Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hos mig är det tvärtom, innan pandemin så levererade PostNord aldrig vid hemleverans. Men sedan 2020 så de få gånger jag fått hemleverans med PostNord så har de ringt på och levererat.

Kanske beror på var man bor också. Om man bor i storstad eller i en mindre stad. Själv bor jag i en liten stad och har alltid haft problem med att PostNord i allmänhet inte är speciellt service minded.

Permalänk
Avstängd

Min mamma fick PN hemleverans idag.
Han som levererade var tvungen att gå ända bort till hennes dörr och lägga den i hallen och ta en bild för att leverera paketet istället för att ge henne den i handen när hon ändå mötte upp vid hissen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Kanske beror på var man bor också. Om man bor i storstad eller i en mindre stad. Själv bor jag i en liten stad och har alltid haft problem med att PostNord i allmänhet inte är speciellt service minded.

Från min erfarenhet blir det snabbt värre ju större staden är.

Ort med 5k invånare? Fyfan vad bra service man får.

Storstad med 500k? Var glad om breven kommer inom en månad.

Skrivet av stgr:

Min mamma fick PN hemleverans idag.
Han som levererade var tvungen att gå ända bort till hennes dörr och lägga den i hallen och ta en bild för att leverera paketet istället för att ge henne den i handen när hon ändå mötte upp vid hissen..

Ja du kan ju inte lita på att personen är rätt. Det kan ses stelt ut men rutiner och regler är viktigt.

Annars har du fort hundratusentals rapporter om folk som inte fått sina paket och budens enda försvar är "jag gav det till en som sa att de var deras paket".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

( Hemmaboende i Uppsala, Gottsunda. Jag vill bara slå ett slag för den samme postman som vid två tillfällen tagit sig ork och tid att leverera paket till mig på sjunde våningen. Jag blev lika förvånad varje gång, men hat's off to you Mr postman if you're reading this! )

Hade en liknande brevbärare tidigare. Var paketet för stort för brevboxen så ringde hon på med det innan det fick åka till utlämningsställe. Tyvärr gick hon i pension och numera trycks paketen in i brevboxen oavsett om de får plats eller inte. Inte så kul när man ska försöka lirka ut dem igen utan att förstöra kartongen.
Annars märker jag just nu även av en markant ökning av felsorterade paket. Senast var det en kartong på nästan 18kg som skickades till andra änden av staden. Var inte så sugen på att ge mig ut och hämta det. Men annars ska man visst snällt vänta tills det andra utlämningsstället upptäcker problemet och skickar tillbaka det till sorteringen där det förhoppningsvis ska hitta rätt innan det skickas tillbaka till avsändaren för att det "legat" för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Från min erfarenhet blir det snabbt värre ju större staden är.

Ort med 5k invånare? Fyfan vad bra service man får.

Storstad med 500k? Var glad om breven kommer inom en månad.

Jag bor i en småstad med lite drygt 12K invånare och min erfarenhet här är att det strular så fort det är nåt annat än standardförsändelser. När man väljer hemleverans el. dyl. så är det tvärstopp. Sen så har dom inte heller samma öppettider och arbetstider här som i storstäder som t.ex. Stockholm. Här erbjuder dom bara hemleverans under ett par timmar mitt på dagen t.ex. Sen har jag haft annat strul med PostNord också, inte bara när det gäller hemleverans. Men det är min personliga erfarenhet, det skiljer säkert mellan olika städer, stor som liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Post- och telestyrelsen (PTS) har granskat Postnords utdelning under sommaren och hösten 2022. PTS bedömer att Postnord behöver vidta ett antal åtgärder för att verksamheten ska leva upp till kraven. Myndigheten förelägger därför Postnord.

https://www.pts.se/sv/nyheter/post/2022/postnord-ska-vidta-at...

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det leder nånstans.

Permalänk
Medlem

Svårt d där

Skrivet av Libra-75:

Får hoppas att det leder nånstans.

Näe. Vi som jobbar i postnord är typ livrädda, ingen vågar säga något, men det är vanligt, hon som talade ut senast fick en varning. Toppstyrt och nepotism. Vi har haft stora och ökande problem i 10 år men det blir bara mer administration som lösning. I princip är alla problem som Postnord har grundade i ökad administration o byrakrati, administrationen har ofta långt till golvet och söker enbart stöd bland annan administration, ingen bryr sig om produktionens input. Chefer sitter i möten med andra chefer, ibland i hela dagar. Frågsr man vad dom gjort så får man inget riktigt svar. Men vem vågar sätta sin inkomst på spel genom att säga något, då blir du placerad i en skrubb tills du säger upp dig. Har sett ett tiotal släktingar till chefer segla in och bara slappa, dom sover på arbetstid på fullt allvar, nepotismen är överallt. Den som talar ut och värnar kunder vid arbetsplatsträffar kan räkna med 0kronors höjning vid nästa lönesamtal. Vi har tro det eller ej, även metoo chefer som hålls om ryggen. Vi skulle behöva en visselblåsar kanal som inte postnord kan kontrollera och tysta ned. En extern kanal. Så vi inte blir sparkade när vi talar om vad som pågår. Allt vi postisar vill är att göra ett bra jobb. Vore jag inte en random post på internet skulle jag vara livrädd, postnord har flera gånger gjort efterforskningar när folk försökt söka hjälp eller försökt påvisa problem. Metoo tjejerna sade upp sig och bytte jobb, chefen är fortfarande chef. 20 år senare så slemmar han fortfarande på nya, unga, tjejer. Fyfan alltså. Nu lär man få sparken. Snälla sweclockers, ge inte ut mina uppgifter.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på ett paket som skickades den 23/12, har endast skannats vid ett tillfälle därefter är det inte uppdaterat.

Någon annan som har haft problem med Postnord senaste veckan?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag väntar på ett paket som skickades den 23/12, har endast skannats vid ett tillfälle därefter är det inte uppdaterat.

Någon annan som har haft problem med Postnord senaste veckan?

Mvh

Tänk på att mellan den 24-26 så har PostNord i princip inte jobbat och beroende på när du lämnade in paketet den 23:e så kan det vara så att det först igår kväll började hanteras. Jag skulle nog vänta lite. Det blir så under julen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tänk på att mellan den 24-26 så har PostNord i princip inte jobbat och beroende på när du lämnade in paketet den 23:e så kan det vara så att det först igår kväll började hanteras. Jag skulle nog vänta lite. Det blir så under julen.

Tack för infon.

Ja, jag förstår att de har fullt upp Tänkte mest höra om det var någon annan som hade råkat ut för samma sak.

Kontaktade dem idag och de tyckte det var märkligt att det ej är skannat sedan 23/12 så de skulle påbörja någon form av spårning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tack för infon.

Ja, jag förstår att de har fullt upp Tänkte mest höra om det var någon annan som hade råkat ut för samma sak.

Kontaktade dem idag och de tyckte det var märkligt att det ej är skannat sedan 23/12 så de skulle påbörja någon form av spårning.

Mvh

Jag menade mer på att det har varit röda dagar och då brukar inte PostNord jobba, och det har varit det ungefär hela perioden. Det var ju igår som första "vanliga" dagen efter att du lämnade in paketet så om du lämnade in paketet på kvällen den 23/12 så lämnade det inte ens ditt ombud förrens igår.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Köpte lite kläder på Zalando. Fick kolli id och satt och kollande lite då och då när den körde.
Fick ett pling att varan nu var levererad och gick glatt till dörren för att hämta detta...
Inget paket... Kollar kamerorna om någon varit förbi... Ingeting.

Hör av mig till Zalando och får en bild på paketet levererad vid ett rött hus på backen.
Hör av mig till Zalando igen och påpekar att detta inte är mitt hus och skickar in en bild på hur min framsida ser ut.

Lösningen blev att Zalando makulerade min order så nu sitter jag här utan byxor.

Tack Postmord...

Permalänk
Medlem

Brev skickat den 13'de kom fram i dag, den 28de.
Umeå.

Det är fan sanslöst. Det var en räkning, så inget speciellt som sådant. Nytt rekord i värdelöshet.

Permalänk
Medlem

Vissa dagar verkar inte personalen jobba mycket. Spårar ett paket från USA (moms förbetald); ankom Sverige 14 januari enligt utländsk spårningssida men svenska appen säger bara att man väntar på överlämning och så har det stått i en veckas tid nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Vissa dagar verkar inte personalen jobba mycket. Spårar ett paket från USA (moms förbetald); ankom Sverige 14 januari enligt utländsk spårningssida men svenska appen säger bara att man väntar på överlämning och så har det stått i en veckas tid nu..

Kan nog vara värt att försöka ta kontakt med PostNord angående detta, finns risk att de annars skickar tillbaks paketet till USA och hävdar att du inte har hämtat ut paketet. Det har hänt mig

Permalänk
Avstängd

Brukar inte ha problem med postnord men en liten paket innrhållandes en smartband kom bort för ett par veckor sen.
Skicka allt spårbart

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Frugan lämnade in ett paket tillutlandet den 14 december 2022 och igår den 17 januari 2023 lämnade paketet Malmö, man blir trött. Förklaringen var brist på personal

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kan nog vara värt att försöka ta kontakt med PostNord angående detta, finns risk att de annars skickar tillbaks paketet till USA och hävdar att du inte har hämtat ut paketet. Det har hänt mig

Ja, gjorde det i morse och snart därefter dök paketet upp hos ombudet..helt utan andra stopp på vägen

Permalänk
Medlem

Måste skriva av mig lite.

Har aldrig haft problem med hemleverans med PostNord de 10 år jag har bott där jag bor nu. Nu har någon ny förmåga börjat på rutten, och paketen hamnar ofta på gatan. En gång försvann det därför i snöröjningen, en annan gång var det helt sönderregnat. Idag skulle ett paket ha levererats, enligt appen. Men inget paket alls. Sist klagade jag hos lokala chefen och vi kom överens om att det SKA lämnas vid ytterdörren. Men inget på övervakningskameran och heller inget paket ute på gatan.

Ringer chefen igen. Han berättar att det tydligen finns djur och att brevbäraren tycker att det är obehagligt! Nåja, vi har ankor. Men så bor vi på landet och grannarna har allt från höns till tjurar. Förklarar att om man är rädd för (inhägnade) fåglar så blir det nog svårt att dela ut post i området. Han skrattar lite nervöst men ska kolla upp vart paketet har tagit vägen, för det är det ingen som vet…

Permalänk
Medlem

Men nu ska de få längre tid på sig att leverera.

https://www.ehandel.se/postnord-kan-fa-mer-tid-sa-lange-far-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

3 dagar för brev, vi pratar alltså porto betalt, frimärken, ospårbara brev med papper i. Varubrev vilket de flesta e-handlare använder sig av för varor under ett ett visst värde eller under 2kg delas ut varje dag. Paket delas också ut varje vardag och om du bor i större stad även lördagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Vi får hoppas det inte går igenom.

Räkna med några hårda år på postfronten om det händer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag testade att skicka med Postmordet, skulle jag aldrig gjort.
Och de kan naturligvis inget göra.
Klåpare.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

PostNord uppger att dom levererat paket till mig, direkt till min postlåda. Men min postlåda gapar tom...
Vem vänder man sig till? PostNord eller Inet som jag beställt varan av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag testade att skicka med Postmordet, skulle jag aldrig gjort.
Och de kan naturligvis inget göra.
Klåpare.

<Uppladdad bildlänk>

Går inte att läsa vad som står på bilden

Skrivet av arknvgh:

PostNord uppger att dom levererat paket till mig, direkt till min postlåda. Men min postlåda gapar tom...
Vem vänder man sig till? PostNord eller Inet som jag beställt varan av?

Den du köpt varan hos, de är dom som beställt frakten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av arknvgh:

PostNord uppger att dom levererat paket till mig, direkt till min postlåda. Men min postlåda gapar tom...
Vem vänder man sig till? PostNord eller Inet som jag beställt varan av?

Vänd dig till Inet då dem behöver skapa en reklamation mot PostNord. Inet kommer förmodligen bara skickat nytt och stå för förlusten då Postnord inte ansvarar för försvunna varubrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går inte att läsa vad som står på bilden

Oj, SweC skalar visst om.
Nytt försök:

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Snusfri
Skrivet av arknvgh:

PostNord uppger att dom levererat paket till mig, direkt till min postlåda. Men min postlåda gapar tom...
Vem vänder man sig till? PostNord eller Inet som jag beställt varan av?

Blev så för mig med tidigare, gjorde då en polisanmälan och helt plötsligt hade jag paketet dagen efter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Blev så för mig med tidigare, gjorde då en polisanmälan och helt plötsligt hade jag paketet dagen efter.

Polisanmälan mot vem? PostNord?