Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såg att Inet har en bunt ASUS TUF inne, men många har problem med coilwhine på dessa?

https://www.inet.se/produkt/5413036/asus-geforce-rtx-4090-24g...

det är nära nu att jag beställer... ska ju bygga ny rigg snart men vill beställa 4090 innan

tror ni detta nätagg räcker? borde väll kunna köra powerlimit typ 70% i Afterburner bara?

https://www.webhallen.com/se/product/302425-Corsair-RM750-750...

Kan varmt rekommendera kfa2 4090, sjukt nöjd med mitt kort på alla sätt

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hade TUF non OC i en månad vid release och coil whine var fruktansvärt, aldrig hört något liknande på den nivån. Visst, körde man med lurar och hög volym så hördes inte whine men galet att coil whine började redan vid runt 120W last (oavsett fps). Personligen hade jag inte köpt det igen pga. det skälet, dock är det ett vackert bygge helt i metall med en smart GPU bracket samt tysta fläktar. Mitt nuvarande kort är i en helt annan liga med plastkåpa, obalanserade fläktar och värdelösa fläktprofiler - dock har det minimalt med coil whine.

750W kommer att funka (läst flera som kört med sådant agg) men det blir små marginaler. Så om det skulle råka vara så att datorn slocknar vi tungt spelande så vet du varför CPUn är viktig här, kör du AMD lär du klara dig bättre än om du kör Intel.

Intressant att det är så många som har coil whine på den här modellen . Har ett TUF OC själv och den är helt tyst. Har dessutom burken ståendes på skrivbordet.

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem

Sammanfattade tidigare i tråden mina intryck av de fyra kort jag haft.
ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC - Fint kort, stabilt, bra OC, skönt fläktljud, mycket gnagande coil whine.

MSI GeForce RTX 4090 24GB GaAMING TRIO - Plastigt, okej prestanda, rassligare fläktar, en del coil whine.

KFA2 GeForce RTX 4090 SG (1-Click OC) 24GB GDDR6X - Snyggt, homogent men lite rasslade fläktljud(3-fläktar), fjärde fläkten vibbrerade, okej prestanda, väldigt lite coil whine, andades inte kvalité som ASUS kortet.

MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G - Snyggt, svalt, minus för låg power limit, bara okej OC, kortet hörs knappt och jag är kinkig, väldigt homogent fläktljud, lite coil whine i menyer och i vissa test, men klart hanterbart.

MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G är kortet jag behållit.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

Jösses, du har hunnit beta av fler 4090-kort än vad jag har betat av grafikkort öht

Mitt Asus Tuf OC 4090 har lite coil whine, men det vinner på att EK var snabba med vattenblock till det. Nu kör jag i stort sett fläktlöst
- eller fläktlöst vet jag inte. Har 4 st Noctua 200mm fläktar som aldrig snurrar snabbare än lägsta varvtal vilket är helt knäpptyst. Det gör dock att coil whine hörs bra eftersom resten är helt tyst, men spelar man så har man ju ändå lurar på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inget nytt än? Jag väntar fortfarande.

Nu har jag fått svar. ProShop hittade inget fel, såklart. Trots filmklipp så var det tydligen inget fel som dom kunde simulera och därför är den felfri.

Tröttsamt. Ska se om jag kan få göra ett retur då, men det är över en månad sedan jag köpte kortet så risken att dom går med på det är minimal. Blir aldrig ProShop igen i alla fall.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Nu har jag fått svar. ProShop hittade inget fel, såklart. Trots filmklipp så var det tydligen inget fel som dom kunde simulera och därför är den felfri.

Tröttsamt. Ska se om jag kan få göra ett retur då, men det är över en månad sedan jag köpte kortet så risken att dom går med på det är minimal. Blir aldrig ProShop igen i alla fall.

Jag gick till Inet när det hade gått en vecka efter att ärendet blev påbörjat och bad om status och då sa de att de inte hade hittat något och att jag inte kunde räkna med nytt kort men att de kunde testa vidare inom en dag men har inte hört ett knyst från dem på flera dagar. Man undrar ju lite vad som dröjer så oerhört länge...Kan inte säga att jag är supernöjd direkt.

Trist att du heller inte fick något positivt resultat av din reklamation. Antar att vi får leva med smådefekter på våra kort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag gick till Inet när det hade gått en vecka efter att ärendet blev påbörjat och bad om status och då sa de att de inte hade hittat något och att jag inte kunde räkna med nytt kort men att de kunde testa vidare inom en dag men har inte hört ett knyst från dem på flera dagar. Man undrar ju lite vad som dröjer så oerhört länge...Kan inte säga att jag är supernöjd direkt.

Trist att du heller inte fick något positivt resultat av din reklamation. Antar att vi får leva med smådefekter på våra kort.

Vad tråkigt att du inte heller fått någon bra respons. Känner mig riktigt bitter då vi pratar om grafikkort i 20k+ klassen. Ska försöka få använda min returrätt nu, även fast det gått över tiden. Ska utmana deras ”goodwill”, finns ett klipp med uppenbart missljud. Annars blir det att försöka hitta en ny fläkt och byta själv när fläktar finns tillgängliga att köpa på någon halvskum hemsida 😴

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag gick till Inet när det hade gått en vecka efter att ärendet blev påbörjat och bad om status och då sa de att de inte hade hittat något och att jag inte kunde räkna med nytt kort men att de kunde testa vidare inom en dag men har inte hört ett knyst från dem på flera dagar. Man undrar ju lite vad som dröjer så oerhört länge...Kan inte säga att jag är supernöjd direkt.

Trist att du heller inte fick något positivt resultat av din reklamation. Antar att vi får leva med smådefekter på våra kort.

Fick svar av ProShop nu som går med på ångerrätt. Får en återbetalning inom några dagar. Beställde ett likadant kort från Inet nu istället. Hoppas jag har mer tur den här gången. Slipper jag oljudet är jag nöjd.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Fick svar av ProShop nu som går med på ångerrätt. Får en återbetalning inom några dagar. Beställde ett likadant kort från Inet nu istället. Hoppas jag har mer tur den här gången. Slipper jag oljudet är jag nöjd.

Fantastiskt! Kanske har tur och lyckas med samma bedrift.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fantastiskt! Kanske har tur och lyckas med samma bedrift.

Håller tummarna för dig! Som sagt, uppdatera gärna status av ärendet, alltid intressant att höra hur butikerna hanterar dessa typer av ärenden.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problemet att nu när man har världens biffigaste grafikkort så spelar man bara WoW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Någon annan som har problemet att nu när man har världens biffigaste grafikkort så spelar man bara WoW?

Nej WoW är jag klar med sedan typ 10 år (tröttnade i samband med Pandorna) men WoT liras det. 35% utilization i 4k på ultra... tror det kör i 1600mhz eller så. Lite overkill kanske just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Någon annan som har problemet att nu när man har världens biffigaste grafikkort så spelar man bara WoW?

Nä köpte mitt för att kunna spela med 120 fps i 4K och det fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Nä köpte mitt för att kunna spela med 120 fps i 4K och det fungerar alldeles utmärkt.

Det var tanken för mig med. Möblerat om lite hemma så HDMI kabeln når inte TVn längre. Skulle behöva en 10 meter HDMI kabel + någon slags förlängning av USB eller bluetooth för att använde PS5 kontrollern vid TVn. Prövat Cyberpunk och Witcher 3 med DLSS3 och är väldigt imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Någon annan som har problemet att nu när man har världens biffigaste grafikkort så spelar man bara WoW?

Japp!

Men effektivt är det ju iaf.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Någon annan som har problemet att nu när man har världens biffigaste grafikkort så spelar man bara WoW?

Varför köpte du kortet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Håller tummarna för dig! Som sagt, uppdatera gärna status av ärendet, alltid intressant att höra hur butikerna hanterar dessa typer av ärenden.

Fick till sist ett nytt kort så slutet gott allting gott, stort tack till Inet. Hoppas att det har bättre balanserade fläktar än mitt första ex.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Äntligen, den här har jag väntat på

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Äntligen, den här har jag väntat på

https://www.youtube.com/watch?v=Qa4A12gQTHw

OOOhh, najs! Tittar på den nu

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför köpte du kortet då?

Som jag skrev ovan:

"Det var tanken för mig med. Möblerat om lite hemma så HDMI kabeln når inte TVn längre. Skulle behöva en 10 meter HDMI kabel + någon slags förlängning av USB eller bluetooth för att använde PS5 kontrollern vid TVn. Prövat Cyberpunk och Witcher 3 med DLSS3 och är väldigt imponerad." Väntar tills jag införskaffar en längre HDMI kabel + förlängning av USB så jag kan sitta i soffan. Vill hellre vänta och spela Cyberpunk och Witcher m.m på en OLED än en sketen IPS skärm med dålig kontrast.

Permalänk
Medlem

Äntligen blev det min tur. Väntat på ATX 3.0 Agg. Blev ett Dark Power 13 1000W och MSI Suprim X.
Blev helskraj första booten, fick ingen bild. Tog några minuter innan det klicka till i pallet. Har man CSM aktiverat så får man ingen bild med 4090 kort (iaf på mitt mobo). Tråkigt när man behövde montera tillbaks gamla kortet, ändra bios och sen sätta tillbaks nya.

Noctua Chromax tema i burken. 200mm Noctua i fronten. Sorry kass bild..
Ska montera bort gamla strömkontakerna sen när jag testat allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Äntligen blev det min tur. Väntat på ATX 3.0 Agg. Blev ett Dark Power 13 1000W och MSI Suprim X.

Välkommen!

Hur känns Dark Power? Har haft ögonen på det men är rädd att det ska låta då det har en aktiv fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Välkommen!

Hur känns Dark Power? Har haft ögonen på det men är rädd att det ska låta då det har en aktiv fläkt.

Tackar. Har inte hunnit testa agget med 4090:t ännu men so far so good.
DP 13 (och DP 12) verkar dock dras med ett problem, den har resonans i chassit som gör att när fläkten går på lågvarv blir det
en brummande ljud. Alla kanske inte har detta eller så hör man det bara om man har en helt tyst dator.

Jag löste det med att lägga ett par suddegummin under scrouden som trycker lite på PSU chassit. Då blev den helt tyst. Hör den inte alls i idle och min dator är i princip helt tyst. Mer info. https://www.overclock.net/threads/be-quiet-dark-power-13-fan-...

Permalänk
Medlem

Vilka tester ska jag köra i 3DMark så man kan se att det presterar som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vilka tester ska jag köra i 3DMark så man kan se att det presterar som det ska?

TimeSpy Extreme och Port Royal brukar folk köra

Permalänk

Nu är jag med också i klubben! Blev för mig ett Asus 4090 Rog Strix OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manskiller:

Nu är jag med också i klubben! Blev för mig ett Asus 4090 Rog Strix OC.

Härligt!

Skrivet av MarkSix:

TimeSpy Extreme och Port Royal brukar folk köra

Fick detta med stock på GPU (MSI Suprim X) och CPU. Har bara en 9900K med 3000Mhz minnen så inte optimalt men lirar i 4K så
tänkte att det inte påverkar så mycket kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Härligt!

Fick detta med stock på GPU (MSI Suprim X) och CPU. Har bara en 9900K med 3000Mhz minnen så inte optimalt men lirar i 4K så
tänkte att det inte påverkar så mycket kanske.

https://i.imgur.com/4BvhyOk.png

https://i.imgur.com/ILvq7RQ.png

Fick ca 25600 med suprimX stock med 9900k och 4000mhz ram. Stock med 13900k ger idag 26100. Med 9900k kom jag upp till ca 27700 med bästa oc med stock bios, inte mycket skillnad med 13900k. Med galax bios gick man upp ca 1000 poäng utan att man nådde högre clock. Men det är stor skillnad i spel, 9900k flaskar 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Fick ca 25600 med suprimX stock med 9900k och 4000mhz ram. Stock med 13900k ger idag 26100. Med 9900k kom jag upp till ca 27700 med bästa oc med stock bios, inte mycket skillnad med 13900k. Med galax bios gick man upp ca 1000 poäng utan att man nådde högre clock. Men det är stor skillnad i spel, 9900k flaskar 4090.

Tack för input, intressant med lite jämförelse. Min 9900K får hänga med ett tag till dessvärre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Hej

Behöver lite hjälp från de som känner sig manade. Är ju så att jag har en 1080 och en 1440 skärm!( Modellnr i signaturen) ihop med ett 4090 TUF kort och en 5950x CPU.

Tycker det är ganska skönt för ögonen att surfa på 1080p skärmen men när det ska spelas så är det 1440 som gäller, jag märker att min GPU går på tomgång i en del titlar jag spelar. Den får däremot jobba lite mer i andra .
Har ändå börjat kika på en 4k skärm och inser väldigt snabbt att det är en hel djungel med skärmar och många saknar g sync kompabilitet .

Tar gärna emot tips på vettiga 4k skärmar, till vettigt pris , ska man vänta på den nya vågen med oled skärmar eller vad ska man ha för skärm egentligen ? Bomba gärna fram lite tips

Om du vill ha en 4K skräm som kan vara en direkt uppgradering till din 1440p skärm så ligger min ute på marknaden:

https://www.sweclockers.com/marknad/224427-e-sports-4k-skarm-...

Med denna slipper man vrida nacken för att se hela bilden.

(Jag sitter på en 42" Asus oled själv nämligen)