Netflix blockerar enheter i jakt på lösenordsdelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.

Man ska inte behöva vara bunden till att casta från mobilen, det känns som en dackefejdslösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.

Fast när du sitter där bekvämt i sommarstugan och försöker casta så upptäcker du att din telefon har du inte använt hemma för Netflix de senaste 30 dagarna och därför har den enheten nu blockerats. Så det är bara att ta bilen hem och logga in på ditt wifi med telefonen och åka tillbaka de där 35 milen till sommarstugan.

Edit: Okey, man kanske kan vid sommarstugan slå på den där 7 dagars på resande fot funktionen. Men förmodar efter en vecka är det kört?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Om en person bor mellan två bostäder, tex om man har en flickvän med egen bostad och man hoppar mellan sin egna och dess andra. Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Usch! Mina barn bor varannan vecka hos mig och sin mamma. Vi betalar Netflix ÅT BARNEN. Så nu ska dom inte kunna se det på båda våra TV med Neflixappen beroende på vart dom är... blir nog till att avsluta det då - tänker inte betala mer. Vägrar investera i mer teknik typ Chromecast för att det ska funka via nån kass mobil eller padda. Fattar att dom måste tjäna pengar men detta blir ju löjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davvarn:

Fast det här gör precis raka motsatsen. Fler och fler lämnar, det kan man se överallt.
Fler lämnar = mindre pengar in = mindre vinst.
De skjuter sig själva i foten.

Jag vet inte. Är det verkligen så?

Det ser väl snarare ut som fler och fler använder Netflix om man kollar på statistiken.

https://www.statista.com/statistics/250934/quarterly-number-o...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Mycket gnäll.
De är ett vinstdrivande företag med aktieägare som sätter press. De gör allt de kan för att gå med vinst. Tycker heller inte om metoderna, men låter inte det ta min energi.

Jag gillade inte metoderna som Facebook använde när de påverkade valet i Storbritannien 2016, men det är ju ett vinstdrivande företag så det är bättre att inte lägga energi på det...

Det är väl synd att använda det som en ursäkt - Speciellt när det är ett diskussionsforum som du sitter på. Svårt att driva ett forum utan åsikter och gnäll

Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte. Är det verkligen så?

Det ser väl snarare ut som fler och fler använder Netflix om man kollar på statistiken.

https://www.statista.com/statistics/250934/quarterly-number-o...

Kollar du på faktiskta siffror och inte en undersökning ser det annorlunda ut...

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NFLX/netflix/revenu...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

HAHAHAHAHA NETFLIX!

Tur är så har jag aldrig haft skiten och med facit på hand med hur mycket skräp de hållit på med så känns det rätt bra.
Om inte saker som betala för reklam nivån fick folk att fly så lär detta göra susen.
Good riddance Netflix. Ingen kommer sakna er.

Permalänk

Det handlar om att försvåra missbruk inte helt hindra det. Detta sätt gör att den stora skaran får det svårare.
Att sedan tekniska personer kringgår det lätt så hade det alltid varit sådant. Och det gäller även annat.

Permalänk
Medlem

Jag har redan mentalt förberett mig på att köpa lite extra diskutrymme till NASen och säga upp netflix.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Om en person bor mellan två bostäder, tex om man har en flickvän med egen bostad och man hoppar mellan sin egna och dess andra. Hur funkar det?

Om du äger abonnemanget och vill kolla hos henne via en enhet som bara är hos henne så kan du temporärt ge henne 7 dagars access men är begränsat antal gånger man kan göra det. Tar du med dig egen laptop/mobil för att kolla på så är det inget problem.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att folk lär sig hur man sätter upp en VPN-server på hemmanätverket och får bekanta sig med Linux. En Raspberry Pi Zero W i var tredje stuga

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Man ska inte behöva vara bunden till att casta från mobilen, det känns som en dackefejdslösning.

Ja det fanns ju lösningar som sagt om man är villig att tänka lite själv.
Men som sagt det är ju bara att du säger upp och använder annan tjänst. 🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Musikälskare

Dom har helt tappat vettet... Att straffa användare på det här sättet kommer inte sluta bra imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Detta är ju väldigt negativt för alla kunder.
Kontot blir alltså låst till hemnätverk. Det är ju en gigantiskt begränsning för den som vill använda tjänsten för annat än bara i soffan i det egna hemmet. Lär ju vara mycket folk som är ute med olika enheter i resor, semester, mobilen med wifi på gymmet eller loggar in med sin inloggning hos någon annan inte för att dela konto utan för att de är där på plats typ partners som inte bor ihop etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Mycket gnäll.
De är ett vinstdrivande företag med aktieägare som sätter press. De gör allt de kan för att gå med vinst. Tycker heller inte om metoderna, men låter inte det ta min energi.

Haha, förstår du kopplingen att ifall fler lämnar Netflix så kommer Netflix gå med mindre vinst? Alltså exakt motsatt situation en aktieägare vill se?

Jag har själv aktier i Netflix och är inte jätteförtjust i det här. Det kommer inte komma ut något bra av det. Jag ska se hur det fungerar rent praktiskt men måste jag hålla på med koder när jag ska kolla Netflix i bilen eller på telefonen när jag är ute och reser så fimpar jag kontot och säljer mitt innehav.

Permalänk
Skrivet av Toarulle:

Detta är ju väldigt negativt för alla kunder.
Kontot blir alltså låst till hemnätverk. Det är ju en gigantiskt begränsning för den som vill använda tjänsten för annat än bara i soffan i det egna hemmet. Lär ju vara mycket folk som är ute med olika enheter i resor, semester, mobilen med wifi på gymmet eller loggar in med sin inloggning hos någon annan inte för att dela konto utan för att de är där på plats typ partners som inte bor ihop etc.

Fast det stod att enheten 1 gång per månad måste ansluta till hemnätverket. Typ alla dina exempel så blir det inga problem. Partners som ej bor ihop tillhör kategorin som ej kan slå ihop alla utgifter och räknas som ett hushåll.

Permalänk
Medlem

Som Gabben säger.

"The easiest way to stop piracy is not by putting antipiracy technology to work. It's by giving those people a service that's better than what they're receiving from the pirates."

käns som om de gör precis tvärt om nu

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Usch! Mina barn bor varannan vecka hos mig och sin mamma. Vi betalar Netflix ÅT BARNEN. Så nu ska dom inte kunna se det på båda våra TV med Neflixappen beroende på vart dom är... blir nog till att avsluta det då - tänker inte betala mer. Vägrar investera i mer teknik typ Chromecast för att det ska funka via nån kass mobil eller padda. Fattar att dom måste tjäna pengar men detta blir ju löjligt.

Det är ju två olika hushåll så du bryter ju redan mot det avtal du ingått. Ser inte varför alla ska gnälla så förbaskat.

Jag har också barnen varannan vecka och vi har olika abbonemang. Smidigt? Nej inte så värst. Billigt? Nej inte speciellt. Men det är de användaravtal som gäller. Antingen accepterar man det, eller så använder man inte tjänsten. Inte krångligare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det stod att enheten 1 gång per månad måste ansluta till hemnätverket. Typ alla dina exempel så blir det inga problem. Partners som ej bor ihop tillhör kategorin som ej kan slå ihop alla utgifter och räknas som ett hushåll.

Beror ju lite på hur det fungerar, men kommer ju skapa märkliga problem för eller senare. Sen ska man komma ihåg att enheten måste "refresha" sig på netflix och det räcker säkert inte med att bara logga in på wifi med den utan måste kanske använda nextflix så då ska man dribbla med massa sånt och/eller koder. Blir plötsligt rätt jobbigt.

Sen tycker jag i alla fall jag att det är rimligt att det går att logga in på sitt konto hos partner/kompisar för att JAG där tittar på mitt konto. Sen behöver det ju inte vara kvar inloggat så att det kan fortsätta tittas på. Det blir en märkligt situation i jakten på delande där man även slår "vanliga" användare på fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.
Alltså ibland tror man Sweclockers forum består av pensionerade teknikanalfabeter oförmögna att hitta dom allra enklaste lösningarna.

På vilket sätt skulle det hjälpa? Telefonen är ju inte heller uppkopplad mot hemnätverket när jag är på landet (oftast mer än en månad i stöten)? (Visst kan jag sätta upp en vpn-servern hemma och köra Netflix via den. Men är jag villig att lägga den tiden för att få Netflix att fungera? Och låta en servern stå hemma och snurra i X månader bara för Netflix? Nope.)

**

Med det sagt ger jag Netflix benefit of the doubt. Kanske kommer reglerna se bättre ut när de når den svenska marknaden. Men om de sätter käppar i hjulen för mitt tittande är det tack och hej.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

På vilket sätt skulle det hjälpa? Telefonen är ju inte heller uppkopplad mot hemnätverket när jag är på landet (oftast mer än en månad i stöten)?

Om du är där i mindre än en månad så funkar netflix i mobilen som vanligt om du använt den i ditt hemnätverk senaste tiden. Om du är där i mer än en månad så kan du antingen få en email-kod var 7e dag eller byta vart ditt primära hushåll är. Då på "landet" i ditt fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunke:

Om du är där i mindre än en månad så funkar netflix i mobilen som vanligt om du använt den i ditt hemnätverk senaste tiden. Om du är där i mer än en månad så kan du antingen få en email-kod var 7e dag eller byta vart ditt primära hushåll är. Då på "landet" i ditt fall

I artikeln står det inget om någon e-mailkod? Men visst, kör de någon 2-faktorsauktorisering kan det fungera.

Att byta primärt hushåll fungerar inte, bara för att jag är på landet hela tiden innebär det inte att resten av familjen är det.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Master of Overkill

Där åkte det

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Haha, förstår du kopplingen att ifall fler lämnar Netflix så kommer Netflix gå med mindre vinst? Alltså exakt motsatt situation en aktieägare vill se?

Jag har själv aktier i Netflix och är inte jätteförtjust i det här. Det kommer inte komma ut något bra av det. Jag ska se hur det fungerar rent praktiskt men måste jag hålla på med koder när jag ska kolla Netflix i bilen eller på telefonen när jag är ute och reser så fimpar jag kontot och säljer mitt innehav.

Inte alls. Får de bukt med kontodelningen och om folk gör som man ska, så går det nog bättre.
De har nog undersökt alla parametrar skulle jag tro.

Jag fick nyligen mail om att de utöka från 4 enheter till 6. Så nog gör det något bra i alla fall.
Men som många andra så säger jag upp en streamingtjänst när jag inte använder den.
Jag växlar för närvarande mellan Disney, HBO, Netflix och Prime.

Edit:
Självklart menar jag de som är storägare. Du och gemene småsparare har självklart inget att säga till om tyvärr.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Detta låter ju lite absurt. Så päronen som har Netflix måste ev ha dubbla abonnemang för att kunna kika på Netflix på TVn de köpte till sommarstugan? Det är ju inte direkt en klump man flyttar hem till stan en gång i månaden. Känns ju verkligen genomtänkt. Not. Om det nu blir så här illa dvs.

Vad har de för abonnemangstyp, kolla om de kan uppgradera istället för fler konton. Låter mycket smidigare - om de vill ha kvar Netflix såklart
Jag fick precis mail om att de höjer från 4 till 6 enheter som du kan använda.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det är ju två olika hushåll så du bryter ju redan mot det avtal du ingått. Ser inte varför alla ska gnälla så förbaskat.

Jag har också barnen varannan vecka och vi har olika abbonemang. Smidigt? Nej inte så värst. Billigt? Nej inte speciellt. Men det är de användaravtal som gäller. Antingen accepterar man det, eller så använder man inte tjänsten. Inte krångligare än så.

Tycker ändå att det bli onödigt krångligt och känns fel. Om barnen spelar innebandy då? Ska jag betala en avgift och deras mamma en till? Om dom vill prenumerera på Kalle Anka, ska jag ha en prenumeration och deras mamma en till? Och i Netflix-avtalet står att man får dela kontot med personer i sitt hushåll och så vitt jag vet hör mina barn dit oavsett var dom befinner sig. Och jag älskar att klaga

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte problemet. Tillåt endast en aktiv streaming per profil. Aktiverar någon profilen så slutar det fungera för andra som använder profilen. Och så betalar kunderna endast för de antal profiler dom kan tänkas behöva. Kvalitet kan ju köpas efter profilens önskemål om man så vill.

Varför klydda med platser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Mycket gnäll.
De är ett vinstdrivande företag med aktieägare som sätter press. De gör allt de kan för att gå med vinst. Tycker heller inte om metoderna, men låter inte det ta min energi.

Dessutom är det någonstans också rimligt i att de försöker hitta en lösning på ett faktiskt problem. Läser man Sweclockers kommentarer så verkar ju 80% av alla Netflix-abonnenter dela det med andra. Samtidigt ska de brottas med andra gigantiska tjänster som Apple, Disney och Amazon som har extremt djupa fickor.

Det blir det var blir tänker jag. I slutändan får man välja om det är värt det eller ej.

Fördelen med att varje hushåll har sin egna prenumeration är ju faktiskt att man lättare kan välja att betala enskilda månader om året. Delar man abonnemang med andra går inte det på samma sätt. Men många känner nog att det är mer okej att låsa ner sig själv till grannen, familjemedlemmen eller kompisen än till Netflix För mig är detta ett intressant fenomen.

Som en kommentar OT så tycker jag rimligtvis sommarstugan ska räknas in som en del av hushållet. Det borde gå att lösa. Kanske genom att mobiltelefonen som hoppar mellan nätverken kan smitta av sig sin trovärdighet till ett annat nätverk. Som att den bär med sig en token och kan aktivera ett annat nätverk i upp till 30 dagar eller något sånt innan en ny token måste hämtas.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Men det är är ju inte antal användare.
Det som togs upp var att användarna lämnar - och så verkar det ju inte se ut riktigt utan användarantalet ökar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Låt oss bara betala för antalet samtidiga streams, vill du starta en till just nu, betala 10kr för ett dygn, eller öka abonnemanget med 30kr per månad

Har man ett litet abonnemang som delas så beror det på användningen helt enkelt

Denna lösning känns bara dömd att misslyckas