Meta Quest 3 väntas släppas i år

Permalänk
Melding Plague

Meta Quest 3 väntas släppas i år

Läckta dokument från Meta avslöjar företagets VR-planer för de kommande åren och uppföljare till populära Quest 2 väntas lanseras redan i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som Oculus Quest (1) ägare och användare så är jag tveksam till att välja Oculus/Meta nästa gång. Denna har de slutat supporta, men visst, den är rätt gammal nu också. En trådlös Valve Index hade nog kunnat sitta fint men ärligt talat har det ändå inte släppts något som fått mig att vilja lägga ut pengar på VR. Det jag har räcker så länge det fungerar, såvida inget stort händer.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Spännande utveckling. Jag själv köpte ett PSVR2 och min känsla är att VR är lite som smartphones var runt år 2003.
D.v.s. en cool produkt som man kan imponera på polare med och även själv lira lite. Det hade varit intressant hur många timmar i veckan som den vanliga användaren använder dem efter första månaden?

Nå jag välkomnar mer konkurrens. Ett stort hinder idag är priset, speciellt när de ej är helt perfekta.. Sedan kommer folk komma med argument som folk hade emot smartphones, där inte ens kommande iPhone 48 hade uppfyllt de krav de hade för att lämna deras Nokia 3310.

Skrivet av anders190:

Som Oculus Quest (1) ägare och användare så är jag tveksam till att välja Oculus/Meta nästa gång. Denna har de slutat supporta, men visst, den är rätt gammal nu också. En trådlös Valve Index hade nog kunnat sitta fint men ärligt talat har det ändå inte släppts något som fått mig att vilja lägga ut pengar på VR. Det jag har räcker så länge det fungerar, såvida inget stort händer.

Det ger mig även här lite tidigt smartphonevibbar. Det kommer nya modeller hela tiden och de får ej uppdateringar och snabb blir sämre. Men det bidrar också till att utvecklingen går snabbt framåt om tillverkaren kan prioritera släppa nya modeller.
Jag själv med PSVR2 valet tänkte att det är osannolikt att det snart kommer en bättre VR till PS5an, bättre till PC kommer det hela tiden från olika fabrikat.

*edit*
Mitt generella råd med VR är egentligen gå ihop flera och köpa ett. Ni kommer troligen inte använda det så mycket, men ha roligt att pröva då och då. Problemet är att ha rätt typ av polare med samma inställning. Jag tycker egentligen att "alla" borde ha prövat på ett VR headset hemma idag.

Permalänk
Medlem

Kör med quest 2, bara beat Saber och half life Alyx gör ju att jag tycker att jag fått nog värde för pengarna. Sonen spelar gorilla tag och recroom minst 1h dag.
Skräckspel har ju tagit en ny dimension också, inget på en plattskärm kommer i närheten.
Skulle gärna köpa en om den har bättre linser och upplösning än Quest 2. Däremot är jag inte alls intresserad av AR funktionerna, känns som en grej för företag. Ska ja ha AR vill man ju ha något i stil med google glass men med en riktigt bra skärm och ai.
Blir det priser i trakterna av Valve index så behåller jag nog nuvarande dock....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Rent av erfarenhet:
När en "efterföljare" släpps med kort mellanrum, brukar det vara eftersatt kvalitet på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Som Oculus Quest (1) ägare och användare så är jag tveksam till att välja Oculus/Meta nästa gång. Denna har de slutat supporta, men visst, den är rätt gammal nu också. En trådlös Valve Index hade nog kunnat sitta fint men ärligt talat har det ändå inte släppts något som fått mig att vilja lägga ut pengar på VR. Det jag har räcker så länge det fungerar, såvida inget stort händer.

Du kan ju köra VR på PC precis lika mycket som en gammal Index med en Quest 1. Jag har full förståelse att inbyggda spelen inte kan stödja gamla grejer; blir inte mycket spelutveckling (grafiskt iaf) då.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Cool, hoppas det blir fler än 3 inställningar för ögonen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag verkligen längtar tills när VR slår igenom på riktigt. Tror tyvärr att det är ganska många år kvar. Men den som väntar på något gott!

Permalänk
Medlem

Då de tydligen lagt ner allt vad rift heter blir det inte meta/'oculus' igen. Får se vad Valve släpper framöver.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om sony bara kunde göra psvr2 tillgänglig för PC hade jag varit nöjd. Verkar vara ett grymt headset.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Facebook 😁🖕

Permalänk
Medlem

Har inte använt VR till PC men är det möjligt att jobba med headsetet? Tänker mig 3 olika skrivbord/Exceler etc i hög upplösning? Varför sitta med 2x 27" när man bara kan sitta med ett tunt headset?

Permalänk

Har precis köpt ett Quest 2, värt att lämna tillbaka? Kommer det bli så mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Har inte använt VR till PC men är det möjligt att jobba med headsetet? Tänker mig 3 olika skrivbord/Exceler etc i hög upplösning? Varför sitta med 2x 27" när man bara kan sitta med ett tunt headset?

Även om VR har gjort enorma framsteg senaste åren och lyckas höja upplösningen till en rätt bra nivå, så är det fortfarande en bit kvar innan man inte kommer lägger märke till pixlarna.
Sen är nog skärpan något som måste bli mycket bättre innan det blir bekvämt att jobba med text osv.

VR är en fantastisk upplevelse och du kan få samma känsla av stor skärm i ditt VR som när du sitter i en biograf, och varför inte ha 3 st biografdukar som skärmar som man jobbar på... men som sagt så är bildkvaliteten fortfarande långt från lika bra som en vanlig skärm, och dagens VR är betydligt mer påfrestande för ögonen för att det ska kännas hållbart att tillbringa arbetsdagar där inne.

Nu har jag dock inte testat de dyrare VR glasögonen som finns, men jag har svårt att tro att de har lyckas komma över den tröskeln än.

Permalänk
Medlem

Med ett sådant namn måste det ju bara följa med ett fiskespel på köpet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Har precis köpt ett Quest 2, värt att lämna tillbaka? Kommer det bli så mycket bättre?

Ryktet som gått runt ett tag är att Quest 3 skulle komma tidigast i oktober, så känner du att du orkar vänta så kan det definitivt vara värt..
Annars kan du nog även lämna tillbaka för att skaffa pico 4 istället, bara det är ju en liten uppgradering för ett lägre pris.
Skämt å sido, jag har aldrig använt quest 2, men jag är otroligt nöjd med mina pico 4.. och mjukvaran som varit enda nackdelen har redan blivit mkt bättre på de 2 månaderna jag ägt mina.. men jag kör mest PCVR, så bättre upplösning har betydelse för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Har inte använt VR till PC men är det möjligt att jobba med headsetet? Tänker mig 3 olika skrivbord/Exceler etc i hög upplösning? Varför sitta med 2x 27" när man bara kan sitta med ett tunt headset?

Tänkte mig också något sådant för ett tag sedan men det var nog först nu när man testade Meta Quest Pro som det verkligen kan bli intressant. Det krävdes framför allt komfort och kanske lite bättre linser. Personligen tycker jag det är skönt att man kan ha sitt monitor-setup i TV-soffan eller i sängen!

Du kan ju kolla den här grabben som jag tror gjorde ett hyfsat försök. https://youtu.be/ewzIrYsoCHU

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med ett sådant namn måste det ju bara följa med ett fiskespel på köpet!

Har du kidnappat @THB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Facebook 😁🖕

Facebook konto krav har tagits bort sen en ganska lång tid tillbaka. Det var ett snesteg.
Du behöver inget Facebook konto för Quest

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Så länge den fortfarande ska gå att ansluta till datorn så kanske det kan bli ett köp framöver.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Facebook konto krav har tagits bort sen en ganska lång tid tillbaka. Det var ett snesteg.
Du behöver inget Facebook konto för Quest

Beror väl lite på vad som avses, sociala medier-Facebook behövs inte men det behövs ett Metakonto där Meta är moderbolaget till Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Beror väl lite på vad som avses, sociala medier-Facebook behövs inte men det behövs ett Metakonto där Meta är moderbolaget till Facebook.

Det är fortfarande inget Facebook konto, precis som Oculus konto inte var ett Facebook konto.

Du kan/kunde binda ditt Meta/Oculus konto till Facebook om du ville. Det som skapade rubriker när Quest 2 släpptes var att det var ett tvång för att överhuvudtaget kunna köra Quest 2. Men ett år senare annonserade man att man backar på det.
Meta har ägt Oculus sen 2014.
Så att tro att ett obundet Oculus-konto var "annorlunda" är bara att lura sig själv.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Meta, men de har fasen gjort ett jäkligt bra jobb med Quest-serien.

Först var Oculus solklart bäst (DK1, DK2), sen drog Valve förbi (OG Vive, som var Valves produkt mer än HTCs), men sen skulle jag säga att Meta/Oculus körde över Valve. Tycker att de har tappat momentum helt.

Index var ju bra och kontrollerna lite roliga men trådat? Externa trackers? Kom igen... det känns så otroligt bakom när man vant sig vid full frihet.

Jag kör bara Quest 2 för tillfället, och bara via PC och airlink.

Nästa headset? Jag bryr mig inte om det är Valve eller Meta, men aldrig någonsin något med sladd eller externa trackers. Det jag vill ha är större FOV. Upplösningen i Q2 räcker helt ok annars.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nästa headset? Jag bryr mig inte om det är Valve eller Meta, men aldrig någonsin något med sladd eller externa trackers. Det jag vill ha är större FOV.

Haha, själv har jag en Valve Index och funderar på att uppgradera till Bigscreen Beyond. Den har sladd, externa trackers (eller ja, tekniskt sett infraröda lasrar), och mindre FOV.

Sladden och mindre FOV stör mig inte mycket (även om de så klart inte är idealiska), jag är väldigt nöjd med Lighthousetrackingen (det tog 5 minuter att sätta upp fyrarna på bokhyllor i början, och nu har de stått där och fungerat i 3,5 år, och eftersom jag vill använda headsetet med min stationära dator kommer jag inte behöva flytta på dem) – vad jag själv ser fram emot är bättre svärta, pannkakslinser, högre upplösning, och ett headset som väger mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Som Oculus Quest (1) ägare och användare så är jag tveksam till att välja Oculus/Meta nästa gång. Denna har de slutat supporta, men visst, den är rätt gammal nu också. En trådlös Valve Index hade nog kunnat sitta fint men ärligt talat har det ändå inte släppts något som fått mig att vilja lägga ut pengar på VR. Det jag har räcker så länge det fungerar, såvida inget stort händer.

Som Valve Index ägare håller jag med dig helt och hållet. Det finns inget som skulle göra att jag la 10k igen på ett headset, inte ens om den är trådlös. Det ska nog mycket mera till för att kännas värt en uppgradering för något man använder enstaka gånger per år och mår illa efter spelat 20-30 minuter.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Haha, själv har jag en Valve Index och funderar på att uppgradera till Bigscreen Beyond. Den har sladd, externa trackers (eller ja, tekniskt sett infraröda lasrar), och mindre FOV.

Sladden och mindre FOV stör mig inte mycket (även om de så klart inte är idealiska), jag är väldigt nöjd med Lighthousetrackingen (det tog 5 minuter att sätta upp fyrarna på bokhyllor i början, och nu har de stått där och fungerat i 3,5 år, och eftersom jag vill använda headsetet med min stationära dator kommer jag inte behöva flytta på dem) – vad jag själv ser fram emot är bättre svärta, pannkakslinser, högre upplösning, och ett headset som väger mindre.

Ja alla de punkterna du skriver vill jag gärna ha.

Vad gäller sladd så tycker jag bara att det finns ingen anledning till att ha den. Jag förstår att olika människor upplever bildkvalitet olika, men jag personligen märker ingen sämre bildkvalitet med airlink. Det är väldigt smidigt att kunna använda den vid datorn på ovanvåningen, men också låta barnen köra i vardagsrummet där nere, strömningen funkar fint i hela huset. Sen saknar jag inte heller att behöva gå över sladden hela tiden när man vänder sig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Som Valve Index ägare håller jag med dig helt och hållet. Det finns inget som skulle göra att jag la 10k igen på ett headset, inte ens om den är trådlös. Det ska nog mycket mera till för att kännas värt en uppgradering för något man använder enstaka gånger per år och mår illa efter spelat 20-30 minuter.

Ja det måste verkligen kännas bortkastat med 10000kr för att bara köra enstaka ggr. Men vissa ör mer välbärgade

Lösning, spela mer och bygg upp starka VR Legs.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är fortfarande inget Facebook konto, precis som Oculus konto inte var ett Facebook konto.

Du kan/kunde binda ditt Meta/Oculus konto till Facebook om du ville. Det som skapade rubriker när Quest 2 släpptes var att det var ett tvång för att överhuvudtaget kunna köra Quest 2. Men ett år senare annonserade man att man backar på det.
Meta har ägt Oculus sen 2014.
Så att tro att ett obundet Oculus-konto var "annorlunda" är bara att lura sig själv.

Nej, men personen i fråga skrev inget om konton, bara ett finger åt Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nej, men personen i fråga skrev inget om konton, bara ett finger åt Facebook.

Jo mitt svar var mer för att påpeka/tillägg (mest för andra som inte vet) att facebook inte är ett krav.
Haters är ingen ide att ödsla energi på

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Högre FoV och upplösning och eliminering av screen door effekten så kan det nog bli VR för min del igen. Testat både Oculus quest 2 och Valve Index men tycker ingen av dem är bra nog för min del. Känns som att det är rätt många år bort innan det blir riktigt bra.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *