Philips hue samt Ikea home fungerar ej med min Nätverksswitch

Permalänk
Medlem

Philips hue samt Ikea home fungerar ej med min Nätverksswitch

Jag är långt ifrån någon som är kunnig inom IT men jag har ändå lyckats lösa det mesta fram tills idag...
Jag har försökt koppla in alla dessa bridges,tvboxar mm till en och samma switch.
Men det ända som tycks fungera är tv boxen.
Både Hue bridge och TRÅDFRI gateway får ingen kontakt med nätverket när jag kör dom genom switchen. Men kopplar jag dom direkt till uttaget i väggen så fungerar dem (samma uttag som Nätverksswitchen sitter i).
Min switch är inte i någon direkt toppklass men bör väl ändå fungera till ändamålet?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Det går en sladd direkt från fiber uttaget till denna Nätverksswitch. Och samma uttag fast utan Nätverksswitchen så fungerar det.

Någon som har lite tips på hur jag kan ta mig vidare?

Permalänk
Medlem

Har du testat om switchen fungerar? Du kan koppla in t.ex. en bärbar dator och se om den fått kontakt.

Rättat underlig grammatik
Visa signatur

Ryzen 5700X3D | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
MSI 5090 Suprim SOC|
Samsung 990 pro 4 TB | Adata XPG XS8200 2 TB |
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Seasonic Focus GX 1000 W
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Logitech G915 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Har du någon router eller med direkt i väggen menar du rakt ut på internet? I så fall kan det vara snack om att du får slut IPs när du försöker koppla in fler saker.

Kan hjälpa folk om du i mer detalj listar nätverket (T.ex Fiber > Fiber konverterare modell xxxxxx > router xxxx > switch > Hue bridge)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Också är vi där igen.. Du måste placera alla dina saker *efter* din router, inte innan.

OT: Varför släpper inte operatörerna på Internet på endast en port i sina CPE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Också är vi där igen.. Du måste placera alla dina saker *efter* din router, inte innan.

Finns fortfarande operatörer som ger 5 publika IPs utan kostnad vilket de kanske räknar täcker det mesta?

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns fortfarande operatörer som ger 5 publika IPs utan kostnad vilket de kanske räknar täcker det mesta?

Ja men enheterna hamnar ju på olika nät så kan bli svårt att nå dem, dessutom på Internet direkt, vilket är en massiv säkerhetsrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

Har du testat om switchen fungerar? Du kan koppla in t.ex. en bärbar dator och se om den fått kontakt.

Yes, tvn funkar. Men om jag förstår alla rätt här så måste jag dra om det via routern.
Ska prova det imorgon och se om det fungerar.
Tack alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ska prova detta. tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja men enheterna hamnar ju på olika nät så kan bli svårt att nå dem, dessutom på Internet direkt, vilket är en massiv säkerhetsrisk.

Absolut. Men sånt bryr sig inte ISPs eller Svensson om

Är ju folk där ute som aldrig ens ansluter till sitt trådlösa nät utan kör data från mobilen fast de står och betalar för fiber. För de vet inte bättre och märker ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som nämnt så har du problem pga. att du inte har en router inkopplad först. Ditt nätverk är alltså felkonfigurerat. Sätt en router först så löser det problemen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Har provat att koppla om allt så det går via routern men det tycks inte hjälpa...
När jag kör allt via den så vill Tvn inte heller fungera.
Jag har någon äldre modell från orbi 2017-2018, tror det är denna
Länk:
https://www.dustinhome.se/product/5011090381/orbi-rbk20?gclid...

Men har ni något annat system som ni tror skulle fungera bättre än ORBI så ge gärna förslag.
Bor i en villa på 2 vångar cirka 250m2. Så måste ha mer än bara en router.
Jag har kikat lite på Ubiquiti men inte riktigt med på vad som exakt behövs.
Har inget behov av allt ska gå i 3000 så om det finns något trådlöst så är det att föredra:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kannoll:

Hej igen,

Har provat att koppla om allt så det går via routern men det tycks inte hjälpa...
När jag kör allt via den så vill Tvn inte heller fungera.
Jag har någon äldre modell från orbi 2017-2018, tror det är denna
Länk:
https://www.dustinhome.se/product/5011090381/orbi-rbk20?gclid...

Men har ni något annat system som ni tror skulle fungera bättre än ORBI så ge gärna förslag.
Bor i en villa på 2 vångar cirka 250m2. Så måste ha mer än bara en router.
Jag har kikat lite på Ubiquiti men inte riktigt med på vad som exakt behövs.
Har inget behov av allt ska gå i 3000 så om det finns något trådlöst så är det att föredra:)

Har du IP TV behöver du troligen sätta routern från din ISP först (Telia, Telenor osv). Sen switch bakom den och koppla in alla enheter. TVn kan behöva gå på ett speciellt uttag i deras router. Sen behöver din router agera DHCP och göra NAT.

Alternativt kan man brygga deras router men är lite mekigt.

Sen kan man stänga av det trådlösa i den om man vill och köpa in 1-2 accesspunkter som enbart har som jobb att skicka ut trådlöst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken tjänsteleverantör du har kan det vara nödvändigt att köra TV-boxen i port Lan 2 på tjänstefördelaren (Fiber/Lan omvandlaren.) Övrigt internet "routern" kör du på port Lan 1.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Tusen tack nu fungerar det!