Permalänk
Medlem

Sweclockers app!?

Hej alla Clockers!

Jag som säkert många andra här spenderar ett par timmar i veckan med att slösurfa runt på denna givande webbadress.
Även säkert många andra som jag där det finns barn med i bilden där man inte kan sitta vid datorn på dagarna och fördriva sin överblivna tid mellan husprojekt, frukliande, leriga barn och jobbsammanhang.
Sen kommer den tiden när barnens sockerkick från Festisen och Felix ketchup lagt sig och dom gärna kollar på Pippi.. och jag som förälder inte är intresserad av att se när pippi lyfter lilla gubben för 76 gången denna månad och vill då slöa runt på telefonen bredvid i soffan.
(Ja jag använder min telefon ibland när jag är med barnen, sue me...)

Där jag tycker generellt att det är väldans osmidigt att använda webbläsare på telefonen för att titta på Sweclockers..
Jag har funderat i FLERA år varför det inte finns en app där man snyggt och smidigt kan se forumtrådar, DM, galleri eller marknad mm mm. Det är ju ändå en del geeks på redaktionen där någon borde känna någon som känner någon som känner en som kan hjälpa med en app?? Eller varför kan inte redaktionen inte göra detta till en tävling, skapa en app och vinn "100billion dollars" Det finns ju riktigt vassa knivar på denna webbsida som inte räds en utmaning.

Eller? Är jag ensam under mina 11 år här med denna känsla?!
Har det funnits ett app projekt jag missat? Please enlight me!

Låt oss höra vad ni andra tycker!
Sjung högt eller tig för evigt var det någon som sa..

Permalänk
Medlem

Nej nej! Detta apphelvete världen genomlider är en styggelse! Med appar försvinner all möjlighet att anpassa upplevelsen efter egna behov. ALLT styrs av apptillverkaren. Så länge innehållet är i en webbläsare finns det i alla fall en chans att rätta till de grövsta dumheterna på sidan. När det väl finns applösningar, brukar webbversionen snabbt degraderas och tappa funktioner, eller inte få nya funktioner. Mer och mer fokus hamnar på appen och snart finns det inget alternativ om man vill ta del av allt innehåll. Se bara på Spotify, där webbversionen är gravt stympad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej nej! Detta apphelvete världen genomlider är en styggelse! Med appar försvinner all möjlighet att anpassa upplevelsen efter egna behov. ALLT styrs av apptillverkaren. Så länge innehållet är i en webbläsare finns det i alla fall en chans att rätta till de grövsta dumheterna på sidan. När det väl finns applösningar, brukar webbversionen snabbt degraderas och tappa funktioner, eller inte få nya funktioner. Mer och mer fokus hamnar på appen och snart finns det inget alternativ om man vill ta del av allt innehåll. Se bara på Spotify, där webbversionen är gravt stympad.

Din tes är väldigt relevant i ett samband som tex Spotify.
MEN jag tror att communityt här och engagemanget hos dem som hänger här kan särskilja på dessa två plattformar?
Eller?
Jag själv hade INTE gått ifrån webbläsaren då den lugna friden är på småtimmarna framför datorn..
Men ligger jag i sängen och inte kan sova hade jag gärna använt mig av en app istället för webbläsaren där mina korvfingrar gärna trycker fel, eller Mozilla visar fel eller något satans illtyg som inte blir som jag vill.

Permalänk
Medlem

Vad är det du upplever inte fungerar bra? Jag misstänker att sweclockers utvecklare gärna skulle ta del av den åsikten. Jag själv tycker det fungerar bra att surfa runt både bland artiklar och forumtrådar.

Edit: såg att du listade några saker i sista kommentaren där men dom känns mer som en mix av problem mellan just Mozilla, telefon och dig. en app kanske löser problemet som Mozilla ger dig om dom väljer att bygga den med en annan motor men den kommer inte lösa att du har handhavandefel pga "tjocka korvfingrar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad är det du upplever inte fungerar bra? Jag misstänker att sweclockers utvecklare gärna skulle ta del av den åsikten. Jag själv tycker det fungerar bra att surfa runt både bland artiklar och forumtrådar.

Edit: såg att du listade några saker i sista kommentaren där men dom känns mer som en mix av problem mellan just Mozilla, telefon och dig. en app kanske löser problemet som Mozilla ger dig om dom väljer att bygga den med en annan motor men den kommer inte lösa att du har handhavandefel pga "tjocka korvfingrar".

Haha jag har inga korvfingrar heller men det var en enklare summeringar av att ikonerna ligger nära varandra och när man gömmer sig under täcket för att kolla på telefonen för att inte väcka frugan och ungen som ligger i mitten så lyckats jag ALLTID trycka på meddelanden istället för min profil eller trådar istället för citat tex..
När man ska svara i en tråd och hela skiten råkas zooma in för att man råkar ha båda fingrarna på skärmen..

Sen gillar jag inte allmänt att hålla till i webbläsaren för sådana ändamål i just telefonen.

Jag trodde faktiskt att gehöret skulle vara större i detta, men jag känner mig ensam i en sandstorm just nu och känner mig helt plötsligt som en sur gammal gubbe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattera:

Haha jag har inga korvfingrar heller men det var en enklare summeringar av att ikonerna ligger nära varandra och när man gömmer sig under täcket för att kolla på telefonen för att inte väcka frugan och ungen som ligger i mitten så lyckats jag ALLTID trycka på meddelanden istället för min profil eller trådar istället för citat tex..
När man ska svara i en tråd och hela skiten råkas zooma in för att man råkar ha båda fingrarna på skärmen..

Sen gillar jag inte allmänt att hålla till i webbläsaren för sådana ändamål i just telefonen.

Jag trodde faktiskt att gehöret skulle vara större i detta, men jag känner mig ensam i en sandstorm just nu och känner mig helt plötsligt som en sur gammal gubbe

Du beskriver ju ett problem som skulle lösas av en annan design, inte att en websida blir en app.
Prova att ändra zoom eller teckenstorlek på din sida tills vidare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr du är väldigt ensam i den här åsikten. Tycker det fungerar utmärkt på mobil.

/skrivet på min mobil.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du beskriver ju ett problem som skulle lösas av en annan design, inte att en websida blir en app.
Prova att ändra zoom eller teckenstorlek på din sida tills vidare.

Jag gillar smidigheten att ha appen rullandes i bakgrunden och smidigheten av att återgå till appen än att behöva öppna webbläsaren där jag har 20st andra flikar rullandes med diverse saker som jag ej kan stänga ner av olika skäl.
Där hade det då i mitt fall hade varit extremt smidigt att bara klicka ett dubbelklick på min iphone så kan jag bara få upp sweclockers i appar som körs i bakgrunden.

Skrivet av Pelegrino:

Jag tror tyvärr du är väldigt ensam i den här åsikten. Tycker det fungerar utmärkt på mobil.

/skrivet på min mobil.

Jag börjar inse att det inte finns många andra som är villiga att ansluta sig till min sida av ån

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Jag gillar smidigheten att ha appen rullandes i bakgrunden och smidigheten av att återgå till appen än att behöva öppna webbläsaren där jag har 20st andra flikar rullandes med diverse saker som jag ej kan stänga ner av olika skäl.
Där hade det då i mitt fall hade varit extremt smidigt att bara klicka ett dubbelklick på min iphone så kan jag bara få upp sweclockers i appar som körs i bakgrunden.

Kanske kan du delvis lösa problemet genom att ha Sweclockers öppen i en annan webbläsare, där du enbart har det? Då slipper du strulet med andra flikar och sånt. Blir nästan som att ha det i en app, skulle jag tro.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Kanske kan du delvis lösa problemet genom att ha Sweclockers öppen i en annan webbläsare, där du enbart har det? Då slipper du strulet med andra flikar och sånt. Blir nästan som att ha det i en app, skulle jag tro.

Det finns säkert någon som gör en "app" där man tar in den responsiva sidan och presenterar den på ett "behagligt" sätt för TS. Det är så det brukar fungera.

Det är miljarder år bättre att själv kunna bestämma vad som visas i en webbläsare än att någon ska bestämma hur det ska se ut i en "app".

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk

Det finns ”webb appar”, dvs. webbsidor som öppnas i ett eget fönster - som en app och utan adressfält m.m. Enbart sidan.

Men för att det ska fungera måste webbsidan använda sig av den funktionen. (som heter PWA - Progressive Web App. Sidan känner då av automatiskt när den ska fungera som app)

När jag testar med sweclockers sida så verkar den inte ha det. 🤷‍♂️ ?

Om sweclockers hade haft det så hade man på en iPhone bara lagt till ett bokmärke för sweclockers på Hemskärmen. (sen är det automatiskt)
(Jag upplever det som mycket smidigare än en flik i en webbläsare, i synnerhet för en webbsida jag använder ofta och som då dessutom kan användas offline.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Haha jag har inga korvfingrar heller men det var en enklare summeringar av att ikonerna ligger nära varandra och när man gömmer sig under täcket för att kolla på telefonen för att inte väcka frugan och ungen som ligger i mitten så lyckats jag ALLTID trycka på meddelanden istället för min profil eller trådar istället för citat tex..
När man ska svara i en tråd och hela skiten råkas zooma in för att man råkar ha båda fingrarna på skärmen..

Sen gillar jag inte allmänt att hålla till i webbläsaren för sådana ändamål i just telefonen.

Jag trodde faktiskt att gehöret skulle vara större i detta, men jag känner mig ensam i en sandstorm just nu och känner mig helt plötsligt som en sur gammal gubbe

Jag tycker det du beskriver inte är något som skulle lösas av en app specifikt utan du behöver en annan design på webbsidan som fungerar bättre när du ska krångla till det. Det är inte så att du råkat bocka i någonstans att du är inne på sweclockers i desktop-läge med mobilen? För då kan jag förstå om du tycker det är lite extra besvärligt att navigera runt

Permalänk
Medlem

Om du upplever att vissa knappar är svåra att träffa p.g.a storleken så kan du ju alltid zooma in för att förstora dom

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sak förr i tiden när det bara fanns en webbversion. Men idag med mobilanpassade sidor? Ser inget behov av app. Fattar inte varför allt ska till appar. Finns ju inget mervärde idag i en app. Allt går att lösa på en mobil hemsida.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ser inget behov av en app. Som måste uppdateras o skit o hållas koll på. Som alla andra jävla skit appar.
mobilversionen av sidan funkar ypperligt o om det är nåt så är der design som kan ändras utan att man måste uppdatera nån app.
Det finns för mycket skitappar redan som det är.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag måste instämma i vad många andra säger. Sajter som av en eller annan anledning blir med app tenderar att bli sämre.

Ett exempel är Reddit, som ofta dyker upp när jag googlar. Trådarna går att läsa i mobilens webbläsare, men många funktioner stöds bara i appen (som att läsa flera nivåer av kommentarer). Fullständigt befängt att tvinga mig som användare att ladda ner en app för att göra något som fungerar klockrent i en desktop-webbläsare.

Nej, min förhoppning är att hela app-branschen dör. Dvs app-för-saker-man-kan-göra-i-webbläsaren-branschen. Där känns det som om hela syftet är att kunna bomba mig med push-notiser. Effekten är att jag väljer bort hela tjänsten.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Nej, min förhoppning är att hela app-branschen dör. Dvs app-för-saker-man-kan-göra-i-webbläsaren-branschen. Där känns det som om hela syftet är att kunna bomba mig med push-notiser. Effekten är att jag väljer bort hela tjänsten.

Amen to that!

ett exempel är airmee. Jag gick in på deras sida på datorn för att kolla paket.
Möts av stor text. LADDA NER VÅR APP FÖR ATT SE DITT PAKET!
Men VA? ladda ner en jävla app för att se vart mitt paket är. Svårt o ha det på sidan som postnord?
Jag vill inte plottra ner min telefon med massa appar för att ibland kolla en grej snabbt o aldrig mer öppna appen.
installera, kolla, avinstallera. Kan det bli drygare lixom?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet en app, snälla swec.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mattera:

Jag gillar smidigheten att ha appen rullandes i bakgrunden och smidigheten av att återgå till appen än att behöva öppna webbläsaren där jag har 20st andra flikar rullandes med diverse saker som jag ej kan stänga ner av olika skäl.

Finns en smidig funktion i Firefox (kanske andra webläsare också) där du kan lägga en webbsida/adress som en genväg på din hemskärm.
När du klickar på den så kommer du direkt till den sidan, har du den sidan i en flik redan så kommer du till den fliken automatiskt direkt. Snabbt och enkelt

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Att utveckla en dedikerad app finns inte på agendan, varken till mobila enheter eller till datorn. Vi kommer att fortsätta satsningen på vår responsiva sajt, med mobile first (som det så fint heter).

Om det är något som ni känner saknas för att upplevelsen ska bli bättre på mobilen så är det självfallet välkommet.

SweClockers stödjer inte app-läget med "Lägg till på startskärmen" (via Chrome) som vår andra sajt FZ gör. SweClockers öppnar bara webbläsaren, men FZ blir en "riktig app" som syns för sig i öppna applikationer. Det är ungefär så lång vi själva tänker sträcka oss i utvecklingen.

@mattera Prova gärna lägga till FZ på hemskärmen för att se om det är vad du är ute efter.

Permalänk

Its working great (including notifications) on many forums:

https://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_web_app

Much better than TapaTalk!

Permalänk
Medlem

Huja, nä tack till App. Jag har blivit väldigt ”anti-app”. Gjorde en ordentlig städning av appar och fick nog bort en 10-15 appar jag inte ens tänkte på att jag någon gång laddat ner där vanliga webbläsaren finns som möjlighet också och gör ett lika bra jobb.

Får lite panik när man ser frugans mobil som har skärm efter skärm fylld med massa appar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här har det hänt grejer när man varit borta, tänk om det funnits en app man kunde hålla koll i när man är på språng
Men ja, skämt å sido.. Jag är väll i stadiet där jag anser mig besegrad i frågan.

Däremot så tror jag inte att jag har någon erfarenhet som många här nämner där "en webbsida som blir en app tenderar att bli sämre" Då jag helt enkelt inte kan nämna någon webbsida som jag själv har använt som sen blivit app?
Facebook kanske? det vart ju dock bättre med app.

Men kul att ett gäng ändå valde att engagera sig i frågan och har kommit med en del bra förslag!
Jag får helt enkelt lära mig att gilla läget.

@jreklund då har jag bara en kommentar kvar!
Snabbval för smileys och färdiga GIF's att posta vore kanoners i framtiden!
Då lovar jag att älska oavsett webbläsare eller app

Permalänk
Skrivet av jreklund:

Om det är något som ni känner saknas för att upplevelsen ska bli bättre på mobilen så är det självfallet välkommet.

Det hade underlättat avsevärt på mobil, med app-läge, upplever jag. Då slipper man en massa delar av webbläsaren som dyker upp och försvinner när man scrollar upp resp. ner.
Vilket märks bara jag formulerar detta svar.

Skrivet av jreklund:

SweClockers stödjer inte app-läget med "Lägg till på startskärmen" (via Chrome) som vår andra sajt FZ gör. SweClockers öppnar bara webbläsaren, men FZ blir en "riktig app" som syns för sig i öppna applikationer. Det är ungefär så lång vi själva tänker sträcka oss i utvecklingen.

Får man fråga — varför inte ha Swec med app-läge?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av AlexCooper:

Får man fråga — varför inte ha Swec med app-läge?

Det har aldrig funnits en efterfrågan på att vi ska aktivera en fejkad progressive web application (PWA) aka app-läge.

Permalänk
Medlem

Möjligheten med aviseringar vid citat / nytt inlägg i valfri tråd hade varit sjukt nice dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Möjligheten med aviseringar vid citat / nytt inlägg i valfri tråd hade varit sjukt nice dock

Räcker det inte med alla pling telefonen gör hela dagarna.
sms
whatsapp
Facebook
insta
mail

Jag har stängt av alla notifikationer utom sms o whatsapp.

Nä SweC citat o nya meddelanden ser man o kan svara när man väl går in på sidan igen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Räcker det inte med alla pling telefonen gör hela dagarna.
sms
whatsapp
Facebook
insta
mail

Jag har stängt av alla notifikationer utom sms o whatsapp.

Nä SweC citat o nya meddelanden ser man o kan svara när man väl går in på sidan igen.

Jag kanske, precis som du, har inaktiverat majoriteten av alla notifikationer från appar? 😉

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av llxt:

Möjligheten med aviseringar vid citat / nytt inlägg i valfri tråd hade varit sjukt nice dock

Du kan annars aktivera mail-utskick vid citat / nytt inlägg så får du ju det, om du har avisering av mail på, dvs.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Pushnotiser från Sweclockers hade varit trevligt att kunna aktivera, om inte annat för DM när man t.ex. ska sälja eller köpa grejer, eller någon tråd som man engagerar sig lite extra mycket i. Det kräver dock ingen app för att implementera!

Visst, mail finns, men ärligt talat, det blir mycket bättre med notiser för sånt här.