Pioneer lovar Blu-ray med 100 års livslängd

Permalänk
Avstängd

Bah, skapa en religion av det och utlova funktion i efterlivet. Det här duger ju inte!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av medbor:

Googla ’100GB Bluray’, jag hittar ganska många exempel

Googla BD XL är busenkelt, har haft koll på den delen i många år så lugnt.

Min fråga är mer om det finns någon info om Pioneer satsnings på långtidslagring även kommer i någon variant för större kapaciteter typ 100 GB.

BD XL just nu har det inte vad jag vet, så vet någon mer om större kapacitet på BD och långtidslagring som Pioneer berättar om så vore det intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Googla BD XL är busenkelt, har haft koll på den delen i många år så lugnt.

Min fråga är mer om det finns någon info om Pioneer satsnings på långtidslagring även kommer i någon variant för större kapaciteter typ 100 GB.

BD XL just nu har det inte vad jag vet, så vet någon mer om större kapacitet på BD och långtidslagring som Pioneer berättar om så vore det intressant.

Jaha, då förstår jag bättre, tack för förtydligande. Jag har ingen koll på det tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Svårt att sätta det på prov liksom…

Äsch, det är ju bara att ta sig förbi event horizon i närmsta svarta hål, trilla ner i tesseracten till rätt år bakom sin bokhylla ta skivan och sedan genom maskhålet tillbaka igen.

Permalänk
Medlem

Hieroglyfer är väl bästa metoden. är väl över 6000 tusen år nu?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Varför kan folk inte skilja på aktiv backup, raid etc som lagring och "cold storage" som vi pratar om i artikeln. Det är arkivering under längre tid på optisk media och än så länge är optisk media ett bra val, i alla fall som extra säkerhet för viktig data. Vissa tycker optisk media är bra, andra inte. Folk har olika åsikter och tycker olika sluta tjata på folk som inte tycker som du.

Det är inte meningen att vanligt folk ska ta backup på åtskilliga terabyte av data till optisk media, det får man lagra på hårddisk. Dessutom kostar dessa bättre optiska skivor mer pengar men då har du förmodligen en garanti att data kommer vara läsbar under betydligt längre tid framöver jämfört med vanliga optiska skivor. Precis det som är hela poängen med optisk media, att ha en permanent backup på mycket viktig data som extra skydd om de andra backuperna pajar eller något oväntat händer. Som vanligt kräver alla typer av backupsystem, lager osv underhåll och skötsel.

Varför är detta så svårt för folk att förstå, flertalet trådar jag läst tidigare spårar ofta ur. Folk spyr galla över optisk media, jag förstår inte varför ?

Det är ingen som tvingar dig att använda optisk media och om pioneer fortsätter att producera dessa enheter samt optiska skivor så anser man att det finns en marknad för detta. Optisk media kommer sannolikt finnas kvar bra länge med tanke på alla optiska skivor som finns där ute, data och ljud CDs, för inte tala om LP-skivor som jämförelse. Den dagen optiska enheter och media är borta eller på väg ut får man lagra sin information på annat sätt.

Jag tillhör den skaran som föredrar optisk media, jag vill försöka göra så mycket jag kan för att spara mina digitala bilder och annan information. Jag gör det för mig själv och eventuellt andra i släkten, speciellt alla de släktbilder jag skannat in där många är en del är från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal.