AMD Ryzen 9 7950X3D i butik om en månad – prislapp om 699 USD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Om du frågar "eller?" "vilka?" "var?" och sen inte tar till dig vad som svaras och svarar själv med "Men det stämmer inte. Eller?" så föreslår jag att du helt enkelt väntar till recensioner. Eftersom, du vet, först med asymmetrisk design, och kanske ser inte AMD dessa cpuer som lika meningslösa som du. Och är du inte nyfiken utan bara bergsäker på att de är värdelösa, varför ens öppna frågor?

Jag har läst GuessWho's inlägg. Och jag nämnde den personens inlägg här. Du får läsa om och läsa rätt.

Vart har jag sagt att dessa CPUer är meningslösa? Du sätter ord i mun på folk och påstår att de sagt något som de inte har. Känns som att det är en rätt vanlig tendens här på Sweclockers att man gör så. Man påstår att folk säger si och så trots att de inte gjort så.

Jag har sagt att dessa CPUer är för gaming. Och kanske därmed är sämre på icke gaming än icke-3D varianterna. Eller tror du att AMD kommer fasa bort icke-3D varianterna? Varför ska de finnas kvar om 3D är bättre på allt sätt och vis i alla områden?

Låter som att du är väldigt inbiten i ditt röda lag och måste ha rätt eller söker en konflikt som inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag har sagt att dessa CPUer är för gaming. Och kanske därmed är sämre på icke gaming än icke-3D varianterna. Eller tror du att AMD kommer fasa bort icke-3D varianterna? Varför ska de finnas kvar om 3D är bättre på allt sätt och vis i alla områden?

Prislappen på en 5800X3D är ju i princip samma som 5900x. Tror det kommer fortsätta vara mönstret. Så inget konstigt om X3D modellen är bättre på allt än en "vanlig" med samma antal kärnor/trådar. De är ju inte ens prissatta mot varandra.

Låter ju väldigt rimligt att man får välja om man vill gå upp på fler trådar/kärnor eller stanna kvar på sweetspotten i antal cores/threads för just gaming och få aningen mer prestanda där.

Förövrigt, någon som kan spekulera om det här eventuellt kan leda till en ny rea på 5800X3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men anandtechs resultat verkar inte stämma överrens med vad GN/HBU ofta visar i sina icke-Gaming tester. Eller?

Jag har inte orkat göra krossreferenser mellan alla tester över hela Internet.
Är du så intresserad så får du antingen göra jobbet själv eller betala mig ett bra arvode eller timlön om jag ska göra jobbet åt dig.

Men som jag nämnde tidigare...

5800X3D har samma basklock som 5700X och 100MHz LÄGRE boost klock än 5700X.
Går vi efter klockfrekvenser så borde alltså 5800X3D i första hand jämföras mot 5700X, inte mot 5800X.

Men många ställen som benchmarkat 5800X3D har inte med 5700X i sina tabeller.
Jag hittade test på tomshardware där de även har med 5700X.

Exempel
5800X3D slår både 5700X och 5800X

Exempel
5800X3D ungefär matchar 5800X men vinner med marginal mot 5700X

Om 3D cachen gjorde noll och ingen nytta så borde inte 5800X3D vinna mot 5700X eftersom båda har samma basfrekvens och 5700X har 100MHz högre max boost.

Anledningen att AMD "kommer undan" med att kalla 5800X3D för 5800X3D istället för 5700X3D är att även i applikationer utanför spel så gör ofta(st) 3D cachen tillräckligt stor nytta att prestandan ofta(st) hamnar närmare 5800X än 5700X.

Sen kan du säkert hitta benchmarks där 5700X presterar bättre.
Men poängen är att 5800X3D aldrig hade presterat bättre än 5700X om 3D cachen inte gjorde någon nytta överhuvudtaget.
(Bortsett från skillnader inom felmarginal. Även på samma hårdvara kan poängen variera lite om man kör samma test flera gånger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

En fråga (halvt off-topic) finns det några rykten om när nästa generations Ryzen släpps, alltså Ryzen 9000-serien? Kan man förvänta sig denna redan i höst eller först 2024? Detta påverkar till viss del hururivda man ska slå till på en 7950X3D eller inte.

Knappast i höst, q3 2024 kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Men priset för 7800X3D lär ju kosta uppåt 6000:- vilket är för mycket kan jag tycka. 5800X3D gick ju för typ 3700:- eller nåt sånt under nån inte livestream.

Fast båda har samma MSRP (i dollar) - ganska unikt givet inflationsspöket. Jag tycker inte man kan jämföra med priset under en livestream kl 02.00 för en produkt som nått EOL.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fick ett AM5-moderkort för endast 1 kr vid lansering. Så tänkte unna mig en cpu. Men priset för 7800X3D lär ju kosta uppåt 6000:- vilket är för mycket kan jag tycka. 5800X3D gick ju för typ 3700:- eller nåt sånt under nån inte livestream. Smärtgränsen ligger väl under 5000:- för en cpu. Men allt beror väl på hur de faktiskt kommer prestera.

Gick faktiskt för 3000 på en inet-stream innan jul. Givetvis krängde vissa skrupelfria dem för mer än så dagarna efter här på marknaden. Men oavsett så har AMD kapat priserna på 5800X3D som gick för närmare 6000:- när den kom.

Permalänk
Medlem

Kul med konkurrens. Jag tycker dock att dessa processorer börjar sticka i pris till den grad att det blir svårargumenterat. Börjar man kravla sig över 1440p så lägger jag ju hellre pengarna på 13600k/5800x3D och tar mellanskillnaden på ett bättre grafikkort. För det ger mer utslag vad vi iaf sett tidigare.

Så för vem är de nya processorerna? Det känns som för de som vill ha det bästa.

Vad blir argumenten för att hinka upp dessa pengar då enkom spelprestanda inte räcker om man börjar titta på de högre upplösningarna.

Permalänk
Medlem

Sweet. Kanske blir en uppgradering

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Då får nog venders se till att fixa till alla bios buggar som finns på typ alla x670e brädor för dom är inte 100% stabila än, att det skall va så svårt att se till att allt funkar som det finns slottar på kortet på, inget känns färdigt om man säger så, men visst pumpa ut en processor familj till som inte kommer funka hundra den heller med dessa skit bios:ar

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Hade 7800X3D varit 4,4 ghz base och 5,7 ghz turbo, hade jag köpt en sådan. Jag tror AMD nerfar 7800X3D med flit för att den inte ska slå 7900 & 7950 i spel.

Dvs rena INTEL-beteendet.

Nej tack.

Får vi en 7800XT3D med rätt spec, så tänker jag om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hade 7800X3D varit 4,4 ghz base och 5,7 ghz turbo, hade jag köpt en sådan. Jag tror AMD nerfar 7800X3D med flit för att den inte ska slå 7900 & 7950 i spel.

Dvs rena INTEL-beteendet.

Nej tack.

Får vi en 7800XT3D med rätt spec, så tänker jag om.

7950X3D och 7900X3D har en CCD med staplad cache och en CCD utan. Den med staplad cache har lägre klockfrekvenser och den utan staplad cache högre. Cachen klarar sannolikt, som i 5800X3D, inte över ca 1,3 V i spänning vilket minskar i alla fall boosten.

Det är anledningen till att 7950/7900X3D har högre boost. Inte att strypa dem för att segmentera. Jag tror nog dessutom att 7800X3D kommer vara generellt snabbare i spel än de med fler kärnor då Windows schemaläggare inte behöver ta i beaktning att kärnorna skiljer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har inte orkat göra krossreferenser mellan alla tester över hela Internet.
Är du så intresserad så får du antingen göra jobbet själv eller betala mig ett bra arvode eller timlön om jag ska göra jobbet åt dig.

Men som jag nämnde tidigare...

5800X3D har samma basklock som 5700X och 100MHz LÄGRE boost klock än 5700X.
Går vi efter klockfrekvenser så borde alltså 5800X3D i första hand jämföras mot 5700X, inte mot 5800X.

Men många ställen som benchmarkat 5800X3D har inte med 5700X i sina tabeller.
Jag hittade test på tomshardware där de även har med 5700X.

Exempel
5800X3D slår både 5700X och 5800X
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/HJgczFXdGAq6nviBX7Rsug-970-80.png.webp

Exempel
5800X3D ungefär matchar 5800X men vinner med marginal mot 5700X
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ddvPs9fDPJJNddNrofNfm4-970-80.png.webp

Om 3D cachen gjorde noll och ingen nytta så borde inte 5800X3D vinna mot 5700X eftersom båda har samma basfrekvens och 5700X har 100MHz högre max boost.

Anledningen att AMD "kommer undan" med att kalla 5800X3D för 5800X3D istället för 5700X3D är att även i applikationer utanför spel så gör ofta(st) 3D cachen tillräckligt stor nytta att prestandan ofta(st) hamnar närmare 5800X än 5700X.

Sen kan du säkert hitta benchmarks där 5700X presterar bättre.
Men poängen är att 5800X3D aldrig hade presterat bättre än 5700X om 3D cachen inte gjorde någon nytta överhuvudtaget.
(Bortsett från skillnader inom felmarginal. Även på samma hårdvara kan poängen variera lite om man kör samma test flera gånger).

Det är nog bäst att inte stirra sig blind på bas/boost-frekvenser, PPT är generellt viktigare där 5700X har en betydligt lägre effektbudget än 5800X/X3D och i t.ex. blender all core hamnar runt 4.1GHz när 5800X3D hamnar runt 4.35Ghz och 5800X landar runt 4.55GHz. Sen har du så klart rätt i sak att den extra cachen hjälper ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hade 7800X3D varit 4,4 ghz base och 5,7 ghz turbo, hade jag köpt en sådan. Jag tror AMD nerfar 7800X3D med flit för att den inte ska slå 7900 & 7950 i spel.

Dvs rena INTEL-beteendet.

Nej tack.

Får vi en 7800XT3D med rätt spec, så tänker jag om.

7800X3D och 79/7950X3D klockar X3D-CCD’n precis lika högt (lågt) enligt AMD. Den högre angivna boosten på R9 gäller enbart icke-X3D-CCDn.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Det är nog bäst att inte stirra sig blind på bas/boost-frekvenser, PPT är generellt viktigare där 5700X har en betydligt lägre effektbudget än 5800X/X3D och i t.ex. blender all core hamnar runt 4.1GHz när 5800X3D hamnar runt 4.35Ghz och 5800X landar runt 4.55GHz. Sen har du så klart rätt i sak att den extra cachen hjälper ibland.

Och kyler du mer med högre limits så boostar du automagiskt ännu högre upp mot f-max. (Eller andra FIT limits)

Lyckades nå 17.2k i r23 med pbo på min 5800x nu i vinter med 0C vatten (motsvarande ca 4.95 all core)

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Sugen är man absolut men min 5800x3d är snabb nog så jag kan nog hoppa över en generation.

Men jag kommer att följa släppet med stort intresse.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ska bli intressant att se tester sen. Jag inväntar dock Zen 5 innan jag byter ut min 5900X.

Dito. Kanske Zen 6 tom.

I spel har jag aldrig sett eller känt mig begränsad av min 5900X, även om jag streamar och har massa saker igång i bakgrunden.

Klicka för mer information

Är väl DDR5 iom plattformsbyte som skulle ge störst impact kan jag tänka mig. Har för mig LTT teasade om just det, och att de gjort tester med DDR4 3600 MT/s CL14 vs tre olika tiers av DDR5, och att den videon skulle komma inom kort. Och att just DDR5 faktiskt gjorde ett lyft i spel.

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Sen har du så klart rätt i sak att den extra cachen hjälper ibland.

Ja det var ju det som var själva poängen.

Frågan som ställdes tidigare var

Citat:

Finns det annat än spel som tar nytta av cachen?

Det korta svaret är: Ja

Jag försökte även ge exempel.
Att bara svara "Ja", "Nej", Kanske" på ett forum utan något mer känns som att det ofta inte är så givande.

Men när jag gav exempel så blev det mer tjaffs.

Men grund poängen är att frågan var: "Finns det annat än spel som tar nytta av cachen?"
Svaret på det är "Ja"

Hade frågan varit,
"gör cachen tillräckligt stor nytta för att motivera tillverkningskostnaden?"
"gör cachen tillräckligt stor nytta för att motivera lagerhållning av fler SKUs?"
"gör cachen tillräckligt stor nytta för att motivera ett högre pris mot slutkund?"

Då har vi värderingsfrågor där olika personer kan värdera och tycka olika.

Det känns lite som att frågeställaren inte själv vet vilken fråga de ställer.
Eller lägger värderingar upptill som egentligen inte har med att svara på själva grundfrågan.

Men är frågan, finns det något som drar nytta av cachen så är svaret, Ja. (även om inte allting drar nytta av det).

Eller som du skrev "den extra cachen hjälper ibland".

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Sugen är man absolut men min 5800x3d är snabb nog så jag kan nog hoppa över en generation.

Men jag kommer att följa släppet med stort intresse.

Kan inte annat än hålla med
Använde en 3800XT tidigare, orkade inte riktigt med att dra runt Darktide.
Jag trodde det var mitt grafikkort, Vega64 Nitro+, men efter byte till 5800X3D blev spelupplevelsen helt annorlunda; allt flöt fint, hela tiden.

Är helnöjd med AMDs långlivade AM4-sockel!
Mitt B350-moderkort från 2018 är fortfarande, köptes tillsammans med en 1600X, när den blev trött ersattes den av en 2700X, sen en 3800Xt och nu en 5800X3D.
800 väl investerade kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

7800X3D och 79/7950X3D klockar X3D-CCD’n precis lika högt (lågt) enligt AMD. Den högre angivna boosten på R9 gäller enbart icke-X3D-CCDn.

Dessutom är det väl så att 7800x3d har extra cache på 8 kärnor, medan 7900x3d har detta på endast 6 kärnor. 7950x3d har extra cache på 8 kärnor och borde prestera i linje med 7800x3d eller kanske en smula bättre beroende på spel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Dessutom är det väl så att 7800x3d har extra cache på 8 kärnor, medan 7900x3d har detta på endast 6 kärnor. 7950x3d har extra cache på 8 kärnor och borde prestera i linje med 7800x3d eller kanske en smula bättre beroende på spel?

Stämmer. Jag är dock tveksam till om Windows schemaläggare kommer klara av att se till att 7950X3D används optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hmm, är det både så att spelen behöver designas för att använda rätt ccd om flera och att OSets skedulerare behöver ha ett hum om vad som är vad?
För att tänka helt vid sidan av boxen och en bit nere i sjön så borde något kunna lära sig efter ett par rundor av ett spel hur mycket det drar nytta av den extra cachen vs fler mhz, när AI nu verkar särdeles smart. Även här långt borta från boxen kan jag se hur olika ansvarsområden skulle göra en sådan sak relativt omöjlig dock.

Jo, fler kärnor är väl inte av så stor nytta än, de dyrare är likt icke-3d-varianterna för arbetsstationer mer.

Spelet behöver vanligtvis inte bry sig. Antingen sköter Windows det automatiskt och känner av typen av last och assignar den till rätt CCD (men det kräver att Windows uppdateras med information om en given CPU så schedulern kan ha med denna info i sina "beslut"... samma sak gällde inför Intels intåg med efficiency och performance cores).
Alternativ två är att man manuellt assignar en process till valda kärnor. Taskmanager -> Details ->Högerklicka på given process -> Set Affinity

För att göra detta smidigare kan man köra tex Process Lasso som låter dig göra samma sak, men som kan komma ihåg vilka inställningar du valt för olika processer så du inte måste göra det manuellt varje gång.
Körde själv Process Lasso en del när Threadripper var nya och jag hade en 1950X. En del processer ballade ur lite med den mängden kärnor då och betedde sig mycket bättre om man begränsade dem till ett mindre antal kärnor.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Finns det annat än spel som tar nytta av cachen?

Jodå, du får säkert högre poäng i benchmarks också. Så sitter du och benchar datorn 24/7 så blir du säkert jättenöjd.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jodå, du får säkert högre poäng i benchmarks också. Så sitter du och benchar datorn 24/7 så blir du säkert jättenöjd.

Inte i de flesta Benchmarks som folk brukar sitta och Bencha 24/7.

Men i andra tyngre arbeten kan den vara till nytta - det finns en anledning att konsument-Ryzen är skräp-binnade server CCDer. Om AMD inte ville ha X3D-cache till sina server-CPU skulle vi inte få några Gaming CPU med X3D heller...

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon347775:

Att fråga vilka applikationer som drar nytta av dessa tycker jag är en relevant fråga (Jag undrar fortfarande vilka, du skrev ett långt svar utan att ge ett svar på frågan).

Jag gav ett generellt svar, vilket är allt jag kan göra då jag inte har någon 5800X3D att testa med - och såklart ingen 7000X3D-serie processor heller eftersom de inte är släppta ännu.

Citat:

Och då menar jag inte bara applikationer som använder 16 kärnor, utan applikationer som använder 16 kärnor och drar nytta av den extra cachen. Förutom för spel då där 7800X3D är ett bättre val imo.

Ryzenmodeller med bara en CCD har alltid generellt varit bättre för just spel, oavsett 3D-cache eller ej, så detta är ju ingen nyhet direkt. Windows har för övrigt alltid varit kass på att lägga processer rätt, och har tenderat att sprida ut spel hejvilt över flera CCDer om de finns. Får se om det blir bättring på det efter 7000X3D-serien släppts, men det finns väl anledning att vara lite skeptisk kanske av historiska skäl...

Citat:

Eller går man från 7950X till 7950X3D för att få bättre spelprestanda fastän den presterar sämre i andra applikationer pga. lägre klockfrekvenser precis som med 5800X3D?

Känns osannolikt att 7950X3D blir märkbart långsammare än sin föregångare i flertalet fall, 5800X3D visade ju att 3D-cache ger lite prestandaskjuts i många mjukvaror även trots lägre maxklock, och nu har vi ju en CCD som boostar lika högt som en standard 7950X också - teoretiskt bästa av två världar. Med förbehållet att schemaläggaren behöver veta mer om vafan den håller på med än med tidigare Ryzen... Men så är det ju med Intels senaste proppar också (och i ännu högre utsträckning där egentligen), så intet nytt där typ.

Så om det blir något tapp för 5950X3D blir det tämligen säkert mindre än den potentiella prestandavinsten som 3D-cache ger för de mjukvaror som får prestandaskjuts av den. Jag skulle personligen inte vara orolig, och har för avsikt att införskaffa denna CPU. Skulle vara trevligt att sitta med en modern PC igen!

Permalänk
Medlem

Rue do Commerce lade upp förhandsbokningar på 7950X3D för 800€ (ca 8900 sek). Det börjar närma sig!

Permalänk
Medlem

7950X3D lockar trots att 5800X3D sköter sig med bravur. Mycket vill ha mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag är hyfsat säker på att dessa nya X3D processorer från AMD kommer dominera 13900KS, särskilt vid samma watt

Så oseriös är jag knappast, om jag har fel eller inte får vi se den 28/2.

Mvh

Så hur tycker du det gick med ”pulvriseringen” (för att använda ditt ord) nu då

Precis sett Gamers Nexus recension och 31 minuter in rekommenderar han 13600K som bästa spelprocessorn för pris/prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Så hur tycker du det gick med ”pulvriseringen” (för att använda ditt ord) nu då

Precis sett Gamers Nexus recension och 31 minuter in rekommenderar han 13600K som bästa spelprocessorn för pris/prestanda

Gick som förväntat, 7950X3D är snabbare än 13900K överlag, går svalare och kräver inte en custom loop eller 7000MHz+ på minnet för att prestera gudomligt bra, det räcket gott med ett kit som gör 6000MHz

Den lanseras dessutom på en modern plattform som inte kommer överges utav AMD, utan få nya processorer i flera år framåt.

Jag trodde att gapet skulle vara större i en del titlar dock.

När det kommer till prestanda per krona så håller jag med om att 13600K är grym, särskilt om man inte planerar att byta CPU de närmaste åren. Annars är ju AM5 bättre, även för plånboken då moderkortet hänger med i flera släpp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpaceAce:

Precis sett Gamers Nexus recension och 31 minuter in rekommenderar han 13600K som bästa spelprocessorn för pris/prestanda

Förstår inte varför du försöker göra någon grej av det, är väl ingen nyhet att den bästa proppen ur pris/prestanda INTE är en topp-modell...