Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

1540kr för mig på en Model Y Long Range hos If, och 499kr för en Enyaq iv80x med deras märkesförsäkring (också If). Trodde inte skillnaden var så stor...

Ca 8000/året för Tesla M3 LR hos LF, företagsförsäkring för företagsleasing (är oftast väldigt mycket högre i pris än för privatpersoner).

Ca 2900/året för Mini Cooper SE hos LF, privatförsäkring för köpt bil.

(Men som andra redan påpekat i tråden så är variationen stor beroende på antal mil man kör, vad man bor, ålder, etc. Skulle gissa på att det ibland nästan varierar mer än vilken bilmodell man har.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fast ärligt talat.. pratar med folk som köpt sin bil och det är verkligen inte så stor skillnad i vad dom får betala efter räntehöjningar heller. Men allt beror på hur marknaden ser ut när du lämnar tillbaka bilen.

Förhoppningsvis så får Teslas sänkningar genomslag på alla bilar så andrahandsvärdet är sämre än vad santanders kalkyl är. 😏

Fast sämre andrahandsvärden för andra elbilar kommer ju bara att driva upp leasingpriserna (istället för att sänka de)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ger 205 kronor per månad för min ev6. Tesla model y long range skulle kosta mig 495.. halv på båda.

Vet flera som har under 400/mån privat för halvförsäkring på Tesla MY och M3. Då har det varit TH, WC eller IF. Så det kan löna sig att ringa runt till lite olika försäkringsbolag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ca 8000/året för Tesla M3 LR hos LF, företagsförsäkring för företagsleasing (är oftast väldigt mycket högre i pris än för privatpersoner).

Ca 2900/året för Mini Cooper SE hos LF, privatförsäkring för köpt bil.

(Men som andra redan påpekat i tråden så är variationen stor beroende på antal mil man kör, vad man bor, ålder, etc. Skulle gissa på att det ibland nästan varierar mer än vilken bilmodell man har.)

Men då räknar du halvförsäkring för att vagnskadegarantin gäller under hela leasingperioden? Jag pratar helförsäkring för resten av ägandetiden. 3 första åren skulle en tesla kosta mig typ 460kr/mån om jag inte minns fel via If. 269kr/mån för en Enyaq. Mindre skillnad mellan bilarna då, men helt sanslöst vad teslan skenar iväg efter år 3, det måste man ju tänka på om man ska äga bilen länge.

Permalänk
Medlem

En Tesla kan kosta 20kkr per år lätt i Sthlm i försäkring efter 3 år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fast ärligt talat.. pratar med folk som köpt sin bil och det är verkligen inte så stor skillnad i vad dom får betala efter räntehöjningar heller. Men allt beror på hur marknaden ser ut när du lämnar tillbaka bilen.

Skillnaden är ju dock att du får 30% ränteavdrag om du har ett lån, något du inte får på leasing. Samt har möjligheten att sälja bilen om det skulle bli för tufft rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Men då räknar du halvförsäkring för att vagnskadegarantin gäller under hela leasingperioden?

Japp. De flesta elbilar är ju nya, och därmed är det vagnskadegaranti. Misstänker därmed att för MY/M3, och andra nya elbilar, så är det främst halvförsäkring som därmed är aktuellt.

Sedan gällande leasing vs köp, så är den ena bilen på finansiell leasing på företag och den andra är köpt privat (ingen leasing).

Skrivet av Daniel75:

En Tesla kan kosta 20kkr per år lätt i Sthlm i försäkring efter 3 år..

Säger inte speciellt mycket.

Samma sak kan du säga om en BMW, Mercedes eller andra bilar. Det varierar även som sagt enormt med var man bor, antal mil per år, ålder, om det är företagsförsäkring eller privat, och en massa andra parametrar.

Det bästa man kan göra är att ringa runt till olika försäkringsbolag och ta in offerter/prisförslag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skillnaden är ju dock att du får 30% ränteavdrag om du har ett lån, något du inte får på leasing. Samt har möjligheten att sälja bilen om det skulle bli för tufft rent ekonomiskt.

Jo, det finns ju fördelar med att köpa bilen. Leasing tycker jag är främst givet som finansiell eller operationell leasing för företag (pga. skatteregler).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Trygghansa.

En sak som stör mig dock är Santander har höjt från 5040 kronor i mars till 5800 nu i januari.. börjar kännas lite. Men antar räntan gör så stor skillnad?

Slår vad om att ca 300 av de 800 är en optional leasing skydd försäkring. Santander är fula, tydligen ingår det alltid de 3 första månaderna, sen kostar det ca 300 extra som de lägger på din efaktura automatiskt, men öppnar du den fakturan (i pdf form) så kan man välja den lägre vanliga summan. Du kan nog fortfarande ladda ner den gamla fakturan från din internetbank och kolla.

Vill du sluta betala den, så får du nog ringa dem...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En fråga till alla elbils-fantaster.

Jag har i dagsläget en Tesla Model 3 LR, köpt privat. Jag är riktigt nöjd med bilens teknik, ljudanläggning, fartresurser och körhjälpmedel. Den är också precis "lagom stor" för oss. Är dock mindre nöjd med hur bullrig den är på motorväg. Nu har jag möjlighet att få förmånsbil genom jobbet. Erbjudandet är förmånligt (jag har redan räknat på det), men med en stor begränsning: Bilen ifråga får maximalt kosta 10,5 prisbasbelopp. Så frågan jag ställer mig - och er är: vad tusan ska jag i så fall välja - om jag då ersätter Teslan?

Måste ha:
1. TACC och stolar med minne
2. Apple Car play eller åtminstone inbyggt spotify
3. Elbil (eller i värsta fall laddhybrid)

Bör ha:
1. Duglig ljudanläggning
2. Bra ljudisolering
2. Last- och passagerarutrymmen ungefär lika stora som Model 3. Får vara större, men åtminstone inte mycket mindre.
4. 40+ mil WLTP räckvidd

Behöver inte ha:
1. Model 3 Long Ranges fartresurser.
2. Läder (Snyggt, men kallt på vintern, varmt på sommaren).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skillnaden är ju dock att du får 30% ränteavdrag om du har ett lån, något du inte får på leasing. Samt har möjligheten att sälja bilen om det skulle bli för tufft rent ekonomiskt.

Säger inte jag hade tagit leasing idag. Men om nu Tesla sänkte priset så kanske marknaden reagerar och sänker så värdeminskningen gör leasing ändå var en bra affär. Ingen vet förrän om 2 år 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Slår vad om att ca 300 av de 800 är en optional leasing skydd försäkring. Santander är fula, tydligen ingår det alltid de 3 första månaderna, sen kostar det ca 300 extra som de lägger på din efaktura automatiskt, men öppnar du den fakturan (i pdf form) så kan man välja den lägre vanliga summan. Du kan nog fortfarande ladda ner den gamla fakturan från din internetbank och kolla.

Vill du sluta betala den, så får du nog ringa dem...

Det är det inte. Var extremt noga med att inte betala för den.
Gått upp från 3921+ moms till 4507+moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp. De flesta elbilar är ju nya, och därmed är det vagnskadegaranti. Misstänker därmed att för MY/M3, och andra nya elbilar, så är det främst halvförsäkring som därmed är aktuellt.

Sedan gällande leasing vs köp, så är den ena bilen på finansiell leasing på företag och den andra är köpt privat (ingen leasing).

Säger inte speciellt mycket.

Samma sak kan du säga om en BMW, Mercedes eller andra bilar. Det varierar även som sagt enormt med var man bor, antal mil per år, ålder, om det är företagsförsäkring eller privat, och en massa andra parametrar.

Det bästa man kan göra är att ringa runt till olika försäkringsbolag och ta in offerter/prisförslag.

Förvisso men då pratar vi en Audi RS4 eller BMW M3 om jag ska få liknande kostnad som en Model 3 performance t ex. Skillnaden mellan en Model 3 LR och P är försumbar i försäkringskostnad då de båda ligger runt 20 k per år om jag minns rätt när jag kikade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En fråga till alla elbils-fantaster.

Jag har i dagsläget en Tesla Model 3 LR, köpt privat. Jag är riktigt nöjd med bilens teknik, ljudanläggning, fartresurser och körhjälpmedel. Den är också precis "lagom stor" för oss. Är dock mindre nöjd med hur bullrig den är på motorväg. Nu har jag möjlighet att få förmånsbil genom jobbet. Erbjudandet är förmånligt (jag har redan räknat på det), men med en stor begränsning: Bilen ifråga får maximalt kosta 10,5 prisbasbelopp. Så frågan jag ställer mig - och er är: vad tusan ska jag i så fall välja - om jag då ersätter Teslan?

Måste ha:
1. TACC och stolar med minne
2. Apple Car play eller åtminstone inbyggt spotify
3. Elbil (eller i värsta fall laddhybrid)

Bör ha:
1. Duglig ljudanläggning
2. Bra ljudisolering
2. Last- och passagerarutrymmen ungefär lika stora som Model 3. Får vara större, men åtminstone inte mycket mindre.
4. 40+ mil WLTP räckvidd

Behöver inte ha:
1. Model 3 Long Ranges fartresurser.
2. Läder (Snyggt, men kallt på vintern, varmt på sommaren).

Nio ET5? Är visserligen ~10,65 PBB med prislappen på 559000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Förvisso men då pratar vi en Audi RS4 eller BMW M3 om jag ska få liknande kostnad som en Model 3 performance t ex. Skillnaden mellan en Model 3 LR och P är försumbar i försäkringskostnad då de båda ligger runt 20 k per år om jag minns rätt när jag kikade.

Kan säga att RS4 eller BMW M3 låg ungefär 3 ggr högre i försäkringskostnad för mig jämfört med en Model 3 när jag kollade på det förut. Min BMW i4a har nästan dubbla premien mot vad min Model 3 LR också, visst kostade den lite mer också så det är väl okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En fråga till alla elbils-fantaster.

Jag har i dagsläget en Tesla Model 3 LR, köpt privat. Jag är riktigt nöjd med bilens teknik, ljudanläggning, fartresurser och körhjälpmedel. Den är också precis "lagom stor" för oss. Är dock mindre nöjd med hur bullrig den är på motorväg. Nu har jag möjlighet att få förmånsbil genom jobbet. Erbjudandet är förmånligt (jag har redan räknat på det), men med en stor begränsning: Bilen ifråga får maximalt kosta 10,5 prisbasbelopp. Så frågan jag ställer mig - och er är: vad tusan ska jag i så fall välja - om jag då ersätter Teslan?

Måste ha:
1. TACC och stolar med minne
2. Apple Car play eller åtminstone inbyggt spotify
3. Elbil (eller i värsta fall laddhybrid)

Bör ha:
1. Duglig ljudanläggning
2. Bra ljudisolering
2. Last- och passagerarutrymmen ungefär lika stora som Model 3. Får vara större, men åtminstone inte mycket mindre.
4. 40+ mil WLTP räckvidd

Behöver inte ha:
1. Model 3 Long Ranges fartresurser.
2. Läder (Snyggt, men kallt på vintern, varmt på sommaren).

Vad är TACC?

Permalänk
Medlem

Vad jobbar man med tro när man plockar ut en sån här för 33990kr/mån?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_x7_m60i_xdrive_fac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad jobbar man med tro när man plockar ut en sån här för 33990kr/mån?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_x7_m60i_xdrive_fac...

Det är i antal, ganska många idag i Sverige som lyfter sexsiffrigt i lön. Och är man två i ett hushåll som gör det - ja, då är det en ganska liten last att bära.
Då har vi dessutom inte börjat prata om dom som låter bolaget äga bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det är i antal, ganska många idag i Sverige som lyfter sexsiffrigt i lön. Och är man två i ett hushåll som gör det - ja, då är det en ganska liten last att bära.
Då har vi dessutom inte börjat prata om dom som låter bolaget äga bilen.

Jo men över 30k/mån för en bil är väl kanske inte en droppe i havet oavsett inkomst, men vad vet jag som vanlig knegare. Iaf en rejält saftig summa för en elbil kan en ju tycka 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad är TACC?

Gissar på att det är Traffic Aware Cruise Control.
Alltså adaptiv farthållare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jo men över 30k/mån för en bil är väl kanske inte en droppe i havet oavsett inkomst, men vad vet jag som vanlig knegare. Iaf en rejält saftig summa för en elbil kan en ju tycka 😂

Möjligt, men X7 är inte en elbil, vilket ju annars är så viktigt i den här tråden... Sedan säljer den nog rätt begränsat i Sverige med tanke på att den är ännu mer uppsvullen än X5 och över 5 m. Det känns som en modell som är rätt USA-inriktad. Antar att de tar bilarna hit från Spartanburg och inte från fabrikerna i Asien.

Permalänk
Medlem

Även om man tjänar en bra bit över sexsiffrigt så går det mesta i skatt kan jag intyga.. För en sådan bil måste man ha den på ett bolag el liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Möjligt, men X7 är inte en elbil, vilket ju annars är så viktigt i den här tråden... Sedan säljer den nog rätt begränsat i Sverige med tanke på att den är ännu mer uppsvullen än X5 och över 5 m. Det känns som en modell som är rätt USA-inriktad. Antar att de tar bilarna hit från Spartanburg och inte från fabrikerna i Asien.

Yes, my bad. Såg det nu. Mod får gärna ta bort inläggen då de inte var elbilsrelaterade 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Förvisso men då pratar vi en Audi RS4 eller BMW M3 om jag ska få liknande kostnad som en Model 3 performance t ex. Skillnaden mellan en Model 3 LR och P är försumbar i försäkringskostnad då de båda ligger runt 20 k per år om jag minns rätt när jag kikade.

Japp. Innan jag provkörde min första Tesla M3P i början av 2019 så hade jag i princip redan bestämt mig för att köpa just en BMW M3. På kvällen samma dagen efter provkörningen så beställde jag min första egna Tesla.

Gällande priser så är variationen ENORM beroende på de parametrar jag nämnt i andra inlägg. Lönar sig även att ringa runt till olika försäkringsbolag och få offerter. Enormt stor variation mellan olika bolag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Ni som kan, behöver man extra komponenter för att lastbalansera en Easee laddbox?
Farsan har en Kia Niro EV på beställning och har precis fått hem sin laddbox som han köpte via hans elleverantör Tibber.
De säljer ju något som heter Pulse P1, men det står mest om att man kan få info om realtidsförbrukning.

För info har de 25A huvudsäkring och har luft/vatten för värme.

Tänkte bara tipsa om att Easee Equalizer även kan användas med en äldre/dum elmätare via CT-klämmor kopplade till en fristående mätare, dvs man behöver inte byta elmätare för att få det att fungera (även om det kanske finns andra goda skäl till att byta). Via molnet kopplas laddare och mätare ihop och man kan se husets nuvarande förbrukning samt hur mycket bilen laddas mm. Dock är det så att Equalizern styr/reglerar tillgänglig effekt för billaddning genom att titta på den högsta belastningen på någon av faserna i huset. Det innebär att beroende på hur elinstallationen är gjord och om det finns en snedbelastning mellan faserna så kan det bli så att det totalt sett finns tillgänglig effekt för laddning, men att belastningen på en fas är så hög att laddningen inte startar (krävs ofta 6A för att laddningen skall börja. Tesla har 4A tror jag). Vet inte om det är så för alla lastbalanserare eller bara Easee. En lösning på det problemet är t ex att installera en FerroAmp EnergyHub som kan göra sk fasbalansering och då kunna "frigöra" den "låsta" effekten till elbilsladdning (om jag fattat rätt vill säga). Men en FerroAmp EH är ju rätt dyr, men kanske värt det om man ska installera solceller och energilagring framöver.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Vad är TACC?

