Trasiga Radeon RX 6000-kort uppges bero på fuktskador

Permalänk
Melding Plague

Trasiga Radeon RX 6000-kort uppges bero på fuktskador

Efter djupare undersökning återvänder reparationsbutiken Krisfix med en ny teori. Denna gång påstås att en enskild säljare kan ha orsakat fuktskador.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara glad om det inte är drivrutinerna. Nu vågar man använda datorn igen. Har dock varit helt fast i att spela Advanced Wars 1 och 2 från GBA så inte saknat datorn så mycket senaste dagarna. Älskade dem för 20 år sedan och blivit lika beroende nu. Ser fram emot Switch remaken kommer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

"Efter världens största liv pga 61 st grafikkort har vi en ny teori, håll i hattarna"

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Ja man förstod ju tidigt i den här storyn att det var något som inte gick ihop men alla Nvidia fanboys gick all in och tog fram den stora kryddburken.

Permalänk
Medlem

Bra att Sweclockers uppdaterar denna nyhet

Givetvis var det från början osannolikt att det berodde på den officiella drivrutinen från AMD. Jag räknar kallt med att det finns begränsningar/spärrar i VBIOS som omöjliggör skador på grund av drivrutiner i den utsträckning som först uppvisades.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Låter som en klart trovärdig teori, som kan förklara samtliga underligheter kring detta.

Jag brukar själv alltid vänta en bra stund på att hårdvara som befunnit sig utomhus i väldigt låg temperatur eller mycket fukt ska få gosa till sig i rumstemp innan jag börjar använda dem, och det kan tydligen vara extra viktigt i vissa fall.

Krisfix är riktigt bra, han har särskilt duktig koll på grafikkortsreparation och är imponerande skicklig i sitt arbete (åtminstone sett från min amatörmässiga lödningskunskapsvinkel).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Givetvis var det från början osannolikt att det berodde på den officiella drivrutinen från AMD. Jag räknar kallt med att det finns begränsningar/spärrar i VBIOS som omöjliggör skador på grund av drivrutiner i den utsträckning som först uppvisades.

Buildzoid / ActuallyHardcoreOverclocking skrev följande kommentar på Krisfix video:

"Your theory of this being humidity damage makes sense to me.

For the 6000 series at least AFAIK the driver can override the powerlimit and hotspot temp. IDK if it can override the thermal shutdown."

Men som sagt, det är i så fall väldigt begränsat, och högst osannolikt något som har betydelse i det här fallet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Läggs det in något i den förra artikeln som hänvisar vidare till denna? Tycker det är viktigt så inte läsare av den förra artikeln missar denna uppföljning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreativeX:

"Efter världens största liv pga 61 st grafikkort har vi en ny teori, håll i hattarna"

Nåja. En kanal med 22k följare gick ut med vad de hittat och bad sina tittare om hjälp att lista ut vad som är fel, och nämnde att den enda gemensamma nämnaren de hittat var drivrutinerna.

Har inte heller läst om detta utanför SweClockers, så hur mycket liv blev det egentligen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nåja. En kanal med 22k följare gick ut med vad de hittat och bad sina tittare om hjälp att lista ut vad som är fel, och nämnde att den enda gemensamma nämnaren de hittat var drivrutinerna.

Har inte heller läst om detta utanför SweClockers, så hur mycket liv blev det egentligen?

Klant-Jaytwocents hoppade på tåget, vilket knappast är förvånande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har hunnit läsa det på 4 olika Utländska sidor + några Svenska. Och det är säkert mer än så. Sen såg jag det på min chrome framsida i telefonen med (på Polska)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har inte heller läst om detta utanför SweClockers, så hur mycket liv blev det egentligen?

Tillräckligt mycket för att ifrågasätta om det egentligen var en nyhet som hör hemma på en reputabel nyhetskälla som Swec...?

(Med bakgrunden att ingen annan rapporterat om det och att det inte finns någonannanstans - Hade så varit fallet bör det varit större).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare så är det jävligt tröttsamt r man spyr ur sig detta påståenden och sågar saker vid fotknölarna utan att faktiskt gått till botten med det hela.

Samtidigt ser man videos där minera gör rent grafikkorten med trädgårdsslangen... Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Bra att Sweclockers uppdaterar denna nyhet

Givetvis var det från början osannolikt att det berodde på den officiella drivrutinen från AMD. Jag räknar kallt med att det finns begränsningar/spärrar i VBIOS som omöjliggör skador på grund av drivrutiner i den utsträckning som först uppvisades.

Mvh

Det finns ju information i bios om frekvenser, fläkt kurvor, spänningar mm, han talar om det i videon tex.
Jag TROR många kommer missuppfatta nya videon dock då gemensamma nämnaren var drivers först MEN det betyder ju inte att det är problemet.

Varför testar han drivers, jo för att drivers KAN ändra Vcore, TDP, fläktar osv, också varför han säger att allt är "default" ingen AUTO OC och annat.

Sedan logar man alla korten via I2C för att logga data från kontroller kretsarna som styr VRM's osv och jämför gamla och nya driversen.

När han konstaterar att nya driver inte ändrar något, alltså Vcore, frekvenser, fläktar mm så kan man konstatera att drivern inte dödar kortet, däremot betyder det inte att en driver INTE kan döda ett kort OM drivern hade ändrat säg VRM'ens beteende men som sagt inga förändringar loggadesdärmed uteslöts driver in "detta fallet".
SÅ viktigt att skilja på att i detta fallet ändrade drivern inget på hårdvarunivå, drivern skulle kunna vara ett problem i nåt annat senario, tex har vi förr sett VRM's brinna upp på refernskort, där man patchat drivern för att begränsa kortet mer.

Fukt i chip som han nämner kan delaminera eller då ge blåsor på förpacknigen, epoxy laminatet tex, har råkat tut för det själv när jag skulle ha av en GPU.

Precis som han säger bör man torka chip eller tom hela kort i en ugn i minst 24h på max 80C innan chip löds av eller på.

Moderna GPU'er kan ju nå 105C under drift, vatten blir ånga vid 100C så jag tror också att han ogillar temperaturer då de kan orsaka samma problem som man får när man löder av eller på chip.

Hårdvara som går svalare, säg 80C eller lägre bör inte ha lika stora risker att få problem som dessa.

Men som sagt drivers kan helt klart överskrida fläktkurvor och annat, själv köpte jag RX5700 på release dagen, reviews sa att blower fläkten var tyst i idle, ca 800rpm och det stämde. Mycket tyst och jag var nöjd.
Några veckor senare patchar AMD drivern så nya idle är 1200rpm, man kunde dock fortfarande manuellt dra slidern ner till 800rpm, när folk gjorde det patchade AMD ut även detta.

Orsaken, AMD tyckte nog korten gick för varmt IDLE, kanske tom redan visste det men tog positiva reviews om tyst fläkt vid idle och sedan tyst patchade drivern i efterhand.

Som sagt i detta fallet ändrade drivern inget men drivern kan om tillverkaren vill.

Men misstänker att folk kommer missuppfatta videon lite.
Vad han gjorde var att utesluta drivern som orsaken till problemet i detta fallet, inget annat.

Det hade ju hjälpt om kortets kylare och bios eller drivern hållet kortet runt 80C max då hade det nog torkat upp själv utan destruera sig.
det var väl också mest AMD refernskort och som han sa dom gick mycket varmare än partnerkorten.

Men jag undrar lite vad som gjorts med korten, kallt rum om ventilerat bör vara torrt, luftfuktigheten ökar ju bara med temperaturen så vintern är ju torrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Klant-Jaytwocents hoppade på tåget, vilket knappast är förvånande.

Den där nissen ger en sån där typisk mainstream "influencer"-vibb. En skådespelare framför kameran med nästintill noll kunskaper.

Intressant artikel och desto intressantare videoklipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Klant-Jaytwocents hoppade på tåget, vilket knappast är förvånande.

Ja, Jaystwocents och UFD tech sprider ofta nyheter för snabbt utan att kolla källorna ordentligt. Minsta rykte och de kablar ut det i kanalerna.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Klant-Jaytwocents hoppade på tåget, vilket knappast är förvånande.

Kollar inte ens på honom. Killen kan knappt någonting och sprider dynga.
Det enda han verkar vettig på är vattenkylning, utöver det så verkar han ha noll koll.

Tur att vi har killar som Tech Jesus på Gamers Nexus.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Moore's Law is Dead, Gamers Nexus, RedGamingTech och Hardware Unboxed är de enda som jag litar på. När de uttalar sig så vet en att det är den för tillfället bästa informationen som kablas ut.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem

Skumt att en miner lagrar grafikkort som ändå borde vart efterfrågade och haft ett bra restvärde.. Någon som har koll på vad det borde vart värt med all denna utrustning om nu mindern lagt ned?
Var dessa kort så enormt bra på att mina så de var värda att behålla? Trots värdeminskningen över tid och att det var nya kort på gång från både AMD och Nvidia.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GooGeL:

Den där nissen ger en sån där typisk mainstream "influencer"-vibb. En skådespelare framför kameran med nästintill noll kunskaper.

Intressant artikel och desto intressantare videoklipp.

Jo, har inte heller följt honom av den anledningen.
Fick det extra bekräftat när han la ut en video och gjorde exakt MOTSATTA slutsatsen till vad källan han själv citerade sa (ang NVIDIAs 16 pin-adapter), här.
I situationen han nämner, där styrpinnarna inte är anslutna, är de "open", och därmed får kortet dra max 100 W vid boot, men han ringar in 375 W. Sen varför det skulle dra >350 W vid boot som han nämner låter ju inte heller direkt rimligt.

Skrivet av Rebben:

Moore's Law is Dead, Gamers Nexus, RedGamingTech och Hardware Unboxed är de enda som jag litar på. När de uttalar sig så vet en att det är den för tillfället bästa informationen som kablas ut.

Hm, MLID är väl inte direkt känd för att vara pålitlig? Åtminstone inte vad gäller läckor och liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Skumt att en miner lagrar grafikkort som ändå borde vart efterfrågade och haft ett bra restvärde.. Någon som har koll på vad det borde vart värt med all denna utrustning om nu mindern lagt ned?
Var dessa kort så enormt bra på att mina så de var värda att behålla? Trots värdeminskningen över tid och att det var nya kort på gång från både AMD och Nvidia.

De såg nog vilket håll kortpriserna var på väg så de sparade dem nog ifall det skulle bli lönsamt att minea igen. När elpriserna gick i taket så gav de nog upp och började avyttra korten. När en minar så är det minnesbandbredden som är viktigast så de korten var nog fortfarande bra för mining.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, har inte heller följt honom av den anledningen.
Fick det extra bekräftat när han la ut en video och gjorde exakt MOTSATTA slutsatsen till vad källan han själv citerade sa (ang NVIDIAs 16 pin-adapter), här.
I situationen han nämner, där styrpinnarna inte är anslutna, är de "open", och därmed får kortet dra max 100 W vid boot, men han ringar in 375 W. Sen varför det skulle dra >350 W vid boot som han nämner låter ju inte heller direkt rimligt.

Hm, MLID är väl inte direkt känd för att vara pålitlig? Åtminstone inte vad gäller läckor och liknande.

Det finns ingen bättre på läckor än MLID. Läckor är av naturen opålitliga och saker kan ändras mycket fort, något som gäller idag kan vara någonting annat imorgon.
Jag arbetar själv med RnD inom hårdvara och saker kan ändras tillomed dagarna innan release. När vi utvecklar en produkt så ändras specs i princip varje vecka. En läcka tidigt under utvecklingen är värd ungefär noll och det är han bra på att poängtera.
Han gör det bästa jobb han kan med det material han har tillgängligt enligt mig, han rapporterar den för tillfället bästa informationen om produkter som är rörliga mål. Man måste ta det för vad det är, läckor. Ju närmare release ju närmare slutresultatet kommer läckorna.
För mig som är i elektronikbranchen så är han klar den bästa på läckor och rykten när det gäller datorhårdvara.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem

Många inklusive jag blev slarviga för att AMD haft så mycket andra problem eller ja "otur med kvaliteten" på sistone. Och då är det lätt att ryckas med. Det är inte logiskt men samtidigt så är vi människor. Och hade inte AMD slarvat med sina MBA-kort så hade folk varit mer kritiska till den här historien. Så till viss del får de skylla sig själva. Jag säger inte att jag agerade rätt, verkligen inte. Men samtidigt har jag full förståelse för varför jag och andra rycktes med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hög luftfuktighet och låg temperatur låter som ett kylskåp inte ett naturligt klimat, finns säkert. Jag har förvarat massor med grafikkort, moderkort och RAM-stickor i tropiskt klimat i sydostasien i över 10 år utan att något gått sönder (utom PSU och lite kondensare och lite ytrost). Butiken som sålde korten kanske diskade korten och inte torkade ur dom bra?

Permalänk
Medlem

Finns filmer på Youtube när grafikkort tvättas med högtryckstvätt, kanske det som hänt?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ja man förstod ju tidigt i den här storyn att det var något som inte gick ihop men alla Nvidia fanboys gick all in och tog fram den stora kryddburken.

Inser att PC-världen är ungefär som konsolvärlden. Fast här är istället AMD vs Nvidia.

Fattas bara exklusiva titlar dom emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ja, Jaystwocents och UFD tech sprider ofta nyheter för snabbt utan att kolla källorna ordentligt. Minsta rykte och de kablar ut det i kanalerna.

Jag följde honom ett tag. Även om han inte var en favorit var han ändå ok förut tyckte jag men känns som han blev desperat när GN och andra ökade med 100% och han själv mer eller mindre stod still. Han hade videos där han prata om att han undrade varför han inte fått så mycket följare under pandemin som andra och frågar mycket sina tittare vad han kunde göra.

Så inte förvånande att han hade video om det. Youtube rekommenderade den även fast jag inte prenumererat på honom på rätt länge nu. Jag tittade på den men var inget nytt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Inser att PC-världen är ungefär som konsolvärlden. Fast här är istället AMD vs Nvidia.

Fattas bara exklusiva titlar dom emellan.

Det finns ju redan men mer implicit. Vissa titlar rullar betydligt bättre på amd än nvidia och vice versa. Senaste cod har ju amd stor fördel och i Forza har Nvidia fördel t ex. Inte lika illa som full exklusivitet men rätt rötet ändå. Nvidia har försökt frysa ut amd med g sync och ett tag fick 3eparts tillverkare bara ha etablerade namn såsom Strix, rog på nvidia produkter medan de skulle ha nya namn för amd. Båda initiativ har skitit sig däremot tack och lov. Vi får se vad som händer i framtiden. Amd har ju möjlighet att fula sig tillbaka i och med att det är amd hårdvara i Xbox o PS5.

Angående artikeln tycker jag mest den här Krisfix verkar lite för het på gröten o inte så mycket annat. Visst att grafikkorten hade ett samband med sina drivrutiner men det vore ju bra om personen kunde bevisa sina teser innan de publiceras. Det blir nog /ignore på denna Krisfix gällande hårdvaruscoop framöver. Derbauer däremot verkar rock solid och är nog bättre att lyssna på.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Det blir nog /ignore på denna Krisfix gällande hårdvaruscoop framöver. Derbauer däremot verkar rock solid och är nog bättre att lyssna på.

Detta är nog det första han sagt i liknande anda ändå, så jag ser ingen anledning att tro att kommer fortsätta. Nästan alla hans videos handlar om reparation.
Derbauer skickade nyligen ett kort till KrisFix för att få det lagat FWIW. De är bra på olika saker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fattas bara exklusiva titlar dom emellan.

Förr i tiden gjordes mängder med "enhanced" titlar till specifika grafikkort. T.ex AMD Mantle är ett bra exempel på något hyggligt nutid som fick några spel och senare utvecklades till det som blev Vulkan. Jag tycker det var spännande och ett bra sätt att hålla fart på innovationen.

Nuförtiden tycker många att det är fult att göra så (Nvidia funktioner tänker jag på då), men det tycker jag är skitsnack. Jag tror det är absolut bästa sättet att hålla fart på utvecklingen. Allt kan inte lösas i kommittér. Och dom företag som inte utvecklar försvinner av sig själva som dom bör.