Diskussion: var inte det här ett attans bra pris för en i7:a

Permalänk
Medlem

Diskussion: var inte det här ett attans bra pris för en i7:a

Sambon var på väg att köpa ny laptop igår så jag fick i uppdrag att hitta en.
Användningsområde: videokonferens, ordbehandling, Chrome med många flikar (Gmail, Google Drive och Office 365 plus ofta ett tiotal andra flikar). Hon köper sällan så min tanke var att köpa nåt som kan hålla i uppåt tio år. Vet att det kan låta konstigt för många här på forumet men hon kör nu på min gamla Samsung Series 9 från 2013 (Core i5-3317U Processor, uppgraderat till 8 GB RAM & Win10, mSATA SSD). Den har börjat kännas seg vid programstarter, och när man ska dela dokument i Zoom och sånt, men annars är den fullt tjänlig som arbetsredskap. Som ni förstår var det inte aktuellt att lägga över 10 000. Så jag hittade en som giganten säljer ut denna helg, 13000 normalpris, denna helg 7000:-. "Jävla klipp" tyckte jag (samma situation som när jag för tio år sen norpade Samsung Series 9 datorn till super-reapris.) :

  • i7-1065G7 - gen10, men ändå...

  • 16 GB

  • 1024 GB NVme SSD

  • IPS 1920x1080 16:9 - Har inte sett skärmen men den är på 250 nits så kanske inte så ljusstark. Webbkameran är på 720p och gissar att den är dålig, men resonerar som så att det är alla kameror i det här segmentet. Hon har en extern 4K webcam som gör jobbet.

Nu blev det så att det inte blir nåt köp ändå, men en stilla undran dröjer sig kvar: var inte denna dator ett potentiellt kap?
Vad tycker ni? Har jag missat nåt uppenbart som jag kan ta med mig till nästa gång det blir köpdags?

Min laptoptaktik är att bara köpa laptops till kraftigt rabatterade priser, för jag tycker de oftast kostar mer än de smakar. Lite som telefoner nuförtiden. Jag köpte själv en Ideapad 5 Pro när de kom med nya skärmar för 1,5 år sen för jag behövde en ny sekundär dator. En med 16:10 skärm och ett numeriskt tangentbord och jag gjorde motsvarande klipp direkt från Lenovo vid lanseringen: R7-5800H, 16 GB, 1 TB, 2,5K IPS 16:10. 8000:- istället för 13000:-

För man ska inte köpa till fullpris
Permalänk
Medlem

Prisjakt och Pricerunner listar den modellen med ett ingångspris(första gången den säljs i sverige?) på 7990 i november 2022 där den strax efter går upp till 13k. Huruvida det är en helt okej laptop för 6990 är jag inte tillräckligt insatt att avgöra men ett kap är det med största sannolikhet inte.

Permalänk
Medlem

Kan inte se att en snart 4 år gammal i7 laptop är värd 7000kr. Speciellt när skillnaden mellan gen10 och 11 är att i7orna blir ersatta av i5 då de fått fler kärnor. https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-1065G7-vs...

Permalänk
Medlem

Den har enbart intel integrerad gpu.
Den har nog bara wifi5.
"Bara" fullhd upplösning.
Inte särskillt bra batteri.
Och det går nog inte att uppgradera ram. Oklart med ssd.

Så, tycker inte det är något jättekap 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Prisjakt och Pricerunner listar den modellen med ett ingångspris(första gången den säljs i sverige?) på 7990 i november 2022 där den strax efter går upp till 13k. Huruvida det är en helt okej laptop för 6990 är jag inte tillräckligt insatt att avgöra men ett kap är det med största sannolikhet inte.

Hos Pricerunner introducerades den för 12995 i okt-22. Sen en reakampanj i november (black friday?). Sen upp igen till 12995 fram till nu. Så inte introducerades den för 7990 vad jag kan se. Jag hittar ingen statistik alls hos prisjakt, bara en länk till giganten men ingen produktsida.

Skrivet av swesen:

Kan inte se att en snart 4 år gammal i7 laptop är värd 7000kr. Speciellt när skillnaden mellan gen10 och 11 är att i7orna blir ersatta av i5 då de fått fler kärnor. https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-1065G7-vs...

Fyra år gammal processor, ja. Gen 10 vs 11 jämförelsen är relevant.

Skrivet av shugge:

Den har enbart intel integrerad gpu.
Den har nog bara wifi5.
"Bara" fullhd upplösning.
Inte särskillt bra batteri.
Och det går nog inte att uppgradera ram. Oklart med ssd.

Så, tycker inte det är något jättekap 🙂

Jag tror du missar användningsområdet och vad budgeten ligger på. Du lär inte få nåt annat än integrerad grafik och fullhd om du inte går upp i pris. Uppgradera? Personligen tror jag 16GB och 1TB kommer att räcka längre än tio år för en person som inte gör tunga saker med datorn. WiFi6 nödvändigt?
Okej, batteriet kunde ha varit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hos Pricerunner introducerades den för 12995 i okt-22. Sen en reakampanj i november (black friday?). Sen upp igen till 12995 fram till nu. Så inte introducerades den för 7990 vad jag kan se. Jag hittar ingen statistik alls hos prisjakt, bara en länk till giganten men ingen produktsida.
Fyra år gammal processor, ja. Gen 10 vs 11 jämförelsen är relevant.

Jag tror du missar användningsområdet och vad budgeten ligger på. Du lär inte få nåt annat än integrerad grafik och fullhd om du inte går upp i pris. Uppgradera? Personligen tror jag 16GB och 1TB kommer att räcka längre än tio år för en person som inte gör tunga saker med datorn. WiFi6 nödvändigt?
Okej, batteriet kunde ha varit bättre.

Men frågan var ju om detta var ett kap, och jag listar saker som jag anser gör att det inte är ett kap

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Men frågan var ju om detta var ett kap, och jag listar saker som jag anser gör att det inte är ett kap

Jag noterar hur du tolkade frågan och tackar för ditt inspel. Själv tänker jag att ett kap måste definieras i förhållande till sitt segment. Om du hittar en viss Volvo-modell till ett jättebra pris är ju det ett kap även om det finns Mercedes som har mycket bättre specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hos Pricerunner introducerades den för 12995 i okt-22. Sen en reakampanj i november (black friday?). Sen upp igen till 12995 fram till nu. Så inte introducerades den för 7990 vad jag kan se. Jag hittar ingen statistik alls hos prisjakt, bara en länk till giganten men ingen produktsida.
Fyra år gammal processor, ja. Gen 10 vs 11 jämförelsen är relevant.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7256929#statistics hittade hit när jag sökte på det specifika modellnamnet men jag kanske misstog mig att det var samma dator.

Permalänk
Medlem

Denna dator har klart vassare CPU när alla kärnor används, dock mindre lagring om det är viktigt.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7256929#statistics hittade hit när jag sökte på det specifika modellnamnet men jag kanske misstog mig att det var samma dator.

Nej, det stämmer, det är samma. Verkar som Pricerunners statistik går längre tillbaka och Prisjakts startar under novemberkampanjen. Så tolkar jag det.

Skrivet av Scarabeo:

Denna dator har klart vassare CPU när alla kärnor används, dock mindre lagring om det är viktigt.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Stämmer. >40% dyrare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nej, det stämmer, det är samma. Verkar som Pricerunners statistik går längre tillbaka och Prisjakts startar under novemberkampanjen. Så tolkar jag det.

Stämmer. >40% dyrare dock.

Kostade 7 000 kr igår.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Kostade 7 000 kr igår.

då var det en annan femma.