Skrivet av DaBone:

Gissar på att det är Traffic Aware Cruise Control.
Alltså adaptiv farthållare.

Det stämmer bra det. Inga tips om bil?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det stämmer bra det. Inga tips om bil?

Spontant skulle jag säga Ioniq 5 men man måste väl upp i utrustning för att få bättre ljudanläggning och då vette tusan om du klarar dig på rätt ekonomi, om nu det var en deal-breaker. Är ju annars en mycket fin bil om bagaget i en M3 är tillräckligt. Samma med EV6 men där har jag ännu mindre koll på pris och ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Förvisso men då pratar vi en Audi RS4 eller BMW M3 om jag ska få liknande kostnad som en Model 3 performance t ex. Skillnaden mellan en Model 3 LR och P är försumbar i försäkringskostnad då de båda ligger runt 20 k per år om jag minns rätt när jag kikade.

Jo det är ju väldigt beroende av person och var man bor. För mig går min MS LR på 7000 kr / år och den är ju motsvarande snabb (men avsevärt dyrare i både pris och reparationer) än en M3P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jo det är ju väldigt beroende av person och var man bor. För mig går min MS LR på 7000 kr / år och den är ju motsvarande snabb (men avsevärt dyrare i både pris och reparationer) än en M3P.

Vagnskadegaranti kvar på den? Lät billigt.

För att inte göra det här till en försäkringstråd kan man nog konstatera att det skiljer en del från person till person och plats, men generellt väldigt mycket mellan olika bilmodeller, åtminstone när vagnskadegarantin löpt ut.

Sen är ju frågan om det kommer påverka andrahandsvärdena när leasingboomen är över och alla ska köpa 3 år gamla begagnade bilar, och man inser att det kan skilja en tusenlapp i månaden beroende på val av bil. Eller om premierna justeras när bilarna blir vanligare och statistiken ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En fråga till alla elbils-fantaster.

Jag har i dagsläget en Tesla Model 3 LR, köpt privat. Jag är riktigt nöjd med bilens teknik, ljudanläggning, fartresurser och körhjälpmedel. Den är också precis "lagom stor" för oss. Är dock mindre nöjd med hur bullrig den är på motorväg. Nu har jag möjlighet att få förmånsbil genom jobbet. Erbjudandet är förmånligt (jag har redan räknat på det), men med en stor begränsning: Bilen ifråga får maximalt kosta 10,5 prisbasbelopp. Så frågan jag ställer mig - och er är: vad tusan ska jag i så fall välja - om jag då ersätter Teslan?

Måste ha:
1. TACC och stolar med minne
2. Apple Car play eller åtminstone inbyggt spotify
3. Elbil (eller i värsta fall laddhybrid)

Bör ha:
1. Duglig ljudanläggning
2. Bra ljudisolering
2. Last- och passagerarutrymmen ungefär lika stora som Model 3. Får vara större, men åtminstone inte mycket mindre.
4. 40+ mil WLTP räckvidd

Behöver inte ha:
1. Model 3 Long Ranges fartresurser.
2. Läder (Snyggt, men kallt på vintern, varmt på sommaren).

Provkörde Renault Megane E-Tech tidigare i höstas, förvånades över hur tyst den var på landsväg och motorväg.
Vet inte vad TACC innebär så är osäker på om den bilen har det.
Infotainment är Googles system så man kan installera Spotify direkt i bilen. Men det finns även stöd för Apple Car Play.
Upp till 47 mil enligt WLTP.
Jag gillade att bilen har fysiska knappar för klimatanläggning m m.
Några nackdelar som jag upplevde är att den digitala backspegeln är lite för liten (plottrig bild) och att det är tre spakar på höger sida om ratten.
I mitt tycke kanske den snyggaste elbilen på marknaden just nu.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital