på fel sätt alt om den kanske är för tilltryckt/platt?

GPU Hot Spot borde vara någon av sensorerna på själva GPU-chippet, minnena har sina egna sensorer och du kan även se minnestemperaturen i GPU-Z eller HWiNFO64

Permalänk

Så, då var det löst, eller ja delvis iaf. Kan köra Time Spy Extreme med både 100 och 110 i power limit utan att det hänger sig.

Lösningen var att riva ner heia vattenblocket, bort med flytande metall på die'n, bort med kopparshims och så blev det vanlig mx-5 kylpasta mellan die och vattenblock, samt vanliga kylpads mellan Vram och vattenblock.

Dock är hot spot ändå uppe runt 95-100 grader nör jag kör Time Spy Extreme med power limit på 100.... (vilket jag dock inte alls kunde innan då den hängde sig fort).

Jag funderar på om billigt Bykski block kan vara huvudorsaken till detta problem, att det är skevt eller annat!? Är sugen på EK's block med active backplate "ABP" , men kanske finns enklare sätt ta reda på det med hot spot?

Någon som vet vilken tjocklek på kylpads man ska ha där till Vram?

Tack för alla era tips och hjälp