Permalänk

Steam spel kraschar till desktop.

Hej. Jag har haft min nuvarande dator i ca 1 år. Färdigbyggd Taurus Gaming PC.
Har under flertal tillfällen haft spel som kraschar, inget stutter av fps eller överarbetande dator. Utan att spel bara försvinner och hamnar direkt på Skrivbordet. Får dvs inte upp någon error eller liknande vid något tillfälle.
Har under senaste året mest enbart spelat WoW Classic och lite Dragonflight nu när det kom ut och det kraschar aldrig.
Insåg idag att det verkar enbart vara spel launchade igenom Steam som gör det. Som t.ex Elden Ring,Dying Light 2, Hogwart's Legacy mmd. Vilket jag inte förstår då jag spelade igenom Elden Ring för 1 år sen vid launch på just denna PC.
Jag har hittils ominstallerat Steam, även raderat Appcache och launchar Steam som Admin.
Vad kan vara felet? vet ej hur jag ska gå tillväga. Skriver mina PC specs här under.
Tack på förhand.
Processor: AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor 3.70 GHz
Ram: 16gb
System: Windows 10 Home 64bit
GPU: Nvidia Geforce RTX 3070
Moderkort: Asus TUF Gaming B550-PLUS

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av Steam-overlayet och se om det fungerar då.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Testa att köra DDU , ser temps bra ut annars?

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Prova att stänga av Steam-overlayet och se om det fungerar då.

Jag ar inte steam overlay aktiverat, testade "turn on and then turn it off again" med det nu. Men kraschar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du t.ex. startar ett spel i Epic Game Store? Det finns gratisspel du kan ladda hem och ha igång och se om det kraschar också. Får du något felmeddelande eller är det bara som om spelet stänger av sig själv?

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk

Du har inte möjligtvis två diskar i datorn? Tänker om du har Steam spel på en HDD/SSD som håller på att bli dålig sen resterande spel laddas ned på den andra disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knubbsälen:

Hej. Jag har haft min nuvarande dator i ca 1 år. Färdigbyggd Taurus Gaming PC.
Har under flertal tillfällen haft spel som kraschar, inget stutter av fps eller överarbetande dator. Utan att spel bara försvinner och hamnar direkt på Skrivbordet. Får dvs inte upp någon error eller liknande vid något tillfälle.
Har under senaste året mest enbart spelat WoW Classic och lite Dragonflight nu när det kom ut och det kraschar aldrig.
Insåg idag att det verkar enbart vara spel launchade igenom Steam som gör det. Som t.ex Elden Ring,Dying Light 2, Hogwart's Legacy mmd. Vilket jag inte förstår då jag spelade igenom Elden Ring för 1 år sen vid launch på just denna PC.
Jag har hittils ominstallerat Steam, även raderat Appcache och launchar Steam som Admin.
Vad kan vara felet? vet ej hur jag ska gå tillväga. Skriver mina PC specs här under.
Tack på förhand.
Processor: AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor 3.70 GHz
Ram: 16gb
System: Windows 10 Home 64bit
GPU: Nvidia Geforce RTX 3070
Moderkort: Asus TUF Gaming B550-PLUS

Hur stabil är din internetuppkoppling?
Eller mer korrekt, Hur stabil är din internetuppkoppling för Steam?

Frågan kanske verkar konstig då du uppger att WoW inte krashar, vilket skulle tala för en stabil internetuppkoppling men frågan måste ställas ändå.
Endel spel krashar till skrivbordet utan felmeddelanden om steam tappar anslutningen vilket kan upplevas helt ologiskt, särskillt om man spelar "offline".
Vad som kan ses vara ännu mera konstigt är att sparfiler för endel spel lagras i olika mappar beroende på om steam är i online- eller offline-läge.

Sedan är självklart frågan om din CPU-temperatur relevant. Har du en dammig CPU-kylare?
Rengör med tryckluft om behov finns men blockera fläkten från att snurra så du inte skadar lagret i fläkten.
Varför? För många år sedan hade jag ett problem där jag spelade ett onlinespel utan problem medans Teamspeak ganska frekvent tappade anslutningen. CPU:n "trottlade" pga dammig kylare... och påverkade anslutningen för Teamspeak.

Edit:
Något du även kan prova är att lägga till ett undantag för Steam-mappen i det antivirusprogram du använder, varesig det är Windows egna eller ett separat.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Körde DDU och testade sedan men kraschar till slut fortfarande. Temps är ca 40 förutom GPU som är stadig 70C medan spel är igång.

Permalänk
Skrivet av Klaffatron:

Du har inte möjligtvis två diskar i datorn? Tänker om du har Steam spel på en HDD/SSD som håller på att bli dålig sen resterande spel laddas ned på den andra disken?

Har tyvärr enbart en Disk som är SSD just nu

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Vad händer om du t.ex. startar ett spel i Epic Game Store? Det finns gratisspel du kan ladda hem och ha igång och se om det kraschar också. Får du något felmeddelande eller är det bara som om spelet stänger av sig själv?

Har inte testat med just EGS. Men Däremot Battle.net launchern kör jag både WoW classic och Dragonflight i, testat även med Starcraft 2 och inget av dom kraschar.
Vet inte om det är för dom inte är lika krävande som t.ex Elden Ring är, eller om det ens är det som är problemet då mina PC specs ska klara t.ex Elder ring på väldigt höga inställningar egentligen.

Permalänk
Medlem

Provat någon äldre grafikdrivrutin?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Viita:

Hur stabil är din internetuppkoppling?
Eller mer korrekt, Hur stabil är din internetuppkoppling för Steam?

Frågan kanske verkar konstig då du uppger att WoW inte krashar, vilket skulle tala för en stabil internetuppkoppling men frågan måste ställas ändå.
Endel spel krashar till skrivbordet utan felmeddelanden om steam tappar anslutningen vilket kan upplevas helt ologiskt, särskillt om man spelar "offline".
Vad som kan ses vara ännu mera konstigt är att sparfiler för endel spel lagras i olika mappar beroende på om steam är i online- eller offline-läge.

Sedan är självklart frågan om din CPU-temperatur relevant. Har du en dammig CPU-kylare?
Rengör med tryckluft om behov finns men blockera fläkten från att snurra så du inte skadar lagret i fläkten.
Varför? För många år sedan hade jag ett problem där jag spelade ett onlinespel utan problem medans Teamspeak ganska frekvent tappade anslutningen. CPU:n "trottlade" pga dammig kylare... och påverkade anslutningen för Teamspeak.

Edit:
Något du även kan prova är att lägga till ett undantag för Steam-mappen i det antivirusprogram du använder, varesig det är Windows egna eller ett separat.

Jadu kan jag testa det på något sätt? Jag är uppkopplad med kabel rätt in i routern med datorn. Vet inte hur jag ska se det om jag skulle eventuellt tappa anslutningen som du säger.
Jag dammade av datorn efter ditt meddelande, dock inte med tryckluft. Men upplever kraschar fortfarande.
Har just nu enbart windows defener baseline och Steam är "approved" i defendern. Vet ej hur/om jag kan approva hela mappen på något sätt då den enbart låter mig välja .exe filer.

Permalänk
Medlem

Lägg till undantag i Windows Virusscanner.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/add-an-exclusion-...

När det kommer till temperaturer så man kan använda tex HWMonitor eller HWinfo.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
https://www.hwinfo.com/

Starta tex HWMonitor, kör spelet, när det krashar, kontrollera vad HWMonitor registrerat som max temperatur.
Som jag tolkar det så är 95°C max för din CPU, vilket betyder att sålänge du inte är i närheten av denna temperatur så är det mindre troligt att det skulle vara temperatur-relaterat.

När det kommer till att kontrollera hurvida Steam tappar anslutningen eller inte så har jag inget svar på det, annat än om skulle råka notera det.

Du skulle kunna prova att ändra "Energialternativ" från Balanserad till Hög Prestanda och se om det gör någon skillnad.
Högerklicka på startmeny -> inställningar -> system -> Energialternativ -> Fler energiinställningar

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Provat någon äldre grafikdrivrutin?

testade några nu precis, men till ingen hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem efter uppgradering från win 10 till windows 11. Testade allt man kan, men det som till slut löste problemet var clean install av windows 11.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34