Permalänk
Medlem

Sätta på Bluetooth

Windows 11 Home.

Hade problem med ett Blluetooth tangentbord i morse så gick in på Start > Settings > Bluetooth & enheter, och stängde av Bluetooth genom att dra knappen till "Av".

Varefter hela raden med Bluetooth försvann och jag kan ej hitta knappen igen för att sätta på Bluetooth. Även om jag klickar på "Lägg till enhet" så står det att Bluetooth är avstängt. Ja, så hur sätter jag på det igen?

Som tur är hade jag ett gammalt tangentbord med USB-mottagare som jag för tillfället använder.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är på win11 riktigt.
Men jag stänger ofta på/av bluetooth på win 10. Men då använder jag mig av menyn som ligger längst till höger på startmenyn.
den lilla "pratbublan", och på snabb knapparna där hittar jag bluetooth.
Vet inte om du kan prova samma?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara söka i startfältet efter Bluetooth, och då får jag fram "Inställningar för Bluetooth och andra enheter". Där i den menyn ska slidern finnas högst upp. Jag använder den ofta utan bekymmer, men det kan ju ha blivit så att du inaktiverat Bluetooth-drivaren, och då behöver du gå in i enhetshanteraren för att återaktivera det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Vet inte hur det är på win11 riktigt.
Men jag stänger ofta på/av bluetooth på win 10. Men då använder jag mig av menyn som ligger längst till höger på startmenyn.
den lilla "pratbublan", och på snabb knapparna där hittar jag bluetooth.
Vet inte om du kan prova samma?

Har provat det och det finns ej Bluetooth där i överhuvudtaget.

Skrivet av Starric:

Jag brukar bara söka i startfältet efter Bluetooth, och då får jag fram "Inställningar för Bluetooth och andra enheter". Där i den menyn ska slidern finnas högst upp. Jag använder den ofta utan bekymmer, men det kan ju ha blivit så att du inaktiverat Bluetooth-drivaren, och då behöver du gå in i enhetshanteraren för att återaktivera det

Det funkade! Hur i hela friden Bluetooth inaktiverades på det sättet i enhetshanteraren är för mig okänt men aktiverade den igen via enhetshanteraren och knappen dök upp. Så jag har lyckats sätta på Bluetooth igen. Tack!

Tangentbordet vill dock inte ansluta, men kanske fel på tangentbordet. Vore ju trist, bara 1,5 månad gammalt. Får försöka igen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Du menar att det inte ser ut som nedan om du klickar på högtalaren eller nätverksikonen? (Win+A funkar också.)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har ingen tredjepartsmjukvara/drivare som tar över och bestämmer?

Nej, använder enbart Bluetooth till tangentbordet och inget annat. Alltid via Windows egna Bluetooth mjukvara.

Skrivet av ELF:

Du menar att det inte ser ut som nedan om du klickar på högtalaren eller nätverksikonen? (Win+A funkar också.)
<Uppladdad bildlänk>

Har inget sådant. Men nu är Bluetooth som sagt på, lyckades fixa det via enhetshanteraren. Men får inte datorn att känna igen tangentbordet. Alltså kommer tangentbordets namn ej upp i listan på enheter att koppla.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Rekordmedlem

Men vet du om tangentbordet verkligen använder ett standardiserat BT protokoll eller ett eget, tex Logitechs tangentbord kommunicerar via BT men med ett eget protokoll men man kan även tvinga en del av dem till standard BT för att kunna använda dem utan Logitechs dongel.
En Logitech Unifyingdongel är BT men kommer inte att låta dig kommunicera med normala BT enheter medans tangentborden och mössen går att koppla mot vanlig BT utan Unifyingdongeln tex om man vill ansluta dem till en laptop, surfplatta eller telefon där det är bökigt att koppla in dongeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av King D:

Nej, använder enbart Bluetooth till tangentbordet och inget annat. Alltid via Windows egna Bluetooth mjukvara.

Alrighty then, min tanke är vad mrqaffe skriver ovanför. Installerar jag drivare i SCPToolkit så jag kan använda min PS3-kontroller trådlöst till laptopen försvinner möjligheten att styra BT själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Nej, använder enbart Bluetooth till tangentbordet och inget annat. Alltid via Windows egna Bluetooth mjukvara.

Har inget sådant. Men nu är Bluetooth som sagt på, lyckades fixa det via enhetshanteraren. Men får inte datorn att känna igen tangentbordet. Alltså kommer tangentbordets namn ej upp i listan på enheter att koppla.

Glömde.... Den ligger inte dold?
Dvs, om du klickar på pennan och väljer Add?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vet du om tangentbordet verkligen använder ett standardiserat BT protokoll eller ett eget, tex Logitechs tangentbord kommunicerar via BT men med ett eget protokoll men man kan även tvinga en del av dem till standard BT för att kunna använda dem utan Logitechs dongel.
En Logitech Unifyingdongel är BT men kommer inte att låta dig kommunicera med normala BT enheter medans tangentborden och mössen går att koppla mot vanlig BT utan Unifyingdongeln tex om man vill ansluta dem till en laptop, surfplatta eller telefon där det är bökigt att koppla in dongeln.

Har använt tangentbordet till samma dator tidigare. Hela problemet var att den plötsligt kopplades ifrån utan någon känd anledning. Men har nu äntligen fått tangentbordet att kännas igen av datorn igen och nu funkar det.

Skrivet av ELF:

Glömde.... Den ligger inte dold?
Dvs, om du klickar på pennan och väljer Add?

Nej, ej dold. Kan bara komma åt den via inställningar vid kontrollpanelen.

Nu funkar dock allt igen efter många försök. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Bluetooth

Jag försöker installera en dongle som ska skicka musiken i min laptop till mina hörlurar och när drivisarna ska läggas in så protesterar de och hävdar att datorns inbyggda bluetooth fortfarande är igång trots att jag inaktiverat det i inställningar och i enhetshanteraren. Att greja i Bios känns avlägset nuförtiden men förefaller vara enda lösningen.