Teenage Engineerings modulära skrivbord kostar 16 000 kronor

Permalänk
Medlem

Nästan exaxt samma skrivbord brukade säljas på Jysk för 500 kr:

https://jysk.se/kontor/skrivbord/datorbord/skrivbord-vandborg...

Rättelse: 425 kr 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Jag köper Apple för prestanda och design, samt B&O för ljudkvalitet och design. Inte för att jag har något från B&O längre men är allergisk mot sådana svepande fördomsfulla kommentarer.

... Är supervanligt bland programmerare att använda macbooks, helt enkelt för att det är förbannat bra datorer.

Folk som köper B&O för "ljudkvalitet" är ju grundlurade 😂
Det är 100% designfokuserat.
Jag ogillar också svepande fördomar ... Men dessa stämde ju väldigt väl.
Klart Apple är prestanda men du får ju betala MER för prestandan.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Motherofgod:

Teenage engineering AB har hög omsättning och rätt lite vinst så det är nog inte mycket hypeskatt att tala om.

Vilket inte säger någonting alls gällande marginalerna på deras produkter om vi inte också har insikter i deras omkostnader, investeringar med mera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ikea har också designers så man kan hävda att det är designerbord.

Meeeeeen. Jag fattar din poäng. Jag misstänker att detta bordet är rätt dyrt att tillverka dock, i liten skala och kanske i ett produktionsland som inte är jättebilligt, plus hypeskatten.

Designer-möbler är dock ett ganska välkänt koncept som de flesta intuitivt bör förstå.

Nog för att Ikea har egna designers och en del genuint egen produktdesign, men de har också en del produkter med design som är extremt inspirerade av kända designer-möbler. De vänder sig dock mot ett annat kundsegment.

Ja, det kostar säkert mer att tillverka än många tror, men jag tvivlar på att det ens är i närheten av priset de säljer bordet för.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Nästan exaxt samma skrivbord brukade säljas på Jysk för 500 kr:

https://jysk.se/kontor/skrivbord/datorbord/skrivbord-vandborg...

Rättelse: 425 kr 🙂

För övrigt ett riktigt trevligt skrivbord. Stabilt och tar ju ingen plats med benen och så. Satte ihop ett till mor min. Hon är väldigt nöjd.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Nu vet jag inte i vilka mängder de tänker sälja det. Men vi är bortskämda med IKEA. möbler kostar om de tillverkas i liten skala.
tex:
https://www.svenssons.se/varumarken/carl-hansen-son/pk52a-skr...

4 ben och en skiva för nstan 40 000. Som jag spontant tänker. För det priset kan jag köpa allt jag behöver och tillverka det billigare själv. Men jag vet också att jag inte är målgruppen.

Men när det blir på den nivån att matrial/verktyg/utbildning kostar lika mycket som att tillverka ett bord. Då blir det löjligt. Då kan man göra några till och sälja för en tiondel av priset. Då har man fått infrastruktur för tillverkning, och kunskapen att laga/tillverka nya saker.
Det är tydligt att jag inte heller är målgruppen.
Gissar att det är en storstadsmänniska med mycket pengar att spendera som är målgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

Folk som köper B&O för "ljudkvalitet" är ju grundlurade 😂
Det är 100% designfokuserat.
Jag ogillar också svepande fördomar ... Men dessa stämde ju väldigt väl.
Klart Apple är prestanda men du får ju betala MER för prestandan.

Nej, inte om man tävlar i samma segment. Då betalar du i vissa fall mindre för prestandan än motsvarande produkter. Nu har jag inte använt deras produkter sedan 90-talet så vet inte hur de står sig idag men det är ju inte så att man får dåligt ljud om man köper B&O. Sedan är det nog så att folk i gemen inte är så autistiska att de bara tittar på benchmarkprestanda per krona när de köper exempelvis en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Nej, inte om man tävlar i samma segment. Då betalar du i vissa fall mindre för prestandan än motsvarande produkter. Nu har jag inte använt deras produkter sedan 90-talet så vet inte hur de står sig idag men det är ju inte så att man får dåligt ljud om man köper B&O. Sedan är det nog så att folk i gemen inte är så autistiska att de bara tittar på benchmarkprestanda per krona när de köper exempelvis en laptop.

Det stämmer, det är inte dåligt ljud. Du får helt enkelt bara betala MINST 10ggr mer för samma ljudkvalitet.
Det är ingen tillfällighet att det finns en B&O butik i Sturegallerian(Östermalm) som säljer tvapparater för 230 000kr
Eller små bokhyllehögtalare för 120 000kr med samma ljudkvalitet som Polk Audio/Triangle t.ex för 3500kr.
Det är designprodukter. Till en helt annan målgrupp.

Håller helt med dig om laptops. De ska vara smidiga och lätta att använda. Men allt har ju ett pris, tror folk tittar mer vad de får för pengarna de betalar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archros:

Det stämmer, det är inte dåligt ljud. Du får helt enkelt bara betala MINST 10ggr mer för samma ljudkvalitet.
Det är ingen tillfällighet att det finns en B&O butik i Sturegallerian(Östermalm) som säljer tvapparater för 230 000kr
Eller små bokhyllehögtalare för 120 000kr med samma ljudkvalitet som Polk Audio/Triangle t.ex för 3500kr.
Det är designprodukter. Till en helt annan målgrupp.

Det är absolut designprodukter och man får betala för det, men det är inte riktigt på den nivån ändå. 50% mer för designen är väl ungefär där de ligger skulle jag säga. Deras "billigare" soundbar kostar typ 15K och är ungefär på samma nivå som konkurrenter runt 10K. Deras fetare soundbar är ju bättre än alla andra enligt de tester jag läst, dyrare också förstås, men det är svårt att jämföra när det inte finns något annat i klassen liksom. Deras lurar är inte heller superdyra tycker jag, 50% över konkurrenterna ungefär förutom andra med fokus på design också som ligger på ungefär samma pris. Typ samma för deras BT-högtalare och sådär. Däremot har de ju en del produkter som verkligen siktar på highend-marknaden, och de kostar ju en del förstås, men det finns ju inget på den delen av marknaden som är prisvärt liksom.

Citat:

Håller helt med dig om laptops. De ska vara smidiga och lätta att använda. Men allt har ju ett pris, tror folk tittar mer vad de får för pengarna de betalar?

Nja, alla har inte plastiga acer-laptops (knappt att acer ens bygger sådana längre) så uppenbarligen finns det en efterfrågan på kvalitetskänsla även på laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

Det stämmer, det är inte dåligt ljud. Du får helt enkelt bara betala MINST 10ggr mer för samma ljudkvalitet.
Det är ingen tillfällighet att det finns en B&O butik i Sturegallerian(Östermalm) som säljer tvapparater för 230 000kr
Eller små bokhyllehögtalare för 120 000kr med samma ljudkvalitet som Polk Audio/Triangle t.ex för 3500kr.
Det är designprodukter. Till en helt annan målgrupp.

Håller helt med dig om laptops. De ska vara smidiga och lätta att använda. Men allt har ju ett pris, tror folk tittar mer vad de får för pengarna de betalar?

Jo antagligen, men design är ju också något som kostar och som folk är villiga att betala för. Man betalar generellt sett för helheten av en produkt, inte bara en parameter.

Det är otroligt subjektivt vad som är prisvärt och inte.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som mekano.

Behåller 16k till något annat

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

max load 75 kg.. Får man ej råka sitta på det bordet

Permalänk
Inaktiv

Rent spontant så ser det där rätt jäkla rankt ut. Väldigt spinkiga ben, och inga kryss-stag på sidorna vilket känns bisarrt. Man funderar på hur mycket vikt det där fanskapet faktiskt håller för på ett säkert sätt, vill ju inte vara med om att hela helvetet viker sig om man stöter till det lite för hårt.

Teenage Engineering känns lite som samma skola av obegriplig och vettlöst pretentiös formgivning som Cake, ett annat svenskt företag som uppenbart skapats av, samt riktar sig till jävla hipsters med för mycket pengar.

Måste säga att de dryga 17 papp jag själv lagt på mitt beställda men ännu inte levererade Secret Lab Magnus Pro XL känns rätt så mycket prisvärdare. Ingen fräsig björklaminat i bordsskivan förvisso, men det kan jag leva utan. Får istället en stadig bjässe i stål och MDF på närmare 70 kilo, dubbla VESA-armar, hållare för datorchassit och diverse magnetiskt krimskrams för kabeldragning och undanskymmande. (RGB LED också, med Thread-stöd... lol)

Skulle fått leverans den 21:a (beställde i november förra året, typ), men trillade ned besked häromdan att det blir någon gång under hela tisdag nästa vecka då jag fyller år och då farsgubben skulle komma på besök och vi skulle hitta på lite saker inkl jag följer med honom upp norr till min gamla lilla hemstad. Sedan sköts det raskt upp till onsdag istället och då hade jag fått flyttat födelsedagen ända till torsdag och det kändes jobbigt. Så då flyttade jag leveransen till måndag den 20:e istället - hela EN dag tidigare än vad som förut utlovats.

Ska fan bli skönt att kasta ut mitt närmare 15 år gamla IKEA-skrivbord. Har väl inte varit så dumt egentligen kanske (har ju hållare för chassit o grejer), men det ser så sletet ut idag, och så passar inte den trist vita skivan in i dagens PC-estetik heller.

mindre korrigering
Permalänk
Medlem

Skitfult och klent, men det är iaf dyrt, det är alltid något.

Permalänk

Det roligaste är väl ändå att bordet ska vara "modulärt". Några moduler erbjuds dock inte.

Permalänk
Medlem

Det här bordet har gett upphov till en del skratt på jobbet, finns det mer från samma designer som är lika groteskt?😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

max load 75 kg.. Får man ej råka sitta på det bordet

Kanske kan hålla för 75kg i vakuum, totalt vindstilla, inga människor i närheten, inga barn eller husdjur…😂

Det är ett skämt att kalla detta för ett datorbord, en dator kan lätt väga 50kg om du har ett påkostat chassi i glas och fullproppad av elektronik och vattenkylning, sen tillkommer skärmen, tangentbord och mus med några kilo till, får ha armarna i luften ovanför bordet. 🤣