Saltad faktura från fibergrävare till BRF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var har du fått det ifrån? Aldrig hört talas om det och Google verkar inte heller säga någonting om det, verkar alltså inte stämma.

Torde vara en missuppfattning, hänförlig till detta:
https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/kunskapsbank/moms-pa-imd-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Torde vara en missuppfattning, hänförlig till detta:
https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/kunskapsbank/moms-pa-imd-...

Ja det var min första tanke också men vad jag vet var väl det aldrig uppe hos EU-domstolen? Resan tog väl slut för ett tag sedan i högsta förvaltningsdomstolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Ah, jag misstänkte "tryckfel" (8 respektive 4 är ju precis till vänster om 9 respektive 5...hamnar själv lite snett på det viset ibland när jag skriver fort).

Bättre förklaring, vi kör på den, tack!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Angående moms och Brf. Är märkligt att det ens fått lämnats offerter utan moms till Brf, de borde haft något skydd liknande privatpersoner speciellt då många Brf drivs av lekmän som är den ursprungliga tanken.

Inte ett dugg, det är en juridisk person som handlar och inte en privatperson. Drivs aktiebolag också av folk som aldrig har gjort det, samma krav där, man får ta reda på hur det fungerar och vilka lagar och regler som gäller.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Hej alla,

Behöver bolla lite med någon angående en saltad räkning vi har fått från Transtema. Bakgrunden är att vår BRF har varit tvungna att flytta vår fiber på grund av ett närliggande bygge. Den nya fibern skulle gå ungefär 50m på vår mark (gräsmatta) och ungefär 20m på kommunens trottoar (vilket kräver tillstånd och grävmaskin). Detta skulle kosta ungefär 160k vilket redan det lät sjukt mycket men Transtema försäkrade oss om att det bara var ett estimat och att det kunde bli mindre. Nu kommer räkningen och den är på 300k (inklusive moms)

Exempel på några av de utgiftsposter de har listat i fakturan:

  • 115h jobb: 65k ex moms

  • "längsgående skydd": 60k ex moms

  • grävning: 30k ex moms

  • asfaltering: 40k ex moms

Är det bara jag som tycker detta låter helt orimligt mycket?

Tycker det låter ganska mycket ja.

115h jobb. har dom specat vad som är gjort på 115 timmar ?

ska dom bara gräva 50 meter i gräsmatta och 20 meter i gångbana. o lägga ner fiber så är det gjort på en dag eller 2.
visst. är det sjukt mycket kablar o rör ivägen så tar det mer tid. men fibern förläggs på typ 40cm i gångbana o då slipper man ju oftast iaf. vatten och avlopp.

längsgående skydd 60000. vad är det för längsgående skydd ? är det rör så är det sjukt dyra rör

Jag hade krävt mer speccat vad all tid gått till. det tar inte 115 timmar att gräva upp den sträckan och lägga igen det och svettsa fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det var min första tanke också men vad jag vet var väl det aldrig uppe hos EU-domstolen? Resan tog väl slut för ett tag sedan i högsta förvaltningsdomstolen?

Källan är omvärldsbevakning från professionel förvaltare som bevakar BRF-styrelsers intressen. Nu var det ju inte igår direkt, minns inte året och då låg det långt fram i tid då sådan här process skulle tagit ett tag att harva igenom allt. Kontentan var risk för att drivas till EU-domstolen där det sannolika utfallet skulle vara negativt för Brf och att detta skulle bevakas för att kunna agera vid behov. Beräknade tisramen som gavs var EU-domstolen under 2023 och slå igenom samma år. Har lämnat alla uppdrag sen ett bra tag tillbaka får då inte heller uppdaterad information längre men fick en flaskback när det snackades moms och brf.

De flesta är nog överens om att konsekvenserna skulle bli tråkiga i normalfallet. Otänkbart nu då det skulle spä på problemen med dagens inflation, räntor och värdenedgång. Försökte googla själv nu men det verkar inte som att det finns så mycket spår av av EU-dokumenten så det får man tolka som positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är lite frågande varför ni behöver flytta på fibern, om det är någon annan som bygger får väl de stå för kostnaden? Om det är er BRF som bygger så är det är ju naturligt ni som får stå för det.

TS jag är också nyfiken på ett svar på detta. Hur ligger det till?
@motvikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boax:

Tycker det låter ganska mycket ja.

115h jobb. har dom specat vad som är gjort på 115 timmar ?

ska dom bara gräva 50 meter i gräsmatta och 20 meter i gångbana. o lägga ner fiber så är det gjort på en dag eller 2.
visst. är det sjukt mycket kablar o rör ivägen så tar det mer tid. men fibern förläggs på typ 40cm i gångbana o då slipper man ju oftast iaf. vatten och avlopp.

längsgående skydd 60000. vad är det för längsgående skydd ? är det rör så är det sjukt dyra rör

Jag hade krävt mer speccat vad all tid gått till. det tar inte 115 timmar att gräva upp den sträckan och lägga igen det och svettsa fiber.

Det som är intressant är ju att det här är några exempel på rader i fakturan, det är inte alla raderna om man läser TS första inlägg.

115h jobb behöver inte vara oskäligt (i detta bör det väl ingå någon timme proj, ett par timmar ledningskoll och övriga tillstånd osv).

Längsgående skydd bör vara de skyddsåtgärder som behövs för att skapa en säker arbetsmiljö och omledning under tiden gångbanan är avstängd osv.

Skrivet av Squallie:

TS jag är också nyfiken på ett svar på detta. Hur ligger det till?
@motvikt

Tycker precis som du att det saknas en del i TS inlägg.

1. Det här är exempel på rader i fakturan.
2. Vilka tillstånd och andra saker kommer Transtema skicka över till TS (med sina entreprenörsarvoden).

Vi har bara angivet var den nya ska vara (kan det vara så att den befintliga går på plats där den inte får vara?)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undrar varför fibern behövde flyttas ?
När man gör en sådan installation brukar man ju normalt ha avtal som reglerar att den som ska göra nått "nytt" som kräver ändringar av befintlig infrastruktur står för kostnaderna men här verkar det som att Skanova låter en kund betala och det är väl inte Skanova som själva ska bygga nått så vad är grundorsaken till flytten av fibern ? Finns det inte nyttjanderättsavtal, servitut eller liknande som berör fiberinstallationen till fastigheten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boax:

Tycker det låter ganska mycket ja.

115h jobb. har dom specat vad som är gjort på 115 timmar ?

ska dom bara gräva 50 meter i gräsmatta och 20 meter i gångbana. o lägga ner fiber så är det gjort på en dag eller 2.
visst. är det sjukt mycket kablar o rör ivägen så tar det mer tid. men fibern förläggs på typ 40cm i gångbana o då slipper man ju oftast iaf. vatten och avlopp.

längsgående skydd 60000. vad är det för längsgående skydd ? är det rör så är det sjukt dyra rör

Jag hade krävt mer speccat vad all tid gått till. det tar inte 115 timmar att gräva upp den sträckan och lägga igen det och svettsa fiber.

Håller med om det sista. Be dem specificera vad de har gjort som tagit sådan tid.

Vet du, eller annan i föreningen, hur länge de varit där? Ungefär hur många arbetare har varit på plats? Då kan ni åtminstone se om timmarna är rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Håller med om det sista. Be dem specificera vad de har gjort som tagit sådan tid.

Vet du, eller annan i föreningen, hur länge de varit där? Ungefär hur många arbetare har varit på plats? Då kan ni åtminstone se om timmarna är rimliga.

Nu kan det kanske vara en del tid som går åt för transport av maskiner, men de bör i så fall specificera räkningen-

Permalänk

Är också nyfiken varför ni betalar för flytten av fiberkabel, är det Skanovas fiber så vill jag minnas dem tar kostnaden, om inget annat avtal finns som säger annat då med BRFn. Har jobbat som fiberplanerare tidigare och skulle gissa att Längsgående skydd menas skydd nära väg. Alltså TMA fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Håller med om det sista. Be dem specificera vad de har gjort som tagit sådan tid.

Vet du, eller annan i föreningen, hur länge de varit där? Ungefär hur många arbetare har varit på plats? Då kan ni åtminstone se om timmarna är rimliga.

Skrivet av ehsnils:

Nu kan det kanske vara en del tid som går åt för transport av maskiner, men de bör i så fall specificera räkningen-

Som twk är inne på i andra stycket; vad jag kan se så finns det ingenting som faktiskt säger att detta tagit lång kalendertid. Det är totala antalet arbetstimmar som specificerats. Räknar man in transport och dessutom dividerar med antal personer som arbetat så minskar ju kalendertiden.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

hjälper knappast nu i efterhand men tycker det är märkligt att ni betalat för fibern. Fick fibern indraget 2022 till vår BRF på 63 bostäder. ISP:erna slogs om att få göra det gratis (Telia, Ownit, Telenor, Bahnhof). Slutade med att Bahnhof gjorde det gratis och vi betalar 79kr ex moms per lgh för 1000/1000. Känns som ni hade kunnat göra någon liknande deal vid flytten av fiber om ni inte redan var bundna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Som twk är inne på i andra stycket; vad jag kan se så finns det ingenting som faktiskt säger att detta tagit lång kalendertid. Det är totala antalet arbetstimmar som specificerats. Räknar man in transport och dessutom dividerar med antal personer som arbetat så minskar ju kalendertiden.

Utkörning av maskiner brukar enbart vara fastpris dock, mellan 1000-3000:-/ håll
Att gräva denna sträcka tar 2-3h max....
Att en TA plan + avspärrning skulle gå på så mycket låter otroligt dyrt... Och sen undrar jag varför skulle en TA plan behövas? Är ju 20m trottoar, inte cykelväg.
Man kan ju skjuta rör under vägar nuförtiden också.....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Varför betalar ni för ett jobb som nätägaren måste utföra?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB